מוכנים לחגי הקניות של נובמבר? השנה, כך נראה, תיאלצו לחכות הרבה יותר זמן להגעת החבילות שהזמנתם.
נובמבר הפך לחג נוסף בחגי ישראל בשנים האחרונות, כחג הקניות המקוונות של הישראלים. מדובר בעונת השופינג הבינלאומית שבה משתתפים, כל שנה, מאות אלפי ישראלים, שקונים באלפים בעיקר מאתרי האי קומרס הבינלאומיים, אך גם מאתרי קמעונאים ורשתות ישראליות, שידעו לזהות את התנועה המוגברת של הקונים ברשת בחודש זה, וניכסו אותו לעצמם.
למי שעדיין לא בטוח מתי מתחילים המבצעים של נובמבר סייל, הנה סקירה קצרה: מייד לאחר שופינג אי. אל המסורתי, שחל בישראל בחסות גוגל (9-10 לנובמבר), ובו משתתפים אלפי מותגים ישראלים קטנים וגדולים כאחד, מגיע סבב הקניות העולמי. מי שמוביל ברכישות המקוונות מחו"ל הם האתרים הסיניים, אחריהם אתרי האופנה האירופאיים ואחריהם האתרים האמריקניים ובראשם אמאזון.
ה"חג" הבינלאומי הראשון שמצוין בחודש חגי הקניות הוא חג הרווקים הסיני , שחל בתאריך 11.11, שבו בעיקר מככבים אתרים סינים כמו עליאקספרס ובנגוד. החג השני הוא "בלאק פריידיי" שמתקיים השנה ב-26.11. בלאק פריידיי הוא תמיד יום שישי של השבוע האחרון בנובמבר, יום אחרי חג ההודיה האמריקני ולמעשה פותח את "עונת השופינג" (לא רק און-ליין) בארה"ב שמתקיימת בין חג ההודיה לחג המולד. לפי נתוני שב"א בדקה העמוסה ביותר בבלאק פריידי האחרון נעשו בישראל כ-12 וחצי אלף עסקאות. "סייבר מאנדיי" הוא חג הקניות השלישי בחודש נובמבר והוא חל השנה ב– 29.1 ומסיים בעצם את עונת השופינג הגדולה.
עם זאת, רבים מדווחים על עיכובים במשלוחים כבר עכשיו, בלי קשר למועדים המיוחדים שעתידים לבוא. "כרגע יש עיכובים בלתי רגילים בקבלת משלוחים – חבילות שוכבות שבועיים בנתב"ג, משטחים שוכבים בחוץ, גם בגשם. אם הפקק לא ישתחרר עד נובמבר, אני צופה פה עיכובים שלא ידענו אותם", טוען בני בוחניק, מנהל קבוצת הפייסבוק "כזה אני רוצה ! I Need It", שעוסקת במכירות וקניות און ליין. "כיום יש עיכוב ממוצע של כ-10 ימים לקבלת משלוחים, אבל להערכתי נגיע בחגי הקניות לעיכובים של 3-4 שבועות מעבר למועדים המתוכננים".
מי הנפגעים העיקריים?
"צרכני אמזון, איי הרב, אסוס ואחרים התרגלו לרמת שילוח ומועדי שילוח טובים. יהיו פחות בעיות בחברות השילוח הגדולות דוגמת UPS ו-DHL, אבל אינני יודע מה יהיה גורל המשלוחים בחברות הבינוניות והקטנות, שחלקן מתבססות על כוח אדם ארעי, והן גם מוגבלות ברכבים משלהם".
בוחניק מזהיר מקניית מוצרים שיש להם דד ליין: "לפני שנה בחגי נובמבר, חווינו את שיא הקורונה ולא היו משלוחים לישראל; מי שהזמין אופנת חורף קיבל אותה לקראת הקיץ, למשל".
"כרגע יש עיכובים בלתי רגילים בקבלת משלוחים – חבילות שוכבות שבועיים בנתב"ג, משטחים שוכבים בחוץ, גם בגשם. אם הפקק לא ישתחרר עד נובמבר, אני צופה פה עיכובים שלא ידענו אותם"
זה מה שצפוי גם השנה? עיכובים של כמעט 4 חודשים?
"הקניות בנובמבר השנה צריכות להיות עם חשיבה מושכלת - תחשבו אם אתם חייבים לקנות את המוצר עכשיו; במיוחד אם מדובר במוצרים עם דד ליין – אם אתם מזמינים מתנות או ערכת יומולדת לילד, אז יש סיכוי שהן לא יגיעו לפני מועד היומולדת. בכל מקרה, אני פונה לצרכני היבוא האישי ומבקש – השליח לא אשם בעיכוב המשלוח, הוא החוליה האחרונה בשרשרת; אז אל תוציאו עליו את הכעס".
גידול משמעותי ועקבי בהזמנות מחו"ל
למרות הקורונה ואולי בגללה, שוק הקניות המקוונות (איקומרס) ממשיך לרשום נתוני גידול מרשימים בעולם בכלל ובישראל בפרט. כך למשל, בשנת 2020 טופלו במסוף המטענים של ממן בנתב"ג כ- 5 מיליון חבילות, גידול של 25 אחוזים בהשוואה להיקף הפעילות ב-2019 ובשנת 2021 צפויה החברה לחצות לראשונה את רף 6 מיליון החבילות.
דואר ישראל מהווה השחקן הגדול ביותר בתחום מסירת חבילות מיבוא אישי – כ-90 אחוזים מהחבילות נמסרות דרכו וכ-10 אחוזים באמצעות חברות שילוח. בשנת 2020, תקופת הקורונה, נמסרו בכל שניה שתי חבילות ובסך הכל כ-50 מיליון חבילות, במשקל 14,800 טון. זה אולי מספר מרשים אבל מדובר בירידה שנת 2019- אז הגיעו לארץ כ-68 מיליון חבילות.
בחברה מעריכים כי השנה השוק יתאושש וצופים מספר חבילות דומה כמו ב- 2019: כ-68 מיליון חבילות. ההערכה היא כי בנובמבר ודצמבר בלבד, בהם חלים חגי הקניות יימסכו כ-15 מיליון חבילות – מספר דומה ל-2020 וקצת גבוה יותר מ-2019.
מדובר בסדר גודל של כ-22 אחוזים מכול החבילות המגיעות בשנה לישראל, מה שיוצר עומס אדיר על כל הגורמים העוסקים בנושא. בחברות השילוח דוגמת דוגמת DHL ו-יו.פי.אס, לצורך השוואה, מתמודדים עם סדר גודל של 11 אחוזים מהחבילות בחודש נובמבר- מחצית מהדואר.
פקק ענק במסופי המטענים
כבר היום יש פקק ענק במסופי המטענים בנתב"ג של שתי החברות הפועלות בתחום - ממן וסוויס פורט. כל חברות עמילות המכס, השילוח והבלדרות עובדות איתן, והעיכובים פוגעים בשרשרת ומשפיעים על כולן.
הסיבה לעיכובים, על פי חברת סוויס, היא גידול בהיקף המשלוחים האוויריים על חשבון המשלוחים הימיים, ובמקביל בגלל הקורונה. בנוסף, מסבירים בחברה קיים קושי גדול בגיוס עובדים. תוסיפו לכך את העובדה שבחגי תשרי לא היו כמעט ימי עבודה, ותקבלו את הסיבה שכבר עכשיו, עוד לפני שהתחילו בכלל החגים, אנשים מתלוננים שהחבילות לא הגיעו.
בממן, החברה השנייה בתחום מסופי המטען, המצב לא פחות חמור. "הים סתום בכול העולם, הנמלים סתומים בכל העולם, אוניות מחכות שבועות להיכנס לנמל. בישראל המצב הוא עוד יותר קטסטרופלי – אוניות מחכות 3 שבועות להיכנס לנמל, ואז יש גם פריקה", מסבירה נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן.
הפקק הגדול בנמלים הביא את היבואנים לתעד משלוחים בדרך האוויר, למרות, שהמשלוח בדרך זו עולה הרבה יותר כסף. "מעולם לא קיבלנו כמויות מטענים כמו שמגיעות בתקופה האחרונה דרך האוויר", מדגישה רונן, "בסוף יש פיזיקה של מקום – אי אפשר להכניס למקום 400 אלף טון למקום שמתוכנן ל-200 אלף טון. אז לקחנו עוד שטחים מרשות שדות התעופה, אבל צריך גם לטפל במשלוחים – לוקח יותר זמן לקלוט ולשחרר. ניקח לדוגמא חלקי חילוף לרכב – מעולם לא שלחו אותם בדרך האוויר, כי זה מטען כבד וכאמור גם העלויות הכספיות למשלוח שלהם באוויר גבוהות בהרבה. כיום המסוף שלנו מלא בחלקי חילוף לרכב".
ואיך אתם נערכים לחגי הקניות בנובמבר?
"מדובר בטירוף קניות שנכנס בשנים האחרונות כחג נוסף בחגי ישראל; חודש שבו ישראלים קונים דברים שטותיים כשהם מאמינים שקנו אותם ב-80 אחוזים הנחה, אבל ההנחה האמתית הרבה פחות גדולה – העיקר לקנות איזו שטות מחו"ל", רונן אומרת.
"הגידול בשנים האחרונות בחגי הקניות הוא גידול אקספוטנציאלי. אז נערכנו בכוח אדם ובממיינת נוספת, אבל אין סיכוי שבכמויות האלה שמטופלות אצלנו וגם אצל מסופים אחרים, שאצלם התמונה דומה, שמישהו שיקנה מעלי אקספרס או כל אתר אחר, שהוא יקבל את החבילה במועד בהם היה מקבל בתקופות קודמות", היא קובעת. "שחרור הסחורות מהמסופים יתעכב ביומיים שלושה נוספים ואין לי שליטה על מה שקורה בחברות השילוח וההפצה, שגם הן מוגבלות אולי במספר כלי הרכב שלהן. כך שהחבילות יגיעו באיחור משמעותי לעומת שנים קודמות".
אין סיכוי שבכמויות האלה, שמישהו שיקנה מעלי אקספרס או כל אתר אחר, שהוא יקבל את החבילה במועד בהם היה מקבל בתקופות קודמות
רונן מדגישה כי לדעתה הצרכנים הישראלים צריכים לחשוב שלוש פעמים לפני שהם לוחצים על המקלדת ומזמינים המאתר, כי רוב הקניות הן סתמיות. "גם אם אמזון מבטיחה משלוח חינם למוצרים מעל 49 דולר, אנחנו באמת צריכים את המוצר? ואם כבר, למה לא לקנות כחול לבן? למה לא להזמין מיצרנים ישראליים שגם יוצאים במבצעים בחודש נובמבר?"
עד מתי יימשך הפקק?
"יש כבר צמצום משמעותי של הפערים והעיכובים; תגברנו כוח אדם במסוף המטען ובמחלקת שירות לקוחות, הכנסנו לפעילות של ממיינת נוספת שמגדילה את כוח הקליטה והמיון של חבילות האיקומרס ועבודה רצופה של שלוש משמרות בכל ימי השבוע. אבל הפקק יימשך, וזה דורש הבנה מהיבואנים שמביאים סחורות פי 3 בדרך האוויר מבעבר. כרגע אין תחזית מתי זה יסתיים".
המלאים ייגמרו מהר – כל הקודם זוכה
ירון בן אלי מנכ"ל USHOPS , חברה לשירות לוגיסטיקה ושילוח ליבוא אישי מארה"ב, מסכים עם ממן שהבעיה היא בעיקר המסופים בנתב"ג, ומזהיר מעיכובים גדולים במשלוחים. "כל חברות השילוח וההפצה נערכות לחגי הקניות של נובמבר, אבל צוואר הבקבוק יהיה בממן. גם באספקה של אמזון צפוי עומס, ולכן כמו בעבר, למרות המבצע שלה, הצרכנים לאו דווקא יקנו באמזון, כי גם באי ביי המחיר אטרקטיבי אפילו אם הוא כולל דמי משלוח של 20 דולר".
צפויים חוסרים במוצרים?
"יש כיום הרבה יותר קונים באון ליין, כשבשנת הקורונה גילו את הקניות ברשת גם גילאי 65 פלוס וגם נוער פחות מ-18", עונה בן אלי. האתרים עצמם הפכו יותר גלובאליים – קונים באתר אמריקני כשהסחורה מגיע מסין. לכן, ההנחה היא שהמלאים ייגמרו מהר וכל הקודם זוכה. ממליץ להיות ערניים ולא להתמהמה בהזמנות; נכון שיש היערכות מוגברת של האתרים לקראת נובמבר, אבל אי אפשר להחזיק מלאי אינסופי; מחזיקים מלאי לשבוע, אבל מלאים של מוצרים מסוימים ייגמרו ביום-יומיים".
איך אתם נערכים?
"הגדלנו כוח אדם במרכז הלוגיסטי שלנו בארה"ב וגם פה. יש מוצרים שהעיכוב שלהם יהיה יותר משמעותי – מוצרים שדורשים בדיקות ואישורים כמו חלקי חילוף לרכב, טלפונים אלחוטיים וסלולריים, רחפנים, ראוטרים ועוד".
"מדובר גם בהוצאות נוספות כי תהליך האישור כרוך בעלויות אחסון, אם כי לא אצלנו. מעריך שתהליך האישור אורך כשבועיים; זה חשוב לידיעת קהל הצרכנים החדש ברשתות שלא מודע לדברים אלה. בחלק מתוספי התזונה יש עיכוב במשלוחים כבר היום של 3 שבועות עקב תהליך אישורם, ואני מאמין שבנובמבר זה יתארך בשבוע שבועיים יותר עקב העומס הצפוי".