פער של 62% במחיר סל מוצרי ניקיון לפסח בין הרשת היקרה "אלונית" לרשת הזולה ביותר "רמי לוי". כך עולה מבדיקה שביצעה לאחרונה המועצה לצרכנות.
הבדיקה בוצעה במסגרת מהלך חדש של המועצה לצרכנות – פרסום שבועי של סל מוצרים, בניסיון לעקוב אחרי עליות מחירים ועלייה ביוקר המחיה. הסל הראשון שמפרסמת המועצה הוא הסל לפסח - השוואה של מוצרי ניקיון.
ממוצע סלי מוצרי הניקיון לפסח נערכו על בסיס נתונים המתקבלים מהאתרים: פרייסז וסטורנקסט. הליווי הסטטיסטי נעשה ע"י ד"ר אור כץ מהמכללה האקדמית אשקלון.
על פי ממצאי המועצה – המחיר הממוצע של סל מוצרי הניקיון לחג עומד על 329 שקלים. הפער בין הרשת היקרה לרשת הזולה 62%. עם זאת, חשוב להבדיל בין האופי השונה של החנויות. בניגוד לרמי לוי, סופר אלונית לא נחשבת יעד לקניות מרוכזות לבית, אלא קניות מזדמנות לנהגים. סביר להניח שהרוב המכריע של הצרכנים לא מתעד לקנות את מוצרי הניקיון לחג בתחנת הדלק הקרובה.
השוואת מוצרי הניקיון הנמכרים ביותר
הסל השוואתי כולל 23 מוצרי ניקיון מהנפוצים והנמכרים ביותר בשוק שנמצאו ב 32 רשתות עליהן נערכה השוואת המחיר. בנוסף, נערכה בדיקה מדגמית של מוצרים מובילים אל מול מותג הבית
מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל הניקיון במחיר היקר היא "מיני סופר אלונית". הפער בין הרשת היקרה לרשת הזולה ביותר עומד על 62%.
כל החברות בין רמי לוי לבין יינות ביתן נמצאים בטווח של עד 10% התייקרות מהסל הזול ביותר. פער של עד כ- 24 שקלים.
לעומת זאת, הרשתות שיקרות יותר מסך הסל של רשת פוליצר יקרות ביותר מ 10% מהסל הזול ביותר.
מתוך נקודת הנחה שלא קונים את כל 23 המוצרים הללו, יחס הסלים עשוי להשתנות לטובת חברה אחרת. במועצה לצרכנות ממליצים לצרכנות לבחון את סל המוצרים שהם נוהגים לרכוש ולבחור ברשת בה רוב המוצרים נמצאים בטווח המחירים הנמוך.
השוואת הסל הכולל של 110 מוצרי ניקיון
בנוסף לסל הרגיל, המועצה דגמה את הסל הכולל של מוצרי ניקיון שבו 110 מוצרים ב-58 רשתות.
קפסולות ג'ל לכביסה של אריאל (55 יחידות) – הזול ביותר 35 שקלים ברמי לוי לעומת 78 שקלים בקינג סטור. הפרש של 43 שקלים.
מגב סיליקון עם תופסן בסופר ברקת יימכר ב-25 שקלים ואילו ב-65 שקלים בחצי חינם, הפרש של 40 שקלים.
כפפות לטקס של סנו סושי - במיני סופר אלונית ימכרו ב-22 שקלים ואותן כפפות ימכרו בקינג סטור ב-45 שקלים.
המותגים הפרטיים זולים עד 58%
בנוסף דגמה המועצה לצרכנות מוצרים להם נמצאו חלופות דומות (לא בהכרח זהות) של המותג הפרטי ברשתות השונות. כאן נמצאו הפרשים של עד 58% לטובת מותג הבית בהשוואה לאותו מוצר של המותג המוביל. כך למשל:
- אקונומיקה מבושמת של "יש" 4 ליטר זולה ב 58 אחוז מאקונומיקה בריח לימון של סנו זאוול 4 ליטר
- נוזל לניקוי רצפות בניחוח אויר הרים (המותג הפרטי של יוחננוף) 2 ליטר זול ב-52 אחוז מריצפז פלוס של סנו 2 ליטר.
מנכ"ל המועצה עו"ד עופר פיינשטיין: "המלחמה ביוקר המחיה משותפת לצרכנים, משרדי הממשלה, כנסת ישראל, ורגולטורים שונים. אך השפעת העלייה ביוקר המחיה משפיעה ישירות על כיס הצרכן. סל המועצה לצרכנות יהווה כלי נוסף בידי הצרכנים לבחינה השוואתית של מוצרי הצריכה. הסל יפנה את הצרכנים לרשתות המזון הזולות ביותר, וכן לאלטרנטיבות הקיימות בשוק למוצרים יקרים".