המשפחה הישראלית הממוצעת מגיעה אל תקופת החגים כשהיא כבר נושאת על גבה את עליות המחירים שלא עצרו בשנה החולפת. אך בתקופה הזו אותה משפחה צפויה להגדיל את צריכת המוצרים שלה ב-60%.
בחינה של נתוני המכירות בשוק הישראלי מגלה תופעה מעניינת: קונים פחות אבל משלמים יותר. כל לקוח משלם בממוצע 5% יותר ממה ששילם בשנה שעברה, אבל קנה פחות מוצרים בסל.
ד"ר חזי גור מזרחי, מנהל המכון לחקר הקמעונאות, ממליץ על שלוש פעולות פשוטות כדי לחסוך בקניות: הראשונה היא רשימת קניות - קונים מה שנחוץ עם תכנון מראש, לא קונים כמויות על מנת לחסוך כמה שקלים על מוצרים שהשימוש בהם יהיה בעוד חודש או חודשיים או שמועד התוקף שלהם יסתיים ויושלכו לפח.
לאחר שכתבתם את הרשימה, היכנסו לאתרים של רשתות השיווק או לאתר פרייסז והשוו מחירים. כמה דקות של עבודה יאפשרו לכם חיסכון של מאות שקלים בחג.
הצעד השלישי הוא לאתר מוצרים חליפיים שיאפשרו לכם להפסיק לשלם תשלום נוסף על מותג. צריך להקפיד לרכוש מותגים פחות ידועים באיכות זהה או מותגים פרטיים.
מבין כל המוצרים שהצרכן הישראלי נוהג לקנות, דווקא המוצרים הטריים מן החי ומן הצומח היא הקשה ביותר להשוואה. בתחום הפירות בלי מותגים רבים מדי, ריבוי הזנים והגדלים מקשה על השוואה אמיתית של מחירים בין הרשתות. בקטגוריית הבשר קיימים הבדלים בין עוף צעיר ונקי ללא תוספות לבין עוף גדול שנמכר עם חלקים שיושלכו לפח. "לצרכן הממוצע אין מושג מאיזו מדינה הגיעו קוביות הגולש שביקש מהקצב", אומר גור מזרחי. " בבדיקות שערכנו מספר רב של פעמים גם נותני השירות אינם מודעים להבדלים ולמתן תשובות נכונות מה הוא מקורו של הנתח. הפערים יכולים להגיע לעשרות אחוזים. הדבר נכון גם לשוק הדגים".
בזמן שאנו משווים בין קופסת שימורי טונה של סטארקיסט לויליפוד, נשאר לנו לבדוק את המחיר והמשקל וכמובן לאחר הצריכה לוודא שאכן המוצר ענה על דרישותינו. לפעמים עדיף לשלם עוד כמה שקלים ולא לגלות שצריך להשליך נתח בשר לפח כשמגיע הרגע לבשל את ארוחת החג.
נתונים: המכון לחקר הקמעונאות באמצעות אתר פרייסז (נבדק ב-23.8)
כמה חוסך המותג הפרטי
רשתות משקיעות שנים בפיתוח והתאמה של מותגים פרטיים ללקוחות שלהם. במקביל, הלקוח הישראלי מגלה נאמנות למותגים ידועים. בהשוואת המחירים הראשונה לקראת ראש השנה בדקנו סל מותגים וסל מותגים פרטיים. השחקנית החדשה בשוק, קרפור, מציגה מגוון גדול, אך עדיין לא כזה שמאפשר למלא את הסל שנבדק.
שתי רשתות השיווק הגדולות בישראל רשת שופרסל ואחריה רשת שיווק השקמה רמי לוי מציגות מגוון רחב של מוצרים תחת מותג פרטי עם פתרונות כמעט בכל הסגמנטים האפשריים, המכון לחקר הקמעונאות ביצע עבור mako בדיקה עם סל שמכיל 76 מוצרים מתחומים שונים: קולינרי, טיפוח, ניקיון, מוצרים קפואים, מצוננים, מוצרי יסוד, אפייה, שימורים, קפה, תה ועוד. ובדקנו כמה נשלם על סל מהמותגים הידועים וכמה נחסוך אם נעבור לרכישה של מוצרים חליפיים תחת מותגים פרטיים.
נתונים: המכון לחקר הקמעונאות באמצעות אתר פרייסז (נבדק ב-23.8)
בחנו את סל המותגים בחמש רשתות השיווק המובילות וגילינו שהפערים בין רשת לרשת לא מבוטלים, הפער בין הסל לזול לסל היקר עומד על הפרש של 198 שקלים שהם יותר מ 19% לקחנו את אותו ובנינו סל חליפי עם המותגים הפרטיים של שופרסל דיל ורמי לוי ובשקנו מה החסכון, ומה הפער בין שתי המותגים הפרטיים המובילים בשוק וכמה תחסכו החג על אותו הסל ללא המותג הידוע.
ברשת רמי לוי החיסכון מגיע לפער של יותר מ-34% וברשת שופרסל דיל הפער עומד על כמעט 23% הפער בין רמי לוי לשופרסל דיל בסל מותגים פרטיים עומד על 22% . אם נבחן את הפער בין סל המותגים ברשת פרשמרקט לסל חליפי במותגים פרטיים ברשת רמי לוי החיסכון מגיע כמעט ל 60% שהם 464 שקלים.
רשימת קניות, בדיקת מחירים באתרי הרשתות ובאתר פרייסז, איתור פתרונות חליפיים ומותגים פרטיים יובילו אותנו החג להתמודד עם עליות המחירים ובעיית יוקר המחיה.