מדי יולי-אוגוסט, והשנה גם ביוני, אנחנו מחכים לחשבון החשמל בחיל ורעדה. כולנו יודעים בדיוק כמה שעות ביממה המזגן עובד, בטח כשיש ילדים בבית בחופש הגדול, ורבים מאיתנו יקבלו חשבון של בין 1,000-2,000 שקל עבור החודשים החמים. כולנו נתלונן, נשלם אותו, ונמשיך לחשבון העתק הבא. אז למה אנחנו לא ממהרים כשיש לנו אפשרות להוזיל דרמטית את עלויות החשמל? למרות הפרסום המסיבי, ההתייחסות בכלי התקשורת, וההבטחה לחסוך הרבה מאוד כסף – רפורמת החשמל לא באמת חלחלה אל הצרכנים.

על פי נתוני חברת הפינטק RiseUp, ההוצאה החציונית של משפחה ישראלית על חשמל עומדת על כ-700 שקל בחודש. משפחות ללא ילדים מוציאות כ-512 שקלים בממוצע, וכאלה עם ילדים כ-772 שקל. משפחה בישראל מוציאה בממוצע 8,400 שקלים בשנה על חשמל – סכום בלתי מבוטל. עד לא מזמן לא באמת היה לנו מה לעשות עם זה. חברת החשמל הייתה מונופול, ומי שלא רצה לשבת לבד בחושך – שילם. רפורמת החשמל יכולה להשפיע משמעותית על גובה החשבון – אחד הסעיפים הכי כואבים בהוצאות משק הבית. 

הרפורמה במחירי החשמל: כל מה שצריך לדעת כדי לחסוך מאות עד אלפי שקלים 

המחירים ממשיכים לעלות? הכלי שיעזור לכם לקבוע כמה תוכלו לחסוך על חשבון החשמל 

הרפורמה נוצרה כדי לפרק את המונופול על אספקת החשמל בישראל כך שחברת החשמל לא תהיה היחידה שמספקת חשמל לצרכנים – הרפורמה מאפשרת לעבור לספק חשמל חלופי שגובה על פי הצריכה בכל חודש. נכון להיום יש עוד שבע חברות שהתחילו לספק את אותו חשמל, רק במחיר מוזל. התחרות צפויה להתעצם השבוע, כשב-25 ביולי תיכנס לתוקף הרפורמה החדשה שתאפשר גם למי שלא מחזיק במונה חכם לעבור לספקים החדשים.

אבל עד כה, למרות שהרפורמה יצאה לדרך כבר לפני למעלה משנתיים והיא יכולה לחסוך עשרות אחוזים מחשבון החשמל שלנו, רק 6% מהלקוחות ביצעו מעבר לספק חשמל חדש ולמעלה מ-40% מהמשתמשים בכלל לא שמעו על הרפורמה, כך על פי סקר שערכה רייזאפ בקרב משתמשי השירות. אלה שעברו הם לקוחות שמאופיינים כבעלי מודעות פיננסית גבוהה, וממדגם של כ-500 משפחות מקרב אלה שהחליפו ספק, עולה כי החסכון החודשי בממוצע עומד על כ-30%. לעומת זאת, בסקר שהשתתפו בו למעלה מ-6,000 משיבים, עולה כי כ-43% מהם בכלל לא שמעו על הרפורמה. כשנשאלו הלקוחות אם יש להם כוונה לעבור ספק חשמל, 50 אחוז מהם השיבו שאין להם מספיק מידע. 26 אחוז כלל לא מתכוונים לעבור. 

מה בעצם מציעות הספקיות החדשות? 

רפורמת החשמל היא אחד הדברים החשובים שנעשו פה בניסיון להוריד את יוקר המחייה. אבל על מנת שהיא תצליח, הצרכנים צריכים להבין מה עומד על הפרק. זו הפעם הראשונה שיש לנו אפשרות להשפיע על חשבון החשמל שלנו, והרבה אנשים לא ערוכים מנטלית לשינוי כזה. 

על מנת לסייע לכם לקבל החלטה שתיטיב עמכם כלכלית – אספנו נתונים מספקיות החשמל החדשות. אז מה בעצם מציעות החברות החדשות? חלקן מציעות כמה מסלולים לבחירה, כאלה שמאפשרים להתאים את החשבון לשימוש – למשל הנחת שימוש בשעות מסוימות. ובכל מקרה, אף אחד לא מגביל אתכם – אם עברתם ספקית ואתם לא מרוצים תמיד אפשר לעבור שוב. 

חברת החשמל בחדרה  (צילום: Ruslan Kalnitsky, shutterstock)
לרוב החברות יש גם מסלולים למי שאין להם מונה חכם | צילום: Ruslan Kalnitsky, shutterstock

פזגז: הנחה קבועה וקאשבק
את חברת פזגז אתם מכירים כמובן, החברה הגדולה בישראל לסיפוק גז. היא מציעה הנחה קבועה של 7% מהחודש הראשון, וגם מאפשר להצטרף לחשמל דרך אפליקציית yellow ולקבל 10% קאשבק לארנק הדיגיטלי של ילו. את הקאשבק אפשר לממש בחנויות ילו, סופר יודה, פרשמרקט, בסופר פארם ובוולט.

פרטנר: חבילת עבודה מהבית
פרטנר היא כמובן חברת תקשורת, ובמסגרת כניסתה לשוק החשמל היא מציעה ללקוחות בעלי מונה חכם חבילה בשם "עובדים מהבית" שעיקרה הנחה של 15% במחיר החשמל בימות השבוע בין שמונה בבוקר ו-17 אחר הצהריים. מסלול נוסף שמציעים שם נקרא "חיות לילה", והוא מעניק 20% הנחה בימות השבוע בין חצות לשש בבוקר. כל הלקוחות, גם אלה שאין להם מונה חכם, יקבלו הנחה קבועה לפי ותק. בשנה הרשונה 5%, בשנייה 6% ובשלישית 7%.

אלקטרה פאוור: הנחה נוספת לבעלי מונה חכם
נכנסה לשוק אספקת החשמל לצרכניים ביתיים בינואר 2023, וגייסה בינתיים עשרות אלפי לקוחות. החברה מציעה מסלולים שכוללים הנחות שונות, וניתן לבחור באחד מהם לפי הרגלי הצריכה של משק הבית. לקוחות ללא מונה חכם יכולים להצטרף למסלול פאוור, שמעניק 5% הנחה בשנה הראשונה, 6% בשנייה ו-7% בשלישית ותקף לכל שעות וימות השבוע. אלה בעלי מונה חכם יכולים להצטרף למסלול הייטק, שכולל הנחה של 8% בשנה הראשונה, 9% בשנייה ו־10% בשלישית, החל מהשעה 23:00 ועד השעה 17:00. גם פה אפשר לבחור במסלול לילה, עם 20% הנחה בין השעה 23:00 ועד 07:00 לאורך כל השבוע.

אמישראגז: הנחות בכל שעות היום
לחברת אמישראגז, ספקית הגז השלישית בגודלה בישראל, יש שלושה מסלולי הנחות עיקריים בתחום אספקת החשמל, והם מתאימים גם למי שאין לו מונה חכם. לקוחות הגז יכולים לבחור בין שני מסלולים: 7% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום או 6.5% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום וחודש גז חינם בכל שנה. יתר הלקוחות, זכאים ל־6.5% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום.

בזק: לחסוך ביום או בלילה
בזק אנרג'י מציעים לכלל הלקוחות 7% הנחה בכל ימות השבוע ובכל שעות היממה. אלה מכם בעלי מונה חכם זוכים לאפשרויות נוספות: חבילת "חוסכים חכם ביום" תעניק 15% הנחה בין השעות 07:00 ו־17:00 בימות השבוע, ו"חוסכים חכם בלילה" נותנת 20% הנחה בין השעות 23:00 עד 07:00 בימים א'-ה'.

מעבר לספק חשמל פרטי (צילום: יח"צ)
איך עוברים ספקית חשמל | צילום: יח"צ

הוט: הנחה נוספת לבעלי חבילת הוט
חברת הוט מציעה ללקוחות מסלול "חוסכים קבוע", מסלול ייחודי ללקוחות חבילת טריפל והוט מובייל שמעניק הנחה קבועה של 10% מתעריף הצריכה. לקוחות הטריפל של הוט יכולים לקבל 7% הנחה קבועה, ולקוחות נקסט TV זכאים ל־6% הנחה קבועה.

לקוחות שברשותם מונה חכם יוכלו להצטרף לחבילת "חוסכים ביום" עם 15% הנחה בין השעות 07:00 ו־17:00 בימים א'-ה', או "חוסכים בלילה", עם 20% הנחה בין השעות 23:00 ו־07:00 בימים א'-ה'. כמו כן, ישנו מסלול חוסכים 24/7, שבנוי על ותק: 5% הנחה בשנה ראשונה, 6% בשנה השנייה ו־7% מהשנה השלישית והלאה.

סלקום: מסלול ייחודי למשפחות
סלקום מציעה ללקוחות בעלי מונים חכמים שלוש חבילות אפשריות: "עובדים מהבית", המעניקה 15% הנחה בימי השבוע בין השעה 07:00 ועד 17:00; "חיסכון משפחתי", המעניקה 18% הנחה מהשעה 14:00 ועד 20:00 בכל ימות השבוע או "חוסכים בלילה" – שיעור הנחה של 20% הנחה בין השעות 23:00 ו־07:00 בכל ימות השבוע. לקוחות בלי מונה חכם יכולים לעבור לחבילת הנחה מדורגת בכל שעות וימות היממה: 5% בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה ו־7% בשנה השלישית ואילך.