על רקע התמונה שמתפרסמת היום ברשתות החברתיות, בה נראה נייר טואלט תוצרת תורכיה על המדפים של רשת יוחננוף, פנה אלעד חרזי, משנה למנכ"ל הרשת בריאיון ל-mako, וקרא לצרכנים להתחיל לרכוש מותגים לא מוכרים על מנת להוריד את המחירים.
"אין ספק שאנחנו במלחמה, אבל זאת צריכה להיות מלחמה של שניים מול אחד. רשתות השיווק יכולות להמשיך לחסום עליות מחירים רק אם הצרכנים יגידו את שלהם ויותרו על דברים שהם היו רגילים אליהם וינסו את התחליפים".
רק לפני שבוע פנתה סנו לרשתות השיווק בדרישה לייקר את מחירי מוצרי הנייר שלהם ב-25 אחוזים. הרשתות סירבו אבל הועמדו בבעיה, שכן גם המתחרים הגדולים של סנו, קימברלי קלארק (לשעבר חוגלה-קימברלי), ביקשו לייקר את המוצרים באותו שיעור. סירוב של רשתות השיווק מעמיד את השוק בבעיה שכן קיים חשש שיהיה מחסור בנייר טואלט על המדפים. התמונה שהתפרסמה היום הוכיחה כי השוק הישראלי יכול לייצר תחליפים.
אז עכשיו הצרכן הישראלי צריך להתרגל לראות בסופר מותגים לא מוכרים?
"אנחנו תמיד נשתדל שיהיה מוצר מכל קטגוריה על המדף, גם אם נצטרך לספוג את העלויות שלו. אם אני לא אצליח למצוא תחליפים ראויים, ואני יודע שזה מוצר שחשוב לצרכן - אני אאשר לספק למכור לי במחיר שהוא רוצה, אבל אני אספוג את העלייה ולא אגלגל אותה הלאה לצרכן, עד שאני אצליח להתארגן".
כמה זמן אתם תחזיקו מעמד מול היבואנים ותסרבו לייקר את המחירים?
"כמה שנצטרך. בסוף ספק שלא מאשרים לו עליית מחיר ולא קונים ממנו, מה יעשה עם כל הסחורה? מה הוא יעשה עם כל ההאנגרים וכל מערך הייבוא שלו: המחסנאים, הסדרנים, הנהגים, מערך המכירות שלו? גם צריך לזכור שהתוקף של כל המלאי שלו מתקצר. הוא לא יוכל לעמוד בזה ויצטרך לרדת מהעץ. אז אולי במקום עלייה של 10 אחוזים הוא ימתן אותה לארבעה אחוזים. בסוף זה גם ניצחון".
למה רק עכשיו השוק מתעורר ומתחיל לחפש ולמצוא תחליפים? למה זה לא קורה כל הזמן?
"זה לא פשוט להביא סחורה, וגם זה לא כל כך זול להביא סחורה. נתחיל מזה שהמחירים עלו גם בעולם – זה לא רק שבישראל המצב רע. בתורכיה עוד יש איכשהו פער מחירים של 10 אחוזים וזה הופך אותה למדינה מאוד מבוקשת מצד אחד. מצד שני מאוד קשה להשיג מוצרים כי גם הם צורכים הרבה, ומייצאים לשאר העולם. בנוסף, המדינה לא מעודדת לייבא מוצרים".
למרות הרפורמות שאמורות להיכנס בינואר? אמרו שמורידים מכסים ורגולציה של עשרות מוצרים החל מינואר.
"אני לא קיבלתי רשימה של מוצרים, ולכן אני לא מאמין להצהרות עד שהן לא קורות בשטח. אבל לפני זה, למה לא מורידים מכסים על כל הירקות? למה רק על 3-4 סוגים? זה מוצר בסיסי. את יודעת שהולך להיות אוטוטו מחסור בבצל יבש. המחירים כבר מתייקרים".
מה עם יבוא מקביל של מוצרים?
"קשה מאוד לשים יד על סחורות של מותגים. עובדים על זה אבל יש מעט מאוד מוצרים שאנחנו מצליחים לייבא".
לסיכום פונה חרזי לצרכנים: "בואו תעזרו לנו במלחמה הזו, ותתחילו לקנות נכון. יש תחליפים איכותיים ואפשר לעשות סוויץ' ולנסות מוצרים אחרים ולא ללכת עם המותג המוכר. זה מאבק משותף של שנינו".