רוח נעימה כבר מתחילה לנשב בשעות הערב, מחשיך מוקדם יותר, ויש את הניחוח המיוחד הזה באוויר, זה שרק אמצע ספטמבר מביא איתו. החגים בפתח, ואיתם ארוחות חג מפנקות, הרבה אירוח והרבה חופש, שמחייב אותנו לאכול יותר בבית.

הקניות לחג כבר החלו, רשתות השיווק מציעות הנחות ומנסות לפתות כמה שיותר קונים. לפני החגים הן התקופות המניבות ביותר. אבל למרות התחרות הדינמית בין רשתות השיווק השונות, עדיין קיימים פערים לא מבוטלים במחירים, פערים שאין להם באמת הצדקה.

הרשתות טוענות שהספקים מעלים מחירים, שייבוא מטורקיה נפסק, שיש עלייה גם בהוצאות האחזקה – אלה תמיד שימשו כתירוץ השכיח ביותר. ועדיין, ניכרים פערים גבוהים מדי בין הרשתות, אז מתברר שזה לחלוטין אפשרי לגבות פחות.

סל המוצרים שהרכבנו לפני החג הוא כזה שמכיל את כל מה שצריך בית שמארח את ארוחת החג. מוצרי בסיס לאפייה, פירות וירקות, אלכוהול ויין, מוצרי חלב וגבינות, משקאות קלים, מוצרי בשר, עוף ודגים, וכן סל מוצרי ניקיון – פשוט כי רובינו עושים ניקיונות לפני החג.

סל הקניות לחג הזול ביותר הוא ברשת רמי לוי. עגלה מלאה במוצרים תעלה 1,505 שקל. במקום השני הצמוד ממוקמת רשת אושר עד, עם 1,512 שקל ואילו בשלישי, רשת יוחננוף, עם 1,532 שקל עבור סל לחגים. הרשת היקרה ביותר, בפעם של כ-23% מרמי לוי, היא טיב טעם, עם סל בסך 1,848 שקל.

קונים חכמים מפצלים את סל הקניות

בהשוואה לבדיקת המחירים לפני ראש השנה בשנה שעברה, ולחג הפסח האחרון – אנו עדים לזינוק משמעותי במחירי הירקות והפירות הטריים. למרבה הצער, הרפורמות בייבוא שניסו להטמיע משרדי החקלאות והאוצר כאילו לא היו. כמובן שגם המלחמה, והפסקת הייבוא מטורקיה, לא מסייעים למחירים הגבוהים, ועבור משפחות רבות מדי – פירות וירקות טריים הפכו למותרות של ממש.

מלפפון, אחד הירקות הזולים, סופר עלייה של עשרות אחוזים. קילו עלה בשנה שעברה 4.9 ברמי לוי, ואילו השנה 6.9 – עלייה של 40.82%. עלייה דומה נרשמה גם בקרפור, ו-29% בשופרסל. מי שיקנה רימון לחג ברשת ויקטורי, יספוג עלייה של 102.5% לעומת שנה שעברה. ברמי לוי העלייה היא של 48%, ואילו בפרשמרקט, 50% עלייה. כרוב לבן רשם עלייה דרמטית של 157% ברמי לוי וברשת ויקטורי. 

אבל ממש לא רק פירות וירקות – ישנם מוצרים נוספים שהתייקרו בלמעלה מ-100% בשנה האחרונה. קחו למשל את העוף של רמי לוי, המוצר שעשה אותו. אם בשנה שעברה שילמנו על עוף שלם טרי במשקל 9.9, הרי שהשנה עלותו 21.9 – עלייה של 121%. ברשת ויקטורי חווה העוף עלייה של 157%, ואילו ביוחננוף, 101%. סל הבשר, עוף, ודגים הזול ביותר מוצע ברשת יוחננוף, ועלותו 250 שקל. טיב טעם שוב מנצחת עם הסל היקר ביותר שעומד על סך 331 שקל.

גם במוצרי ניקיון, כאלה שלא נצפתה בהם עליית מחירים כמו חומרי הניקוי והכביסה של סנו – מציגים התייקרות משמעותית. על מוצרי קפה, שוקולד ומאפים של עלית נשלם יותר מ-20%. הנתונים אלו מוכיחים שאם אנחנו נחשפים לפרסומים על מבצעים אטרקטיביים, אנחנו נשלם את הפערים במוצרים אחרים שאותם הוספנו לעגלה. לכן, חשוב להיות ערניים למבצעים ולקרוא את האותיות הקטנות. 

במהלך השנה מתנהלים תמיד דיונים על מי הם המרוויחים העיקריים מעליות המחירים. האם זה המגדים, המשווקים או הקמעונאים? בעוד שכולם מתקוטטים וטוענים שזו לא אשמתם – אנחנו משלמים עשרות אחוזים יותר וכולם שותקים.

אנחנו לא חייבים להיות קהל שבוי. הרשתות מציעות לנו שקיפות מלאה, ואנו יכולים לתכנן את הקניות שלנו בהתאם. על פי הנתונים, אנו מבקרים במרכולים לפחות שלוש פעמים לפני ערב החג, ולכן ניתן לחסוך לא מעט אחוזים בפיצול הקניות ובהכנת רשימת קניות חכמה.