מבצעי בזק בטמו (צילום: צילום מסך)
מבצעי בזק בטמו | צילום: צילום מסך

מוצרי חשמל שעולים מאות שקלים רק ב-10 שקלים? הפעם זה כנראה לא עוקץ אלא חלק ממהלך השיווק המאוד אגרסיבי של ענקית המסחר טמו (Temu), המתחרה הגדולה של עלי אקספרס, במטרה למשוך עוד קונים ישראלים לתוך הפלטפורמה.

ליאור, מנהל קבוצות "דילים סודיים ברשת VIP" בטלגרם ובאינסטגרם, שם לב למבצע יוצא הדופן בעקבות הודעות מחברי הקבוצה. "מישהו שיתף שהוא קיבל מחשב של חברה בשם  Auusda  בפחות מעשרה שקלים. בהתחלה לא האמנתי, כי מה הסיכוי שזה יגיע, אבל אז הוא שלח צילום מסך של המחשב בביתו, שהוא פועל ודיווח שהוא עובד מעולה. חיפשנו את החברה באמזון, וראינו שהמחשב קיים ויש עליו ביקורות סבירות מאוד. באמזון, אגב, הוא עולה יותר יקר מבטימו, אבל לא מתקרב בכלל במבצע של 10 שקלים למחשב".

מבצעי בזק בטמו (צילום: צילום מסך)
מבצעי בזק בטמו | צילום: צילום מסך

ליאור מסביר שבכל יום בשבע בערב המבצעים מתעדכנים באופן אוטומטי באתר ובאפליקציה. "המטרה שלך היא ללחוץ כמה שיותר מהר כדי לזכות. מי שלוחץ ראשון הוא הזוכה".

האתר מציע יותר ממחשבים. דודי מפתח תקווה ראה יום אחד מודעה ממומנת של טמו בפייסבוק בה הציעו לו שואב בעשרה שקלים והחליט לבדוק על מה מדובר. "כשאת לוחצת על ההודעה המומנת זה לא ישר עובר למוצר. צריך להוריד את האפליקציה, להירשם ואז להיכנס למחרת בשבע בערב לאזור מיועד באתר וללחוץ מהר על הקישור כי הם לא מחלקים לכולם אלא לדעתי רק לחמש הראשונים שלוחצים מהר על הקישור", הוא אומר בשיחה עם mako. אחרי שבועיים הגיע לביתו עם שליח עד הבית שואב רובוטי, והוא מדווח שהוא כבר הופעל כמה פעמים ולגמרי עושה את העבודה, אף שלא מדובר במוצר פרימיום.

לא פחדת להזין פרטים?
קודם כל ראיתי את הכתבה על התביעה הייצוגית נגד האפליקצייה רק אחרי שרכשתי אבל במקום כרטיס אשראי הזנתי פרטים של פייפאל, ואמרתי לעצמי שמקסימום הלכו 10 שקלים. אחרי שהזמנתי את המוצר הסרתי מהר את האפליקציה כי לא רציתי להסתבך ולתת פרטים כמו חשבון בנק ולכי תדעי מה עוד".

מבצעי בזק בטמו (צילום: צילום מסך)
מבצעי בזק בטמו | צילום: צילום מסך

אפליקציה מסוכנת

בשנה האחרונה טמו הפכה לאחת מהאפליקציות הפופולריות ביותר בעולם. כבר חודשים ארוכים שהיא שוהה בראש טבלאות ההורדות בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל, והסיבה לכך ברורה. היא מציעה מוצרים במחירים נמוכים להפליא, ועל אף האזהרות הרבות, נראה שהקונים מעדיפים לרכוש מוצרים בזול מאשר לשמור על הפרטיות שלה או על פרטי חשבון הבנק שלהם.

בפברואר השנה הוגשה לראשונה תביעה ייצוגית כחול לבן נגד אתר טימו, במסגרתה, נטען כי האפליקציה כוללת תכונות זדוניות שנועדו לפגוע בפרטיות המשתמשים ולשאוב מהם מידע שלא כדין. 

בין היתר, נטען כי טמו עוקבת אחר צילומי מסך של מסך המכשיר בו עושה המשתמש שימוש באפליקציה, עוקבת אחר הקשות על לוח מקשים של המכשיר, ופעולות עכבר, מקבלת מידע מתוך המיקרופון של המכשיר, מפעולות 'העתקה והדבקה' של המשתמש בתוך המכשיר שלו, קוראת את ההודעות הפרטיות שבמכשיר המשתמש, מקבלת גישה למצלמה של המכשיר ואף מבצעת שינויים בהגדרות הטלפון על מנת לעקוב אחר הודעות ועדכונים.

בנוסף, עלו טענות מקרב לא מעט גולשים שטענו שפרטי האשראי שלהם נגנבו בזמן הקנייה והם גילו חיובים קטנים רבים בחשבונות שלהם. פיטר טראן, מומחה סייבר אמריקאי, שהתארח בתוכנית הבוקר של CBS סיפר בעבר על כמה דגלים אדומים: "יש אלפי ספקים בסין שנמצאים בפלטפורמת טימו", מסביר טראן. "אז, נתוני כרטיס האשראי שלכם יכולים להיות בכל מקום בתוך אלפי הספקים האלה, ואתם לא יודעים. את הנתונים האלה אפשר למכור מחדש."

זה לא המבצע המטורף היחיד שטימו יוזמת בחודשים האחרונים. במרץ השנה יצאה טמו במבצע שובר שוק והבטיחה לחלק 100 פאונד בחינם לכל גולש שיזמין חבר להשתמש באפליקציה - 50 פאונד לחבר שהזמין, ו-50 פאונד לחבר שהצטרף לאפליקציה. גולשים רבים מיהרו להזמין חברים כדי לקבל את ההטבה ופספסו את האותיות הקטנות, שמתירות לטמו לעשות שימוש חסר תקדים בפרטים האישיים שלהם.

אבל תוכנות זדוניות או לא נראה שהגולשים מצביעים בידיים ומזמינים מוצרים בהמוניהם שכן מי שהודיע על הקמת אתר מתחרה רק בשבוע שעבר היא לא אחרת מאשר ענקית המסחר אמזון. לפי דיווח באתר CNBC, אמזון מתכננת להשיק מדור חדש באתר שלה שמוקדש לפריטי אופנה ולייף סטייל במחירים נמוכים שיאפשרו למוכרים סינים לשלוח ישירות לצרכנים בארה"ב, ובכך לנסות להתחרות באתרי הקניות הסינים ובינהם טימו, שי- אין (SHEIN) וכמובן עלי אקספרס.

אם החלטתם בכל זאת לקנות מוצרים בטימו, הנה כמה טיפים שאתם יכולים ליישם כדי להיזהר מתרמיות:

  1. היזהרו ממוצרים שטובים מדי מכדי להיות אמיתיים. לדוגמה, אם אתם נתקלים במכשיר אלקטרוני שמחירו נמוך משמעותית משווי השוק שלו, אבל הוא טוען שיש לו תכונות ברמה הגבוהה ביותר המשתווים למותגים מבוססים, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם מכשיר שעשוי מחלקים מזויפים.
  2. מוצרים שאין להם ביקורות, מעט מאוד ביקורות או ביקורות חיוביות מזויפות. מוצר ללא ביקורות או עם משוב דליל צריך להיות דגל אדום. בנוסף, היזהרו מביקורות שנשמעות כלליות או חיוביות מדי ללא פרטים ספציפיים על המוצר. ניתן ליצור ביקורות מזויפות כדי להגביר את אמינות המוצר, אז חפשו תמיד משוב אמיתי ומפורט.
  3. מוכרים בעלי מוניטין גרוע בטימו או באתרים אחרים. לפני ביצוע רכישה, מומלץ לבדוק את הביקורות והדירוג של המוכר. הימנעו מקנייה ממוכרים שיש להם היסטוריה של משובים שליליים, מחלוקות לא פתורות או בעיות דומות המבוססות על משוב לקוחות על טימו.
  4. מוכרים שמבקשים ממכם לשלם מחוץ לפלטפורמת טימו. אחד הדגלים האדומים העיקריים הוא כאשר מוכר מנחה אותכם לבצע תשלומים מחוץ לפלטפורמה. פעולה זו עלולה לחשוף אותכם להונאות מכיוון שאתם מאבדים את ההגנה והערבויות שמציעה טימו.
  5. מוכרים המבקשים מכם למסור מידע אישי שאינו הכרחי להשלמת הרכישה. היזהר אם מוכר מבקש פרטים אישיים שאינם נדרשים בדרך כלל לעסקה, כגון מספר תעודת זהות או אפילו פרטי בנק. שיתוף פרטים כאלה עלול לחשוף אותכם לגניבת זהות או לפעילויות הונאה אחרות.
  6. נסו לא להשתמש באשראי. יש לכם חשבון פייפאל או אפל פיי/גוגל וולט? כדאי לכם להשתמש בו ולא לתת את פרטי האשראי.