מחירון הרכב של השמאי לוי יצחק, היה בעבר האורים והתומים בעסקאות קנייה ומכירה של רכב משומש, וזכה לכינוי הלא רשמי "המחירון של המדינה". אבל המעמד המבוצר הזה כבר לא יחזור. סקר שבוצע עבור mako כסף על ידי מכון "פאנלס" מגלה שאמנם המחירון עדיין זוכה לאמון של חלק לא מבוטל מהציבור, אבל מולו מתייצבים כוחות אחרים, חזקים לא פחות.
הכוח העיקרי שמולו מתמודד לוי יצחק הוא המחירון של אתר יד 2. בעוד 39.4 אחוזים מבין הנסקרים שמוכרים את רכבם השתמשו במחירון כדי לקבוע את ערכו, 40.1 אחוזים העדיפו דווקא לפנות לאתר. שאר המוכרים העדיפו להתייעץ עם המוסך שלהם, עם חברים ועוד. בפועל, יש כיום שני מחירונים ששולטים בשוק, כש-80 אחוז מהציבור פונים אליהם על מנת לקבוע את ערכו הראשוני של הרכב.
עם זאת, חשוב לציין כי מהסקר עולה שהמודעות למחירון לוי יצחק גבוהה מאוד. 93 אחוזים מהמשיבים ציינו כי הם מכירים אותו. גברים הכירו את המחירון הרבה יותר מנשים, ובני 35 ומעלה הכירו אותו יותר מהצעירים, שאולי נוטים להסתמך מראש על לוחות המכירות באינטרנט.
החשיבות שמוענקת למחירון לוי יצחק מעט נמוכה יותר מההיכרות עמו. 60 אחוזים מהמשיבים ציינו כי חשיבותו גבוהה, אולם רק 21 אחוז מהמשיבים ציינו כי חשיבותו גבוהה מאוד. 40 אחוזים ציינו חשיבות בינונית ומטה. כי נשים מקנות למחירון לוי יצחק חשיבות גבוהה יותר בהשוואה לגברים.
הקלות שברכישת רכב חדש
לדברי אבי הורוביץ, יועץ ליסינג לארגונים, המחירון של לוי יצחק כבר לא משקף את מחירי השוק של רכב משומש והוא גבוה ב-10 עד 15 אחוזים ממחיר השוק. לכן, מחירון של אתר מכירה וקנייה של רכב משומש כמו יד 2, שמתבסס על מחירים בהם נמכרו מכוניות בסופו של דבר קרוב יותר למציאות.
"הסיבה העיקרית לכך שמחירי השוק נמוכים יותר, היא שקל מאוד היום לקנות רכב חדש כשיש תנאי מימון אטרקטיביים, או רכישה בליסינג פרטי, כשמדובר בכלי רכב יותר מתקדמים ויותר חסכוניים", מסביר הורוביץ, "התוצאה היא שכמות הולכת וגדלה של רכב משומש עומדת למכירה. בעולם פתרו את הבעיה בגריטה או ביצוא רכבים משומשים למדינות עולם שלישי. אצלנו פעלה לפני כמה שנים תוכנית גריטה, אך היא לא התרוממה והופסקה. התחרות בשוק המשומשות בישראל היא עצומה ולכן קשה למכור אותן ובטח לא במחירי המחירון של לוי יצחק".
לדברי הורוביץ, חברות וסוכנויות הרכב מבצעות כמעט כולן גם עסקאות טרייד אין, כולל של ציי רכב של חברות, ויש להן מלאי עצום של רכב משומש למכירה. "הן נמצאות בבעיה. הן מנסות אומנם למכור את המכוניות המשומשות במחיר גבוה מהשוק, והן מצליחות בכך לא פעם בזכות תנאי המימון האטרקטיביים, חבילת ביטוח זולה ועוד. את זה לא יכול המוכר הפרטי להציע, ולכן הוא יצטרך להוריד במחיר," טוען הורוביץ.
אז מי משתמש במחירון של לוי יצחק? "חברות הביטוח, שככול שמחיר הרכב גבוה יותר, הפרמיה שנגזרת ממנו גבוהה יותר, הבנקים וגורמי המימון האחרים, וחברות הליסינג, מאותה סיבה, שהמחירון מייצג מחיר גבוה יותר ממחיר השוק," אומר הורוביץ. "בשוק הפרטי מעמדו של המחירון הולך ונחלש, ומסתמכים יותר על מחירים שמתפרסמים באינטרנט באתרי מכירות של מכוניות משומשות," הוא מוסיף.
במילים אחרות, הגופים שמתבססים על מחירון לוי יצחק הם הגופים שכדאי להם להתבסס על המחירון היקר יותר יחסית למחירי השוק, שכן ככול שהמחיר גבוה יותר, הכנסותיהם גבוהות יותר.
טענות דומות השמיע סגן דקאן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה שלומי שוב, שטען שהמחירון עצמו מושך את מחירי הרכב מעלה.
לוי יצחק: לוחות אינטרנט אינם מחירון
בלוי יצחק, באופן טבעי, לא מיהרו לאמץ את התוצאות. "שימוש גולשים בלוחות אינטרנטיים לצורך פרסום רכב למכירה/קניה, אינו מעיד על כך שהלוחות משמשים גם כמחירון בכלל, וכמחירון שהציבור מסתמך עליו בפרט", נמסר מהחברה בתגובה לסקר.
"מחירון הרכב שבהוצאות קבוצת לוי יצחק מתבסס על חקר שווקים חודשי, רציף ומעמיק מזה עשרות רבות של שנים, בסיוע חברות ידועות ביותר לסקרים וסטטיסטיקה, והוא משקף מחירי עסקאות כפי שבוצעו בפועל ועל פי המחיר בו נסגרה העסקה. מחירון לוי יצחק אינו גבוה ב-10%-15% ממחיר השוק.
"ברשותנו נתונים המעידים על כך, כי אותם ה'מחירונים' באינטרנט שהם בעצם לוחות למכירת רכב ומציינים רק את המחיר המבוקש על ידי המוכרים, הם אלה שגבוהים באחוזים ניכרים מעל למחירים שבמחירון לוי יצחק.
יודגש כי תמיד יש להתייחס למחיר המשוקלל של הרכב בהתחשב בנתונים הספציפיים שלו".
המחקר נעשה בקרב 302 משיבים בגילאי 25 ומעלה – אשר רכשו רכב משומש בשנתיים האחרונות ו/או מתכוונים לעשות זאת במהלך השנה הקרובה. כדי להגיע לקהל היעד נדגמו 556 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל. המחקר נערך באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all.טעות הדגימה המרבית (302 לאחר סינון) : 5.7%±.