בזמן שהיא נמצאת תחת מתקפה של משרד הבריאות ומאבדת מכירות, קבוצת אסם תנסה להגדיל מכירות באמצעות השקת אריזות מוגדלות במחיר מוזל. אסם הודיעה היום (ב') על השקת עשרה מוצרים באריזות גדולות, עליהם יופיע הלוגו של 'אסם בגדול' - שיהיו בהנחה לקמעונאי של 33% ל-100 גרם.
המוצרים בסדרה יכללו: פסטה ופתיתים באריזות של 1.2 קילו, שקדי מרק באריזת 1 קילו, אטריות באריזת 1 קילו, עוגת הבית באריזת 2 יחידות, קוסקוס באריזות 1 קילו, בייגלה באריזת 700 גרם, בייגלה שטוחים באריזת 600 גרם ובהמשך יושקו מוצרים נוספים בהתאם להצלחת המהלך.
עוד ב-mako כסף:
- קמצן וטוב לו: "הוצאתי 20 שקל החודש"
- נסיכות דיסני? הילדים רוצים פאזל של "איחוד הצלה"
- כמה כסף שוות משפחות הפשע בישראל
קבוצת אסם, השחקנית השלישית בגודלה בשוק המזון ומחזיקה 8.7% מכלל שוק מוצרי הצריכה, סובלת מירידה במכירות מאז תחילת השנה. הירידה נובעת מחשיפה ליותר תחרות ולהאטה בצריכה. אסם היא שחקנית במספר קטגוריות שספגו פגיעה במכירות עקב מגמת הבריאות, כמו למשלהחומוס והסלטים המוכנים עם המותג 'צבר', ובנוסף היא עומדת בימים אלה במוקד קמפיין משרד הבריאות נגד צריכת חטיפים מלוחים, קטגוריה שהיא שולטת ב-51.6% מהמכירות שלה, והכניסה לכיסה כ-490 מיליון שקל בשנת 2015.
קבוצת אסם אמנם יצאה מהבורסה, אולם ניתן עדיין ללמוד מדו"חותיה הכספיים לשנת 2015 כי המכירות בתחום המאפה, החטיפים, דגני הבוקר והמשקאות (קפה) הכניסו לחברה 1.1 מיליארד שקל בשנת 2015. בנוסף, העובדה שהיא משחקת בעיקר בקטגוריות בסיסיות גרמה לכך שחלק גדול מפורטפוליו המוצרים שלה זוכה לתחרות גוברת מצד מותגים פרטיים של רשתות השיווק.
המכירות של אסם ירדו ב-2% בחודשים ינואר עד מאי, והסתכם ב-8.7% מכלל שוק מוצרי הצריכה (לפי נתוני סטורנקסט המסתמכים על נתוני הקופות של כ-2150 קופות ). מדובר בשיפור לעומת הירידה במכירות שלה בשליש הראשון של השנה (חודשים ינואר עד אפריל), שהסתכמו אז בירידה של 5.7% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.
אסם, כמו יצרניות גדולות אחרות, סובלת גם מהירידה במכירות שוק המזון, של 2.2% מתחילת השנה, כאשר המכירות בכלל שוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טואלטיקה וניקיון) ירדו ב-1.5%. (לפי נתוני סטורנקסט) מדובר בירידה גדולה במיוחד לאור גידול טבעי באוכלוסיה של כ-2% בשנה.
בימים אלה מציעה אסם מבצעים עמוקים בחלק מהרשתות. למשל, ברשת חצי חינם מכרו ביום חמישי האחרון פסטה אסם 500 גרם ב-50% הנחה, פתיבר 500 גרם ב-40% הנחה, 3 אריזות במבה 80 גרם ב-10 שקל ומוצרים רבים נוספים של החברה בהנחה. בנוסף, מי שקנה ממוצרי אסם בסכום העולה על 49 שקל קיבל בקבוק יין במתנה.
לדברי בכיר ברשת שיווק גדולה, "המותג הפרטי פוגע משמעותית באסם ולכן הם כנראה מנסים למצוא לו אלטרנטיבה. רואים בבירור שהמוצרים שאסם בחרו להתחיל בהם את המהלך של הגדלת המוצרים תמורת הנחה הם המוצרים שהכי נפגעו בהם במכירות עקב מוצרי מותג פרטי, כמו פסטה, פתיתים וכדומה".
"על ידי הורדת מחיר הם מקווים להגדיל את נתח השוק שלהם. במשך עשרות שנים אסם ניצלו את הבלעדיות שלהם בשוק הפסטה ואת זה שהיה מס על יבוא פסטה ומכרו אותה במחיר הגבוה פי 3 מהמחיר הריאלי שלה. עכשו כשיש יבוא פסטה במותג הפרטי פתאום הם נזכרים להתחרות", הוסיף הבכיר. "כל עוד הם היו מונופול הם התנהלו בקשיחות מול הרשתות יותר מכל חברה אחרת".
"אסם חווה האטה במכירות והיא תצטרך להשיג אותן מאיפשהו. אם על ידי העמקת מבצעים או בדרכים אחרות", אמר בכיר ברשת שיווק גדולה אחרת.
בשיחה עם TheMarker ניסה מנכ"ל אסם, אציק צאיג, לתלות את הירידה במכירות רק בהאטה בשוק המזון, ופחות בתפקוד אסם עצמה: "מסוף 2013 זיהינו האטה בשוק המזון שהפך למיתון. כיום כבר אין ספק שאנחנו במיתון בענף המזון שנובע מהאטה בצריכה לנפש. קשה להסביר מדוע דווקא ענף המזון, שמסורתית נחשב ליותר חסין למיתון, הפעם נפגע ממנו יותר. אני 25 שנה בענף המזון ולא זכורה תופעה כזאת. האטה בענף המזון שנמשכת שנתיים היא בהחלט תופעה שלא ראינו בעבר".
לדבריו, "כשאתה מתמודד עם סיטואציה כזאת אתה שואל את עצמך מה אתה עושה וחלק מהדרכים להעלות ביקושים זה ליצור מחירים אטרקטיביים. המהלך שלנו אמור להגדיל את האטרקטיביות של המוצרים שלנו".
צאיג טען כי המותג הפרטי לא משפיע מהותית על מכירות החברה: "אין שינוי משמעותי בנתחי שוק ואני לא חושב שזאת הבעיה, אלא ההאטה בענף המזון היא הבעיה מספר אחת שמטרידה את כל יצרני המזון". בתשובה לשאלה מדוע חברות אחרות, כמו שטראוס והחברה המרכזית למשקאות, דווקא צמחו במכירות מתחילת השנה ענה כי "מטבע הדברים המיתון פוגע יותר בקטגוריות מסויימות".
יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
כחלון: נסללה הדרך להקמת בנקים חדשים בישראל
כמה שילמו הבנקים ללקוחות בגלל תלונות ב-2015?