קיץ 2011 היה הקיץ האופטימי ביותר שחווינו מזה הרבה זמן ולרגע אחד נדמה היה שאפילו הלחות התל אביבית הידועה לשמצה נסוגה אחורנית מפני מטרות נעלות. המחאה החברתית שהתלקחה בין לילה, הביאה עימה תקווה חדשה ונוצצת לעתיד פוליטי, כלכלי וחברתי מסוג אחר. פתאום נדמה היה שכולם רוצים לקום אל שחר חדש ושכוחם של ההמונים המוחים ברחובות יביא איתו בשורה חדשה, מנהיגים חדשים ודירות חמישה חדרים במרכז עם נוף לפארק.

לאט לאט התפנו דרי המאהלים ושבו לדירותיהם המושכרות במחיר מופקע והעיניים נישאו בהתרגשות אל עבר הבחירות בשנת 2013 בציפייה לפוליטיקה חדשה. אלא שכמה שנים אחרי, הפוליטיקה עדיין פוליטיקה, והמנהיג אותו המנהיג, הדירות עדיין יקרות ונדמה היה כי קולה של המחאה נדם. 

למרות כל האכזבות, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמחאה הצליחה לנער את מעמד הביניים מאדישות ואסקפיזם וכוחה הגדול הוא בהגברת המודעות של הצרכן לכוחו במסגרת התאגדות ויצירתו של שיח חברתי חדש. ופתאום כולם מדברים על "עסקים חברתיים" ו"אג'נדה חברתית" ונראה שהשכלנו להבין שכוחו של השלם גדול בהרבה מסך חלקיו.

>> המוצרים הכי טיפשיים שאתם יכולים לקנות באינטרנט

בשנים האחרונות הפכו הרשתות החברתיות ובראשן הפייסבוק לזירה להתארגנויות כאלו ואחרות וגם המחאה החברתית של שנת 2011 פרצה כזכור בפייסבוק ב"פוסט הקוטג'" המפורסם. הקלות שבה אפשר לפתוח קבוצה בפייסבוק ללא עלויות הפכו אותו לפלטפורמה נוחה ופורייה ליצירת קבוצות צרכנות מתחומים שונים. הקבוצות מבוססות על "חכמת ההמונים" - קוראים שמשתפים מניסיונם ועל היתרון לגודל כדי להגביר את כוח המיקוח אל מול ספקים או יצרנים. 

 

אמהות קונות ביחד

מספר חברים: כ-210,000

מה תמצאו שם: בקבוצת אמהות קונות ביחד אפשר למצוא התארגנויות יזומות של אימהות בקבוצות רכישה שפונות באופן מרוכז לספקים שונים ומבקשות הנחה בהתבסס על גודל הקבוצה, הודעות שונות על הנחות ומבצעים של מוצרים הרלוונטיים להורים. בנוסף, יש מכירות ייחודיות שנעשות לחברות הקבוצה במחירים אטרקטיביים.

דבר האדמיניות: "הקבוצה נפתחה על ידי דניאל שטרן (אדמינית נוספת) לפני כ-4 שנים משום שהיא רצתה לרכוש מוצר מסוים והחליטה ליצור קבוצה מרוכזת כדי להשיג הנחה", מספרת מורן צדקה גוטדנקר, "ההיענות הראשונית הייתה של כ- 20 חברות וביניהן אני. לאור ההצלחה, החלטנו לבדוק אופציה להתאגדות לצורך רכישת מוצרים נוספים והקבוצה גדלה באופן משמעותי תוך חודשים ספורים.

התחלנו את הקבוצה סביב מוצרים ספציפיים וההנחות שהשגנו היו טובות אבל לא משמעותיות. היום בזכות הגודל ההתמחות שלנו היא אירועי מכירה - אנחנו מדלגות מעל המתווכים ופונות ישירות ליצרנים ומביאות את הצרכניות לשם.

בנוסף אנחנו מציעות כל מיני פינוקים לחברות הקבוצה כמו 'סינמהmom' פעם בחודש אנחנו מארגנות הקרנה באחד מאולמות הסינמה סיטי של סרט והרצאה לאמהות לתינוקות עד גיל שנה וחצי והן מוזמנות להגיע עם התינוק".

לשאלה מה החזון לגבי הקבוצה משיבה צדקה כי המטרה היא להמשיך ולגדול ולערוך אירועי מכירות גדולים יותר ויותר תוך הפחתת המחירים באופן משמעותי. החלום הוא לארגן קבוצת רכישה לקניית דירות במחירים מוזלים.

עוד ב-mako כסף:

דולצ'ה ויטה (ואיי הרב גם)

מספר חברים: כ-22,400

מה תמצאו שם: התכנים בקבוצת דולצ'ה ויטה (ואיי הרב גם) הם מתחום הקוסמטיקה והטיפוח. חברות הקבוצה מעלות שאלות מתחום זה, משתפות את התרשמותן ממוצרים שונים, משוות מחירים ודואגות לספק לינקים למוצרים השונים שעליהן הן כותבות. בנוסף, בפוסט הפותח של הקבוצה יש הסבר קצר על שני אתרי קוסמטיקה פופולארים בשם i-herb ו-Vitacost בצירוף קוד קופון למשתמשות. בנוסף, התפתח בקבוצה מסחר פנימי של המוצרים מיד שניה בעלות זולה יותר.  בגלל גודלה של הקבוצה, מקבלות האדמיניות פניות מבעלי עסקים בתחומים הרלוונטיים לנושאי הקבוצה ומוצעות הנחות אטרקטיביות לחברות. 

דבר האדמינית: "הקבוצה נפתחה לפני כשנתיים וכיום היא מונה למעלה מ-22,000 חברים (בעיקר חברות) בקצב גידול של מעל 900 בחודש", מספרת קרן אלאלוף שרעבי. "הקבוצה נוסדה בעקבות בלוג שניהלתי ביחד עם גלית ז'ורבסקי בקבוצת אמאבי. הבלוג עורר ענין רב וקיבלנו אינספור תגובות ושאלות והרגשנו שיש צורך בקבוצה שתעסוק בנושאים אלו בלבד. בגלל גודלה של הקבוצה, קצב הגידול המהיר שלה וכמות הדיונים הנערכת בה הבנו שנדרש צוות של אדמיניות ולניהול השוטף של הקבוצה הצטרפה גם איריס שחנוביץ.

"בעיני ההישג הכי גדול של הקבוצה הוא לא בהיבט הצרכני אלא בהיבט הרגשי: הקבוצה הפכה להיות קבוצה מעצימה ותומכת ובין היתר אנחנו האדמיניות מקבלות הרבה מאוד פניות אישיות של חברות שרוצות להישאר אנונימיות בגלל שהשאלות שלהן בדרך כלל מגיעות מתחומים אינטימיים יותר. אנחנו מקפידות שלא תהיינה תגובות לא הולמות לשום פוסט ומקפידות שהקבוצה תישאר נטולת שיפוטיות כאשר דרים בה יחדיו טבעוניים, קרניבורים, דתיים, חילוניים, יהודים מוסלמים וכל קשת הגוונים והסוגים.

"החזון הוא להמשיך ולגדול ולהעניק לנשים את המקום התומך, הכיפי והמעצים שהקבוצה הזו הפכה להיות כשעל הדרך כולנו משדרגות את הרגלי הטיפוח שלנו ונחשפות לשלל מוצרים חדשים. למרות שהקבוצה מוצבה באופן טבעי כקבוצה נשית, היינו שמחות לשמוע יותר גם את קולם של הגברים שיתקבלו בברכה."

 

 אסוס ישראל -Asos Israel

מספר חברים: כ-16,500 

מה תמצאו שם: כפי שמרמז השם, תכני קבוצת אסוס ישראל -Asos Israel  קשורים לענקית האופנה הבריטית ASOS. בפוסט הפותח את העמוד ישנו מידע בנוגע לדרכי השילוח ואיתור חבילות וגם הפניה לעמוד פייסבוק נוסף שנקרא "שאלות ותשובות".

בפיד עצמו תמצאו שאלות (למשל בנוגע למידות), טיפים חשובים, שיתוף בקוד קופון, בקשות עזרה לאיתור מוצר מסוים והמלצות על מוצרים או הנחות באתר. בנוסף, אפשר למצוא באתר פריטים חדשים המוצעים למכירה במחיר זול יותר ממחירם באתר כשהסיבה העיקרית היא מידה שאינה מתאימה וחברי הקבוצה מעדיפים למכור בעלות נמוכה יותר בתוך הקבוצה מאשר להתעסק עם החזרת המוצר ושילוחו חזרה לאנגליה.

דבר האדמינית: "הקבוצה הוקמה על ידי ועל ידי מעין, אדמינית נוספת, לפני כשש שנים מתוך מטרה ליצור מקום שבו אפשר יהיה להתייעץ בנוגע להתאמת פריטים", מספרת סשה צ'פסקי, "עם הזמן הלכה הקבוצה וגדלה וקיבלה חיים נפלאים משל עצמה וקשת הנושאים התרחבה בהתאם לסוגיות ושאלות שצצו מתוך הקבוצה".

לדברי צ'פסקי הערך החשוב ביותר שמעניקה הקבוצה בתקופה האחרונה הוא סביב נושא המשלוחים לארץ שעבר כמה שינויים מהותיים ומעורר לא מעט בעיות. לכן החליטו האדמיניות לרכז את כל האינפורמציה החשובה בנוגע למשלוחים בפוסט מרכז שמופיע בראש העמוד.

המציאות שלי באי ביי

מספר חברים: כ- 95,000

מה תמצאו שם: בתיאור קבוצת המציאות שלי באי ביי מספרת המקימה אירה כי הקבוצה נפתחה על ידה כדי להשוויץ בפני חבריה על הפריטים השווים שהיא מוצאת ב- e-bay, אליאקספרס ועוד אתרי קניות זולים ומהר מאוד הפכה הקבוצה לתנ"ך של המכורים לאתרים האלה.

בפיד של הקבוצה אפשר למצוא בקשות סיוע לאיתור מוצרים מכל המינים והסוגים: מפריטי אופנה ועיצוב לבית ועד גאדג'טים ומוצרי אלקטרוניקה.  בנוסף, אפשר למצוא המלצות של חברי הקבוצה בצירוף תמונות של המוצר וקישור רלוונטי.  אחת לחודש מעלה האדמיינית שרשור מכירות מיוחד ומי שרוצה למכור מוצר שקיבל לחברי הקבוצה יכול לפרסם רק בשרשור הייעודי מה שהופך את מלאכת החיפוש לפשוטה יחסית.

דבר האדמינית: "הקבוצה הוקמה לפני כשלוש שנים ללא כל כוונת רווח ובלי חזון עסקי כלשהו", אומתר אירה פרידברג, "המטרה הייתה להקים קבוצה לי ולחברותי שבא נוכל להציג האחת לשנייה את המציאות השוות שמצאנו ברשת ולאפשר לכל אחת מאיתנו לרכוש אותם. לא העליתי על דעתי שהיא תהפוך להיות כל כך פופולארית ומבחינתי ההישג הגדול הוא הערך האמיתי שהקבוצה נותנת לחבריה בזכות שיתוף המידע, הפידבקים האובייקטיבים של חברי הקבוצה והתמיכה ההדדית. בגלל יוקר המחיה בארץ הייתי שמחה לו הקבוצה תהפוך לאמצעי להגברת התחרות שיגרום לעסקים המקומיים פה בארץ להוריד מחירים".

גט פנסיה

מספר חברים: כ-18,000

מה תמצאו שם: מדובר בקהילה שמזמינה את חבריה להצטרף כדי להגדיל את כוח המיקוח מול חברות ביטוח, קרנות פנסיה ובתי השקעות בנוגע לעמלות ודמי ניהול. דרך העמוד של מיזם גט פנסיה בפייסבוק ישנו קישור לאתר ובו נתונים רלוונטיים בנוגע לעלות דמי ניהול בקרנות פנסיה על ידי לקוחות רגילים שאינם מאוגדים ביחס לעלות דמי הניהול שמשלמים עובדים של חברות גדולות במשק שנהנים מהנחה קולקטיבית.

בנוסף, ישנה אפשרות להצטרף לקרן פנסיה ישירות מהאתר (במקום הצטרפות באמצעות סוכן ביטוח או ישירות מול המבטח) באמצעות טופס הצטרפות דיגיטלי וידידותי למשתמש בהליך שאורך מספר דקות.

דבר המנכ"ל: "המיזם החל בשנת 2015 והוא התבסס על שיטת ה'חבר מביא חבר'", אומר אריאל לרנר, "אחרי שאיגדנו מספר מכובד של כמה אלפים של חברים הרגשנו בשלים לפנות למבטחים ולאסוף הצעות אטרקטיביות ובין שלל ההצעות שקיבלנו בחרנו בקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם ופסגות שהציעו דמי ניהול מההפקדות בשיעור 1.8% (במקום 6%) ובשיעור 0.19% (מונחים שנתיים) מהצבירה (במקום 0.5%). השלב הבא הוא פניה לחברות נוספות על מנת להשיג הצעה אטרקטיבית לחוסכים בקרנות השתלמות.

"בעיני ההישג הגדול ביותר אינו רק העובדה שהשגנו דמי ניהול אטרקטיביים במיוחד אלא העובדה שאם הצטרפת לקהילה שלנו אתה נהנה מדמי הניהול האלה לא משנה אם אתה עובד קבלן או הייטקיסט ולכן ההצלחה הגדולה ביותר היא השוויוניות.

"החזון שלנו הוא להשיג צדק צרכני מהסוג הזה בכל ענף הביטוח ולא רק בתחום הביטוח הפנסיוני ואנחנו עובדים על מספר הצעות ופיתוחים בתחום הזה שיתנו מענה לאוכלוסיות שזקוקות לה במיוחד".

יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il