יתכן שגם אתם כבר הייתם שם: טסתם עם המשפחה או החברים לחו"ל, שכרתם רכב, טיילתם ונהניתם, אבל לאחר החזרה לארץ גיליתם לפתע שכרטיס האשראי שלכם חויב בסכום נוסף ולא צפוי. חברות השכרת רכב רבות מחייבות את השוכרים, מבלי התראה מראש, על מגוון "תקלות", ואף קונסות את השוכרים בגין אלמנטים בלתי צפויים כגון ניקוי פנימי לרכב ושאר ירקות. וזה לא הכל. גם לאחר שעשיתם סקר שוק, בדקתם, השוויתם ולקחתם את הדיל הכי זול שמצאתם - בסוף גיליתם שיש כל כך הרבה תוספות למחיר, כך ששילמתם הרבה יותר משהובטח לכם. איך האמהות שלנו תמיד אומרות? מה שזול עולה ביוקר.

אבל מטעויות לומדים, וגם מניסיונם של אחרים. המומחים של אופרן, החברה הגדולה ביותר להשכרת רכב בישראל, כבר ראו הכל ושמעו הכל. לקראת עונת התיירות החמה בחודשי הקיץ, כינסנו אותם על מנת שיספרו לנו, ולכם, כל מה שצריך  לדעת על הטריקים, ההפתעות והתוספות למחיר שמפילים עלינו, ואיך בכל זאת ניתן למזער את הסיכונים.

ההפתעה: המחיר אמנם זול, אבל זה בא על חשבון הנוחות שלכם

איך נמנעים? כשאתם מזמינים רכב מחברת השכרה מקומית או קטנה, יתכן והמחיר אטרקטיבי, מאחר ולחברה אין הרבה הוצאות שמתגלגלות על הצרכן והיחס מתיימר להיות משפחתי. אבל אז אתם נוכחים לגלות שלספקים הקטנים אין תחנות לקיחה והחזרה של הרכב בתוך שדה התעופה. המשמעות היא שתצטרכו ללכת עם כל המטען לתחנה שמחוץ לשדה, או לחילופין, תיאלצו להמתין לשאטלים או לקחת מונית שתייקר לכם את מחיר ההשכרה הסופי. גם פריסת הסניפים של חברות קטנות ומקומיות מוגבלת, ואם צריך להחליף רכב בגלל תקלה - לא בטוח שיהיה סניף של חברת ההשכרה בקרבת מקום. המרחק, הכסף והזמן שייגזל לכם מהחופשה, במרבית המקרים, פשוט לא שווים את זה. לחברות קטנות יש גם שירות דרכים מוגבל לתיקונים וחילוצי דרך, ובדרך כלל צי כלי הרכב שלהם מיושן יותר ועם קילומטראז' גבוה יותר. אם חלילה קרה משהו בזמן ההשכרה, תגלו שאין תמיכה של ממש מהאתר ממנו הזמנתם, ונראה אתכם מצליחים לתפוס מישהו מחברת ההשכרה... ואם חציתם את הגבול למדינה שכנה במסגרת הטיול, תגלו שהברוך אפילו יותר רציני משחשבתם. אז מה הפתרון לכל זה, אתם שואלים? פשוט להזמין רכב מחברה גדולה וותיקה, הפועלת בשיתוף חברות השכרה בכל העולם.

ההפתעה: המחיר שהובטח קפץ בעשרות יורו לכל יום השכרה

איך נמנעים? בודקים היטב מה כולל המחיר המוצע לכם. במקרים רבים המחיר נראה זול ומפתה, אך הוא אינו כולל כיסוי ביטוחי. כאשר אתם מגלים את התוספת בזמן לקיחת הרכב מחברת ההשכרה בחו"ל, אתם מבינים שהמחיר שהיה נראה זול, הופך ליקר ולא משתלם, וכבר מאוחר מדי. לכן, בדקו לפני ההזמנה שהמחיר כולל את הביטוחים הנדרשים: ביטוח במקרה של נזק או גניבה, ביטוח החזר / ביטול השתתפות עצמית וכן ביטוח צד ג'.

 

קבוצת חברים ליד רכב (אילוסטרציה: Shutterstock)
שתמשיכו לחייך | אילוסטרציה: Shutterstock

ההפתעה: כרטיס האשראי שלכם מוגבל בגובה ההשתתפות העצמית

איך נמנעים? כאשר בהזמנת הרכב לא כלול כיסוי השתתפות עצמית, חברת ההשכרה חוסמת סכום עצום בכרטיס האשראי שלכם כדי לבטח את עצמה מכל צרה שלא תבוא. הסכומים יכולים להגיע גם לאלפי יורו, מה שמקשה על ההתנהלות הכלכלית במהלך החופשה וגם גורם להרבה אי-שקט נפשי. מה עושים? מוודאים שהזמנת הרכב כוללת כיסוי של השתתפות עצמית, ונוסעים לחופש בראש שקט.

ההפתעה: הכל טוב, כל עוד אתם לא נוסעים הרבה

איך נמנעים: אתרי אינטרנט של השכרת רכב מציעים מחירים נמוכים להשכרה, אבל מאחורי המחיר הזול מתחבאת הגבלת קילומטרים. ההגבלה מאפשרת לחברת ההשכרה להוזיל את עלויות ההשכרה, אבל לא מאפשרת לכם לנוע בחופשיות. הצרכן הישראלי שוכר רכב על מנת לטייל, והממוצע שלו באירופה עומד על 180 ק"מ ליום! המומחים של אופרן מניחים שאתם רוצים ליהנות מהטיול שלכם מבלי לחשב קילומטראז', לכן ממליצים לכם לא להתפתות לעסקה המגבילה אתכם בנסיעה היומית.

ההפתעה: חברת ההשכרה מחו"ל לא מבינה את הצרכים שלך כישראלי

איך נמנעים? אתרי האינטרנט הבינלאומיים בהם ניתן לשכור רכב לא מתחשבים בכך שהצרכן הוא ישראלי. כישראלים, מאוד חשוב לנו גובה ההשתתפות העצמית, בניגוד ללקוחות במערב אירופה, למשל. דוגמה נוספת, היא הגבלת הקילומטרים מהסעיף הקודם. הישראלים נוסעים ומטיילים הרבה, בעוד שהאירופאי יעדיף לנסוע מהמלון לחוף הים, למסעדה הקרובה ושוב למלון. בנוסף, לישראלים יש יותר ילדים בממוצע מללקוח האירופאי או האמריקאי, ולכן גם יותר ציוד. אנחנו צריכים רכב גדול, מרווח ונוח יותר בנופש המשפחתי, והאתרים הבינלאומיים לא לוקחים זאת בחשבון. בארה"ב, בניגוד לישראל, הסכמי השכרת הרכב בחלק מאתרי האינטרנט מנוסחים כך שהביטוח לרכב הפרטי יכול לחול גם על רכבי ההשכרה, אבל אז ימצא עצמו התייר הישראלי בארה"ב ללא כיסוי. אתר אינטרנט ישראלי מכיר אתכם הכי טוב, ויידע להתאים לצרכים בכל מקום אליו תבחרו להגיע.

ההפתעה: אין החזרות וביטולים

איך נמנעים? לחברות השכרת רכב רבות ישנה מדיניות ביטול קשיחה, לפיה הם אינם מחזירים את הכסף לאחר ביצוע העסקה. היות וחברות מקומיות ואתרים בינלאומיים שונים ממוקמים בחו"ל – חוק הגנת הצרכן הישראלי אינו חל עליהם. ואם זכיתם, למשל, לקבל צו מילואים שבוע לפני השכרת הרכב – אין שום חובה להחזיר לכם את הכסף, ולכו תסבירו לפקיד הודי שצה"ל קורא לכם לדגל. לכן, לפני שאתם משלמים, בדקו היטב מה מדיניות הביטולים הנהוגה. באופרן, לדוגמה, תוכלו לבטל את השכרת הרכב מכל סיבה שהיא, למעט הזמנת כלי רכב מיוחדים, אפילו 48 שעות בלבד לפני איסוף הרכב, והכסף יוחזר לכם על פי חוק הגנת הצרכן.

ההפתעה: קיבלתם חיובים אחרי החזרה לארץ, ואין למי להתלונן

איך נמנעים? לא חסרים סיפורים על ישראלים שחזרו מטיול מושלם בחו"ל ולאחר מספר שבועות גילו חיובים בכרטיס האשראי על "תיקונים" ברכב, קנסות ואפילו דמי שטיפת רכב. החיובים נעשים ללא הודעה מוקדמת, ומבלי שנשאלתם על כך. כשתרצו להתלונן, לברר מה קרה או לבטל את החיובים, תגלו שלנסות לתפוס מישהו מאתר האינטרנט בחו"ל ולרדוף אחריו זה לא דבר פשוט. גם לא ההתמודדות מול דוברי איטלקית או פלמית, לדוגמה. הזמנת רכב מחברת השכרה בישראל ובעברית, תחסוך לכם הרבה כאב ראש וכסף בכיס.

>> בואו לקבל יותר בחופשה שלכם