עידן, לוחם ביחידה מובחרת בן 20, עמד ביום שלישי השבוע מול מכונת השתייה בתחנת רכבת סבידור-מרכז והתלבט אם לקנות פחית קולה או מים מינרלים קטן בעלות של עשרה שקלים.
"תשמע זה הזוי. עשרה שקלים לפחית קולה ועוד צריך לשלם עמלת סליקה של שקל לחברת האשראי. בושה לרכבת ישראל שהיא שודדת את הנוסעים שלה. פחית כזו לא צריכה לעלות יותר מחמישה שקלים", זעם עידן. "הרכבת עושה עלינו 'סיבוב'. מי שמשלם את המחיר זה בעיקר החיילים. אין לנו ברירה אז אנחנו קונים גם אם צריך לשלם עמלה של שקל, כי לרוב הקפיטריה סגורה או שאנו ממהרים להגיע לרציף אחר כדי לעלות על הרכבת. חבל מאוד שהרכבת מנצלת את זה להתעשר על חשבוננו".
בחנוכה, כשנדמה היה שכל ילד בישראל נוסע להופעה של הפסטיגל, תחנות הרכבת של המרכז הוצפו בעשרות אלפי הורים וילדים. מכוניות השתייה התרוקנו. מי יגיד לא לילד צמא שנוסע כבר שעה?
"למה אני כאימא צריכה להוציא 70 שקל לא כולל עמלה לחברת האשראי עבור חמישה בקבוקי קולה, מים מינרליים ושני חטיפים? זו גניבה לגבות עשרה שקלים על קולה, מים מינרליים וחטיפים. בסופר המחיר שלהם בקושי חמישה שקלים", אומרת נעמה, אם לארבעה ילדים. "הרכבת לצערי מנצלת את המצב שאין לנו ברירה אלא להשתמש במכונות כדי לגנוב אותנו במחירים מופקעים".
צרכנים שבויים
כ-140 מכונות שתייה וחטיפים פרוסות בתחנות הרכבת ברחבי הארץ שמשרתות מיליוני נוסעים מידי שנה, ומופעלות על ידי הזכיין מ.א. מכונות אוטומטיות. קשה להישאר אדישים אל מול המחירים הגבוהים.
מים מינרליים עולים עשרה שקלים. כך גם פחית שתייה או בקבוק קולה. בעצם, נדמה שכל בקבוק שתייה דינו לעלות עשרה שקלים, מתה קר ועד פחית XL. בקיוסק או במכולת שכונתית, שנחשבים יקרים, תוכלו למצוא את אותם מוצרים במחיר שנע בין שישה לשבעה שקלים. לפעמים המחיר נמוך יותר. בעצם, לא צריך להרחיק עד למכולת. בקפיטריות ברכבת עצמה המחירים נמוכים יותר.
ומה עם החטיפים? שקית אפרופו עולה שבעה שקלים, במבה עולה חמישה שקלים, במבה נוגט עשרה שקלים, ביסלי עול שמונה שקלים, קינדר ופסק זמן שמונה שקלים.
עורך הדין אביעד ויסולי מסביר שרכבת ישראל קובעת את מחירי השתייה והחטיפים בעצם התנאים שהיא מכתיבה במרכזים להצבת המכונות. ויסולי הגיש לפני כארבע שנים לפני כארבע שנים בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל בנושא הזה. התביעה מחקה, ותוגש מחדש בקרוב בגלל השינויים שחלו במרכז החדש שבו זכה הזכיין.
"הרכבת יכולה בקלות להוריד את המחירים של המוצרים במכונות אבל היא לא עושה את זה. היא רוצה להכניס כסף לקופתה על חשבון ציבור הנוסעים שלא פעם אין להם ברירה אלא להשתמש במכונות. החמור מכל הם צריכים עוד לשלם עמלת סליקה של שקל עבור כל מוצר. הם מנצלים את העובדה שהנוסעים הם צרכנים שבויים כדי להפקיע מחירים מתוך הנחה הגיונית שאין להם ברירה אלא לשלם את המחיר".
לדבריו, לא ייתכן שרכבת ישראל שהיא גוף ציבורי ממשלתי תרוויח מיליוני שקלים בשנה כתוצאה מהפקעת מחירי השתייה והחטיפים.
בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגישו עו"ד ויסולי ואיתמר כהן לפני כארבע שנים נגד רכבת ישראל נטען שהרכבת מנצלת את המשאבים שהעניקה לה מדינת ישראל לצורך ולטובת הציבור לשם גביית רווחים חזיריים לכיסיה. "מדובר בניצול פסול של המונופול שהוענק לרכבת ישראל ובהפרת חובותיה של הרכבת לציבור לפי כל דין", נטען בבקשה.
בשנים האחרונות קפצה העמלה מ-47 אחוז מכל עסקה ל-68 אחוז. כלומר, בחישוב מהיר על כך פחית קולה או בקבוק מים שמשלם נוסע ברכבת במכונות השתייה, הרכבת מקבלת 6.80 שקל. השאר הולך לזכיין
בתביעה נטען, כי הסיבה לגביית המחירים המופרזים היא העמלה שמעבר הזכיין לרכבת. בשנים האחרונות קפצה העמלה מ-47 אחוז מכל עסקה ל-68 אחוז. כלומר, בחישוב מהיר על כך פחית קולה או בקבוק מים שמשלם נוסע ברכבת במכונות השתייה, הרכבת מקבלת 6.80 שקל. השאר הולך לזכיין.
עוד מתברר שהרכבת משלם על שטחי המכונות שהיא חוכרת בתחנות שלה למינהל מקרקעי ישראל שמונה אחוז בלבד מכלל הרווחים.
הבקשה לתביעה הייצוגית שהוגשה על סכום 14 מיליון שקל נמחקה באחרונה לאחר שהתברר שהסכום שהרכבת גובה לאחר המכרז החדש שבו זכה הזכיין לפני כשנתיים גבוה ביותר. עורכי הדין מתכוונים להגיש בקרוב בקשה לתביעה ייצוגית נגד הרכבת בסכום גבוה יותר מהתביעה הקודמת.
רווח עצום
"אני מנהל חנות ברכבת ואני אומר לך שהרווח של שני הצדדים הוא עצום, גם של הרכבת וגם של הזכיין. עלות פחית קולה תוצרת פולין לזכיין היא היא לכל היותר שקל וחצי. בקבוק מים שקל. תעשה לבד את החישוב כמה הרכבת מרוויחה על חשבון הנוסעים. אני מוכר בקבוק מים של 750 מ"ל בחמישה שקלים. יותר זול מבתי הקפה שמפעילה הרכבת באמצעות זכיינים ומזכייני המכונות", סיפר א', "יש כאלה שלא אוהבים את זה אבל זו בעיה שלהם. גם מזה אני מרוויח לקוחות שחוזרים אליי. גם לגבי החטיפים הורדתי מחירים והם נמוכים בהרבה מאלה שבמכונות".
בבתי הקפה שמפעיל זכיין הרכבת מחירי בקבוקי מים מינרליים נעים בין שבעה שקלים לחצי ליטר לבין תשעה שקלים ל-750 מ"ל. זול יותר ממכונות השתייה, וללא עמלת סליקה של שקל.
"עלות פחית קולה תוצרת פולין לזכיין היא היא לכל היותר שקל וחצי. בקבוק מים שקל. תעשה לבד את החישוב כמה הרכבת מרוויחה על חשבון הנוסעים"
לאחרונה התלוננו נוסעים רבים ברכבת שהמים המינרלים הקטנים - חצי ליטר שעלותם שבעה שקלים נעלמו מהמכונות. ברכבת ישראל ערכו בדיקה וגילו שהזכיין, בכוונה או לא בכוונה, הכניס את הבקבוקים הקטנים לתחתית המכונות כך שהלקוח נאלץ לשלם עשרה שקלים עבור בקבוק יקר שנשאר באופן קבוע בראש המכונה לצד פחיות הקולה.
ברכבת ישראל שיגור מכתב התראה לזכיין וחייבו אותו להניח את בקבוקי המים הזולים בראש המכונה כדי לא להטעות את הנוסעים.
גם ברכבת ישראל עצמה לא נשארו אדישים לסוגיה, למרות הרווח הגבוה. "זה מחירים שכל מטרתם לעשוק את ציבור הנוסעים", טוען גורם ברכבת ישראל. "היו ויכוחים רבים בעניין המחירים ואני מקווה שבקרוב יהיה שינוי. המצב הקיים הוא ממש לא תקין. אני יכול להבין את הנוסע שמרגיש מרומה".
לאחרונה רכבת ישראל השיקה פרויקט לפניו נוסעים שיגיעו עם כוס רב פעמית מהבית יקבלו הנחה אוטומטית של שקל בקניית שתייה חמה בתחנות הרכבת. כמו כן הוחלט להאריך שעות העבודה של הדוכנים ובתי הקפה שמופעלים בזיכיון כדי לאפשר לנוסעים לקנות שתייה ואוכל במחיר זול מאשר במכונות. לא בטוח שזה מספיק.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: במסגרת החוזה עם זכיין המכונות הוא מחוייב להציע גם בקבוק מים בנפח חצי ליטר בעלות קבועה של שבעה שקלים ורכבת ישראל אוכפת את תנאי המכרז במטרה שמוצר זה יהיה גלוי וזמין כל העת.
מעבר לכך הרכבת בתהליך מול הזכיין לבחינת עלויות של מוצרים נוספים במטרה להטיב את חוויית השירות.
ככלל, לצד מכונות השתייה קיימות גם קפיטריות מאויישות שפריסתן בתחנות הוגדלה לאחרונה בכ-30 אחוז, ושעות פעילותן הורחבו משמעותית. קפיטריות אלה מוכרות מוצרים שונים כגון מים וקפה במחירים קבועים ונמוכים ממחירי המכונות, ואף יציעו בקרוב הנחה על שתיה חמה במידה והלקוח הגיעה עם כוס רב פעמית מהבית.
לצד זאת, מוצבים ברציפי הרכבת עמדות מים קרים חדשות לרווחת הנוסעים.
ככלל, זהות הזכיין לממכר מוצרים נקבעת בתהליך מכרזי בו מוגדר כי המחירים יהיו דומים למחיר השוק במקומות הומי אדם ואף נמוכים יותר במוצרים מסוימים. יש לציין כי מיקום המכונות ברציפי הרכבת החשופים בדרך כלל לפגעי מזג האוויר, ונדליזם וכ' מייקר את עלויות השירות והתחזוקה של הזכיין ביחס למכונות המוצבות במקומות שונים כגון בתי חולים, בתי ספר וכו'".