גילי, תושבת תל אביב, בסך הכל רצתה להפעיל את מכונת הכביסה שלה, ובדרך הסתבכה עם כנופיית המגנטים. "רציתי לחבר את מכונת הכביסה לברז בקיר ושמתי לב שלא יוצאים ממנו מים. התקשרתי לאינסטלטור ממגנט שהיה על הדלת, בו גם היה כתוב מספר רישיון, מה ששידר לי רצינות. וקבעתי שיגיע בערב", היא מספרת.
בערב הגיעו שני גברים, שאף אחד מהם לא היה האדם איתו דיברה גילי בטלפון. "הם הסתכלו על הברז ואמרו שצריך להחליף תושבת", מספרת גילי. לאחר 10 דקות של עבודה והתייעצות עם הבוס מחוץ לדירה, דרשו ממנה השניים 3,800 שקל.
"הייתי בהלם, חשבתי שהם מתבדחים", היא אומרת, "אמרתי להם שהם לא יכולים לקחת ממני סכום כזה בלי להודיע לי מראש על העלות. התקשרתי לבן זוג שלי, שלא היה בבית, כי לא ידעתי מה לעשות. עד שהוא הגיע עמדנו שלושתנו בסלון. האווירה הייתה מאיימת הרגשתי שממש סוחטים אותי. תוך כדי שאנחנו מחכים הסתכלתי במחירונים באינטרנט וראיתי שהחלפת תושבת זה סיפור של 150 שקל".
כשציינה את העובדה הזו בפני שני האינסטלטורים, טענו השניים שלא מדובר רק בהחלפת תושבת אלא גם בהחלפת "לחץ מים". בדיקה מהירה במחירון גילתה לה שיש מרחק רב בין שתי העבודות הללו ל-3,800 שקל.
לאחר ויכוחים מולם ומול "בעל הבית", שבהם עורבו החבר של גילי, אביה ואינסטלטור שלישי, בעל הבית הסכים לסגת מדרישת המחיר המופרזת. רגע לפני שהלכו, ניסו שני האינסטלטורים להוסיף עוד 200 שקל למחיר המחירון. רק סירוב עיקש הצליח להוציא אותם מהדירה.
תופעה ידועה ומתרחבת
תסכול מבעלי מקצוע שרלטנים הוא תופעה מוכרת, אולי מוכרת מדי. אבל בעל המקצוע איתו אנחנו מתעמתים הכי הרבה הוא האינסטלטור. כך עולה מבדיקה שערך אתר המקצוענים. הבדיקה נערכה באמצעות ניתוח "הרשימה השחורה" שמחזיק האתר, שנתוניה נחשפים כעת לראשונה. מדובר ברשימה של בעלי מקצוע בעייתיים שהוסרו במהלך השנים האחרונות מהאתר בעקבות בעיות שהתגלו בעבודתם מול גולשי האתר.
מניתוח נתוני הרשימה עולה כי 15.4 אחוז ממנה הם בעלי מקצוע מתחום האינסטלציה – השיעור הגבוה ביותר. העיר שבה הודחו הכי הרבה אינסטלטורים מהאתר היא חולון – איזור הפעילות של 27.8 אחוז מהאינסטלטורים שהודחו. לאחריה נמצאת נתניה עם 16.7 אחוז מהאינסטלטורים שהודחו מהאתר בעקבות בעיות שירות. בירושלים פועלים 8.3 אחוזים מהאינסטלטורים ברשימה.
אולם לא רק אינסטלטורים מציבים בעיה בפני הצרכנים. לאחר בעלי מקצוע מתחום האינסטלציה נמצאים בעלי מקצוע מתחום ההובלות – המרכיבים 12.5 אחוז מהרשימה, ניקיון ופוליש (9.6 אחוזים), מיזוג אוויר (6.6 אחוזים) ותריסים ואלומיניום (6.3 אחוזים). מנגד, אפשר למצוא בתחתית הרשימה טכנאי גז, גננים, צבעים וזגגים.
"בסך הכל אנחנו רואים לאורך השנים עלייה הולכת וגדלה של תודעת שירות של בעלי המקצוע בישראל. הרוב המוחלט של בעלי המקצוע מבינים שתודעת שירות מפותחת היא מאבני הבסיס לכל עסק, ובמיוחד בעסקים בהם בעל המקצוע מגיע לבית הלקוח לתת שירות. לצערנו עדיין קיימים מקרים של בעלי מקצוע בודדים שטרם הפנימו את חשיבות הנושא", מסבירה עורכת הדין אפרת גילה דנן, סמנכ"לית באתר המקצוענים.
"'הרשימה השחורה' נועדה בסופו של דבר להגן על הגולשים, לשמר את איכות מאגר בעלי המקצוע ולהפוך את חוויית הזמנת בעל המקצוע לבית לחיובית ולוודא שניתנת לגולשים רמת השירות הגבוהה ביותר".
כך תדעו שבעל המקצוע שהזמנתם לביתכם אמין
חפשו מקור אמין. אם מחפשים בעל מקצוע לתיקון מידי ודחוף כמו סתימה בכיור או נפילת מתח, הקפידו להזמין בעל מקצוע ממקור אמין שמפקח על בעלי המקצוע ובמקרה הצורך גם מסייע לכם בהתמודדות מולו לאחר העבודה.
הקפידו לבצע סקר שוק. אם התקלה לא דחופה, או שאתם צריכים שירות ראשוני, הקפידו על ביצוע סקר שוק. חפשו במיוחד תגובות של צרכנים קודמים, אך אל תסתפקו בהמלצה בודדת, נלהבת ככל שתהיה. ניתן גם לבקש מבעל המקצוע המלצות ותמונות של עבודות קודמות.
דרשו הצעת מחיר בטלפון. החלטתם על בעל מקצוע? נסו להסביר כבר בטלפון מה אתם צריכים או ומה בדיוק הבעיה. חלק מבעלי המקצוע יוכלו לסייע כבר מרחוק, מה שיחסוך כסף וזמן. דרשו הצעת מחיר כבר בטלפון. אך קחו בחשבון שאם במקרה שלא זיהיתם נכון את התקלה או שבעל המקצוע איתר תקלה נוספת, מחיר העבודה יעלה.
נסחו חוזה. הסתכלו במחירון המומלץ לעבודה: שימו לב שהצעת מחיר נמוכה מידי עלולה להעלות ביוקר אחר כך. נסחו חוזה עבודה בהיר ומובן. למנוע אי הבנות ותקלות. חוזה יגן עלינו מול מצבים לא נעימים ואף מאבקים משפטיים. בבתי המשפט מכירים היטב תביעות כספיות כנגד נותני שירות שונים.
הביעו עניין במהלך העבודה. לרובינו אין כלים לבחון אם בעל המקצוע אמין או מרמה במחיר. השתדלו להביע עניין בעבודתו, ללמוד את המונחים המקובלים בתחום ולשאול מה בדיוק הוא עושה ומדוע. גם אם אינכם שיפוצניקים מלידה חשוב להבהיר לו כי אתם מעורבים בתהליך.
דרשו חשבונית ותעודת אחראיות. הקפידו לדרוש מבעל המקצוע חשבונית וגם תעודת אחריות. החשבונית תעיד שאכן שילמתם ובמקרים רבים תצטרכו להציג אותה יחד עם תעודת האחריות. שימו לב - לכל תחום ועבודה יש אחריות שונה.
יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il