כמה אתה משלם למ"ק גז וכמה אתה משלם לקוט"ש חשמל? מתברר שכמעט 60 אחוזים מאזרחי ישראל לא יודעים לענות על השאלות הללו – ולכן משלמים ביוקר. מחקר חדש של סטודנטים במרכז האקדמי לב מצא כי רק 15 אחוזים מהמשיבים משלמים מחיר שהוגדר כאטרקטיבי, פחות מ-15 שקלים למ"ק, כולל מע"מ, בעוד רוב עצום של 85 אחוזים משלם מחירים מופקעים ללא סיבה.

מבקר המדינה קבע בשנת 2017 כי בעקבות השליטה הבלתי מעורערת של 5 חברות גדולות בשוק הגפ"מ (גז פחמי מעובה, למשל: גז בישול), השולטות על כ-85 אחוזים מהשוק, פערי המחירים בין ספקים שונים ובין הרשויות מגיע ל- 300 אחוזים, שהם 150 מיליון שקלים בשנה שהציבור משלם לחינם, אך הציבור שלא מודע לעובדה הזו חסר יכולת להתמקח על המחיר.

במחקר נבדקה המודעות הציבורית למחירי החשמל והגז. בבשוק החשמל, הנשלט על ידי ספק אחד, 67 אחוזים מהצרכנים לא יודעים כמה הם משלמים. גם בשוק הגפ"מ, שבו לכאורה ישנה תחרות, 57.2 אחוזים מהצרכנים לא ידעו כמה הם משלמים למ"ק גז בעוד רק 15 אחוזים ידעו.

"המודעות הצרכנית למחירי החשמל נמוכה מכיוון שהמחיר קבוע ולא ניתן לשינוי, אך הציבור כנראה סבור שגם מחיר הגפ"מ קבוע ולכן לא דורש מחיר אטרקטיבי. אלא שהאמת היא שניתן להתווכח על המחיר ולחסוך אלפי שקלים בשנה", אומרים החוקרים ערן אינדיק, ברוך שטרן ואבי שמיר.

אמנם המחיר לטון גפ"מ לספקי גז הוזלו משנת 2008 ועד 2017 בשיעור של 40 אחוזים אך הוזלת המחירים לספקים לא התגלגלה אל הצרכנים אשר משלמים בממוצע 26 שקלים למ"ק, כולל מע"מ בעוד לפי המחקר מחיר אטרקטיבי הוא מחיר של פחות מ- 15 שקלים למ"ק. כלומר, צרכן שלא מתמקח על המחיר משלם בפועל למעלה מ- 173 אחוזים יותר מאשר אדם שמתמקח על 11 שקלים לכל מ"ק בודד. בפועל ניתן להוזיל את המחיר עד לכ-8 שקלים למ"ק.

בעקבות חוסר המודעות הכל כך משמעותי, חברות קטנות מתקשות להתחרות בקרטל החברות הגדולות. על פי המחקר, 66 אחוזים מהציבור בישראל לא עבר מעולם ספק גז, אך רק 6 אחוזים אמרו שלא יעברו לחברה אחרת בכל מקרה ללא תלות בהוזלת המחיר שניתן לקבל. בניגוד אליהם,  42 אחוזים מהנשאלים היו  עוברים חברה אילו ידעו שניתן לקבל הנחה במחיר.

"האבסורד הוא שניתן לקבל הנחה של 50 אחוזים ויותר במחיר אם מתמקחים קצת עם חברת הגז. אפשר בקלות לבדוק באתר משרד האנרגיה את המחיר באזור שבו מתגוררים ופשוט להתמקח על המחיר מול החברה", הם טוענים.

 

המחקר קורא למשרד האנרגיה להתעורר בדחיפות, להחזיר את הפיקוח על המחירים או לפעול להגברת התחרות בתחום, כאשר המשרד עצמו יכול לממן קמפיין פרסומי משמעותי לציבור. בנוסף, מציעים החוקרים לחברי הכנסת להעביר חוק לפיו קבלן לא יוכל להתקשר עם ספק גפ"מ ישירות ללא אישור רוכשי הדירות ולחייב את קיומו של מכרז ספקים.

"המחירים הגבוהים בשוק נובעים מעצם קיומו של הקרטל וחוסר המודעות הציבורית. באמצעות מיקוח קל מול חברת הגז ניתן להוזיל ב-50 אחוזים את מחירי הגז בחברה וליהנות מאותם תנאים", הם מסכמים.