ברשתות החברתיות עולות טענות על העלאות מחירים ברשתות השיווק, בסופרים בקיוסקים השכונתיים. מבדיקה שערך אתר פרייסז עולה כי במוצרים מסוימים אכן חל שינוי במחירים בחברות השונות מאז המלחמה, אך האם אכן מדובר בניצול של המצב? ברשתות מכחישים.
״שלטי המבצעים נעלמו״, ״היום קניתי מוצרים שאני קונה קבוע והייתי בשוק מהחשבון הסופי״, ״סל קנייה רגיל שלי עלה משמעותית היום, שמתי לב רק בקופה וכבר לא הייתה לי ברירה אלא לשלם אבל כן, הם הורידו משמעותית את המבצעים, יחד עם זאת אומר שהם גם לא מקבלים סחורה כראוי. הכל יחסית ריק״, אלו רק תמצית מכלל הטענות שעולות בימים האחרונים ברשתות החברתיות מצד ישראלים שחשים בעליות מחירים בסופר.
אתר פרסייז בחן את שינויי המחירים של מוצרי מזון טרום המלחמה ולאחריה. בכלל רשתות השיווק הגדולות ואכן נרשמו פערים ועליות מחירים, לעיתים גם בעשרות אחוזים. אלו שינויים נרשמו כדוגמה? מרכך שיער מרוכז למגע רך 3 דקות פנטן 200 מ"ל בויקטורי עלה ב- 9.10 14.90 שקלים וב- 10.10 24.90 שקלים, עלייה של 67 אחוזים. גרעיני תירס מתוק יכין עלו ב-3.10 ברמי לוי ואושר עד 5.90 שקלים וב-10.10 7.90 שקלים - עלייה של 26 אחוזים. משחת שיניים של אוראל-בי 75 מ"ל בויקטורי עלתה ב-9.10 19.90 שקלים ויום לאחר מכן 24.90 שקלים - עלייה של 25 אחוזים. תחבושות היגייניות של אולוויז ברמי לוי עלו ב- 9.10 9.90 וב-10.10 11.90 שקלים - עלייה של 20 אחוזים. אלו הן רק דוגמאות ספורות מתוך רבות.
משיחות עם גורמים בתחום - לא מדובר בעליית מחיר "קלאסית" כפי שטוענים הגולשים. הסיבה המרכזית לכך שאם תלכו היום לסופר אולי תמצאו את אותו מוצר שקניתם בשבוע שעבר יקר יותר, הם מסבירים, היא סיום מבצעי העומק של תקופת החגים, שנגמרה בדיוק בפרוץ המלחמה.
כך הם לא ממסגרים זאת כעליית מחיר, אלא רק כ"סיום המבצע". ברשתות רבות לא מדובר בסיום כלל המבצעים בסופר, אלא בשינוי שלהם. כך למשל מבצע שניתן בחגים למרקים, יכול להשתנות לטובת מבצע על ירקות. מפני שהמבצע הועבר ממוצר אחד לאחר זה נראה כאילו אנחנו משלמים יותר על אותו מוצר, אך למעשה ההנחה "הועברה" למוצר אחר.
בבדיקה שביצע בתחילת השבוע המכון לחקר הקמעונאות עבור mako התגלו עליות מחירים מתקופת החג. אולם ברשתות השיווק מצדיקים גם את העלייה הזו בסיום המבצעים. המחירים, הם מבהירים, היו אמורים לעלות ממילא. המלחמה עצרה את מה שהצרכנים היו אמורים להרגיש לולא פרצה המלחמה: עליית מחירים קלה אחרי החג, שלאחריה עוד עליית מחירים.
סיום מבצעי החגים ושינויים לדברי הקמעונאים, בעיקר תלויה בספקים. מנגד, הספקים מטילים אחריות על הקמעונאים. כך למשל בחברת יכין הבהירו כי: "החברה לא שינתה את מחיריה או מבצעיה לקמעונאים בשנה האחרונה ואיננה קובעת את המחיר לצרכן. הקמעונאים הם הקובעים והאחראים על המחירים לצרכן". ספקים נוספים סיפקו הצהרות דומות, והבהירו שגם מי שתכנן העלאות מחירים דחה אותן. לא מעטים מהם הקפידו לציין את המזון שנמכר במחירים נמוכים יחסית לצה"ל. אף אחד לא רוצה להיות מקושר להעלאות מחירים בזמן הקרבות.
לאן נעלמו שלטי המבצעים?
הסיבה ששלטי המבצעים הוסרו מחלק מהמדפים מסבירים גורמים בענף, הוא לא ביטול המבצעים אלא מחסור בכוח אדם שמורגש בכל נדבך בסופרים. עובדים רבים גויסו למילואים, או נאלצים לשמור על משפחתם, והסופרים לא עומדים בקצב. לכן העובדה שאין שלט המראה על מבצע, לא בהכרח אומר שבפועל אין מבצע קיים. בשופרסל ייחסו את הדברים כבר בתחילת השבוע לעובדים שעסוקים בעיקר במילוי המדפים. ברשתות אחרות מיהרו להעביר אל mako פירוט של המבצעים החדשים שנכנסו לתוקף השבוע.
לצד זאת, רשתות רבות שנרתמו למאמץ התרומה הכללי יצאו גם במבצעים גדולים לטובת הציבור. בגוד פארם למדל בנוסף להנחות, ישנה עוד 15% הנחה על כל קניה המיועדת לתרומה. במחסני השוק הכמות הכוללת של המבצעים לא ירדה מאז תחילת המלחמה. בחצי חינם יש למעלה מ-1,000 מבצעים בכל המחלקות ועל כל סוגי המוצרים. שם עם תחילת המלחמה התחילו מבצעים רבים חדשים שלדבריהם יותר רלוונטיים לתקופה זו. שטראוס, למשל, מציעה באוקטובר, 1,400 מבצעים על מוצרים שונים.
על רקע הבהלה שהתעוררה כתוצאה מהודעת פיקוד העורף על הצורך להצטייד במזון ושתייה במרחב המוגן ל-72 שעות שר הכלכלה והתעשייה, נשיא התאחדות התעשיינים, קבוצת שופרסל ורמי לוי בהודעה משותפת מחדדים כי: ״התעשייה פועלת. המחסנים מלאים. אין מחסור במזון. אנו פועלים למצוא פתרונות למחסור בעובדים*.