בחודש שעבר הבהירו בחברת החשמל כי עקב המצב שנוצר ובשל הסכנה הבריאותית החברה מנועה מלשלוח קוראי מונים לבצע את הקריאה הדו חודשית. המשמעות היא שהחברה נאלצת לשלוח חשבונות מבוססי הערכה המתבצעת על בסיס הרגלי הצריכה של הלקוח בתקופה המקבילה אשתקד.
בעקבות ההחלטה, נשלח מסרון לבעלי החשבונות שמסביר כיצד ניתן לקרוא את מונה החשמל ולדווח. ״שלום לך. בימים הקרובים נפיק חשבון חשמל עבור מונה *xxx תחת חוזה *xxx* בכתובת *xxx*חשוב לנו להביא לידיעתך, שלאור המצב, חשבון חשמל זה יהיה מבוסס על הערכה ולא על קריאת המונה בפועל. באפשרותך להעביר לנו קריאת מונה עדכנית, בתוך 5 ימים מהודעה זו. מסירת קריאת המונה תבטיח שחשבון החשמל שנפיק עבורך יהיה מעודכן".
ההערכה כוללת שני אלמנטים: שקלול ממוצע השימושים בחשמל מהחשבונות הקודמים, והתאמה שלו לעונה שבה אנחנו נמצאים. בחודשי הקיץ והחורף השימוש בחשמל גדל, בגלל הצורך לחמם או לקרר את הבית ואת המים.
יש להדגיש שקיים מצב שהחשבון על פי ההערכה הוא פחות או יותר מה שאנחנו רגילים לשלם. כלומר בפועל יתכן שבזמנים אלו, בהם רוב המשפחה בבית כל היום- צריכת החשמל היא גבוהה יותר ממה שכתוב בחשבון או להיפך- צרכנים יכולים לקבל גם חשבון חשמל גבוה יותר ממה שצרכו בפועל.
בנושא הזה אומרים בחברת החשמל כי ברגע שתתקיים קריאת מונה פיזית – יתבצע קיזוז ולא נפסיד מזה. ולכן חשוב למסור את מצב המונה לחברת החשמל בעצמנו ולא להסתמך על ההערכה.
חברת החשמל מזמינה את הציבור לקרוא את המדריך לקריאת המונה ולדווח עצמאית על על קריאת המונה במוקד 103 ולהקריא את המספרים על המונה, או לצלם אותו ולשלוח באמצעות אתר האינטרנט, הצ׳אט באתר או בהודעת SMS למספר 055-7000103.
ככלל, לחברת החשמל מותר על פי הרגולציה לדלג על קריאת מונה אחת בשנה ולשלוח חשבון הערכה, ובקריאה בפועל שאחרי החברה מבצעת קיזוז או זיכוי בהתאם לקריאה בפועל.