רכב אספנות (צילום: Brian sullivan, Istock)
לא משתלם להחזקה בישראל. רכב ישן | צילום: Brian sullivan, Istock

שווקי הרכב בארצות-הברית ובאירופה יספגו השנה ירידות דו-ספרתיות עמוקות. שוק הרכב הישראלי, לעומת זאת, עדיין נמצא בטריטוריה חיובית ולמרות ירידה חדה באוקטובר הוא מצליח בינתיים להתמודד ולהסתגל עם המצב בסיוע מבצעי מכירות אגרסיביים.

שוק הליסינג קפוא כרגע ומצב הרוח בענף לא מזהיר, אבל מוקדם מדי להספיד את שוק הרכב הישראלי. לצד האיומים ונבואות האחרית אפשר למנות גם כמה נקודות חוזק מבניות, שצפויות לתרום ליציבותו של שוק הרכב בשנה הבאה.

חסינות של הלקוח הפרטי בפני מחנק האשראי

מחנק האשראי מורגש היטב בחברות הליסינג אבל הלקוחות הפרטיים בישראל חסינים מפניו באופן יחסי. מסיבות של מסורת ומנטאליות, הלקוח הישראלי הפרטי העדיף, ומעדיף, לרכוש את הרכב החדש והמשומש שלו במזומן, בליווי מעט מאוד אשראי, אם בכלל.

שיעור הרכישה של רכב חדש בליסינג מימוני והלוואות בישראל הוא אפסי לעומת ארצות-הברית ומזערי לעומת אירופה. בעבר זה נתפס כשמרנות, שמעכבת את התפתחות השוק, אבל בחודשים הקרובים ההרגל הזה עשוי להיות עוגן ההצלה של השוק. בתנאי, כמובן, שלא יחולו שינויים דרמטיים בתנאי המאקרו של המשק.

עלויות כבדות של אחזקת רכב משומש

מחירי הרכב בישראל ירדו בשנים האחרונות משמעותית, אך מחירי החלפים ועלויות הטיפולים נותרו בשמיים.

לפיכך קיימת מוטיבציה לבעלי רכב פרטי להחליף אותו במועד סביר של שלוש-ארבע שנים ועד 100 אלף קילומטר, לפני שהתיקונים מתחילים לאיים על הכיס. בהקשר זה נציין, שמערכת האגרות הממשלתיות ואגרות הביטוח בישראל כמעט לא נותנת יתרונות להחזקת רכב משומש על פני חדש.

אלטרנטיבה

קצת מוזר לכנות את מחדלי התשתית בישראל ואת קוצר הראות של קובעי המדיניות בתור "נקודת חוזק". העובדה היא, שכיום יש בארץ מעט מאוד אלטרנטיבות תחבורה לרכב פרטי.

"מערכות ההסעה ההמוניות" עדיין רחוקות ממימוש, בעלי רכב דו-גלגלי נענשים בביטוח קשה מנשוא וחלק גדול מתשתית התעסוקה, הקניות והבילוי נעה בשנים האחרונות לפריפריה - במרחק של כמה קילומטרים עד כמה עשרות קילומטרים ממרכזי האוכלוסייה.

קשה לנו לראות את הציבור הישראלי נוטש את הרכב ומשנה הרגלים, במיוחד לאור הכשלים של התחבורה הציבורית הקיימת.

ביקוש יציב לליסינג

חברות הליסינג אמנם סוחבות עליהן הררי אשראי, שכיום הסיכון שלו גדל במהירות, והן סובלות מקושי בגיוס אשראי נוסף ומירידת מחירי הרכב, שפוגעת ביכולתן לגלגל לשוק את הרכב המשומשות ברווח.

אבל הבסיס של שוק הליסינג - הביקוש של המשתמשים - עדיין יציב. מנגנון "שווי השימוש" עדיין מגלם מקלט מס משמעותי מאוד, וקשה לנו לראות את הלקוחות, שהוגרלו במנעמי הרכב הצמוד, שוברים חוזה וחוזרים לשלם מכיסם את עלויות הטיפולים, הדלק, האגרות וההוצאות, שכרוכות בקילומטרז' שנתי היסטרי.

מנגנון איזון פנימי

גם אם שוק הליסינג יתכווץ דרמטית בשנה הבאה, הדבר צפוי להזרים ביקושים של "פורשי ליסינג" לכלי רכב חדשים או משומשים טריים, בשל הסיבות האמורות לעיל (עלויות טיפולים, תחבורה וכו').

הגדלת הביקוש לרכב משומש תעלה מחירים ותגדיל את המוטיבציה להחליף משומש בחדש. מדובר בחוק מיקרו כלכלה בסיסי, שמתייחס למוצר שאין לו תחליף והביקוש לו קשיח מאוד.