בעיצומה של המלחמה ואי הוודאות בשוק אנו עסוקים בביטחון ונושא יוקר המחיה נותר מאחור. ביום שלמחרת המציאות הכלכלית תראה שונה, אומנם הדולר מתחיל לצנוח מהשיא בו החזיק, אך הריבית אינה מציגה לנו בשורה משמחת. כל פרסומי הבנקים וחברות האשראי על מתן הלוואות בקלות ודחיית תשלומים אינם מסמלים לנו את ארץ ישראל היפה אלא קידום עסקי טהור כי את התשלומים וההלוואות מחר נצטרך לשלם ואין אנו יודעים מול מה אנו עומדים, מענקי המדינה לעסקים הקטנים זו מחווה יפה אך לא תכסה את הנזקים.
שנת 2023 מציגה צמיחה ברכישת מוצרי הצריכה בשיעור של 6.20% וחלק עיקרי מהגידול נובע מעליות המחירים. השנה מדד המחירים על פי סטורנקסט עומד על 4.90%. חודש אוקטובר מציג צמיחה עצומה של 16.70% מול אוקטובר אשתקד. הצמיחה בנתוני המכר מבוססים על רקע תרחישי המלחמה, הצמיחה המוצגת בעיקר במוצרים ארוכי תוקף כגון קופסאות שימורים, מוצרי היגיינה, בישול, חטיפים וממתקים. את הצניחה בביקוש אנו רואים בעיקר במוצרי האירוח, היין והשתייה הממותקת, תופעת הזינוק במוצרי האלכוהול שראינו בימי הקורונה אינה תואמת את המציאות הנוכחית. יש לכך סיבה ברורה - אנחנו לא בימי חופשה או הסגר.
סקרנו את 7 רשתות השיווק המובילות בחנויות הדיסקאונט עם סל של 129 מוצרים, הכוללים את מגוון מוצרי הצריכה כולל ירקות ופירות טריים ודגים למעט מוצרי עוף ובשר טרי.
הפער בין הסל הזול ביותר לסל היקר עומד על 15.50% אחוז, הפרש של 236 שקלים.
איך השפיעו אירועי אוקטובר על יוקר המחיה
בחנו את אותו הסל מול יום זהה באוקטובר לפני אירועי ה 7.10 והמחיר הממוצע לצרכן זינק ביותר מ-2.5%. רוב רשתות השיווק העלו מחירים החל מרשת יוחננוף שממוצע המחירים עלה בשיעור של 7% ואחריה רשת רמי לוי עם התייקרות של 4.30%. רשת ויקטורי מציגה נתון של הוזלה בשיעור של 1.50%- כך שערנות בימים אלו חשובה לא פחות משאר ימי השנה.
**מבוסס על נתוני סטורנקסט ואתר פרייסז נכון לתאריכים 19/11/2023 / 01/10/2023
על פי דיווחי מנהלי רשתות השיווק, הנתונים הגבוהים של אוקטובר לא יאפיינו את חודש נובמבר. המרוץ של הקונים לחנויות בעקבות חרדה ודחיפה תקשורתית לא יחזור על עצמו. להפך, ישנו כעת זמן לצריכה מהמוצרים שטרם נצרכו וכמו כן ישנם לא רק את חיילי המילואים אלא גם את חיילי הסדיר שנמצאים בכוננות ובלחימה ממושכת ואינה פוקדים את בתיהם כך שהצריכה ביתית צפויה לצנוח.