הנבואה, כידוע, ניתנה לשוטים, לכן הנחנו את כדורי הבדולח עמוק בארון, שטפנו את כל הבוץ בקפה ופנינו לקבל תחזית כלכלית לשנת 2018 מאנשים שבאמת יודעים על מה הם מדברים. מה יהיה זול יותר? ומה, לא עלינו, יתייקר?
מוצרי חשמל: יוזלו בעיקר מסכי טלוויזיה
בדצמבר 2017 הכריז שר האוצר משה כחלון על שורה של הטבות והוזלות שמטרתן היא לסייע למעמד הביניים. בין ההטבות שינתנו במסגרת התכנית "נטו הוזלות" יורדו מסי הקניה והמכסים על שורה ארוכה של מוצרים, ביניהם ביגוד ומוצרי טקסטיל (שעומדים כיום על 6%), מוצרי טואלטיקה (כיום 12%), משחקים, צעצועים וציוד ספורט (12%), מוצרי אלקטרוניקה (10%-30%) ומוצרי חשמל לבית (12%). מסי הקניה והמכסים על כל המוצרים האלה יתבטלו לחלוטין.
יורם בדש, מנכ"ל משותף ברשת מחסני חשמל ושקם אלקטריק, אומר כי ההוזלה מורגשת בעיקר בתחום מסכי הטלוויזיה: "ההוזלה המרכזית היא על טלוויזיות גדולות של 50 אינץ' ומעלה". מס הקניה יורד מ-30% ל-0% כאמור, אולם אנחנו הלקוחות נרגיש את ההבדל בקטן יותר: "ההוזלה היא אמנם של 30% אבל לצרכן זה יתבטא ב- 15%. לדוגמא, אם הרשת רכשה מסך ב- 10,000 שקלים ושילמה מס קניה של 30% בשווי 3,000 שקלים, סכום זה ירד ממחיר המכירה של אותו מסך טלוויזיה ללקוח, שיעמוד על 20,000 שקלים, כך שבסופו של דבר ההנחה לצרכן היא 15%. לגבי מקררים, הרפורמה של כחלון נוגעת רק למקררים שמגיעים מהמזרח, כמו LG וסמסונג. מקררים תוצרת ארה"ב או השוק האירופאי המשותף בכל מקרה כבר משווקים בישראל ללא מס הקניה".
המרוויחים הגדולים מהמהלך הם תושבי העיר אילת: "אילת הפכה להיות מעין אזור סחר חופשי, עיר שלא משלמים בה מיסי קניה וגם לא מע"מ. זה הופך אותה למקום הכי זול בעולם לרכישה של מוצרי סלולר וגאדג'טים".
מחירי הפארם יעלו
"מאז המחאה החברתית ,ב- 2011 ועד 2016 ראינו עצירה בעליית מחירי מוצרי המזון והפארם ברשתות הסופרמרקטים", אומר משה אלפרט, מנכ"ל My supermarket, "במהלך 2017 נדד השיח הציבורי מיוקר המחיה לבעיות אחרות, והעדר הקשב הציבורי למוצרי המזון בשילוב עם צרכנים שאינם בודקים ומשווים בהוצאות הקבועות שלהם - איפשרו לרשתות המזון הגדולות להעלות מחירים באופן הדרגתי כלפי מעלה. ההערכה שלנו היא שמדובר על עדכון של 1.5-2% במהלך השנה וחצי האחרונות. מרבית הקמעונאים הטמיעו מערכות למעקב על שינוי המחירים, דבר המאפשר להם לייצב את רמת המחירים שלהם ביחס לעמיתיהם באופן תדיר".
אלפרט צופה שב-2018 ימשיכו המחירים לעלות באחוז עד אחוז וחצי. תחומי מזון בסיסיים כגון מוצרי חלב, בשר ודגים ישארו ברמתם הנוכחית, ועיקר העליה תגיע דווקא ממוצרים המופעים בתדירות נמוכה יותר בסל הקניות כגון מוצרי פארם, תוספי מזון וכדומה.
רכב: אותו מחיר, יותר אוטו
מוטי ברטון, מנכ"ל "שלמה רכב חדש" (שלמה סיקסט), חוזה כי בשנת 2018 לא יחול שינוי מהותי בכמות מכירת הרכבים בישראל בהשוואה לשנים 2016-2017 שהסתיימו במספרים דומים, אך יתווספו דגמים חדשים: "יהיו יותר רכבים היברידים, יותר רכבים קטנים מאוד ויותר רכבי SUV. שלוש הקטגוריות האלה מתבססות כמובילות והגדולות ביותר בשוק – כמעט שליש לכל קטגוריה".
ומה לגבי המחירים? גם כאן אין שינוי משמעותי, אך הבשורה הטובה היא שבאותו המחיר – תקבלו יותר: "אין שינוי במחירי רוב הדגמים, למעט העובדה שרוב הרכבים החדשים מגיעים ברמת אבזור גבוהה יותר, לרבות מערכות בטיחות מתקדמות - מה שאומר שאנחנו מקבלים למעשה 'יותר אוטו' באותו מחיר".
טיסות: הלואו קוסט ממשיך להוריד מחירים
הו, כמה שאנחנו אוהבים לטוס. כמה בדיוק? הרבה מאוד, על פי יניב לניס, מי שייסד עם אחיו את דף הפייסבוק הפופולרי "טיסות סודיות" המשתף ומתריע על ירידות מחירים וכרטיסי טיסה זולים לחו"ל. הדף צבר בתוך ארבעה חודשים מעל ל- 70,000 עוקבים.
"בשנת 2017 חדרו חברות לואו – קוסט נוספות לשוק הישראלי והורידו את מחירי הטיסות לשפל חדש", אומר לניס, "חברת Ryanair האירית הציעה מחירים של 5 יורו לצד לפאפוס שבקפריסין ו- 10 יורו לפולין לטיסות שיוצאות מנתב"ג, חברת WOW air האיסלנדית הציעה טיסות לואו- קוסט לניו יורק ב- 220 דולר בלבד ובכך הוכיחה שלישראלים יש מוכנות לטוס רחוק בתנאי לואו – קוסט. היא שינתה את כללי המשחק בכל הנוגע לטיסות טרנסאטלנטיות".
המרוויח העיקרי מקווי התעופה החדשים היוצאים משדה עובדה, על פי לניס, הם תושבי אילת. "יש לנו הרבה עוקבים אילתים בקבוצה, והם מספרים לנו שהם עושים יותר סופע שבוע בחו"ל מאשר בתל אביב. יקר להם לנסוע לתל אביב והמחירים משמעותית גבוהים יותר – גם ההגעה וגם השהיה".
ב-2018 צפויות חברות הלואו קוסט יפתחו בישראל עוד הרבה קווים. "יש כאן אוכלוסיה שלומדת ומתלהבת מהרעיון לטוס בזול. בנוסף, חברת Ryanair שוקלת לפתוח בסיס בישראל, מה שיאפשר טיסות בוקר נוחות לאירופה וחזרה בשעות אחר הצהרים או הערב – בדיוק כמו שישראלים אוהבים, וקווי התעופה היוצאים משדה עובדה יעברו במהלך השנה לשדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון הסמוך לתמנע, ויאפשרו חווית נסיעה טובה ומודרנית יותר לנוסעים מהדרום. צפי נוסף הוא שחברות התעופה הסדירות ימשיכו להוזיל את מחלקת הבייסיק אקונומי על מנת להתחרות בחברות הלואו – קוסט".
כלי בית: סוף העידן הזול?
דני זיגרייך, מנכ"ל משותף בחברת מילניום מרקטינג המייבאת את המותג ארקוסטיל בישראל, צופה כי שנת 2018 תתבטא בעליית מחירים כללית בעולם המושפעת מכמה גורמים: "מחירי הייצור בעולם ובעיקר במזרח עולים עקב התייקרות במחירי מוצרי הגלם", משתף זיגרייך, "הגברת הרגולוציה במדינות היצרניות גורמת לסגירת מפעלים והקטנת היצע הייצור וכתוצאה מכך לעליית מחירים. שכר המינימום עולה וזו עובדה נוספת שתשפיע על המחירים. מצד שני שער הדולר נותר נמוך ולא נראה כי יעלה בצורה חדה".
אחת הגזרות הצרכניות החמות בגזרת כלי הבית שייכת ללא ספק לחנויות הסטוק למיניהן, הצצות כפטריות אחר הגשם ומספקות חווית קניה המשלבת פרקטיקה עם עיצוב ומחיר זול במיוחד. לדעתו של זיגרייך, לא לעולם חוסן. "הצרכנים מתחילים לנטוש אט אט את חנויות הסטוק וההתלהבות בתחום פוסקת לאחר התנסויות פחות חיוביות. בנוסף, הצרכן הישראלי מעדיף יותר מבעבר לקנות ברשתות מוכרות ובעלות שם", הוא אומר. "השינויים והאיזונים הללו צפויים להביא לעליית מחירים מתונה, יחד עם עליה מתונה במכירות של הרשתות הקמעונאיות היודעות לספק ערך גבוה לצרכן. התחרות תחדד את אלה שישכילו לתת ערך מוסף לצרכן ומי שלא יתעדכנו ייתקלו בקשיים. עליית המחירים תהיה מורגשת יותר במוצרים הזולים שיחסית יעלו באופן חד יותר או שאיכותם תרד, אל מול פלח צרכנים הרגיש יותר לעליות מחירים אלה".
ברשת מקס סטוק, באופן טבעי חשים אחרת. מהרשת נמסר בתגובה: "רשת מקס מתמחה מזה שנים בייבוא של מוצרי צריכה לכל המשפחה ובאיכות שאינה מתפשרת, המאפשרת לרכוש את מגוון מוצריה במחיר הוגן ומשתלם לכל כיס. הרשת מבצעת את רכישותיה במפעלים המובילים בעולם, אותם מפעלים המוכרים לרשתות הגדולות- עובדה שמציבה ייתרון ייחסי מובהק אל מול הרשתות היקרות. מבדיקות שביעות רצון אותן מבצעת הרשת מעת לעת עולה כי הביקוש למוצריה הולך וגובר, דבר שבא לידי ביטוי בכמות גדלה של צרכנים שבוחרים לקנות מוצרים מידי יום ברשת וליהנות מעסקת המחיר המשתלם אל מול היצע שהולך ומתעצם ומקיף היום את כל דרישות האוכלוסייה. רשת מקס ממשיכה להתרחב ברחבי הארץ ותמשיך לספק ללקוחותיה מענה מיטבי תוך מתן דגש על שירות, איכות ומחירים מצויינים. לאור ביקוש שהולך וגובר, הרשת מבצעת עבודה של הרחבת סניפים קיימים ואף תפתח בקרוב סניפים נוספים ברחבי הארץ לטובת הלקוחות ועל מנת שימשיכו ליהנות ולקבל את חווית הקנייה המקסימלית".