בתחרות המחירים המתמדת בין רשתות השיווק, הרשתות הקטנות נאבקות לייצר תחרות הוגנת אל מול הכוחות הגדולים כמו רמי לוי, שופרסל, ויוחננוף. היכולת של הרשתות הגדולות לקבל הטבות מהיצרניות בשל כוח הקנייה שלהן מותירה את הרשתות הקטנות בנחיתות תחרותית. בניסיון לגשר על הפערים, היצרניות יצרו פתרונות יצירתיים שמטרתם להיראות שקופים לצרכן, אך בפועל הם מנצלים את חוסר תשומת הלב שלו לפרטים קטנים כמו משקל האריזות, וכך נשמרת "קנייה עיוורת".

כאשר צרכן מטייל ברשתות שיווק גדולות ומזהה מבצע אטרקטיבי על חטיפים מוכרים כמו במבה, ביסלי או בייגלה, הוא עשוי להיתקל במוצרים דומים במראה ברשתות הקטנות או האורבניות שבסביבת מגוריו. המחירים עשויים להיראות דומים, אך למעשה מדובר באשליה: המוצרים ברשתות הקטנות מגיעים באריזות מוקטנות בשיעור של 25%-35%, בעוד המחיר לעיתים נשאר זהה או אף גבוה יותר.

הנה כמה דוגמאות לפערים מקוממים שרוב הקונים לא שמים אליהם לב.

במבה: פער של 134% במחיר

שקית במבה במשקל 80 גרם תעלה 2.48 שקלים ברשת רמי לו. מנגד, ברשת אורבנית כמו am pm אותה השקית במראה, אך במשקל 60 גרם בלבד, תעלה 5 שקלים.

פער המשקל של 33% בין האריזות משאיר את הצרכן בתחושה מוטעית של "מחיר דומה", אך למעשה המחיר ל-100 גרם ברשת am pm הוא 5.55 שקל, לעומת 2.37 שקל בלבד ברשת באופציה הזולה ביותר - יש חסד. פער של 134%.

שקיות במבה במכולת בחריש (צילום: Igal Vaisman, shutterstock)
במבה | צילום: Igal Vaisman, shutterstock

ביסלי: הפער נראה קטן, עד שמוציאים מחשבון

אריזת 70 גרם ברשת רמי לוי עולה 3.33 שקלים.

אריזת 55 גרם ברשתות קטנות יותר כמו סופר ברקת עולה 3.57 שקלים.

לכאורה, פער המחיר מינורי. אך כשמשווים את המחיר ל-100 גרם, ברשת רמי לוי תשלמו 4.76 שקלים  בלבד, לעומת 6.49 שקלים ברשת סופר ברקת – פער של 36%.

בייגלה: פער של 100% במחיר

ברשת רמי לוי נמצא אריזת בייגלה במשקל 400 גרם במחיר 7.90 שקלים.

ברשת נתיב החסד, אותה אריזה מוקטנת ל-300 גרם תעלה 11.90 שקלים.

פער המשקל עומד על 33%, אך המחיר ל-100 גרם קופץ מ-1.98 שקלים ברמי לוי ל-3.96 שקלים ברשת נתיב החסד – פער של 100.

ביסלי גריל וביסלי בצל במכולת בחולון (צילום: ShU studio, shutterstock)
שקיות ביסלי | צילום: ShU studio, shutterstock

שקדי מרק: אריזה קטנה מצדיקה מחיר גדול?

שקית של 100 גרם שקדי מרק ברשתות הגדולות עולה בממוצע 5 שקלים.

צנצנת פלסטיק של 400 גרם עולה כ-17 שקל.

אמנם מדובר באריזה נוחה יותר, אך האם נוחות האריזה מצדיקה פער של 15% במחיר ל-100 גרם?

פערים גם במוצרי יסוד

הפערים אינם מוגבלים לחטיפים בלבד. גם מוצרי יסוד כמו סוכר וקפה טורקי סובלים מתופעה דומה:

  • שקית סוכר 1 ק"ג ברשת רמי לוי עולה 4.50 שקלים, ואילו אותו סוכר בצנצנת פלסטיק עולה 7.40 שקלים – פער של 164%.
  • אריזת קפה טורקי של עלית במשקל 100 גרם נמכרת בממוצע ב-8.90 שקלים, אך ברשתות קטנות אפשר למצוא אריזות של 85 גרם במחיר דומה ואף גבוה יותר.

הפערים הגדולים במחירי השמפו

שמפו "הד אנד שולדרס" נחשב למוצר מוביל בשוק הטיפוח לשיער, אך גם כאן ניתן לראות כיצד יצרנים וקמעונאים עושים שימוש בפערי אריזות ליצירת אשליה צרכנית.

ברשתות רמי לוי, יוחננוף, ואושר עד שמפו "האד אנד שולדרס" באריזת 625  מ"ל נמכר במחיר של 20  שקל בלבד.

לעומת זאת, ברשתות קטנות או מתמחות, אותו מוצר מגיע באריזת  500 מ"ל (קטנה יותר ב-25%), ונמכר במחירים הנעים בין 18.90 שקל בגוד פארם לבין 24.90  שקלים בסטופמרקט.

הפערים בפועל:

לכאורה, המחיר ברשתות הקטנות נראה דומה או אפילו נמוך, אך בפועל, כאשר משווים את המחיר ל-100 מ"ל, הפערים הופכים להיות משמעותיים:

  • 625  מ"ל ב-20 שקלים: המחיר ל-100 מ"ל עומד על 3.20  שקלים.
  • 500  מ"ל ב-24.90 שקל: המחיר ל-100 מ"ל עומד על 4.98  שקלים, פער של  55% לעומת האריזה הגדולה.

בעיה גם ברשתות הגדולות: המחירים עולים בלי שנשים לב

המשקל לא משמש כמובן רק ליצירת פערי מחירים נסתרים, אלא גם לעליות מחירים שקטות ברשתות הגדולות. אלה חוזרות לתשומת הלב הציבורית אחת לכמה זמן, ואז נשכחות בזמן שהציבור ממשיך לקנות.

לא חסרות דוגמאות לשיטה הזו. לאחר שנים בהן התרגלנו לכמות של 72 יחידות מגבונים לחים הכמות צנחה ל 64 ולאחר מכן 56 ושם מתייצב הסטנדרט. המחיר, למקרה שתהיתם, נשאר זהה.

כמות החיתולים של האגיס ופמפרס הצטמצמה והצרכן מתבונן על המחיר והמבצע אינו בוחן את האותיות הקטנות. שמפו ומרכך לשיער בכל רשת נמצא תכולה שונה לאותו מותג ומוצר ואם בעבר הורגלנו לאריזות של 750 היום נכניס לעגלה מוצר עד 400 מ"ל באותו המחיר. ניתן לזהות את השינויים במותגים כגון דאב, האד אנד שולדרס ופנטן.

אם בעבר דגני הבוקר לילדים היו מציעים אריזות משפחתיות של 750 גרם נמצא כיום אריזות במחצית הגודל, המוצר המוביל כריות תלמה הצטמצם למשקל של 686 גרם, בחלק מרשתות השיווק נמצא את צנצנת הקפה ג'ייקובס באריזה של 190 גרם ולא 200 גרם, טבלאות שוקולד מילקה נמצא אריזות של 85-90 גרם באותו המחיר של אריזת 100 גרם.

למה זה קורה, ומה אפשר לעשות?

הפתרון שהיצרניות והרשתות הקטנות מציעות לא תמיד מטיב עם הצרכן. שימוש בשינויי משקל האריזות משאיר את הקונה בתחושת ביטחון מדומה, כשהוא מתמקד במחיר הנקוב ולא במשקל או במחיר ל-100 גרם.

טיפים לקנייה חכמה

  1. בדקו תמיד את המשקל: חשוב להשוות בין מחירי המוצרים על בסיס מחיר ל-100 גרם ולא להסתמך על המחיר הכולל בלבד.
  2. העדיפו לקנות ברשתות גדולות: במקרים רבים המחיר ל-100 גרם יהיה נמוך יותר משמעותית.
  3. השוו מחירים מראש: השתמשו באפליקציות השוואת מחירים כמו פרייסז או CHP כדי לזהות היכן משתלם יותר לקנות.
  4. שימו לב לאריזות "מיוחדות": לעיתים אריזות נוחות כמו צנצנות פלסטיק או אריזות מוקטנות מייקרות את המחיר בצורה לא פרופורציונלית.

בשוק תחרותי שבו כל אגורה נחשבת, עלינו להיות ערניים למלכודות המחירים המסתתרות מאחורי אריזות מוקטנות ו"שדרוגים" שאינם מוסיפים ערך אמיתי. ככל שנפנים את החשיבות של בדיקת משקל האריזות והשוואת מחירים אמיתית, נוכל לשפר את ההתנהלות הצרכנית שלנו ולחסוך לא מעט כסף בסל הקניות השבועי.