בחצות הלילה שבין חמישי לשישי (בין ה-30 בספטמבר ל-1 באוקטובר יעודכנו מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, וביניהם כמובן מחיר הבנזין לרכב.
על פי הודעת משרד האנרגיה אתמול (ד'), המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי כולל מע"מ) יהיה 6.39 שקלים - עליה של 8 אגורות מחודש קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר כולל מע"מ) ללא שינוי מחודש קודם.
בכך משלים מחיר הבנזין עליה של כ-15% מתחילת השנה (רצופה למעט בספטמבר בו הייתה ירידה קלה במחיר). המחיר המרבי לליטר בנזין 95 הסתכם בסוף דצמבר 2020 ב-5.43 שקלים.
למה מחירי הבנזין עולים? כי מחירי הנפט עולים – הם עלו בשיעור של כ-55% מתחילת השנה ומשיקים ל-80 דולר לחבית. רק העובדה שהשקל שלנו חזק (התחזק ב-0.87% לעומת החודש הקודם), בלם עליה גבוהה יותר של מחיר הבנזין.
ומה יהיה בעתיד? האם נחזור לראות בתוך מספר חודשים קידומת 7 במחירי הבנזין, כמו בשנת 2013/14, אז הגענו לשיא כל הזמנים של יותר 7.95 שקלים לליטר? על פי תחזית מחירי הנפט הגולמי של גולדמן זאקס, בסוף השנה יגיע מחיר חבית נפט ל-90 דולר, כשהחורף עדיין לפנינו ועמו הזינוק בביקוש לאנרגיה לחימום.
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, לא מוכן להתנבא לגבי מחיר הבנזין אבל מסכים שהוא ימשיך לעלות בישראל כל עוד מחירי הנפט עולים. לדבריו, לא רק מחירי הנפט עלו משמעותית מתחילת השנה, אלא כול הסחורות הקשורות לאנרגיה כמו גז ופחם.
הסיבות לעליות המחירים הן מחסור שנוצר בתחומים אלה על ההתאוששות המהירה מזן הדלתא של הקורונה, שהביא לחזרת הטיסות והנסיעות בכלי הרכב, כמעט להיקף רגיל. "הקורונה וסיבות נוספות הביאה להסתמכות יתר על אנרגיות מתחדשות על חשבון השקעה באנרגיה מסורתית," מסביר ז'בזינסקי. "תחנות רוח באירופה סבלו מתפוקה חלשה עקב חולשת הרוחות; הרוסים קנו פחות גז מהצפוי; הסינים הגבילו תפוקת הפחם".
כל אלה בנוסף לסופות ההוריקן ששטפו את ארה"ב ומפרץ מקסיקו בתחילת החודש ופגעו בפלטפורמות ייצור ימי והביאו לאספקה עולמית הדוקה יותר, מה הביא לשיאים חדשים במחירי החוזים העתידיים על הנפט.
לדברי הכלכלן הראשי של מיטב דש, מחירי הנפט ימשיכו לעלות גם כי אנחנו עומדים בפני החורף, מה שהביא להתנפלות על מוצרי אנרגיה כמו פחם וגז נוזלי, והביא לעליות המחירים: "בחורף עצמו הביקוש לאנרגיה עולה בשל הצורך לחמם, והמחירים ימשיכו לעלות," הוא צופה.
מייד אין צ'יינה? יהיה הרבה יותר יקר
לדבריו, העלייה במחירי הנפט, הגז והפחם ישפיעו לא רק על מחירי הבנזין בישראל: "בישראל חלק גדול מהתעשייה משתמש בגז טבעי, אבל המוצרים המיובאים יתייקרו וגם חלק מהמוצרים המקומיים שמסתמכים על חלקי מוצר מיובאים".
עוד הוא מסביר, כי בסין עקב המחסור בחומרי אנרגיה לייצור חשמל, הממשלה מבצעת הפסקות חשמל יזומות במחוזות מסוימים והגבילה את הייצור במפעלים, שחלקם צמצמו תפוקה ואחרים אפילו נסגרו. לפי הודעת הממשל הסיני לאחרונה, שלוש סיבות מרכזיות להפסקות החשמל היזומות: 1. ביקושי יתר לחשמל בשל הקיץ החם במיוחד. 2. בצורת חריפה שמייבשת את מקורות המים שאמורים להניע את הסכרים ולייצר חשמל. 3. מחסור בפחם, המהווה 60% מייצור החשמל בסין ושמחירו זינק בכ-70% בשנה האחרונה.
"לכן, גם היבוא מסין יתייקר, לא רק של מוצרים אלא גם של חלקי מוצרים שמשמשים את התעשייה המקומית, ובסך הכל צפויה התייקרות כוללת של המוצרים התעשייתיים בישראל," מסכם זבז'ינסקי.