שנה וחצי מפרוץ מגפת הקורונה והשפעותיה, הרגלי הקנייה של הצרכנים בישראל ובעולם ממשיכים להשתנות. בסקר בינלאומי ענק שערכה חברת Outbrain בקרב 8,000 משיבים מ-8 מדינות, ביניהן ישראל, עולה כי בניגוד למצופה על-פי נתוני האבטלה – רבים מהישראלים מצהירים כי היקף הרכישות שלהם בבלאק פריידי יהיה השנה זהה (56 אחוזים) או גבוה (17 אחוזים) מבשנה הקודמת
הישראלים מתכננים לרכוש ברשת בחודש הקניות הרבה יותר מעמיתיהם מחו"ל: 46 אחוזים הצהירו כי ירכשו רק באופן מקוון, שניים רק לבריטים (48 אחוזים) והרבה מעל הממוצע העולמי (38 אחוזים).
בכל העולם צעירים בגילאי 18-35 הם המובילים את הגידול הצפוי בקניות אונליין, הקהל המבוגר יותר ישמור על היקפי הקניות של 2020. בישראל המגמה מעורבת: 21 אחוזים מהצעירים יוציאו סכום גבוה יותר מבשנה שעברה, אבל 30 אחוזים יוציאו פחות. בקרב בני ה56 ומעלה: 72 אחוזים לא מתכוונים לשנות את היקף ההוצאות.
המוצרים הכי מבוקשים שהישראלים מתכננים לרכוש השנה הוא, כמו בשאר העולם מוצרי הלבשה ואופנה. במקום השני – חופשות וטיולים, במקום השלישי – שירותי מזון (כולל משלוחים), מסעדות ובילויים (גבוה מבשאר העולם). במקום הרביעי – מוצרי אלקטרוניקה ובחמישי – מוצרי טיפוח ויופי.
בניגוד לעולם – הישראלים לא בונים על מבצעים בקניונים וברשתות: כמעט מחצית מהישראלים יקנו בימי הקניות הבינלאומיים השנה רק אונליין ולא ידרכו בחנויות– הרבה מעל הממוצע העולמי: 46 אחוזים הצהירו כי ירכשו רק באופן מקוון, שניים רק לבריטים (48 אחוזים). מדובר בנתונים גבוהים בהרבה מהממוצע העולמי (38 אחוזים) בסקר, שכלל משיבים מארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד וישראל.
אבל אם הרשתות הישראליות מתחילות לדאוג, שמא הצרכנים יצביעו בארנק ולא יקנו בחודש הקניות בארץ, אפשר להירגע. בהמשך לפרסומים האחרונים אודות עיכובים במשלוחים מחו"ל, בהם נכתב כי הצרכנים ייאלצו השנה לחכות הרבה יותר זמן לחבילה שהזמינו, נראה כי הנתון ישפיע על הישראלים לשקול מעבר לקנייה באתרים בארץ. על פי הסקר, השיקול המרכזי של הישראלים לקנות מוצר אונליין, הוא מעל הכל – הזמינות שלו לרכישה (57 אחוזים). הפער הבולט בין הישראלים למשיבים במדינות האחרות עומד על היעדר הציפיות משירותי תמיכה ותיקון בשוק המקומי – רק 28 אחוזים מהישראלים השיבו שהדבר מהווה שיקול רכישה עבורם, אל מול 43 אחוזים מהמשיבים בשאר העולם.
"ניתן לראות כבר מתחילת אוקטובר עליה ברמת העניין של צרכנים בקניות ברשת, כך שמפרסמים לא חייבים לחכות לבלאק פריידי אלא יכולים להתחיל לקצור ביקושים עוד קודם", טוענת ענת אורנסקי, מנהלת השיווק של אאוטבריין בישראל, יפן ואסיה פסיפיק. "הקונים הישראלים, בניגוד לקונים האירופאים או האמריקאים נוהגים לרכוש הרבה באתרים לא ישראלים ואף לא מצפים לשירות מקומי. הם מתכננים את הרכישות שלהם רק כמה ימים עד שבועיים מראש כך שזה בדיוק הזמן הנכון למפרסמים לייצר ביקושים או להעביר מסרים".
איך לחסוך כסף במבצעי הבלאק פריידי?
למי שמבולבל, ששמע עשרות טיפים אבל עדיין לא מוצא את הרגליים והידיים ומעוניין לחסוך עוד קצת כסף - הכנו את המדריך השלם, המפורט והמקיף ביותר לקניות אונליין. גזרו ושימרו.
איך עושים השוואת מחירים?
לא קונים מוצר לפני שעושים סקר שוק באתרים אחרים. לא מהנמנע שתמצאו את אותו מוצר בדיוק בהנחה גדולה יותר. כדאי להכיר את אתר-Nextag.com, המשלב המלצות וחוות הדעת של הגולשים בנוסף להשוואות מחירים. הוא נחשב לפופולארי ואמין מאוד.
בנוסף אל תתעצלו ובדקו אם לאחר חישובי המס ומחיר המשלוח - עדיין משתלם לכם לקנות בחו"ל. הבדיקה הזאת יכולה לחסוך לכם לא מעט עוגמת נפש וכמובן גם כסף.
מה זה קאשבק?
אתרי קאשבק (Cashback) מחזירים לכם כסף לחשבון הפייפאל על כל קנייה שאתם מבצעים בחנויות מקוונות, ויכולים להגיע ל–15% משווי הקנייה.איך זה עובד: בחרו שניים-שלושה אחרים, הירשמו בהם ואז מתוכם גלשו לאתרי הקניות שמופיעים בהם.
אתרי קשבק מומלצים לאתרים אמריקאים: rakuten Extrabux ו- BeFrugal . אתרי קשבק מומלצים לאתרים בריטיים: Quidco, Pouring Pounds.עליכם להירשם לאתרים האלה, ואז להיכנס לאתרי המכר דרכם.
איך מוצאים קופונים?
הצרכנים האמריקאים אוהבים קופונים שכמעט תמיד מעניקים הטבה משמעותית. אם החלטתם לרכוש מוצר באתרים אמריקאים כדאי לבדוק אם קיים קופון הנחה באחד מאתרי הקופונים RetailMeNot, ו DealCatcher - לחנות שממנה אתם מעוניינים להזמין. אם לא מצאתם גם חיפוש בגוגל תחת שם החנות בצירוף המלים coupon או voucher עשוי להוביל אתכם לתוצאות מועילות.
איך הכי כדאי לשלם?
ניתן כמובן לשלם בכרטיס אשראי בינלאומיים באתרים מאובטחים שגם מעניק החזרים ישירות לכרטיס על כל רכישה באתרים גדולים בחו"ל. ברוב האתרים יש אפשרות לשלם גם דרך פייפאל. אפשרות נוספת לתשלום באתרים שאין להם פייפאל היא באמצעות כרטיס ויזה נטען ב-40 שקל שניתן לרכוש בדואר (בהצגת תעודת זהות או דרכון לתושב זר ובתשלום במזומן בשקלים בלבד). לאחר הרכישה יש להטעין אותו בסכום שתרצו במטבע דולרי, יורו או פאונד.
איך בוחרים חברת משלוח?
אתרים מסוימים, כגון carters או Walmart, אינם שולחים לארץ מה שמצריך סיוע של חברות שילוח. חברות חברות שילוח ישראליות כמו USHOPS או Dealtas יספקו לכם את כתובת המחסנים שלהם בארה"ב. לאחר שתמלאו את פרטיכם תקבלו כתובת למשלוח הדואר למחסן החברה בארה"ב אותה תוכלו למלא את הכתובת באתרים שלא שולחים לישראל (או שולחים בעלות יקרה ולא משתלמת). עם הגעת המוצר למחסנים הלוגיסטיים בארה"ב תוכלו לקבל מחיר סופי, כולל מיסים ומשלוח עם שליח עד הבית.
איך מחשבים מיסים?
כדי להימנע מתשלומי המסים ועמלות השילוח, עליכם להקפיד על שני כללים: לרכוש מוצרים בפחות מ–75 דולר (הזמנות אונליין בסכום של עד 74.99 דולר פטורות ממע"מ, ממכס וממס קניה) ולשלוח אותם בדואר רגיל. במידה ותזמינו מעל סכום זה תצטרכו לשלם 17 אחוזים מע"מ ומס קניה רק על מוצרים מסוימים כמפורט באתר המכס. לכן אם החלטתם להזמין מאותו אתר או מוכר ביותר משבעים וחמישה דולרים - פצלו את הקנייה.
מעל הזמנת מוצר ב-1000 דולר תצטרכו לשלם גם מכס (שימו לב שטלפונים ניידים, בגדי ילדים ונעליים פטורים ממכס) כמפורט באתר. רשות המיסים הבינה בשנים האחרונות כי כל עניין המיסים הוא החסם העיקרי בין הישראלים לבין קנייה אינטרנטית מחו"ל וחישבה עבורכם את הסכום הכולל של כל מוצר (מע"מ, מס קנייה אם יש ומכס במידה ועברתם את 1000 הדולרים), וכמה תאלצו לשלם עליו לפי קטגוריית מחיר .
בחברת ebay תוכלו להשתמש בכלי ה- Wish List, שנועד לעזור לתכנן את הרכישות המקוונות שפותח בהמשך ל"מחשבון המיסים". הכלי החדש נועד ליצור "רשימת משאלות" מהפריטים אותם תסמנו ותרצו לרכוש מאוחר יותר והיא מעדכנת בכל רגע נתון מהו מחיר המוצר בשקלים כולל מיסים ומשלוח.
באמזון הפריטים כבר מחושבים כולל עלויות משלוח עם שליח עד הבית כך שאין הפתעות. מומלץ לבדוק את העלויות של פריטים גדולים במיוחד או כאלה שמצריכים אישורים נוספים כמו כיסא בטיחות שמצריך אישור משרד התחבורה או גאג'טים אלחוטיים שדורשים אישורי משרד התקשורת ולהשוות עלויות. לפעמים עדיף לשלם יותר אבל לדעת במדויק כמה יעלה המחיר הסופי של הפריט.