הפסד של 1.1 מיליון שקל מסגירת סניף בטבעון מיתן את הגידול ברווחיה של חברת קופיקס ברבעון השלישי - אבל גם בנטרול ההפרשה החד־פעמית נראה שפעילותה של קופיקס בתחום המרכולים מתקשה לייצר יתרונות לגודל ולהמיר את הצמיחה המהירה שלה לרווח, ובפעילות בתחום בתי הקפה ניכרים סימני האטה. הכנסותיה של קופיקס צמחו ב–110% ברבעון השלישי של 2016 לעומת הרבעון המקביל ב–2015 והסתכמו ב–74 מיליון שקל.

הגידול החד בהכנסות נובע מתוספת של 33 סניפי בתי קפה (36%) בסוף הרבעון החולף בהשוואה למספרם בסוף הרבעון המקביל ב–2015, ומעלייה במספר סניפי המרכולים מארבעה בסוף הרבעון השלישי של 2015 ל–23 מרכולים בסוף הרבעון החולף. הגידול בהכנסות בתי הקפה (15%) ל–34 מיליון שקל היה מתון יחסית לגידול במספר הממוצע של סניפים שהופעלו ברבעון השלישי של 2016 לעומת מספרם ברבעון המקביל ב-2015 (121 לעומת 84 בהתאמה). משום כך היתה ירידה במכירות הממוצעות לבית קפה מ–352 אלף שקל ברבעון השלישי של 2015 ל–277 אלף שקל ברבעון החולף. קופיקס אינה מדווחת על המכירות למ"ר ועל המכירות של סניפים זהים.


אינדיקציה להאטה בקצב הצמיחה של הרשת ניתן למצוא גם בסעיף ההכנסות מראש לזמן ארוך במאזנה של קופיקס, המשקף את דמי הזיכיון שהזכיינים משלמים לקופיקס ונפרשים על פני חמש שנות הזיכיון. הכנסות אלה יורדות זה רבעון שני ברציפות, מ–2.6 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון של 2016 ל–2.2 מיליון שקל בסוף יוני 2016 ול–2.0 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי של 2016.

יתרה מזו, קופיקס שהמודל שלה מבוסס על מכירת זיכיונות, גביית דמי ניהול ומכירת סחורה לזכיינים נאלצה לשנות את המודל העסקי שלה ולקחת על עצמה לפחות חלק מהסיכון העסקי.

קופיקס שבשליטת אבי כץ ובניהולו של חיים אהרון, כבר מפעילה, באופן זמני כפי שהיא מציינת, 12 סניפים מתוך 122 הסניפים הפעילים למועד הדו"ח, זאת לאחר שבסוף הרבעון השני של 2016 הפעילה באופן זמני שמונה סניפים.

אבי כץ: "זו תופעה נקודתית"

אבי כץ, יו"ר קופיקס, מדגיש שמדובר בתופעה נקודתית הנובעת מהחלפת זכיינים שאינם מסוגלים להפעיל את הזיכיון מפאת מחלה או אינם רוצים להמשיך להפעילו. "הסטטיסטיקה היא ש-90% מהאנשים שמקימים עסק בתחום ההסעדה נכשלים. אצלנו רק 30% נכשלים ועדיין צריך לטפל בהם", אמר כץ. בנוגע להאטה בקצב הצמיחה, כץ אמר שמדובר בתופעה טבעית בחייה של רשת, והעריך כי ב-2017 יואט קצב פתיחת הסניפים החדשים.

הכנסותיה של קופיקס בתחום המרכולים מאוחדים למאזנה חרף העובדה שהיא מחזיקה ב-50% בלבד מהחברה הבת סופר קופיקס. ההכנסות של מגזר זה צמחו ב–630% ברבעון השלישי של 2016 לעומת המקביל ב–2015 והסתכמו ב–40 מיליון שקל כתוצאה מהגידול החד במספר המרכולים שהחברה הפעילה ברבעון החולף.

הרווח הגולמי של קופיקס גדל ב-180% ברבעון השלישי של 2016 לעומת הרבעון המקביל ב-2015 והסתכם ב–17.8 מיליון שקל. הרווח הגולמי של מגזר בתי הקפה גדל ב–57% ברבעון השלישי של 2016 לעומת המקביל ב–2015 והסתכם ב-8.0 מיליון שקל, שהם 23.7% מהמחזור ברבעון החולף בהשוואה ל–17.2% מהמחזור.

בצד הצמיחה החזקה ברווח הגולמי הכולל ניכרת מגמה של ירידה של 6.4% בדמי הניהול שהחברה גובה מזכייניה — המרכיב הרווחי ביותר בהכנסותיה של החברה — לרמה של 1.3 מיליון שקל ברבעון החולף. קופיקס גובה מזכייניה דמי ניהול חודשיים קבועים של 5,000 שקל ואם היקף המכירות החודשי בסניף עולה על סף שנקבע, גדל הסכום ב–2,000 שקל לחודש. בנוסף קופיקס גובה מזכייניה החל באפריל 2015 דמי שיווק חודשיים של 1,000 שקל. ירידה בדמי הניהול שקופיקס גובה עשויה לרמז על ירידה במחזור של חלק מהסניפים מתחת לסף שמזכה את קופיקס בתוספת דמי ניהול של 2,000 שקל לחודש.

 

מגזר המרכולים

במגזר המרכולים גדל הרווח הגולמי ב–679% ל–9.8 מיליון שקל, שהם 24.6% מהמחזור בהשוואה ל–23.1% מהמחזור במקביל ב–2015.

הרווח התפעולי של קופיקס לפני הכנסות והוצאות אחרות גדל ב–92% ברבעון החולף לעומת המקביל לו ב–2015 והסתכם ב–3.1 מיליון שקל.

הרווח התפעולי של מגזר בתי הקפה גדל ב–58% ל–3.7 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2016, ואילו ההפסד התפעולי של מגזר המרכולים — לפני עלויות טרום הקמה של סניפים חדשים והוצאות חד־פעמיות — ירד ב–93% ל–50 אלף שקל.

קופיקס נפגעה מהפרשה של 1.5 מיליון שקל (1.1 מיליון שקל אחרי מס) בגין סגירת סניף סופר קופיקס בקרית טבעון, בשל חוסר יכולת להשתמש בחניון הצמוד לסניף. על כן הרווח התפעולי של החברה גדל ב-3.4% בלבד ברבעון החולף בהשוואה למקביל ב–2015 ל–1.7 מיליון שקל.

נכון למועד הדו"ח הפעילה קופיקס 24 סניפים ומקימה עוד 5 סניפים, ועתה נותר לראות אם הגידול הצפוי במכירות יאפשר לחברה לעבור לרווחיות גם במגזר המרכולים — בהתחשב בעובדה שהוצאות המכירה, ההנהלה והכלליות של המגזר מהוות 23% ממחזור המכירות.

רמה זו תקשה על החברה להציג רווחיות משמעותית ברמת התחרות במשק, בהנחה שהתרומה השולית של המרכולים הבאים לרווחיה של החברה תרד משום שסביר להניח שייפתחו במיקומים טובים פחות.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
הדיל הגדול של השריפה
ועדת הכספים נגד האוצר: גפני ביטל ישיבה בנושא מסוי הדירה השלישית