שיטוט מהיר באתרי מכירות יד שנייה מעלה היצע מגוון של כיסאות רכב משומשים לילדים: אפשר למצוא כיסא לרכב ללא ציון המותג, שנרכש על פי הצהרת המוכר בשילב ב-1,500 שקל - ב-350 שקל בלבד; כיסא בטיחות איוונפלו סימפוניה, ("במצב מצוין, נקנה לפני שנה וחצי ב-1,390 שקל") - ב-500 שקל; וכיסא מקסי קוזי ("בלי תאונות, במצב מצוין") הנמכר ב-200 שקל.
עוד ב-mako כסף:
- הנתונים המפתיעים על המיליארדרים
- השיטות של המכס לצוד אתכם בשדה התעופה
- איפה קונים את הספרים הכי זולים?
עם פריחת מכירות יד שנייה בישראל ובעולם, נהנה גם תחום המוצרים המשומשים לתינוקות ולילדים מתנופה. לפי נתוני האתר יד2, בחודש ממוצע יש 900 אלף חיפושים ו-11 אלף מודעות חדשות בקטגוריות לתינוק ולילד. ביד2 בלבד מוצעים בימים אלה 695 כיסאות בטיחות משומשים ו-513 סלקלים - כך לפי נתוני האתר, שהוא לוח הדרושים הגדול בישראל.
הקטגוריות המבוקשות ביותר בתחום, בממוצע חודשי, הן עגלות (24%), מיטות ולולים (18%), משחקים וצעצועים (9%) ושידות החתלה (5%). גל עופרים, סמנכ"לית השיווק של יד2, אומרת כי "הורים לילד ראשון אוהבים לרכוש פריטים חדשים או מקבלים כאלה במתנה. אחר כך הם נתקעים עם עודפים של מוצרים חדשים, או שהילד גדל מהר, והפריט כבר לא רלוונטי. המוצרים שנמכרים אצלנו הם במצב מעולה ובמחיר משתלם, שכן אלה פריטים שאינם מתקלקלים בקלות. זה יתרון אדיר למי שרוצה לחסוך הרבה מאוד כסף".
אור אלתרמן ברנע, יזמת עצמאית ומייסדת מאמאזון - קבוצת פייסבוק שבה חברות כיום יותר מ-90 אלף אמהות - טוענת כי הפוסט השבועי של מכירת ציוד משומש הוא מהפופולריים ביותר בקבוצה. "הפוסט הזה מגיע ליותר מ-200 תגובות בתוך פחות משעה. במקביל, אמהות מעלות ללא הפסקה פוסטים של מכירת ציוד", היא אומרת.
האמהות החברות במאמאזון מוכרות הכל: מבגדים ועגלות, דרך ריהוט וצעצועים ועד תחליפי חלב, "שזה לא יד שנייה, אבל נמכר במקרה שנקנה בטעות", מסבירה אלתרמן ברנע. "את פריחת התחום אני תולה במציאות הכלכלית, שנהפכת לקשה ככל שהמשפחה מתרחבת, יחד עם העלייה במודעות הצרכנית. כיום הורים כבר אינם חייבים להשיג הכל חדש: הם מעדיפים לחסוך על ציוד שממילא ישמש אותם לחודשים ספורים. להורים רבים גם נמאס להרגיש שעושים עליהם קופה. הם רואים את המחירים בחו"ל לעומת המחירים בישראל, והפער הוא בלתי־נתפש".
היצרנים משנים את התקן ביוזמתם
אלא שלצד החיסכון הכלכלי והערך התרבותי החיובי שמביאים לפריחת התחום, יש לעניין גם צד שהורים אינם תמיד מודעים לו: סכנה בטיחותית. מוצרים מסוימים, בעיקר אלה הנוגעים לבטיחות תינוקות, הם בעלי טווח שימוש מוגבל, שלאחריו לרוב אין נתונים מוסמכים המעידים על טיבם. כך, גם אם חיצוניותו של המוצר אינה פגומה והוא נראה במצב מצוין, אין זה אומר שהוא עדיין בטוח לשימוש.
במאמרים שפורסמו באתרים שונים בחו"ל נטען כי קנייה של מוצרים משומשים עלולה להיות מסוכנת. כך למשל, מאמר באתר בטיחות המיועד להורים מגלה כי לפני כמה שנים חל שינוי בתקנות למכירת עריסות לתינוקות, הקובע כי אין למכור מוצרים שבהם ניתן להנמיך צד של העריסה, שינוי שנקבע בשל חשש מהילכדות תינוקות.
היצרנים אמנם התאימו את המוצרים החדשים לתקנות, נטען במאמר, אך עריסות שעלולות לסכן חיים נמכרו במכירות גראז' סייל (מכירות של מוצרים משומשים בבתים בארה"ב) ובאתרי מכירות באינטרנט עוד שנים אחרי שינוי התקנות. באתר מציינים עוד כמה מוצרים ששימוש לא מושכל בהם, כמוצרי יד שנייה, עלול להיות מסוכן. בין השאר מונים שם מושבי בטיחות לרכב, קסדות אופניים, עריסות, בקבוקים (שעלולים להפריש חומרים מסוכנים בחימום במיקרוגל), מוצצים פגי תוקף, ואפילו צעצועים שמקורם אינו ידוע ועלולים להכיל חומרים רעילים מסוגים שונים.
מעבר לבלאי ולהתיישנות המוצרים - עקב חשיפתם לחמצן, שינויי טמפרטורה קיצוניים במכוניות או קרינת UV - החשש הכבד הוא שהקסדות או מושבי הבטיחות והסלקלים המשומשים עברו תאונה, אפילו קלה, ואינם יכולים לספק את רמת ההגנה שמעניק מוצר חדש.
כשמדובר במוצר משומש, כיצד ניתן לדעת? "זה אכן מבלבל", אומרת איילת גבעתי, ראש תחום פיתוח בארגון בטרם לבטיחות ילדים. בהתאם לכך, היא ממליצה לרכוש מוצרים משומשים הקשורים לבטיחות תינוקות רק לאחר בדיקה בשבע עיניים.
"בישראל, מרבית המוצרים עבור תינוקות וילדים דורשים תקן רשמי", אומרת גבעתי. "המשמעות היא שאסור למכור, לשווק או לייבא מוצר שאינו עומד בתקן, כך שסביר להניח שמרבית המוצרים הנמכרים בחנויות עומדים בתקן הישראלי".
להורים המתכוונים לרכוש מוצר יד שנייה, גבעתי מציעה לבדוק מי היצרן העומד מאחוריו. "כשיודעים מי היצרן, אנחנו יכולים לזהות אם המוצר עבר תהליך של בדיקה. למוצרים כמו מושבי בטיחות לרכב, סלקלים ועגלות יש תוקף שימוש שניתן על ידי היצרן, והתקן בודק את המוצר על פי התוקף הזה. המשמעות היא שהתקן לא נבדק מעבר לתקופה הזאת, מה שאומר שאין לנו דרך לדעת איך המוצר יתנהג אחריה".
גבעתי טוענת שגם בהקשר של הנחיות היצרן, יש שונות בין המוצרים. "למשל, יש יצרנים שסופרים את הגבלת השימוש מזמן תחילת השימוש במוצר, ואחרים מזמן הייצור. אין הנחיה אחידה, וכל יצרן מספק הנחיה משלו, מה שיוצר בלבול. לכן לא מספיק לדעת שיש תוקף למוצר, אלא צריך להבין מה התוקף של המוצר הספציפי שאותו אנו מעוניינים לרכוש".
כדי להמחיש את העניין, נותנת גבעתי דוגמה מהעת האחרונה: "הגיעו אלינו אנשים שקיבלו מושב בטיחות יקר, במצב מצוין, מבן משפחה. על פניו המוצר נראה שלם ותקין, אבל כשהסתכלנו על התוקף ראינו שהנחיית היצרן היא לא להשתמש במוצר מעבר לדצמבר 2015 - כך שמראה עיניים לא מספיק במקרה זה".
מדוע בכלל נדרש תוקף למושבי בטיחות?
"זה נובע מכך שבמושבי בטיחות התקנים משתנים אחת לכמה שנים, שכן באחריות המחוקק לדאוג שהלקוחות משתמשים במוצר הבטוח ביותר. מעבר לכך, היצרנים עצמם משפרים את הבטיחות של המוצרים, עוד לפני דרישת התקן. בעבר הנושא של הגנת צד, למשל - במקרה של רכב הפוגע ברכב אחר מהצד - לא היה כלול בתקן האמריקאי והאירופי, אבל היצרנים הכניסו את הדרישה למושבי הבטיחות ודיווחו על אספקת הגנה כזו. בתקן האירופי החדש זה כבר נדרש, ולמיטב ידיעתי בתקן האמריקאי עובדים על הכללת הדרישה".
"לבדוק אם יש תו תקן - גם אם המוצר ישן"
הבחירה נהפכת למבלבלת עוד יותר כשלמוצר הנרכש אין תאריך "פג תוקף" ברור, או אפילו תו תקן אחיד. זהו המצב, למשל, במיטות תינוק. עדי פורמן, מנהלת השיווק של משכל רהיטי תינוקות, ילדים ונוער מסבירה כי לכל רהיטי התינוקות - מיטות, עריסות, לולים, שידות אחסנה וכיו"ב - יש תו תקן טוב ואמין, שהוא פחות מחמיר מזה האמריקאי, אך טוב מזה האירופי. הבעיה, לדבריה, נוצרת כשרוכשים ציוד מיבואנים שאין להם תו תקן.
למיטת תינוק יש תו תקן אך אין תוקף שימוש. כיצד יודעים שהמוצר הנמכר או נמסר כיד שנייה הוא בטוח?
פורמן: "מיטת תינוק נרכשת כדי שתשמש יותר מילד אחד במשפחה, ובממוצע היא משמשת שלושה תינוקות. בעיקרון מיטה יכולה להחזיק מעמד גם 30 שנה - ואנחנו רואים מקרים כאלה שמגיעים אלינו להשלמת ברגים וכדומה - בתנאי שהיא מורכבת על פי כל ההנחיות המדויקות ושיש לה את כל חלקי הפרזול המתאימים. אם המיטה אינה מורכבת כראוי או אם אין לה את כל החלקים האלה, היא כבר לא בטיחותית. נקודה".
כיצד הורה שמצטייד במיטה משומשת יכול לדעת שהיא בטוחה לשימוש?
"למי שמחליט לקנות או לקבל מיטה, עריסה או לול מיד שנייה, אנחנו ממליצים קודם כל לברר אם לדגם הספציפי יש תו תקן, גם אם הוא ישן - כלומר, אם מלכתחילה הוא היה מוצר בטיחותי. אם כן, אנו ממליצים לפנות ליצרן או לרשת שמכרה אותו בזמנו ולהזמין הרכבה מקצועית. גם אם המשמעות היא שצריך לשלם על זה, לפחות אפשר להיות בטוחים שהמיטה מורכבת כראוי, שיש לה את כל החלקים ושהיא יציבה ובטוחה.
"רהיטי ילדים, להבדיל מרהיטי תינוקות, זה סיפור אחר. פה אין תקנים, ולכן אין בדיקה רשמית למוצרים. אנחנו מציעים לרוכשים של מוצרים מיד שנייה לבדוק בעצמם חוזק ויציבות, לוודא שכל הברגים וחלקי הפרזול נמצאים במקומם, שאין חלקים סדוקים או עם שבבים, שהמיטה אינה מתקלפת ואין בה תולעי עץ. וכמובן שטוב לפנות ולבקש הרכבה מקצועית. בדרך זו ניתן לזהות בעיות אם קיימות.
"אנו לא ממליצים בשום אופן לקנות מיטת קומתיים יד שנייה, כי אם מיטה כזו מתפרקת - זו כבר סכנת חיים. בכלל, רהיטים גבוהים וכבדים כמו ארון או ספרייה, צריך לוודא היטב שהם יציבים ולא מתנדנדים, ואם אפשר להצמידם לקיר - מה טוב".
הורים מחפשים את העסקה הטובה ביותר
עד כמה ההורים מודעים למגבלות אלה? שרון קליין, שלאחר 13 שנה סגרה באחרונה את "הבית של דידי", החנות שהקימה למוצרי יד שנייה לתינוקות וילדים בזכרון יעקב, אומרת שמניסיונה, הורים כלל אינם עסוקים בשאלה הזאת. "בגלל הבעייתיות הבטיחותית והאחריות הגדולה שבאה עם זה, בחרתי למכור ולקנות אך ורק צעצועים ומשחקים, ולא לעסוק בתחום של מוצרי יד שנייה אחרים לתינוקות. בכל זאת, אם חסר בורג במיטה או בעגלה האחריות כבדה מדי - ולא הסכמתי לקחת את הסיכון".
תקינות של צעצוע, היא טוענת, קל לבדוק - "קודם כל בבדיקה פיזית מהירה, וגם בבדיקה של המוצרים שחזרו אל הספק בגלל בעיית תקינות. כשמכרתי מוצר שלא היה במצב מעולה, עידכנתי את הקונה בפגם שגיליתי והשארתי לשיקולו אם לרכוש אותו או לא".
לדבריה, הורים מחפשים את העסקה הכי טובה מבחינת המחיר, המראה והמותג, ואינם מרבים להתעסק בנושא הבטיחות. "באתרים הסיניים, למשל, לא בטוח שכל המוצרים מתאימים לפעוטות", היא טוענת. "על הרבה מהמוצרים האלה, שמגיעים כל כך בקלות לישראל, שמים חותמת 'לא מתאים מתחת לגיל 3', ובכך הם כביכול מכסים את עצמם. בפועל, רוב הצעצועים הפשוטים מסוכנים, נשברים בקלות ועשויים רע, ולכן גם לא שורדים כדי להגיע אל עסקי היד שנייה. לעומת זאת, הצעצועים שהגיעו אלי אל החנות עברו את מבחן היד השנייה - כבר שיחקו בהם, והם עמדו בזה היטב".
שאלה במאמזון לגבי מודעות ההורים לנושאים האלה העלתה כי המודעות חלקית בלבד. היו אמהות שטענו שהן מודעות מאוד לנושאי בטיחות, ואלה משפיעים על ההחלטות שלהן, גם אם המשמעות היא להשקיע קצת יותר כסף במוצר, "כדי שאחר כך לא אצטער". אחרות סיפרו כי הן מקפידות בקניית כיסאות בטיחות וסלקלים, "אבל בכל השאר - לא". והיו גם מי שכתבו: "מה, יש פג תוקף לכיסאות בטיחות?"
יד שנייה: מה לרכוש וממה להימנע?
אתר הנשים וההורות האמריקאי SheKnows פירסם המלצות לרכישת מוצרי תינוקות וילדים יד שנייה. הנה הן:
היזהרו בקניית כיסאות רכב משומשים. תוקף רוב המושבים לרכב פג בתוך חמש או שש שנים ממועד הייצור. כשקונים כיסא משומש ייתכן שלא ניתן לדעת מתי הוא נרכש, ואם הכיסא עבר תאונה.
בדקו קריאת יצרן לתיקון או בדיקה (recall). כשרוכשים פריט חדש, יש סיכוי טוב לקבל מידע על ריקול - קריאה של החברה להחזרת המוצר בגלל חשש למפגע בטיחותי. בהתאם, בקנייה של פריטים משומשים כמו נדנדות, סלקלים וכדומה, יש לעשות מחקר רשת כדי לוודא שהמוצר לא עבר קריאה כזו.
הימנעו מעריסות יד שנייה. כשרוכשים עריסה, כדאי לוודא שהיא במצב כמעט חדש ומגיעה עם כל החלקים וההוראות המקוריים. עריסות עם דופן שבאמצעותו אפשר להנמיך את העריסה אינן נחשבות לבטוחות, שכן הן אינן עומדות בתקנים החדשים. גם בעריסות עם צדדים קבועים עלולים להיות חסרים רכיבים התורמים לבטיחותן. עדיף לבדוק אפשרות למוצר חדש במחיר סביר.
היו מודעים להשפעות של עישון. ילדים ותינוקות רגישים במיוחד להשפעות של עשן סיגריות ושאריות טבק הנדבקים לבגדים, צעצועים ומזרנים. רכשו פריטים כאלה רק אם הגיעו מבית ללא עישון.
קנו מזרן חדש לעריסה. עדיף להימנע מרכישת מזרן משומש לעריסה, במיוחד מפני שתינוקות ידועים לשמצה בגרימת דליפות וכתמים על מצעים. כמו כן, מזרנים ישנים יותר עשויים שלא לעמוד בסטנדרטים הנוכחיים לייצור. כדי להבטיח מוצר בטיחותי ותברואתי - עדיף להצטייד במזרן חדש.
בררו אילו מוצרים בטוח לרכוש יד שנייה. כשאתם מבקרים בחנות לציוד יד שנייה וצעצועים, ודאו שאתם רוכשים פריט שתוכלו לנקות היטב. הימנעו מצעצועים עם חלקים קטנים הנוטים להישבר. עם בגדים וספרים אין בעיה, כל עוד הגיעו מבית ללא עישון.
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
הצעת חוק: שרים לא יוכלו לנסוע בשבת ברכבי שרד
היועץ שיקבל מיליון שקל בשנה