עם פריצת המגפה העולמית, כשהיה ברור שלא ניתן יהיה לקיים את ההופעות בקיץ 2020 כמתוכנן למען ביטחון הקהל, האמן, והצוותים העובדים – הודעה החברה של שוקי וייס, ההפקה שאחראית על הבאתה של סלין דיון לארץ, כשהמופע נדחה ושובץ מחדש, ליוני 2021, באצטדיון בלומפילד, במקום בפארק הירקון.
ההודעה התקבלה בקרב רבים ממעריציה של דיון בהקלה רבה, וכך גם נשמעה אנחת רווחה בקרב ההפקה שכבר שילמה חלק גדול מהמקדמות על מנת לקדם את המופע. כלל רוכשי הכרטיסים קיבלו כרטיסים חדשים המציינים את מקומותיהם החדשים. מכיוון שהמופע תוכנן במקור לבלומפילד, האמפי שעוצב בפארק תוכנן ברוח האצטדיון, עם מרחקים זהים בין הבמה לשורות האורקסטרה והיציע. כעת הקהל יועתק ממקום מושבו באמפי למקומו החדש באצטדיון בלומפילד – כאשר על פי הבטחות ההפקה הוא נשאר במיקום זהה ביחס לבמה בהתאם לבחירת הכרטיסים המקורית.
אולם חלק מרוכשי הכרטיסים לא מרוצים מהמצב ודורשים את כספם בחזרה. רבים מהם אף פנו לחברת הכרטיסים "איוונטים" במטרה שישיבו להם את כספם אולם נתקלו בתגובה הלקונית הבאה: "לגבי אפשרויות שינוי/ביטול הכרטיסים הללו נעדכן בהתאם להנחיות שינתנו על ידי הגורמים המוסמכים לאור צווי השעה של הקורונה (רגולטור, מחוקקים ועוד)".
הנחיות גורמים מוסמכים? ההנחיה היחידה היא של הוועדה הבין משרדית לענייני קורונה (שקמה כדי לפעול למיתון השפעות המשבר על התקשרויות חוזיות), שהתירה למארגנים לא להחזיר את הכסף ישר אלא, בדומה למודל שאומץ בחו"ל, לתת זיכוי לשנה מיום ביטול או דחיית המופע ואחריו. אם צרכן רוצה את הכסף ולא הופעה אחרת – יש להחזיר לו את הסכום ששילם..
יחד עם זאת צריך לזכור דבר חשוב - מדובר בהמלצה בלבד. בניגוד לטענת איוונטים, אף מחוקק או רגולטור לא נדרש לסוגיה.
במועצה הישראלית לצרכנות, הדגישו כי ההמלצות הללו לא מחייבות. לכן, לצרכן שמורה הזכות לקבוע ולהחליט האם הוא מעוניין לקבל את כספו באופן מידי, או לקבל זיכוי לתקופה מסוימת. "לצרכנים קמה הזכות לקבלת החזר כספי בגין מופע שבוטל, וזאת ללא קשר האם המופע יתקיים בעתיד או לאו, בהתאם להוראות סעיף 18 לחוק החוזים", נאמר לנו כשפנינו למועצה. המשמעות פשוטה: אם צרכן רוצה את כספו חזרה - יש להשיב לו.
ברשתות החברתיות התקיימו כבר עשרות דיונים, חלקם בקבוצות ייעודיות שמטרתן היא לאגד את כל אותם אלו שלא מעוניינים להגיע למועד החדש של המופע אך נתקלים בסירוב. "לא מאמינה שתהיה הופעה גם ביוני", כותבת אחת הגולשות. "יחד עם זאת, כתבתי להם שאבי נפטר ואני לא יכולה להגיע בתאריך החדש מבחינתם שלחו את התסריט שיחה שהכינו מראש ללא כל הסתכלות. זה לא הגיוני בכלל להגיד שהם עומדים בתנאים, כאשר הם שינו תאריך וזה לא בתאריך שסגרתי איתם. מקווה שהצדק יעשה וייתנו לנו להחליט אם אנחנו מעוניינים או לא".
אחרים הביעו חשש ללכת להופעה כשהמגיפה, ככל הנראה, עדיין תהיה עימנו, וגם הם נתקלו במייל הלקוני של חברת ההפקה. "ברור לכולנו שהשנה תמשיך להיות מאתגרת ומי בכלל רוצה ללכת להופעות שעלולות לסכן את הקהל. אני מתבאסת כי לא כך דמיינתי את ההמתנה למופע של סלין", כותבת גולשת אחרת. "ממש מקווה שלא יצא לפועל ואוכל לקבל את כספי בחזרה. חברת איוונטים צריכה להתעשת על עצמה ולתת לנו החזר על מופע שלא התקיים והאופציה לאוגוסט הבא לא מקובלת. מה תרצו שנעשה עם זה? לא מוכנה להפסיד את הכסף ששילמתי עבור הכרטיס".
עם הדברים האלו פנינו להפקה של שוקי וייס ושאלנו אותם - בהתחשב בעובדה שרוב הקהל, מעוניין בהופעה החדשה ומסכים למתווה, ויש קומץ של אנשים שצריכים ורוצים את הכסף עכשיו, למה הם לא מחזירים להם את הכסף? הרי בסופו של דבר יצטרכו להחזיר, אז למה לא עכשיו?
בהפקה הסבירו לנו שהמצב שהם נקלעו אליו הוא מצב עולמי והם כבר שילמו את כל הכסף כדי להבטיח את קיומה של ההופעה. "הפתרונות האלה ניתנו כדי למנוע מצב שבו חברות תעופה/בידור/תיירות לא יפשטו רגל, ואז הקהל יישאר עם כלום. אנחנו לא בורחים לשום מקום. תמיד עמדנו במילתנו מול הקהל, ומעולם לא הותרנו רוכשי כרטיסים ללא תמורתם". (התגובה המלאה בסוף הכתבה).
מנגד, במועצה לצרכנות המליצו ללקוחות להגיש מכתב התראה לפני תביעה ולאחר מכן תביעה לבית משפט לתביעות קטנות כדי לנסות ולקבל את הכסף. "אם הצרכן לא מסכים לקבל את השירות כפי שהוצע, הוא רשאי לתבוע החזר מלא, ובית המשפט יקבע מה מגיע לו. אם הנושא לא יוסדר, בתי המשפט יהיו מוצפים בכתבי תביעה. מדובר בעשרות אלפי צרכנים שנפגעו באותן נסיבות. לכן על המדינה להוציא הוראת שעה שתקבע זכויות וחובות של שני הצדדים", מדגישים במועצה.
יחד עם זאת צריך לזכור כי הנושא מורכב מאחר שגם ספקי ההופעות, ההצגות והטיסות נפגעו קשה מהמצב. הועדה הבין משרדית התייחסה לכך וכתבה כי: "מומלץ לצדדים להנמיך את להבות המחלוקת המשפטית, שהרי אין בידי אף אחד מהם ביטחון מוחלט שביום פקודה בית המשפט יפסוק בהכרח לטובתו. מומלץ לצדדים לקיים מו"מ בתום לב, שבמסגרתו ראוי כי ייעשה כל מאמץ להתאים את החוזה לנסיבות המשתנות ולפעול להשגת אחת מן התוצאות הבאות על בסיס עקרון תום הלב".
במילים אחרות היא שלחה כל תעשייה להסתדר בעצמה בשאיפה שהמדינה לא תאלץ להתערב ובתי המשפט לא יוצפו בתלונות.
כעת, למערכה נכנס גורם נוסף - משרד המשפטים שככל הנראה, בשל אותו חשש שצרכנים יחלו להפציץ את בתי המשפט לתביעות קטנות ולתביעות ייצוגיות, מפיץ בימים אלו סקר בנוגע לביטול מופעים ואירועי תרבות, וממצאיו ייבחנו במכלול השיקולים לבחינת הסדרת הנושא בחקיקה.
במשרד המשפטים הבינו שכמו במקרה אולמות האירועים ובמקרה של החזרים על גנים פרטיים, מישהו יאלץ לעשות סדר ולמצוא פתרון הוגן לשני הצדדים. ולכן הם החליטו, כדי להבין את עומקה של הבעיה, לפנות לגולשים בפייסבוק ולהזמינם למלא סקר שבאמצעותו, ככל הנראה, יוכלו להציע פתרון הוגן לשני הצדדים.
"השבתת עולם התרבות בעקבות משבר הקורונה הותירה לקוחות רבים עם כרטיסים בלתי ניתנים למימוש", נכתב בהודעה בעמוד של משרד המשפטים. "לאור התמשכות המשבר, אנו ממשיכים לבחון את השפעות המשבר על קיומם של חוזים והגעה להסדרים בין הצרכנים לבין מפיקי האירועים, האמנים והשחקנים. אז אם רכשתם כרטיס למופע לפני משבר הקורונה ונשארתם עם כרטיס שלא מומש, זה בדיוק המקום בשבילכם. ענו על הסקר הבא ותוכלו לסייע ליצירת פתרונות משפטיים למצב הקיים. זכרו - ההצגה חייבת להימשך".
תגובתו המלאה של שוקי וייס:
כידוע, בשנה האחרונה, מדינת ישראל כמו מרבית מדינות העולם, נאבקת עם ההשלכות הבריאותיות, הכלכליות והמשפטיות של מגפת הקורונה, אשר שיתקה את המשק הישראלי בכלל, ואת עולם האירועים וההופעות החיות בפרט. כך, כאשר עוד ביום 12.3.2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על "מגיפה עולמית" (Pandemic) בעקבות התפשטות נגיף "Covid-19", ובהמשך לכך, ביום 15.3.2020 נכנס לתוקף צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש, בידוד בית והוראות שונות) כשבמסגרת הצו האמור, הוטלו שלל מגבלות, לרבות איסור יציאה למקומות ציבוריים, והוראה על סגירת בתי עסק שונים. כמו כן נסגרו, בהוראת משרד הבריאות, המסעדות, בתי הקפה, הקניונים וכן בוטלו ונדחו כל אירועי התרבות והפנאי; ובכללם אירועים שהופקו על-ידי שוקי וייס ושווקו על-ידי איוונטים.
יתרה מכך. כתוצאה ממשבר הקורונה, מרבית שדות התעופה ברחבי העולם נסגרו או צמצמו את פעילותם, וכך גם מרבית חברות התעופה הבינלאומיות. על כן, נאלצו אמנים ומפיקים בינלאומיים לבטל או לדחות הופעות עתידיות ברחבי העולם. באופן דומה פעלו גם האומנים הבינלאומיים אשר היו צפויים להופיע בישראל בתקופת משבר הקורונה, ובשלב זה - כאשר ההכרזה על מגיפה כלל עולמית עוד שרירה וקיימת - טרם נקבעה מדיניות ברורה באשר לדרך ההתנהלות עם רוכשי הכרטיסים במדינות רבות בעולם. כך פעלו גם שוקי וייס ואיוונטים, ובהתאם פורסמה הודעה ללקוחות שלפיה בשלב זה המופעים שתוכננו לחודשים מרץ – אוקטובר לשנת 2020 נדחו ולא בוטלו, וכי כוחם של הכרטיסים ברשות הלקוחות יהא יפה גם למועד החדש.
בנסיבות קיצוניות אלה, הרי שעל פי חובת תום הלב המנחה את כלל ההתקשרויות החוזיות, יש לנסות ולקיים את החוזה בהתאם לנסיבות המשתנות. זו בדיוק המלצתה של הוועדה הבין-משרדית: ביום 7.7.2020 פרסם הצוות הבין-משרדי בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, שהוקם מטעם משרד המשפטים לצורך גיבוש מדיניות קיום חוזים בתקופת משבר הקורונה, את מסקנותיו לבחינת השפעות משבר הקורונה על קיום חוזים. בראש ובראשונה, כולל מסמך המסקנות המלצה כללית לצדדים לחוזה, "להנמיך את להבות המחלוקת המשפטית", ולנהל משא ומתן בתום לב במטרה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה. בנוסף להמלצה הכללית זו, כולל מסמך המסקנות המלצה לקביעת הסדרים פרטניים בשווקים מסוימים. בין היתר, מתייחס הצוות הבין-משרדי באופן ספציפי להסדר שראוי להחיל לשיטתה ביחס לשוק מופעי התרבות:
"במהלך שמיעת הציבור, נבחן שוק המופעים והאירועים. מתיאור מצב הדברים עלה כי הופעות רבות ואירועים רבים בוטלו. נטען כי ככל שאמרגנים ומפיקים יידרשו להשיב כספים בגין כרטיסים להופעות שבוטלו, בסמוך למועד הביטול, הדבר עלול להביא לפגיעה משמעותית בענף ולקושי תזרימי משמעותי לגופים. מוצע, על כן, לשקול כהוראת שעה הסדר משפטי שלפיו יינתן לצרכן שרכש כרטיס למופע שבוטל כרטיס חלופי, הניתן למימוש במשך תקופה של 12 חודשים, כאשר בתום התקופה האמורה, יזוכה הצרכן בסכום כספי, ככל שלא יממש את הכרטיס. ההסדר המוצע מציע מתן פיצוי שהוא בעל ערך עבור חלק ניכר מהצרכנים. גם ביחס לצרכנים אחרים, ככל שייגרם להם הפסד, הרי מדובר בהפסד ששיעורו נמוך באופן יחסי. מאידך, חיוב אמרגנים ומפיקים להשיב באורח כולל ורחב היקף את כלל ההכנסות שהתקבלו עבור הופעות ואירועים עלול לגרור נזק כלכלי וקריסת הענף. וממילא, הוראה זו מעגנת תוצאה שיכול שתחול גם על פי הדין הקיים. הסדרים מקבילים כבר אומצו בחו"ל."
בהמשך למסקנות הצוות הבין-משרדי, ביום 21.7.2020 פרסמה המועצה הישראלית לצרכנות הנחיות לצרכנים בנוגע להחזרים כספיים בעבור מופעים שנדחו או בוטלו עקב משבר הקורונה והנחיות משרד הבריאות. בהתאם להנחיות אלו, זכאים הצרכנים, אשר רכשו כרטיסים למופע אשר נדחה או בוטל, לקבל כרטיס חלופי הניתן למימוש במשך 12 חודשים. עוד יצוין, כי גם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן התייחסה לסוגיית הכרטיסים להופעות באתרה, וציינה כי מדובר במצב "חריג וחדש", וכי היא ממליצה "לנסות להגיע להסדר אל מול העוסק בשל המצב החריג כאמור".
מכאן, שהודעת שוקי וייס ואיוונטים, שלפיה עבור המופעים שנדחו כוחו של הכרטיס יהא יפה למועד החדש של המופע באותם התנאים כפי שנרכש, מהווה הגשמה של הניסיון לקיים את החוזה בתום לב ובהתאם להשלכות משבר הקורונה; ועולה בקנה אחד עם המלצות הוועדה הבין-משרדית ועם הנחיות המועצה הישראלית לצרכנות.
לגבי סלין דיון -
סלין דיון נאלצה כמו כל האמנים בעולם להודיע על דחיית סיבוב ההופעות שהיה מתוכנן להתקיים ב 2020 עקב התפרצות מגיפת הקורונה. סיבוב ההופעות של סלין הוא המבוקש ביותר בעולם והתכנית הייתה להופיע 100 הופעות בסיבוב ההופעות העולמי האמור וכולנו כאן בישראל שמחנו שלאחר שנים של משא ומתן הצלחנו לכלול את ישראל במסגרת סיבוב ההופעות האמור שתוכנן להתחיל בצפון אמריקה בתחילת 2020 ונידחה בכל העולם עם התפרצות המגיפה להתחלה מחודשת ב- 2021.
תחושת האכזבה והצער הגדול שהתלוותה אל הודעת הדחייה דאז מלווה היום גם בתחושת תקווה שאנו רואים לראשונה נקודת אור בעובדה שחברות ההפקה הגדולות בארה"ב ובאירופה שותפות להערכה זהירה ולתקווה שענף האירועים הגדולים יחזור להתקיים כבר בשלהי קיץ וסתיו 2021 , עם ההתקדמות בהפצה עולמית של החיסון. לצד ההתקדמות בעולם וההצלחה הפנומנלית של מבצע החיסון בישראל אנחנו כבר עובדים יחד עם סלין דיון וצוותה על תכניות חלופיות ל2021 ול- 2022.
כבר פירטנו רבות על תאונת השרשרת הכלכלית שהענף חווה, וככל שהימים עוברים ההרס והנזקים שנגרמים לתעשייה גדלים ולא מעט מעמיתנו ברחבי העולם חווים את הרס התעשיה כפי שהכרנו אותה. כידוע, פוליסות הביטוח לא כללו כיסוי במקרה של מגיפה (Pandemic) ועל כן אף אחד לא מבוטח, בישראל ובעולם.
במדינות רבות, החליטה הממשלה לתמוך בתרבות בהענקת תקציבים והלוואות לעוסקים בתחום, על מנת לאפשר להם לשרוד את המגיפה. מדינת ישראל אינה כלולה במדינות אלו, ולא הציעה על תמיכה ממסדית ליזמי תרבות פרטיים עד כה.
אנו משקיעים מאמצים רבים וממשיכים לעבוד יחד עם האמנים, ספקי השירותים בארץ ובחו"ל האולמות/פארקים אשר קיבלו מאתנו מקדמות גדולות, שהועברו מזמן לספקים שונים במסגרת הערכויות הגופים המקומיים והבינלאומיים למופעים המתוכננים כמו גם על מנת למזער הנזקים בשאיפה לקיים את המופעים מיד כשיתאפשר.
ברור לכולנו שהמציאות רחוקה מלהיות משביעת רצון – עבורנו ועבור ציבור הרוכשים כאחד. לכולנו היו חלומות להגשים בהופעות הענק שתוכננו להתקיים ב- 2020, זו היתה אמורה להיות אחת השנים הטובות ביותר בזירת ההופעות הבינלאומיות שישראל ידעה בעשור האחרון.
אנו ממשיכים לעשות כל מאמץ כדי לשוב ולקיים את אירועי התרבות שאנחנו כל כך אוהבים, תוך כדי שמירה על הקהל שלנו, הצוותים העובדים, והאמנים המופיעים.
אנחנו לא בורחים לשום מקום. מזה 40 שנה שחברת שוקי וייס מקיימת מופעים בישראל, וחווינו ביטולים מכל מיני סוגים – מלחמות, פיגועים, מחלות, BDS, ועוד. תמיד עמדנו במילתנו מול הקהל, ומעולם לא הותרנו רוכשים ללא תמורתם.
המשבר הזה גדול יותר מכל מה שידע עולם התרבות עד כה, ובעוד אנחנו מבינים את הכעס של חלק מהקהל, אנחנו גם מתעודדים ומתרגשים מהתגובות הרבות המחבקות של מרבית הקהל שמביע הבנה וסבלנות עילאית – כולנו תקווה שבקרוב נוכל לחזור להגשים חלומות.
קניתם משהו ועדיין לא קיבלתם את המוצר? עבדו עליכם? רימו אתכם? חייבו אתכם ביותר כסף ממה שהתחייבתם? מתמודדים מול חברות גדולות? כתבו לנו: money@mako.co.il