רשתות השיווק אוהבות להציג את עצמן כמי שעומדות לצד הציבור. הן נוהגות להאשים את היצרנים בהתייקרות המוצרים, כמו שקורה בחודשים האחרונים, כולל מוצרי יסוד, מציעות מבצעים (שבדרך כלל מתואמות עם היצרנים, כולל במותגים הפרטיים) לטובת הציבור, אבל לא חותכות ברווח. כך לפחות מתברר מדוחות הרבעון הראשון שלהן.
לפי הדוחות שפרסמו, רשתות המזון שופרסל, רשת ויקטורי, רמי לוי ויוחננוף, הציגו רווחים נאים לחודשים ינואר-מרץ עוד לפני עליות המחירים שהכריזו עליהם כמעט כל יצרניות ויבואניות המזון.
רשת רמי לוי שיווק השקמה דיווחה היום על עלייה של כ-7% ברווח נקי לסך של כ-67 מיליון שקל, בהשוואה לכ-63 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה אף החליטה לחלק דיווידנד לבעלי מניותיה בסך של 51 מיליון שקל, המתווספת לחלוקת דיבידנד של כ-172 מיליון שקל במהלך 12 החודשים האחרונים. הרשת מדווחת עוד שברבעון הראשון של 2023 נרשמה עלייה חדה של כ-9% בפדיון חנויות זהות, בהמשך לעלייה של 4% ברבעון הקודם - בהשפעת הגידול בכמות הלקוחות בחנויות הרשת.
שופרסל הציגה זינוק ברווח הנקי ברבעון הראשון של כ-144% ל-66 מיליון שקל לעומת כ-27 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
רשת ויקטורי דיווחה על רווח הנקי לרבעון הראשון של 2023 בסך כ-8.4 מיליון שקל בהשוואה לכ-3.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של כ-117%.
גם רשת יוחננוף, הציגה גידול נאה ברווח הנקי שלה ברבעון הראשון של 2023 בשיעור 37.6%. הרווח הנקי הסתכם בכ-32.8 מיליון שקל בהשוואה לרווח נקי של 23.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
נכון שחלק מהרווחים נובע מהתייעלות ועסקים נוספים של הרשתות, כמו נדל"ן למשל בשופרסל, אבל מתברר שגם היקפי הפדיון מהמכירות בחנויות הרשתות עלה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים ינואר - מרץ 2023 נרשמה עלייה של 3.8% (במחירים קבועים) בפדיון של רשתות המזון, לעומת ירידה של 1.2% (במחירים קבועים) בחודשים אוקטובר - דצמבר 2022.
הציבור מתלונן על יוקר המחיה, ובצדק, אבל לפי דוחות רשתות המזון לרבעון הראשון של השנה, לא ניכר שהוא מקצץ בהוצאות על מוצרים. הן דווקא מדווחות על עלייה בקנייה מקוונת באתרים שלהן, שהיא יקרה יותר.