כל מי שמזמין חבילה מחו"ל מכיר את המספר הבא: 75 דולר. המספר שמתחתיו לא תשלמו מיסים עבור המוצר שרכשתם וייבאתם ומעליו - תשלמו מיסים כמו מע"מ, מס קנייה ומכס. כעת מתברר שבדואר ישראל, בניגוד לחברות שילוח פרטיות, הייתם יכולים להתחמק, ביודעין או שלא, מתשלום המיסים הללו. אבל מה-15 בפברואר החגיגה נגמרת.
בפסק דין שניתן ב-6.1.20, חייב בית המשפט העליון את מנהל המכס להחיל את הדין הנוגע לפיקוח על היבוא גם על פעילותה של חברת דואר ישראל. הפסיקה ניתנה בעקבות עתירה לבג"צ שהגישו ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ואיגוד לשכות המסחר, באמצעות עורכי הדין שמואל גרוסמן ורועי גלעד, בעניין ההעדפה הפסולה של חברת הדואר.
בעתירה נטען כי מנהל המכס פוטר את חברת דואר ישראל מכל הדרישות המוטלות על כל העוסקים ביבוא, לרבות תשלום מיסי היבוא ודרישות שעניינן בטיחות השימוש בטובין, בניגוד לחברות שילוח פרטיות כמו UPS DHL ואחרות, אשר מחויבות לדווח על כל חבילה שמגיעה דרכם ולחייב אתכם בתוספת תשלום למיסים. כלומר, מי ששלח דרך הדואר חבילה שלכאורה הייתה חייבת במיסים- יכול היה להתחמק מהתשלום כי ברשות הדואר בדקו עד עכשיו רנדומלית את החבילות בניגוד לחברות הפרטיות.
ארגון סוכני המכס ולשכת המסחר דרשו בעתירה כי בית המשפט העליון יורה למדינה להפסיק את העדפתה של חברת הדואר ולהחיל ולאכוף גם עליה את קיום הדרישות החוקיות ביבוא, כפי שהן מוחלות ונאכפות על כל העוסקים ביבוא. שופטי בג"צ אומנם לא מיהרו להתרשם ואף קבעו כי רשות המיסים בשיתוף עם דואר ישראל כבר עושות את מירב המאמצים על מנת ליישם דרישות שוות גם לדואר ישראל, אבל בכל זאת דרשו כי המדינה תתחייב על מועד קרוב להחלת כל הדרישות והמועד נקבע ל-15.2.20, בעוד כחודש וחצי.
הדואר יעמוד בדרישות?
המשמעות של התאריך הזה הוא שהצרכנים עתידים לשלם הרבה יותר מיסים כמו מע"מ, מיסי קנייה על מוצרים מסוימים ומעל 500 דולר - גם מכס. בנוסף, נידרש לשלם עבור חבילות שהגיעו דרך דואר ישראל ושווין מעל 75 דולרים גם אגרות שונות, מה שלא היינו מורגלים בו עד עכשיו. אגרת מחשב לחבילה שעלותה בין 100 ל- 500 דולר לדוגמה, תעלה שמונה עשר עד שלושים ושישה שקלים, אגרת ביטחון תעלה חמישים ותשעה שקלים, שירות שחרור החבילות: בין שישים וארבע ל-250 שקלים ואם החבילה שלכם מעוכבת במכס מעל ליומיים תשלמו שני שקלים ושלושים אגורות עבור כל קילו.
בענף צופים כי דואר ישראל לא יעמוד בדרישות הללו מכיוון שלפי נתוני רשות התחרות - החברה אחראית ל-99 אחוזים מהחבילות שמגיעות לארץ והנתון הזה לא יאפשר להם לעמוד בעומס ובעלויות שמתלוות לכך. ההשלכות הן חבילות שמתעכבות יותר ממה שהורגלנו עד כה, ואגרות שונות שצצות לפתע פתאום בנוסף לבאלגן שגם ככה חוגג בדואר. בסופו של דבר, המגמה הזו יכולה לגרום לצרכנים רבים להגיע למסקנה שהזמנות מחו"ל הן עסק פחות משתלם. התחרות שהכרנו תיבלם ומחירים יתחילו לעלות.
ברשות המיסים ניסו להרגיע את החששות ואמרו שמדובר כבר בתהליך שקורה כבר בפועל ובסך הכל ב-15 בפברואר יהיו בידיהם יותר כלים לבדיקה. בתגובה הרשמית נכתב: "אין אפשרות הרמטית לוודא שלא חומקים מתחת לרדאר לא בבלדרות ולא בדואר ובכל מקרה מעכשיו יהיה יותר בידוק".
כשהפנינו את השאלות לדואר ישראל, החברה סירבה להגיב.
בינתיים, מי שרוצה להימנע מהבלגן ולהבטיח את קבלת החבילה שלו במועד יכול לעשות את אחד משני הדברים: להזמין פריטים או לחלק משלוחים כך ששוויים לא יגיע ל-75 דולרים או להעדיף את חברות השילוח הפרטיות, במידה והאפשרות קיימת, על מנת לדעת מראש כמה כסף תצטרכו לשלם בנוסף.