חברת מי אביבים משרתת מאות אלפי תושבים ועסקים בעיר הדינמית ביותר במדינה שבה מתחלפים כרבע מהמחזיקים בנכסים מדי שנה, היקף עצום וחסר תקדים במדינה.
חשבונות שלא שולמו
גביית חיובים בגין חשבונות מים שלא שולמו נעשית בצורה מתחשבת והוגנת ורק לאחר שללקוח נמסרו מספר רב של הודעות והתראות.
בעת עזיבת נכס, ניתנת ללקוח אפשרות לסגור את החשבון במעמד החלפת המחזיקים בנכס. לקוח שבוחר שלא לעשות זאת, כמו כל לקוח אחר הצובר חוב, מקבל מהחברה חשבון סופי לכתובתו הרשומה במשרד הפנים.
כמו כן, מקבלים כל הלקוחות עם חוב הודעות בתוך חשבונות המים על החוב, הודעות במכתב נפרד על קיום חוב, מכתבים בדואר רשום ולאלו שיש בידנו את מספרי הטלפונים הניידים שלהם, גם הודעות SMS. רק לאחר שורת הודעות אלו, פועלת החברה בהתאם להוראות החוק לאכיפת חיובי המים שהלקוח לא שילם.
לעניין הורדת הריביות שמצטברות – מי אביבים פועלת בכל מקרה לגופו מתוך כוונה להקל ולסייע ללקוחות אשר יתברר כי אכן לא היו מודעים לחוב עד כדי ביטול מוחלט של ריביות, ומזמינה את המעוניינים בכך לפנות למוקד השירות של החברה.
בדיקת נזילות ומעבדות מדי מים
מעבדות בדיקת מדי המים אינן מטעמנו אלא מורשות על ידי מכון התקנים ורשות המים. כללי רשות המים קובעים כי בדיקת מד מים תיעשה על חשבון הצרכן, אלא אם התגלתה תקלה במד. במקרה תקלה במד, תישא מי אביבים בעלות הבדיקה.
מד המים המשוייך לדירה הוא של הדייר ובאחריותו (כמו ארון החשמל למשל). מי אביבים מחליפה את מד המים מדי שש שנים ונושאת בעלויות התיקון ו/או ההחלפה אם נדרש. רק במקרים בהם אנו מתבקשים לבדוק מד מים, והתוצאה תקינה, עלות הבדיקה באחריות התושב שביקש לקיים אותה.
זיכוי בגין נזילה
התנאים לזיכוי, כמו גם התעריף, בגין נזילה שתוקנה נקבעים על ידי רשות המים. מי אביבים נוהגת במקרים רבים לזכות התושבים אף מעבר למחוייב בכללי רשות המים.
הפרשי מדידה
חשוב לדעת כי בעיר וותיקה כמו תל אביב-יפו, קיימים מאות בניינים ישנים בהם אין מדי מים משויכים לכל הדירות ולצערנו מי אביבים אינה יכולה לכפות על בעלי הנכסים להתקין מד מים.
במקרים בהם אין לכל הדיירים מד מים משוייך לדירתם, מחושבים חשבונות המים על פי נוסחה שקבעה רשות המים. אנו מודעים לחוסר הצדק שנגרם כאשר אין מדי מים לכל דירה ולכן אנו פועלים מול רשות המים לנסות לתקן את כללי החיוב במצבים אלו. כמו כן, אנו מעודדים תושבים להתקין מד מים, אך שוב, אין לנו כל אפשרות חוקית לכפות זאת עליהם.
מוקד שירות
מוקד השירות של מי אביבים נבחר לאחרונה כמוקד המצטיין בסקר של "ממון" שנערך לאחרונה. המוקד מאוייש בנציגים מקצועיים שעברו הדרכות ומוכשרים לתת שירות ברמה הגבוהה ביותר. כמו בכל מערכת גדולה ומורכבת, טעויות קורות, ואנו לא מתביישים להתנצל וכמובן לתקן כשזה קורה.
התייחסות למקרים שהועברו:
זהר להט
זהר להט גרה במהלך 2009-2011 בדירה ללא מד מים. בעקבות נזילה בצנרת המשותפת של הבניין, היא חוייבה בחלק יחסי גדול יותר מזה שחוייבו הדיירים להם יש מד מים.
לאורך הזמן ומבלי שהיא שילמה חשבונות מים כלל (כולל עבור מים שצרכה), טפח החוב לכ-32 אלף שקלים, כולל ריביות ופיגורים.
בעקבות פנייתה נדון המקרה בועדת פשרות ונקבע כי עליה לשלם 4,372 שקלים עבור החלק היחסי שלה מסך הצריכה של כל הדיירים, וחשוב להדגיש, זו צריכת המים היחסית של התושבת, שלא שילמה חשבון מים לאורך התקופה.
מי אביבים תיקנה את החוב לפי שיטת חישוב שונה מהקבוע בחוק וזאת לפנים משורת הדין ולטובתה מאחר ושיטת החיוב הקבועה בכללי רשות המים הייתה מגדילה את החיוב בצורה ניכרת.
ידידיה פריס
במהלך שנת 2016 נרשמה צריכה של 64 מ"ק על פני תקופה של 69 ימים. הצענו לו לבדוק האם יש נזילה ואת תקינות מד המים אך הוא סרב להתחייב לבדיקות (מי אביבים משלמת עבור הבדיקה רק במקרה ומתגלה כי המד לא תקין).
בדצמבר 2016 נשלחה אליו הודעה לכתובתו ברחוב פרישמן, על פי הרשום במשרד הפנים. בינואר 2017 נשלח אליו מכתב נוסף, בעקבות פנייתו לעירייה ובחודש מאי האחרון נשלחה הודעה נוספת לכתובתו הרשומה במשרד הפנים.
אסיף שרתוק
בעקבות תלונות של הדיירים על גידול בצריכת המים במהלך שנת 2016, הוצע להם לבדוק האם יש נזילות אך תגובתם הייתה שיחשבו על כך ולאחר מכן הודיעו שהם מעוניינים לשלם את החוב. בדצמבר 2016 נשלחו הודעות על קיום החוב לכתובתם על פי משרד הפנים.
נעמה לנדאו
במהלך שנת 2015 נרשמה עליה בצריכת המים לעומת שנה קודם לכן. בביקורת שנערכה לא נמצאו נזילות והוצע לה לבדוק את תקינות מד המים הראשי.
נשלחו הודעות על קיום חוב בחשבונות המים ובהודעת דרישת תשלום בחודש יולי 2016.
אפרת בשרי
במקרה הזה היו כמה חובות נפרדים. חובות לגבי מספר תקופות אכן שולמו אך נותר חוב לגבי שתי תקופות מהשנים 2015 ו-2016 ועל כן נשלחה הודעה לכתובתה בגבעתיים והודעה לכתובת נוספת בתל אביב עליה הצהירה.