בזמן שהמונים הפגינו אתמול נגד ההפיכה המשפטית, בוועדת הכלכלה של הכנסת המתברר שבחסות המחאה, לכאורה, המחירים בסופרמרקטים עלו באופן חד.

במהלך דיון ביוקר המחיה בתחום המזון הפתיע פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב, חוקר יוקר המחייה וחוק המזון בישראל ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, שטען שבחודש האחרון עלו מחירי אסם ב-12-14 אחוז ברשתות יוחננוף, מגה ויינות ביתן ומחירי מוצרי יוניליוור עלו ממחצית ינואר ב-7-8 אחוזים ברשתות שופרסל ורמי לוי. "וזו רק ההתחלה", טען פרופ' אטר.

"אם בשנה שעברה הייתה יכולת לעצור את זה, עכשיו נפרץ הסכר ואחת הסיבות לכך היא שתשומת הלב הציבורית והתקשורתית הלכה למקום אחר וכולם יודעים לאן. זה מה שאפשר במידה רבה ליצרנים ולרשתות להעלות מחירים", טען אטר בדיון. בדיון ישבו נציגי הרשתות ולא סתרו את דבריו, רק איתן יוחננוף ציין בתגובה שהוא מהמר שהמחירים לא ימשיכו לעלות.

בשיחה עם mako סיפר פרופ' אטר, שבמסגרת המחקר שלו, עוקבים צוות החוקרים שלו מדי שבוע אחרי המחירים של כ-140 מוצרים שנחשבים לנצרכים ביותר: "אלה העובדות, רואים אותן בנתוני הרשתות באתר Pricez, ולדעתנו זה יתגלגל גם לרשתות הנוספות," אמר.

"ב-2022 היו עליות מתונות בתחום המזון, משום שאז התקשורת נתנה לכך במה מרכזית, מה שבלם את עליות המחירים. לצערנו, היום זה לא המצב, ויצרנים ורשתות מזון מנצלים את העובדה שלא מתרכזים בהתייקרויות".

בחברת אסם טוענים, כי לא הייתה התייקרות יזומה של החברה לאחר עדכון מחירים עם ייקור של 3.4% בממוצע בדצמבר האחרון ואף הדגישו כי "הנתונים מטעים". ביוניליוור סירבו להתייחס לטענה על עליית מחירים של 7%-8%.

מנגד, מקורות בשוק הקמעונאי טוענים שאת האצבע המאשימה צריך להפנות אל אסם: "עיקר ההתייקרות בגל האחרון, לא נובעת מייקור המחירון של אסם בדצמבר, אלא משום שהחברה צמצמה משמעותית את המבצעים שלה לקמעונאים, כך שמחירי הקנייה שאנחנו משלמים עלו הרבה במוצרים רבים. המשמעות של זה היא התייקרות של עשרות אחוזים לצרכן הסופי. אנחנו כקמעונאים לא מרוויחים מזה דבר".

פרופ' איתי אטר  (צילום: מיכה לובטון)
פרופ' איתי אטר | צילום: מיכה לובטון

התייקרות של 15% בממוצע

ביקשנו מפרופ' אטר דוגמאות להתייקרויות על פי המחקר השוטף שלו, המסתמכים על אתר Pricez. הנה חלק קטן ממוצרי אסם שהתייקרו בין ה-25 בדצמבר ל-5 בפברואר. חשוב לציין, כי מגה בעיר ויינות ביתן בסיטי נחשבות לרשתות ייחודיות ולכן מראש המחירים בהן גבוהים יותר, אך ההתייקרות היא באחוזים, והפער הגדול בין אוקטובר האחרון לפברואר נשמר.

שינוי במחירי מוצרי אסם במגה בעיר

נתונים: פרופ' איתי אטר, אתר pricez

שינוי במחירי מוצרי אסם ביוחננוף

 

נתונים: פרופ' איתי אטר, אתר pricez

שינוי במחירי מוצרי אסם ביינות ביתן בסיטי

 

נתונים: פרופ' איתי אטר, אתר pricez

בחלק מהרשתות טענו שההתייקרות נובעת מסיום מבצעים בחודש האחרון. אולם נתוני המחירים מאז חודש אוקטובר, שמשקללים גם את המבצעים, מאמתים עדיין את נתוני המחקר של פרופ' אטר.

 

תגובות

תגובת אסם נסטלה: "לצערנו, הנתונים אותם אתם מציגים הנם מטעים. אסם נסטלה הודיעה לקמעונאים על עדכון מחירון בשיעור ממוצע של 3.4 אחוז, החל מינואר 2023. העדכון הנו חלקי ביותר אל מול היקף ההתייקרויות כשהחברה ממשיכה לספוג את מרביתן. לאסם נסטלה יש עשרות מבצעים משתנים על מאות ממוצריה ברשתות השיווק השונות, וכך גם כעת. נזכיר, כי אסם נסטלה אינה קובעת את המחיר לצרכן".

בשופרסל בחרו שלא להגיב.

תגובת רשת יוחננוף: "נתוני הסקר לא נכונים בכלל. יוחננוף לא העלתה את מחירי מוצרי אסם".

מקבוצת יינות ביתן נמסר בתגובה: " "ככלל, מחירי המוצרים מושפעים, בין היתר, הן מעליית מחירי הקנייה והן מעומק הפעילות המסחרית (מבצעים וכו') שנקבעת על ידי הספק ולא על ידי הרשת. על המוצרים שנבחנו התקיימה פעילות מסחרית שאינה תקפה לחודש זה ועל כן חל שינוי במחיר לצרכן."