התחושה בציבור שהקניות בסופר התייקרו מתחילת המלחמה, מוצדקת. מסקירת שוק המזון של משרד הכלכלה, עולה כי בשבועות האחרונים נרשמה עליית מחירים בעיקר במוצרי מזון וטואלטיקה ביחס למחיר הממוצע בחודשים שקדמו למלחמה.
הסקירה של משרד הכלכלה מסתמכת על בדיקה שהתבצעה בשבוע שבין 29 באוקטובר ו־4 בנובמבר, לעומת מחירם הממוצע של המוצרים בחודשים יולי עד ספטמבר. הבדיקה מתבססת על נתוני חברת פרייסז המנתחת מחירים, וכללה 3,125 מוצרים ב־71 רשתות שיווק, שמוערך כי הן מהוות מעל 80% מהפידיון הענפי.
הבדיקה מצאה שבתחום המזון והטואלטיקה חלה התייקרות ממוצעת של 2.6%, אך התייקרויות בולטות נרשמו למשל במחירים חיתולים חד פעמיים - התייקרות של 5.6%. עלייה ממוצעת בשיעור 4.9% במחירי שמן זית. מחירי העוף הטרי התייקרו בממוצע ב-4.1%, מים מינרלים - התייקרות ממוצעת של 3.1%. מוצרי פסטה ושימורי טונה התייקרו בכ-2.6% בממוצע במחיר מים מינרלים. מדובר בשיעור גבוה משיעור ההתייקרות הממוצעת בגובה 2.6% בממוצע.
יש לציין, כי בדיקה של mako באמצעות פרייסז על כ-1,200 מוצרים ברשתות המזון בתאריכים דומים, העלתה שהיו העלאות מחירים שנבעו מסיום מבצעי ספקים, אך הסקירה של משרד הכלכלה מראה שלא מדובר במוצרים מסוימים אלא בתחומים שלמים שהתייקרו.
הוארך הפטור לקמעונאים מסימון מחירי המוצרים
עוד פגיעה בצרכנים שנמשכת מתחילת המלחמה היא הפטור שניתן לקמעונאים בידי הרשות להגנת הצרכן מסימון מחירים על המוצרים והסתפקות במחיר על המדף. הקמעונאים טענו בתחילת המלחמה שהם סובלים ממחסור בעובדים ולכן מתקשים לעמוד בחובת סימון המחירים על כל מוצר. הקמעונאים ביקשו להאריך את הפטור ואכן בתחילת השבוע האריכה הרשות, שאמורה להגן על הצרכנים ולא על הקמעונאים, את הפטור מסימון המחירים..זאת למרות שהרשתות כבר פועלות בתפוקה די מלאה ברוב המקומות, העובדים חזרו ברובם, גויסו עובדים זמניים, וגם הפדיון שלהן עלה משמעותית בממוצע בחודש האחרון.
מנתוני חברת שב"א, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי האשראי, עולה שפדיון רשתות המזון ברכישות באמצעות כרטיס אשראי הסתכמו בשבוע ממוצע ב-2023 ב-1.153 מיליארד שקל. הנתונים העלו כי שימוש בכרטיסי האשראי ברשתות המזון בשבוע הראשון למלחמה הסתכם ב-1.677 מיליארד שקל (עליה של 43% לעומת שבוע ממוצע). בשבוע השני למלחמה ב-1.196 מיליארד שקל. בשבלע השלישי ב-1.204 מיליארד שקל ובשבוע הרביעי ב-1.186 מיליארד שקלים, שזה עדיין גבוה מהממוצע.
יש לציין, כי הקמעונאים דורשים להאריך את הפטור מסימון המחירים עד סוף תקופת החירום. דבר שיכול להקל עליהם בהעלאות מחירים, משום שהצרכן הממוצע מתקשה להבחין בהתייקרות ולהשוות מוצרים, אם אין סימון עליהם.