השנה האזרחית החדשה בפתח ובין אם אתם נוהגים לציין את המאורע או לא, זו תמיד הזדמנות טובה למלא מחדש את הבר הביתי שלכם. הסילבסטר שיצוין היום ברחבי הארץ באירועים שונים, יכלול קרוב לוודאי את אחד המוטיבים המרכזיים בחגיגות - משקאות אלכוהוליים.
ישנם מספר מועדים בשנה בהם קטגוריית היין והמשקאות האלכוהוליים מזנקים ואלו הן ראש השנה העברי, פורים, פסח וראש השנה האזרחי שהוא מוביל בצריכת אלכוהול ביחס לצריכת היינות בחגי ישראל.
שוק המשקאות האלכוהוליים מתחלק למספר קטגוריות עיקריות:
היינות – אדום, לבן, רוזה, יבש, מתוק, חצי יבש, מבעבע, בלנדים ועוד.
משקאות אלכוהוליים – וודקה, עראק, וויסקי, ברנדי/קוניאק, ליקרים, אוזו, טקילה ועוד.
בירות – בירות בהירות, כהות, מחוזקות ועוד.
בעשורים האחרונים צריכת האלכוהול השתנתה בישראל וקבלה מעמד ומודעות שונה. מותגי האלכוהול הם בעלי השפעה משמעותית בקרב הצרכנים וכמובן יש לתרבות השתייה מאפיין לחוויה של יותר מאדם אחד, כלומר נפתח את הבקבוק שעוד חבר אחד לפחות לידנו, או מול חברים סביב השולחן. את השפעות המותגים נראה גם בקרב הצרכנים בברים ובמסעדות, ובמקומות אשר מכבדים את עצמם לא נמצא וודקה זולה בתפריט.
בחג הסילבסטר אנו רואים זינוק של יותר מ 300% בהיקפי המכירות לצרכן, מוצרים שמציגים צמיחה משמעותית הן:
- יינות : מהווים את עיקר השוק, עם דגש על יינות אדומים (61% מכלל השוק) בתקופה זו הזינוק המשמעותי נמצא ביינות המבעבעים.
- וודקה: המשקה החריף הנמכר ביותר בישראל, כ-50% מהצריכה של משקאות אלכוהולים.
- ויסקי: חווה עלייה במכירות ובמודעות הצרכנית.
- ערק ומשקאות אניס: גם הם במגמת עלייה והמותג שחדר לקהל הצעיר הוא עראק איילות שאפיין בעבר את הדור הקודם.
מחירי המשקאות האלכוהוליים התייקרו השנה ביותר מ 10% והם חלק מהמשפיעים בבעיית יוקר המחיה בישראל.
תרבות הצריכה למוצרי אלכוהול בשנים האחרונות התחזקה ואנו רואים צמיחה בביקוש למוצרי פרמיום גם בסגמנט היין וגם במשקאות האלכוהול. בקבוקי היין ממחיר ממוצע של 35 שקל לבקבוק מגיעים למחיר ממוצע של כ-50 שקל. מותגי הוויסקי ממחיר ממוצע של 100 שקלים למוצרים בממוצע של 170 שקלים. הוודקה ממחיר ממוצע של 70 שקלים למותגים בעלויות של 100 שקלים. צמיחה דומה אנו רואים גם במוצרי הבירות שמגוון רחב של בירות פרמיום ובוטיק כבשו את השוק המקומי ומהוות תחרות למותגים הבינלאומיים הוותיקים.
היכן אתם רוכשים את האלכוהול שלכם?
רשתות מזון רבות הבינו את הפוטנציאל בקטגוריה עם ערך גבוה לפריט, אם נבחן את המחיר הממוצע במרכול לפריט הוא יעמוד על ערך של כעשרה שקלים ובקבוק אלכוהול נמכר בממוצע פי שש מהממוצע. הצרכנים מתחלקים לצרכני רשתות המזון המסורתיות שם הם רוכשים את השתייה שלהם, מאוד שמרניים ונאמנים למותג שהם מכירים. למחיר יש ערך נכבד בתהליך קבלת ההחלטות, אך ציבור רחב נחשף לתרבות החנויות הייעודיות ליינות ומשקאות אלכוהוליים שנמצאים בכל פינת רחוב, חנויות פרטיות או חנויות מרשתות ארציות, לעתים נמצא מבצעים אטרקטיביים ותחרות צמודה מול רשתות המזון אך התחרות היא בעיקר במגוון המוצרים וחוויית הקניה, שאנו נמצאים רגע לפני חג, אירוע או ערב מיוחד אנו נשמח לקבל הסבר והכוונה על המוצרים והמותגים, להיחשף לחדשנות ואולי גם לטעום על הדרך כוסית אחת או שתיים.
לקטנו מגוון מוצרים ובחנו היכן המחיר המשתלם עבורם והיכן פחות, כמה זה עולה לנו?
בהשוואה מול מחירי רשתות השיווק למול חנויות היין הייעודיות מצאנו שהמחירים הממוצעים נמצאים על אותו ספקטרום.