קופיקס מנסה להיאבק בירידה ברווחיות: כמעט שנה לאחר שקופיקס העלתה את מחיריה מ-5 שקלים ל-6 בפברואר שעבר, החברה מכריזה על מהלך על שינוי במדיניות התמחור שלה; היא תחזיר את המוצרים שלה למחיר של 5 שקלים לפריט כמו קפה וסנדוויץ', ותוסיף אליהם מוצרים מוגדלים במחיר של 8 שקלים למוצר, כמו קפה גדול או סנדוויץ' גדול במטרה לשפר את הרווחיות. אך עליית המחירים לא נעצרת כאן; לצדם ימכרו חמגשיות במחיר יקר יותר של 12-15 שקלים, בניגוד לתמחור הזול שהיה נהוג עד כה.
בהתייחס לשאלה כיצד הזכיינים שכבר היום נמצאים בקושי יעמדו בהורדת המחירים ל-5 שקלים, השיב בעלי החברה והיו"ר אבי כץ: "בחישוב שעשינו יש אחוז מסויים שיקנו ב-12 שקל, וזה יכנס את הירידה ב-5. זה אמור להתאזן, הלכנו פה על פיפסים של אחוזים. הצגנו את האופציות לזכיינים, ומעל 80% בחרו את המודל הנוכחי. אני מאמין שבזכות המהלך הזה נעלה במכירות ב20%-30 במכירות". כץ לא השיב על השאלה בתוך כמה זמן תתבצע העלייה במכירות.
בנוסף להכרזה על שינוי התמחור, קופיקס הודיעה היום על הקמת חברה בינלאומית על מנת להחדיר את המותג קופיקס ברחבי העולם על ידי מתן זיכיונות למועמדים במדינות שונות בעולם, לטובת הפעלת בתי קפה תחת המותג. ההחזקה בחברה מתחלקת בין קבוצת משקיעים שיחזיקו ב-70%, כאשר אורבן קופיקס (חברת הבת של קופיקס) תחזיק ב-30%.
במסגרת זו צפויה קופיקס צפויה להרחיב את הפעילות שלה גם בחו"ל; במהלך החודש האחרון הקימה החברה סניף ראשון בטורקיה, והיא מציינת היום כי עד סוף השנה צפויים להיחתם 72 סניפים ברוסיה, כשמתוכם 43 סניפים כבר יפעלו עד תומה. כמו כן, ב-2018 יתווספו 135 סניפים לפעילות ברוסיה, כאשר בסך הכל מצפים בחברה להחזיק ב-180 סניפים ברוסיה.
קופיקס מנסה להגדיל את הרווחיות שלה גם באמצעות כניסה לתחום נוספים. המרכזי בהם, הוא תחום הקפה. הרשת תחל לשווק קפסולות קפה ולמכור קפה בצנצנות לצרכן במסגרת שיתוף פעולה עם קפה אל נחלה. כך למשל, צנצנת קפה מגורען תימכר במחיר של 5 שקלים ל-50 גרם. כמו כן היא תחל למכור את קפסולות קפה תואמות נספרסו.
יקי ודמני, מנכ"ל קופיקס התייחס הבוקר לשמועות אודות המהלכים החדשים של החברה, "הייתי 17 שנה בשירות הביטחון ולא הגנתי על סודות המדינה כפי שהייתי צריך להגן על המהלכים שלנו בארבעת החודשים האחרונים. חברה לא נמדדת בפרמטר אחד, מחיר או כל דבר אחר".
בין המהלכים הנוספים שמבצעת קופיקס ניתן למנות השקת תפריט חדש, שיפוץ בתי הקפה, שידרוג המפעל של החברה, והשקת קו מוצרים חדשה לחברת קייטרינג והסעדה תחת המותג פודיז. כמו כן, היא גייסה לשם המהלך את צ'ארלי פדידה כשף ופרזנטור לחברה. בין החידושים המוצעים בתפריט החדש של הרשת ניתן למצוא מגש סושי (170 שקל), חצי קילו חמין (8 שקל), בנוסף ליוגורט ומרקים, יוצבו תנורי אפיה בסניפים שיאפו מוצרים במקום.
ודמני אמר היום "גם אני התפלאתי שנושא המחיר (העלייה מ-5 ל-6 שקלים – ש.מ) הוא טריגר להבעת אי האמון. אם כתוצאה מהמעבר מ-5 שקלים ל-6 כמות המוצרים ירדה ב-30%, היה צורך למצוא פתרון שיאפשר לתת לצרכן מוצר ב-5 שקלים, אבל למכור מוצרים שעדיין יאפשרו לזכיינים להרוויח".
היו"ר והבעלים של קופיקס אבי כץ, התייחס היום לירידה בתוצאות החברה "כשסיפרתי לרמי לוי שאני רוצה לפתוח 30 סופרים, והוא אמר לי לא תצליח למצוא בבת אחת 30 מנהלים. לא נעבור רבעון או שניים קשים? ראיתם את המספרים, הקפה מרוויח. הבאנו מהבית 5 מיליון שקל, זו לא הייתה חברה ציבורית, הבאנו כסף מהבית. החנות הראשונה עברה לזכיינים אחרי 6 חודשים. אין לנו גיבנת פיננסית. לעשות מהפכה בתנאים האלה, ואחרי 4 שנים לעשות כזו מהפכה זה לא פשוט".
מנכ"ל קופיקס ציין היום כי רשת בתי הקפה של החברה משרתת כ-1.5 מיליון לקוחות בחודש, עם סל קנייה ממוצע של 2 מוצרים ללקוח. במגזר הסופרים, משרתת קופיקס כ-750 אלף קונים בחודש, סל הקנייה הממוצע עומד על כ-5.5 מוצרים ללקוח.
"כשפותחים כזו כמות של סניפים", אמר הבוקר מנכ"ל קופיקס, "אתה לא יכול להצליח לפגוע בכל הלוקיישנים, תמיד צריך למצוא את הבאלנס, תפיסתי היא לחזק את החלשים ולתמוך בהם. רשת בתי הקפה לא הפסידה ולא מפסידה כסף, בניגוד למה שנכתב בתקשורת. רשת הסופרים אכן מפסידה כסף".
חברת קופיקס הוקמה ב-2013, והיא מפעילה רשת של בתי קפה מוזלים באמצעות החברה-הבת אורבן קופיקס, ולצד זאת היא מחזיקה גם במחצית ממניות רשת המרכולים סופר קופיקס, כשקרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר מחזיקה ב-50% הנותרים.
קופיקס נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-97 מיליון שקל. מתחילת השנה איבדה מניית קופיקס כ-38% מערכה, בשל ההרעה בעסקיה.
שינוי בשוק
קופיקס מחזיקה נכון להיום 134 סניפי בתי קפה (גם באמצעות זכיינים) ו-30 מרכולים. זאת בנוסף לפעילות החברה ברוסיה, באמצעות החברה הרוסית בה מחזיקה החברה הבת אורבן קופיקס כ-36%, ושהחלה לפעול ברוסיה לפני כשנה וחצי. הרשת הרוסית מונה כיום 33 סניפים במוסקבה ו-3 סניפים בסנט פטרסבורג.
קופיקס, שהוקמה עם הבטחה לשנות את תרבות הצריכה בבתי הקפה בישראל באמצעות שימת דגש על מחיר נמוך (5 שקלים למוצר) הצליחה להביא לשינוי בשוק, אך זה לא מתבטא בדוחותיה. בחודשים האחרונים היא גם שינתה את מחיר המוצרים שלה ל-6 שקלים למוצר. מדובר בחברה ציבורית שמדוחותיה עולה כי היא מציגה הידרדרות בתוצאותיה העסקיות.
כך, ברבעון האחרון היא דיווחה כי הכנסותיה אמנם גדלו ב-5.4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לכ-77 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2017, אך במקביל היא עברה להפסד תפעולי של כ-1.2 מיליון שקל. זאת לעומת רווח תפעולי של כ-1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה הציגה קופיקס הפסד נקי של כ-830 אלף שקל ברבעון האחרון, לעומת רווח של כ-1.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מדוחותיה של קופיקס עולה כי לסופר קופיקס כ-29 סניפים, לאחר שהחלה לפעול רק בשלהי 2015. הסניפים של הרשת נמצאים במרכזי ערים ובשכונות גדולות והם בשטח של 200 מ"ר. הם מיועדים לתת פיתרון לצעירים, סטודנטים, משפחות קטנות ואחרים, כפי שפירטה קופיקס בדוחותיה השנתיים. סופר קופיקס אינה פועלת באמצעות זכיינים, אלא באמצעות עובדי קופיקס.
חברת קופיקס הוקמה ב-2013, והיא מפעילה רשת של בתי קפה מוזלים באמצעות החברה-הבת אורבן קופיקס, ולצד זאת היא מחזיקה גם במחצית ממניות רשת המרכולים סופר קופיקס, כשקרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר מחזיקה ב-50% הנותרים.
קופיקס נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-97 מיליון שקל. מתחילת השנה איבדה מניית קופיקס כ-38% מערכה, בשל ההרעה בעסקיה.
קופיקס מחזיקה נכון להיום 134 סניפי בתי קפה (גם באמצעות זכיינים) ו-30 מרכולים. זאת בנוסף לפעילות החברה ברוסיה, באמצעות החברה הרוסית בה מחזיקה החברה הבת אורבן קופיקס כ-36%, ושהחלה לפעול ברוסיה לפני כשנה וחצי. הרשת הרוסית מונה כיום 33 סניפים במוסקבה ו-3 סניפים בסנט פטרסבורג.
קופיקס, שהוקמה עם הבטחה לשנות את תרבות הצריכה בבתי הקפה בישראל באמצעות שימת דגש על מחיר נמוך (5 שקלים למוצר) הצליחה להביא לשינוי בשוק, אך זה לא מתבטא בדוחותיה. בחודשים האחרונים היא גם שינתה את מחיר המוצרים שלה ל-6 שקלים למוצר. מדובר בחברה ציבורית שמדוחותיה עולה כי היא מציגה הידרדרות בתוצאותיה העסקיות.
כך, ברבעון האחרון היא דיווחה כי הכנסותיה אמנם גדלו ב-5.4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לכ-77 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2017, אך במקביל היא עברה להפסד תפעולי של כ-1.2 מיליון שקל. זאת לעומת רווח תפעולי של כ-1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה הציגה קופיקס הפסד נקי של כ-830 אלף שקל ברבעון האחרון, לעומת רווח של כ-1.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מדוחותיה של קופיקס עולה כי לסופר קופיקס כ-29 סניפים, לאחר שהחלה לפעול רק בשלהי 2015. הסניפים של הרשת נמצאים במרכזי ערים ובשכונות גדולות והם בשטח של 200 מ"ר. הם מיועדים לתת פיתרון לצעירים, סטודנטים, משפחות קטנות ואחרים, כפי שפירטה קופיקס בדוחותיה השנתיים. סופר קופיקס אינה פועלת באמצעות זכיינים, אלא באמצעות עובדי קופיקס.