בתקופה האחרונה, שוק הקמעונאות למזון בישראל נחשף לאירועים משמעותיים שהזינקו את המחירים ביותר מ-10% ברבעון האחרון. יוקר המחייה מעמיד את הציבור בפני התמודדות עם מציאות כלכלית קשה יותר, כאשר ניהול ההוצאות היומיומיות הופך למורכב ודורש תשומת לב רבה יותר.
בעזרת המכון לחקר הקמעונאות, שמבצע בדיקה חודשית של המגמות בשוק ומזהה את סלי המוצרים המשתלמים ביותר לצרכנים, בדקנו באיזו רשת תמצאו את הסל המשתלם ביותר.
איך בדקנו?
סל הקניות החודשי מורכב מ-267 פריטים שונים, וכולל רכיבים חיוניים שכיחים בכל בית: ממוצרי חלב וגבינות, דרך מוצרי טיפוח לגוף והבית, עד למוצרי עוף ובשר טרי וקפוא, ירקות ופירות, מוצרי בישול ודגים, וכמובן ממתקים ומוצרי אירוח.
הסקר מתבצע בעשר רשתות שיווק שונות ברחבי הארץ, הן ברשתות המוזלות והן ברשתות הכשרות והלא כשרות, כדי לבחון היכן משתלם לצרכנים לרכוש את המוצרים. בחודש זה, הוספנו פרמטר נוסף לסקר שלנו: כמה אחוז מהסל כולל מוצרים הנמצאים במבצע, וכמה ההנחה המשוקללת שהם מעניקים.
"זוהי סוגייה מרכזית לבחינה, כדי להבין האם הפיתויים המקובלים בחנויות - לקנות כמויות גדולות של מוצרים במחיר מוזל - באמת מסייעים לחסוך כסף או שמדובר בשיטת שיווק", מסביר ד"ר חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות. "השוואת מחירים יכולה לחשוף פערים משמעותיים במחיר הסופי שמשלמים על אותו סל מוצרים, ולעזור למשקי בית לנהל תקציב חכם ומושכל יותר".
השוואת עלות סל הקניות ברשתות השונות בישראל
הנתונים מציגים הפערים של כמעט 19% בין הסל הזול ביותר שנמצא ברשת רמי לוי לבין הסל היקר ביותר ברשת פרשמרקט. רשת רמי לוי מציעה את המחיר הזול ביותר לסל הקניות, עם עלות של 3438.55 שקלים. לעומת זאת, רשת פרש מרקט מציגה את העלות הגבוהה ביותר לסל דומה, עם עלות של 4081.86 שקלים.
"פערים כאלה מדגימים את החשיבות שבהשוואת מחירים ובחיפוש אחר מבצעים לפני קנייה, כדי לוודא שהצרכנים משיגים את הערך המיטבי עבור כל שקל שהם מוציאים", אומר ד"ר גור מזרחי.
השוואת עלות סל הקניות ללא מבצעים ברשתות השונות
לאחר מכן בדקנו מה מחיר אותו סל מוצרים בחנויות ללא שקלול או התייחסות למבצעים והנחות מיוחדות. התוצאות מראות שינוי בדירוג הרשתות מבחינת עלות כאשר אין התחשבות במבצעים ופער של כ-200 שקלים בין הסל עם מבצעים לסל בלי מבצעים.
"הנתונים הללו מציגים תמונה שונה מזו שהתקבלה בזמן התחשבות במבצעים. זה מדגים את החשיבות שבהשוואת מחירים מעמיקה גם ללא מבצעים, מאחר ובכמה מקרים, רשתות שמציעות מחירים נמוכים במבצעים אינן בהכרח הזולות ביותר ללא הנחות. כאשר מחפשים למקסם את החיסכון, חשוב לשקול את כל הפרמטרים הללו בבחירת רשת לקניות" מדגיש ד"ר גור מזרחי.
האם מבצעים באמת חוסכים לנו כסף?
במסגרת הסקר בדקנו את הפערים במחירים על מגוון מוצרים בין רשתות שונות. התוצאות הראו פערים משמעותיים שיכולים להגיע עד ל-128% על אותו המוצר ברשת שונה, תופעה שמדגישה כיצד הבנה והכרת המבצעים יכולה להוביל לחיסכון משמעותי.
אבל למרות שמבצעים נתפסים כאמצעי לחיסכון, המכון לחקר הקמעונאות בחן את השפעתם האמיתית על החסכון בסל הקניות. נתונים שנאספו ממגוון רשתות קמעונאיות מראים כי החסכון הממוצע ממבצעים נע בין 2.92% ל-7.87%.
במבחן הסל רשת ויקטורי הציעה את החסכון הגדול ביותר במבצעים, עם שיעור חסכון של 7.87%. קרפור היפר מציעה חסכון של 6.92% בזכות מבצעים. סאלח דבאח ורמי לוי הציעו חסכון של 6.53% ו-5.73% בהתאמה, ומחסני השוק ויוחננוף הציעו חסכון נמוך יותר של 5.15% ו-4.39%. רשתות עם חסכון נמוך יותר היו פרש מרקט עם 3.98%, סטופ מרקט עם 3.75%, שופרסל דיל עם 3.02%, וקשת טעמים עם החסכון הנמוך ביותר של 2.92%.
"זה מוכיח את חשיבותה של השוואת מחירים רחבה כאשר ישנם פערים גדולים בין רשת לרשת. זיהוי הפערים והשוואת המחירים יכולים לתרום רבות לחסכון הצרכן ולהבטיח קנייה נבונה וחסכונית יותר", מדגיש ד"ר גור מזרחי."המודעות למחירים מאפשרת לקונים למקסם את תקציב הקניות שלהם. חשוב לבחון לא רק את ההטבות המוצעות אלא גם את מחיר הבסיס של המוצרים. לעיתים, רשתות עם מבצעים פחות אטרקטיביים מציעות מחירי בסיס נמוכים יותר, שיכולים להיות משתלמים יותר לצרכן המודע".
ד"ר גור מזרחי מדגיש כי תוך כדי שצרכנים נהנים ממבצעים בזמן הקנייה, עליהם להיות מודעים למחירי הבסיס ולהשוות אותם בין רשתות שונות כדי להבטיח שהמבצע אכן משתלם.
"יש לנו מגוון כלים לבחינת הוצאות משק הבית, המציעים אפשרויות למציאת הפריט, השירות או הסל הכלכלי ביותר", הוא מסכם. "אתרי החברות ואתרי השוואת מחירים, כמו פרייסז, משמשים כלים פרקטיים לאיתור המבצעים והמחירים הטובים ביותר לצרכן., הם רק חלק מהדוגמאות "בדיקה מהירה של עלוני כרטיסי אשראי יכולה לגלות הטבות נסתרות, ובחינה מעמיקה של מועדוני הצרכנות יכולה לחשוף הטבות והנחות שיכולות לסייע בחיסכון משמעותי בהוצאות משק הבית".