מתי לאחרונה רכשתם מכשיר חשמלי חדש, קיבלתם אותו לביתכם וכשביקשתם לפנות את המכשיר הישן המוביל פשוט סירב או ביקש תשלום עבור פינויו? צרכנים רבים לא מודעים לתיקון לחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ומחייב את המוביל לפנות את הציוד הישן ללא תמורה.
שלי (השם המלא שמור במערכת) החליטה לפני החגים להתחדש במכונת כביסה חדשה. "בחנות הראשונה ציינתי שאני צריכה שיפנו את המכונה הישנה, וציינתי שאני גרה בבית פרטי בן שני קומות כשחדר כביסה בקומה השנייה, והם פשוט אמרו שהם רוצים תשלום נוסף על זה שהם צריכים לפנות מהקומה השנייה", היא מספרת. "הייתי מופתעת אבל בכל מקרה החלטנו לבדוק חנות שנייה".
"כשעברתי לחנות א.ע אלון החשמל הכל סוכם מראש וגם שם אמרתי שאני מבקשת שתפונה מכונת הכביסה הישנה שלי שנמצאת בקומה השנייה", היא מספרת. עבור הובלה התקנה ופינוי היא נדרשה לשלם 150 שקלים ועבור הפינוי מהקומה השנייה נדרשה להוסיף עוד 30 שקלים. "בדיעבד, אחרי שכבר קנינו את המכונה, התברר לי שבכלל לא הייתי אמורה לשלם על פינוי המכונה הישנה, והחלטתי שכעיקרון אני לא משלמת על פינוי". לפני שהמובילים הגיעו, דאגו שלי ובעלה להוריד את המכונה לכניסה לבית על מנת שלא יגבו מהם תוספת תשלום.
"השארתי להם 120 שקל מזומן בלי 30 השקלים לפינוי, אבל אני במקרה לא הייתי בבית ומי שכן היה, הוא אדם מבוגר וחולה אז לא מי שיעמוד על כך שהם יפעלו כחוק", מספרת שלי. המובילים לקחו את הכסף על ההובלה וההתקנה של המכונה החדשה ואת הישנה הם פשוט לא פינו, השאירו אותה בדלת הבית שלי למרות שהפינוי סוכם ואפילו מופיע בקבלה, ובכלל, מגיע לנו בחינם".
בחנות טענו בתחילה שהם לא מכירים כלל את פרטי המקרה, אולם לאחר מכן ביקשו למסור כי המכשיר לא פונה כיוון שהיה מחובר לחשמל.
להכין את המכשיר
"כשקונים מכשיר חשמלי חדש, החנויות והמשווקים המוכרים ציוד חשמלי, אלקטרוני וסוללות מחויבים בחוק לאפשר ללקוחותיהם למסור את המכשיר הישן למחזור", מסביר אמנון שחרור, מנכ"ל משותף בתאגיד מ.א.י למחזור אלקטרוניקה לישראל.
על כל משווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי, ליידע את הקונה על אפשרות הפינוי של הציוד הישן בעת אספקת המוצר החדש. עם זאת, מומלץ ללקוח להודיע על הרצון להחזיר מוצר ישן במעמד הרכישה או במעמד התיאום של הובלת המוצר החדש. "זה מפשט את התהליך ומגדיל את הסיכוי לקבל שירות טוב", אומר שחרור. "יחד עם זאת, זכותם של הלקוחות להודיע על רצון לפינוי המוצר הישן גם במעמד האספקה של המוצר החדש".
שחרור מדגיש כי על המשווק חובת פינוי המוצר הישן ללא עלות ובתנאי שהצרכן הכין את המכשיר הישן לפינוי בהתאם לנוהל שפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה.
נתקו מכשירי חשמל. יש לנתק המוצר טרם פינויו מחשמל, גז, מים, רהיט או כל חיבור קבוע או ארעי לתשתיות או לחפצים.
פנו את המעברים. דאגו שהמעברים והפתחים של הכניסה לבניין ולחצר הבניין מפונים כך שהמשווק יוכל לפנות את הציוד ללא צורך בפירוק נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלקים ממנו או מתשתית המבנה.
דאגו שהמכשיר יהיה ריק. פינוי הפסולת מתוך הציוד הישן כולל מים, קרח, מזון, כביסה או כל פריט אחר שאינו חלק בציוד הישן.
דאגו שהציוד יהיה שלם. יש לראות שהציוד הישן שלם – כלומר לא פורקו ממנו חלקים כמו מנוע או דלת- כי לא יפונו חלקי מוצר ניתקים או מחוברים שאינם נמצאים בציוד הישן במועד הפינוי ואינם חלק ממוצר חדש דומה.
אל תסכימו לתוספת תשלום. אם ההובלה של המוצר לבית הלקוח הינה "סטנדרטית" (עד קומה 3 ללא מעלית, ללא צורך בפירוק דלתות/משקופים וכדומה), הפינוי ייעשה בחינם, ללא כל עלות. יחד עם זאת, במקרה בו המוצר הישן אינו עובר בדלת, ונדרש מאמץ מיוחד על מנת לפנותו כמו שימוש במנוף או פירוק משקוף של דלת, הדבר נחשב כ- "פינוי חריג". במקרה כזה, נדרש הלקוח לשלם בעצמו על החלק החריג בפינוי.
המשווק יחויב לבצע את הפינוי החריג אם הוא עודכן מראש על כך, והמוצר איננו מהווה סכנה כפי שצוין קודם לכן. הרשתות הגדולות פרסמו מחירון על פינוי/הובלה חריגה ובכל מקרה כדאי לברר את העלויות מול החנות ממנה רוכשים את המוצר.
דאגו שפינוי המוצר אכן מבוצע בפועל. במקרה של חריגה מהנוהל הקיים בחוק, הלקוח יכול לפנות אל תאגיד המיחזור מ.א.י שאחראי על יישום החוק על ידי המשווקים החתומים אתו, או אל פניות ציבור של המשרד להגנת הסביבה בדוא”ל.
חשוב לציין כי אזרחות טובה משמעה לוודא שהמוביל לא "שוכח" את המוצר הישן מתחת לבית הלקוח וכי הוא אכן מפונה.
אם שאלתם את עצמיכם מה עושים איתם אחר כך דעו שלאחר שהמכשירים הישנים מפונים מהבתים, הם מועברים אל מרכזי מיון בהם נעשה תהליך הפרדה ופירוק של המכשירים והכנה למחזור מוכר. הציוד מועבר אל מתקני המיחזור ליצירת חומרי גלם חדשים (ברזל, אלומיניום, פלסטיק ועוד) לתעשיות השונות שייצרו מהם מוצרים חדשים.