בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד שטראוס על גביית כספים שלא כדין מלקוחות תמי 4, הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בלוד. על פי כתב הבקשה, שהוגשה על ידי משרד עורכי הדין "רפפורט, לוין, ביטון", העבירה החברה את לקוחותיה מ"מסלול האחריות" אל "מסלול השירות" מבלי ידיעתם והעלתה את גובה החיוב באופן חד צדדי מסכום של 20 שקל בחודש לסכום חודשי של 71 שקל. התובעים מבקשים החזר ההפרש לאורך החודשים בהם חויבו. סכום התביעה האישי של המבקש הוא 569 שקל, וסכום התביעה הייצוגית מוערך במיליוני שקלים.
על פי המפורט בכתב בקשה, חברת שטראוס מים, שמשווקת את בר המים הפופולארי תמי 4, מעניקה ללקוחותיה שנת אחריות במסגרתה היא מספקת שנה ראשונה של אחריות על בר המים וכן סנן מים ונורית UV ללא כל עלות. בחלוף השנה הראשונה, מציעה החברה ללקוחותיה שני מסלולי שירות: המסלול הראשון והבסיסי הוא "מסלול האחריות", אשר במסגרתו מקבלים הלקוחות שירות אחריות למכשיר למשך תקופה של 6 חודשים. המסלול השני נקרא "מסלול השירות" והוא זהה למסלול האחריות מבחינת מתן אחריות על המכשיר, אולם מתווספת אליו הטבה של סנן מים ונורית UV.
בפועל, לקוחות החברה באמת בחרו לאחר שנה לאיזה מסלול להצטרף (אחריות או שירות), אולם בין אם הלקוח בחר במסלול השירות או האחריות, לאחר חצי שנה לקוחות מסלול האחריות הועברו באופן אוטומטי למסלול השירות וסכום השירות עודכן להם באופן חד צדדי מ-20 שקל בחודש ל-71 שקל בחודש.
"התעלמות מוחלטת מהוראות חוק הגנת הצרכן"
עוד על פי כתב הבקשה: "חשוב להבין, כי העסקה של שטראוס מים עם לקוחותיה המצטרפים למסלול האחריות הינה עסקה 'פשוטה' לחצי שנה שמסווגת לפי ס' 13א(א)(1) לחוק הגנת הצרכן (שכן לא ניתנת הטבה כלשהי במהלכה ולאחר חצי שנה לקוחותיה מועברים למסלול השירות), ומשכך בהתאם לחוק הגנת הצרכן לא ניתן לחדשה באופן אוטומטי ללא הסכמת הלקוח.
אולם גם אם היה מדובר בעסקה לפי ס 13א(א)(2) לחוק הגנת הצרכן, שאותה ניתן לחדש אוטומטית, לא עמדה שטראוס בתנאי השני הדורש והוא יידוע בהודעה נפרדת בכתב בטרם החידוש. משכך בכל מקרה לא היה חל החריג המתיר לה לחדש את העסקה אוטומטית.
בשורה התחתונה התנהלותה של שטראוס כלפי הלקוחות פוגעת משמעותית ביכולתם של לקוחותיה לכלכל את צעדיהם, וזאת תוך התעלמות מוחלטת מהוראות חוק הגנת הצרכן".
מגישי הייצוגית עוה"ד יונתן רפפורט ורועי ביטון ממשרד "רפפורט, לוין, ביטון" מוסיפים: "תופעת 'החיובים בהפתעה' הפכה למכת מדינה בתחום הצרכנות, שיש לשים לה סוף. לקוחות שמתקשרים עם כל חברה, בכל תחום שהוא, צריכים להיות מודעים במדויק, ובכל עת, מה הסכום אותו הם צפויים לשלם. על אזרחי ישראל להיות צרכנים חכמים ולדרוש שזכויותיהם יכובדו".