שליש מהמזון בישראל הולך לפח. לנתון המזעזע הזה יש השלכה מיידית על חיינו, בהיבט הכלכלי, הסביבתי, החברתי והתזונתי. מי שתורמות בעיקר לבזבוז המזון הן רשתות השיווק, שפשוט משליכות הררי מזון טוב למאכל בלי לחשוב פעמיים.
מעטים יודעים זאת, אבל מוצר על מדְפי הסופר שתוקפּו קרוב, שאיבד מכסה או שהאריזה שלו נפגמה - ימצא את עצמו מושמד בדחסני המזון האכזריים, למרות שהוא טוב וראוי למאכל. במקרים אחרים, המזון יושלך אל פחי הזבל, ולעיתים יישפכו עליו אקונומיקה כדי להפוך אותו לבלתי אכיל. אנחנו, הצרכנים, הורגלנו לתנועת היד ששולפת את המוצר מהחלק האחורי של המדף – הורגלנו לְתַעדֵף את המוצר בעל התוקף הארוך ביותר על המדף, גם אם בכוונתנו לאכול אותו היום או מחר.
הפתרון הוא שיטת התמחור הדינמי. בתמחור הזה מחיר המוצר יורד ככל שתאריך התפוגה שלו מתקרב, כך שנוכל ליהנות ממחיר נמוך משמעותית של מוצרים רבים בסל הקניות, ולמנוע את השלכת המזון. רק דמיינו: ״סוף עונה ליוגורט״ - ארבעה ימים לפני שפג תוקפּו נקנה אותו ב 50 אחוזי הנחה – נניח ב- 2 שקלים, וביום התפוגה אפילו בשקל אחד. בדיוק כמו במכירות נעליים ובגדים. כולם מרוויחים מזה.
בהיבט הכלכלי תמחור דינמי יוזיל את ההוצאה על סל המזון, אחת מההוצאות הגבוהות ביותר עבור כל אחד מאיתנו. שיטת התמחור הזו נוגעת לכלל המוצרים בסופר ובמיוחד למוצרי חלב, סלטים, בשרים ודגים. הוא חל על כלל מוצרי החנות ובכל סניפיה. לא מדובר במבצע חד פעמי אלא בשינוי מדיניות כולל. בנוסף, שיטה זו תנגיש מוצרים שידנו אינה משגת במחיר אטרקטיבי. בייחוד כיום, כשמחירי המזון מרקיעים שחקים ומוסיפים להתייקר, יש מקום ליוזמות מהסוג הזה.
בהיבט הסביבתי – תמחור דינאמי יחסוך את ההשלכה של כל המשאבים שנדרשו בשביל לגדל ולשנע את המזון ואחר כך לטפלו כפסולת. השיטה גם תחסוך צורך בשינוע נוסף לצורך טיפול כפסולת או בתרומה. יתרונות המכירה המוזלת אף גבוהים מהצלת המזון בתרומה, משום שהם מונגשים לכלל הציבור, היקף צמצום ההשלכה גבוה יותר, זה מוזיל את יוקר המחיה הכללי וחוסך עלויות ומשאבים סביבתיים נוספים בגין שינוע וחלוקת המזון להצלה.
רק גוף אחד מסוגל לשנות את התמונה
בעולם, תמחור דינמי נהוג ברבות מהרשתות הגדולות, רשתAlbert Heijn ו Aldi בהולנד, Intermarché בצרפת Lidl בגרמניה אוTesco בבריטניה, וכולן מוכיחות שתמחור דינמי מוריד את בזבוז המזון ומעלה את הצריכה. ואילו בישראל, השלכת המזון לפח ברשתות השיווק, הפכה לחלק מהשגרה הודות להסכמי ההחזרה שבין יצרניות המזון לבין רִשתות השיווק. הסכמים אלו מאפשרים לרשתות השיווק להזדכות על מלוא המחיר של המוצר, במידה ולא נקנה, ומכאן שאין מוטיבציה למכור לנו הצרכנים במחיר מוזל יותר. התוצאה, הסופרמרקטים לא נפגעים מהשלכת המזון לפח, ולא אכפת להם והם ממשיכים לבזבז.
הסופרים בישראל בינתיים לא הרימו את הכפפה, למרות הפנייה הישירה שעשינו אל כולם, ונעדרי מוטיבציה כי הרגולטור לא מחייבם לפעול. למרות שגם עבורם תמחור דינמי יכול לייעל הליכים ולייצר עבורם רווח – הם מסרבים בתוקף לאמץ פרקטיקה זו. מנגד, הציבור לא מודע לאפשרות שיש לקנייה מוזלת יותר ולכן לא מוחה בשימוש בכספו.
מכאן שהכוח לשנות את המצב נמצא בידיים של הרגולטור. על משרד הכלכלה והמשרד להגנת הסביבה לחוקק חוק ״איסור השלכת מזון בסופרים״, בדומה לחו״ל, שיחייב סופרים להתייעל במשאב המזון, לאמץ תמחור דינמי ולא רק להציל מזון שנותר. משם הדרך לצמצום הבזבוז והנגשת מוצרים במחיר מופחת אלינו הצרכנים – קצר ביותר.
הכותבת היא מנכ"לית ומייסדת ארגון The Natural Step ישראל, הנאבק שנים בבזבוז המזון בארץ ופועל להטמעת תמחור דינמי ברשתות השיווק והסופרמרקטים בישראל.