נותרו עוד כמעט חודשיים עד פורים, שיצוין השנה ב-20 במארס, אבל הורים מנוסים כבר יודעים שזה בדיוק הזמן להתחיל להתכונן - במיוחד אם התחפושת המבוקשת תוזמן מחו"ל. בענף התחפושות מהמרים כי הלהיטים הישראליים השנה יהיו: דמויות מפורנטנייט, פסטיגל, נועה קיריל, כוח פי. ג'י, וכמו בכל שנה גיבורי על, נסיכות דיסני, שוטר חייל, וחד קרן. בקרב המבוגרים צפויות לככב דמויות מסדרת הטלוויזיה בית הנייר.

לאחרונה העלתה אמא לשלושה ילדים בשם מיכל פוסט באחת מקבוצות ההורים בפייסבוק, בו ביקשה להתייעץ לקראת פורים: "מה עושים? מחכים ללהיטים הישראלים שטרם הגיעו לחנויות, או מוותרים מראש ומזמינים תחפושות אחרות באינטרנט?". היא ציינה כי בעבר הזמינה תחפושות באינטרנט בהצלחה מרובה.

"בסופו של דבר, זו פונקציה של נוחות ומחיר", היא אומרת. "הרבה יותר נוח לי לשבת בערב באתרים, לסמן כמה תחפושות, לתת לילדים לבחור מביניהן ולהזמין - במקום לקחת אותם לחנויות, ולהתחיל סבב ויכוחים שיעלה יותר כסף. אבל אני גם לוקחת בחשבון שהמחירים בישראל השתנו בשנים האחרונות. החיסרון בקנייה בישראל. הוא שכל הילדים נראים אותו הדבר בסוף בתמונות".

שוק בירידה

בזמן שמיכל והורים נוספים מתלבטים, חנויות הצעצועים כבר החלו להצטייד לקראת החג, ולפנות מקום לטובת תחפושות. לפי סקירה ענפית של חברת המידע העסקי CofaceBdi, שוק התחפושות מהווה כ-7% מסך ההכנסות שנתי של שוק הצעצועים והמשחקים כולו. הכנסות שוק התחפושות בישראל הסתכמו ב-91.8 מיליון שקל (לא כולל מע"מ) ב-2018, בעוד הכנסות שוק הצעצועים כולו, המונה 600 חנויות, נאמדו ב-1.35 מיליארד שקל ב-2018.

עוד כתבות בנושא
>>>מחירי התחפושות ברשת יורדים לרמה מגוחכת
>>>למה התחפושות בישראל יקרות כל כך?
>>>המדריך השלם: כך תחסכו הכי הרבה בבלאק פריידיי

עוד עולה מהסקירה כי בשנה שעברה חלה ירידה חדה של 5% בהכנסות של שוק התחפושות בישראל - בעיקר בעקבות המעבר לרכישת תחפושות באינטרנט. בנוסף, ב-CofaceBdi אומרים כי בין הגורמים לירידה במכירות הן חנויות הסטוק, המוכרות פריטים במחירים נמוכים וקבועים, שנפתחו בשנים האחרונות, והחלו למכור תחפושות ואביזרים נלווים במחירים נמוכים. חנויות אלה נגסו בהכנסותיהם של השחקנים המובילים בשוק.

ב-CofaceBdi מעריכים כי הכנסות שוק התחפושות הממותגות ב-2018 הסתכמו ב–34 מיליוני שקל, והיוומ 37% מסך מכירות בשוק התחפושות בישראל. עוד מצוין בסקירה, כי בעקבות מגמת הגידול בהזמנת תחפושות מחו"ל באמצעות האינטרנט, חלק מהיבואנים צמצמו את פעילותם בתחום, כאשר עיקר הירידה היא ביבוא של תחפושות ממותגות.

ההכנסות המצרפיות המוערכות ממכירת תחפושות של ארבע הרשתות הגדולות - טויס.אר.אס, הפיראט האדום, כפר השעשועים ועידן 2000 - הסתכמו ב-2018 ב-50.5 מיליון שקל, והיוו 55% מהכנסות השוק. הכנסותיהן של טויס.אר.אס והפיראט האדום, המופעלות שתיהן בזיכיון על ידי היפרטוי, הסתכמו ב-29.4 מיליון שקל, כ-32% מהכנסות השוק.

 

 

 
 
 
 
 
 

אין רשת זולה במובהק

מבדיקת TheMarker נראה כי רוב החנויות המתמחות כבר נמצאות בשיא ההיערכות לפורים: החנויות מלאות בתחפושות ומתוגברות בעובדים. בכל החנויות בהן ביקרנו אי אפשר היה לטעות - שושי זוהר היא עדיין מלכת התחפושות הישראלית, ורוב התחפושות, בין אם מדובר על דמויות מוכרות מסדרות וסרטים ובין אם בתחפושות קלאסיות, ממותגות תחת שמה.

המחירים, לעומת זאת, אינם דומים - ומשקפים פערים ניכרים בין הרשתות השונות בשוק. עם זאת, מתוצאות הבדיקה שערכנו, לא ניתן היה לקבוע באופן חד משמעי מי הרשת שמציעה את התחפושות הזולות ביותר מפני שהמחירים משתנים באופן לא עקבי בין רשת לרשת. כמו כן, יש שונות במחירים בין סניפים שונים של אותה הרשת.

בבדיקה שערכנו בדקנו את התחפושת הזולה ביותר של כל דמות שנמצאה בחנות. מההשוואה עלה כי פערי המחירים מגיעים לעשרות אחוזים. כך למשל, תחפושת סמי הכבאי של שושי זוהר עלתה בטויס.אר.אס 149.90 שקל, בפיראט האדום 119.90 שקל, ובכפר השעשועים 170 שקל - פער של 50 שקל או 42% בין התחפושת היקרה לזולה ביותר.

גם בתחום האביזרים לתחפושות נמצאו פערים גבוהים, אף שדווקא בתחום זה המיתוג חשוב פחות, וברוב המקרים הרוכשים יחפשו מוצר ספציפי ולא מותג מסוים. מהבדיקה עלה למשל כי בזמן שכנפי פרפר נמכרות בפיראט האדום ובכפר השעשועים ב-15 שקל, בטויס.אר.אס מחירן הוא 19.90, 33% יותר.

ספיידרמן זול בישראל

אף שהמחירים בענף התחפושות ירדו בשנים האחרונות, משפחה עם שלושה ילדים תתקשה מאוד לסיים את הרכישות לפורים בפחות מ-300 שקל. לכן האינטרנט מהווה עדיין אלטרנטיבה, או לפחות פלטפורמה טובה להשוואת מחירים.

בדקנו כמה יעלו תחפושות מקבילות לאלה שבדקנו בחנויות בישראל בהזמנה ישירה מאיביי, כולל משלוח. אמנם לא מדובר בתחפושות זהות, שכן הספקים שונים, אך השוואת המחירים מלמדת עד כמה המחירים בישראל עדיין גבוהים יחסית - וברוב המקרים, כשמדובר בדמויות מוכרות ובמותגים, זול יותר להזמין מחו"ל, גם אם האיכות לא תמיד ברורה.

באיביי מצאנו תחפושת של הנסיכה סופיה ב-40 שקל, כולל משלוח. לעומת זאת, בפיראט האדום נמכרת תחפושת של סופיה ב-150 שקל - 275% יותר - ובכפר השעשועים אותה תחפושת נמכרת ב-100 שקל, יקרה ב-150%. מנגד, יש גם תחפושות הנמכרות בישראל במחירים נמוכים יותר מאשר באינטרנט, למשל תחפושת ספיידרמן שנחשבת פופולרית במיוחד, מה שמדגיש את חשיבות השוואת המחירים.

ככלל, נראה שבכל הנוגע לתחפושות הקלאסיות, שאינן ממותגות מסרטי דיסני וכדומה, המחיר בישראל נמוך יחסית, וכך גם הפער בין המחירים בישראל ובחו"ל מצטמצם - אך ברוב המקרים הוא עדיין עומד לטובת אתרי האינטרנט. כך, תחפושת קליאופטרה ללא מיתוג מוכר עולה בטויס.אר.אס ובכפר השעשועים כ-120 שקל, בפיראט האדום 79.90 שקל, ובאיביי היא עולה 62.70 שקל כולל משלוח.

תחרות נוספת למחירים ניתן למצוא כנראה ברשת עידן 2000, שחקן משמעותי בענף התחפושות שנעדר מהבדיקה. הסיבה לכך היא שבבדיקת שתי חנויות גדולות של הרשת, בנתניה ובפרדס חנה, לא הוצעו עדיין תחפושות למכירה מלבד מספר מצומצם של עודפים מהשנה שעברה. נועה בן אבו, סמנכ"לית שיווק ומטה של הרשת, אומרת כי הרשת נערכת לחג, ובקרוב תפתח אוהלי מכירה בעשרה סניפים.

ילדה בת 16 יוצאת לשלוש מסיבות

בעיה נוספת בתחום היא שרוב הרשתות הישראליות לא מציעות את הסחורה שלהן גם באינטרנט - ובכך לא מאפשרות לצרכנים לערוך השוואת מחירים פשוטה. היחידה שמאפשרת זאת היא טויס.אר.אס, אך היא לא מספקת כמעט מידע על התחפושות באתר מלבד המחיר. בכיר בענף אומר כי הסיבה לכך שהרשתות לא מוכרות תחפושות באינטרנט נוגעת למלאי מוגבל. "הענף ניזון מארבעה-חמישה ספקים, שאין להם מספיק סחורה שתספיק למכירה באתר ובחנויות". בנוסף, אומר הבכיר, לספקים יש אינטרס לשמור על לקוחותיהם - הרשתות, ולכן הם נמנעים מהצגת המחירים באתר היבואן או ממכר התחפושות בו.

בכיר אחר בענף אומר שאין היתכנות למכירת תחפושות באינטרנט בישראל. "שלא כמו בענף האופנה, שם המשבר עוד לא נגמר, את הירידה של ענף התחפושות כבר ספגנו. תחפושת שנמכרת באתר ישראלי תצטרך לעבור אישור של מכון התקנים, בניגוד לתחפושת מאתר בחו"ל - ולכן אין סיבה להחזיק אתר כזה, ומי שרוצה בא לחנויות". הוא מוסיף כי "התחום היחיד שרווחי כיום הוא דווקא תחפושות הנוער והמבוגרים - כי ילדה בת 16 יוצאת לשלוש מסיבות, אז היא צריכה להעלות לרשתות שלוש תמונות סלפי שונות. חוץ מזה התחפושות האלה זולות יותר כי הן דורשות פחות עמידה בתקנים".

פורים (צילום: Chen Leopold/Flash90, חדשות)
צילום: Chen Leopold/Flash90, חדשות

בעיה נוספת עמה מתמודדות הרשתות היא הימור על התחפושות המוצלחות של השנה. לדברי אחד הבכירים, המכירות של פורים עדיין לא החלו מאחר שהלהיטים החדשים עדיין לא הגיעו לרשתות. "נועה קירל, פסטיגל, פורטנייט - התחפושות האלה עוד לא הגיעו, ויגיעו רק בפברואר. אנחנו בטוחים שנועה קירל ופורטנייט יהיו להיט - אם לא, אז אכלנו אותה״.

לעומת זאת, באתרים המתמחים בשילוח תחפושות לחו"ל חושבים אחרת מהשוק המקומי, ומקדימים אותו. ירון בן אלי, מנכ"ל ushops המתמחה ביבוא אישי מארה"ב, אומר כי "לקוחות אלה מחפשים בראש ובראשונה תחפושות מקוריות ואיכותיות, שלא נתקלים בהן בישראל.

"אנו רואים עניין הולך וגובר בתחפושות זוגיות וקבוצתיות לפי נושאים, כמו משפחת סופר על, משפחת סימפסון ודמויות מהמשחק מיינקרפט. כ-25% מהרכישות הן של תחפושות למבוגרים".

לדברי שי טייב, מנהל הפעילות העסקית באיביי ישראל, "חודשיים לפני פורים כבר אפשר לראות בבירור אלו תחפושות יככבו במסיבות פורים. קניות הישראלים משקפות את הלהיטים בארץ ובעולם ואנו רואים את הסרבלים האדומים ומסיכות הדאלי של הסדרה "בית הנייר" מככבות בראש רשימת התחפושות הנקנות ביותר בקרב המבוגרים.

"בגזרת הילדים, החל באוקטובר כבר הוזמנו מאות תחפושות של דמויות פורטנייט שיככבו בקרב הבנים. הבנות ימשיכו כנראה לשמור אמונים גם השנה לתחפושת היוניקורן האולטימטיבית ולנסיכה אלזה". לדברי טייב, הצרכן הישראלי ישלם בממוצע 14.3 דולר על תחפושת השנה באתר, לעומת 12.6 דולר בשנה שעברה באותה התקופה - עלייה של 13%.

כך בדקנו

הבדיקה נערכה ב-23-22 בינואר, בסניפי טויס.אר.אס בגן שמואל, וכפר השעשועים והפיראט האדום בחדרה. בבדיקה הראשונית נכללה גם רשת עידן 2000, אך בביקור בסניפי הרשת בפרדס חנה ובנתניה נראה היה כי לא ניתן לערוך השוואה הוגנת בינה לבין הרשתות האחרות מאחר שתחפושות רבות לא הגיעו עדיין לחנויות הרשת.

בבדיקה שנערכה בחנויות נבחנו יותר מ-50 תחפושות ו-30 אביזרים, אך בסופו של דבר הוצגו בכתבה רק מוצרים דומים שאפשר היה למצוא לפחות בשתי חנויות שנבדקו.

בכל חנות נבדקה האלטרנטיבה הזולה ביותר עבור כל תחפושת שנמצאה ברגע הבדיקה בחנות. המחירים עשויים להשתנות ממועד הבדיקה, מאחר שחנויות שונות פועלות באמצעות זכיינים שונים.

בדיקת המחירים של מוצרים הנמכרים באיביי, נעשתה לפי המחירים הנמוכים ביותר שנמצאו בפורטל איביי, המאפשר חיפוש בעברית ומציג תוצאה הכוללת פירוט של עלויות המשלוח, מסים, אם יש כאלה, ושער בשקלים. מחירים אלה, ששוכלל בהם מחיר המשלוח, הוצגו בהשוואה למחירים הנמוכים ביותר שמצאנו בחנויות הישראליות.

העדלאידע בחולון (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

איך תעשו את זה נכון: 9 טיפים לרכישת תחפושות באינטרנט

1. בטיחות: לפני ההזמנה, רצוי לבדוק מאילו חומרים עשויה התחפושת. מוכרים רבים מאפשרים לצפות בתקריב תמונה, כדי להתבונן מקרוב בסוג הבד, אך זה לא תמיד מספיק וכדאי לקרוא את פירוט החומרים והבדים. באיביי טוענים כי החברה מחויבת לעמידה בתקני האיכות האמריקאיים המחמירים.

2. זמן המשלוח: זמן המשלוח לישראל יכול לנוע בין שבועיים לחודש וחצי. לכן, בעת ההזמנה יש לבדוק את ההתחייבות של האתר השולח לאחר סימון הכתובת בישראל. בניגוד למוצרים אחרים, בהזמנה של תחפושות מחו"ל מומלץ לבצע את ההזמנה כבר בימים הקרובים, כדי להבטיח שיגיעו בזמן לחג, וכן כדי לאפשר היערכות חלופית במקרה שבו התחפושת שתגיע לא תתאים מסיבות שונות. חלק מהאתרים מאפשרים לבחור במשלוח באמצעות דואר שליחים מהיר תמורת תוספת תשלום. ואולם, לעתים משלוח כזה מייקר משמעותית את עלות התחפושת, והופך את הקנייה בחו"ל ללא משתלמת.

3. אתרים מוכרים: אם זו הזמנת התחפושת הראשונה שלכם באינטרנט, אל תפנו לאתרים לא מוכרים שלא שמעתם עליהם בעבר — יכול להיות שהם אכן כדאיים מבחינת המחיר, אך לא בטוח שהסחורה שהם מציעים איכותית ושהם יוכלו לעמוד בזמני ההגעה המדויקים לחג.

4. תמונה אינה שווה 1000 מלים: בקניות אונליין חשוב מאוד לקרוא את תיאור התחפושת בכתב, ולהבין אילו אביזרים היא כוללת ועל מה בדיוק משלמים. לפעמים כתוב שהתמונה היא להמחשה בלבד, ואכן התחפושת שתגיע לא תכלול את כל האביזרים שהופיעו בתמונה. אם הפירוט אינו ברור, שלחו הודעה בכתב לאתר. רוב האתרים הבינלאומיים ידועים בשירות לקוחות מהיר ויעיל.

5. מידות: קחו סרט מדידה ומדדו את גוף הילדים. אתרים רבים מציגים מידות שונות לחלוטין בין תחפושת לתחפושת, ומה שמסומן כמדיום בתחפושת אחת יכול להיות אקסטרה לארג' בתחפושת אחרת. ברוב המקרים יופיעו גם מידות ברורות בסנטימטרים ובאינצ'ים, ולכן ההמלצה הגורפת היא למדוד מראש את הילדים ולבחור את התחפושת לפי מידות אלה.

6. כתובת אמריקאית: יותר ויותר אתרים מבינים את הפוטנציאל במכירה לישראלים, שהופכים לקהל נאמן. למרות זאת, אתרים רבים עדיין לא מבצעים משלוחים באופן קבוע לישראל, חלקם טוענים כי זה פשוט לא משתלם. מי שפותרים את הבעיה הזו הם אתרים כמו Ushops, המספקים כתובת אמריקאית שירותי שילוח בתשלום (החל ב–20 דולר), וכך מאפשרים לישראלים להזמין ולקבל מוצרים מאתרים מוכרים כמו אמזון וטרגט בזמנן קצר יחסית.

7. מבצעים בחו"ל: עודפי חג ההאלווין האמריקאי, שצויין באוקטובר, עשויים להיות בדיוק מה שהישראלים מחפשים — וכך הלהיטים המוכרים שכיכבו בחג בארה"ב. זמינים כעת במחירי מבצע עבור הקהל הישראלי. באתרים המתמחים בתחפושות מומלץ להיכנס לקטגוריות מבצעים, ושם ניתן ליהנות מהנחות שמגיעות עד 70% עבור תחפושות.

8. גודל אריזה: רוב התחפושות עשויות מחומרים קלים. עם זאת, לא מעט אתרים שולחים את התחפושות באריזות גדולות, במיוחד אם התחפושות כוללת אביזרים מיוחדים הדורשים אריזה מיוחדת. התוצאה היא אריזות גדולות וכבדות, המשפיעות על עלויות השילוח לישראל. ניתן לפנות למוכר ולבקש להקטין את הגודל והמשקל של האריזה. בנוסף, אתרים המציעים כתובת אמריקאיות מאפשרים שירות אריזה מחדש המצמצם את האריזות, בעלות של כמה דולרים נוספים.

9. קניות עם השכנים: מאחר שהתחפושות קלות משקל, ורוב המשלוחים לישראל מתומחרים לפי משקל של 3 ק"ג, מומלץ לאחד למשלוח אחד רכישה של כמה תחפושות. ייתכן שהאיחוד יעלה את סכום הרכישה הכולל מעבר ל–75 דולר הזכאים לפטור ממסים, אך לעתים זה עדיין ישתלם יותר מאשר לשלם בנפרד על כל משלוח.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

"באר הנפט" של בני ברק: כך יצאה העיר החרדית מרשימת הערים העניות בישראל

חמשת האתגרים הגדולים של אינטל — והאם הם ישפיעו על העובדים בישראל