בית המכירות הפומביות סותבי'ס יקיים בניו יורק ב-3 בנובמבר את המכירה העונתית של אמנות מודרנית ואימפרסיוניסטית. על-פי הערכות המחיר המוקדמות, צפויה המכירה לגרוף בין 400 ל-600 מיליון דולר.
סותבי'ס תולה תקוות גדולות במכירה זו, המתקיימת בתקופה של אי-ודאות קשה בשווקים וערב הבחירות לנשיאות בארצות הברית. המכירה משמשת אבן בוחן לשוק כולו בימים אלה ויותר מכך לחברת סותבי'ס עצמה, שבשנה שעברה שגתה בהערכות מחיר מופרזות ונותרה עם יצירות של ואן גוך ופיקאסו שלא מצאו קונים.
מעל למחיר הריאלי
השבוע פורסם כי בית המכירות הודיע על הפסד בהיקף של 15 מיליון דולר בעקבות הבטחות מחיר למוכרים שהעמידו לרשותו עבודות שהוערכו מעל למחירן הריאלי. לעומת זאת, היתה זו המכירה של סותבי'ס בלונדון ביום מפלתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, בספטמבר, שגרפה כ-200 מיליון דולר והעידה יותר מכול על התסיסה החיובית של שוק האמנות.
המכירות שבאו אחריה בלונדון רשמו הצלחה מתונה יותר, 76.2 מיליון דולר בסיכום סדרת המכירות של אמנות עכשווית. התוצאות מאותתות על תיקון כלפי מטה של רמת המחירים, בעיקר בתחומים שבהם הייתה לפני כן עלייה חסרת פרופורציות - באמנות העכשווית וביתר שאת באמנות סינית עכשווית.
מכירת האמנות האימפרסיוניסטית והמודרנית בניו יורק אמורה למשוך את האספנים המסורתיים וה"כבדים" ביותר, ולהיות נתונה פחות לתנודתיות החדה של השוק. זאת, מכיוון שמדובר בנכסי אמנות שערכם האמיר בעקביות במאה השנים האחרונות, והם נחשבים להשקעה בטוחה.
עם זאת, "הערכות המחיר נקבעו עוד לפני המשבר. אין לנו כדור בדולח ואי-אפשר לדעת מה יהיה במכירה עצמה", אומרת מישל פולק, מנכ"לית משותפת בסותבי'ס ישראל.
שוק של מצב רוח
בסותבי'ס מודעים לפערים שעלולים להתגלות בין ההערכות האופטימיות למציאות הקודרת. "הקטלוג נערך זמן רב מראש. המו"מ עם המוכרים ממושך ואלה החלטות שלא מתקבלות בן-לילה. את רוב העבודות למכירה בנובמבר מתחילים לאסוף כבר בחודש מאי, וההערכות נעשו עד סוף אוגוסט", אומרת פולק.
כך למשל, מופיעה בקטלוג תמונת הליצן "ארלקינו" מהתקופה הקוביסטית של פיקאסו, שהוערכה ב-30 מיליון דולר ומעלה, אך נמשכה מהמכירה על-ידי המציע. לעומתה, מופיעות במכירה היצירה "רקדנית בשעת מנוחה" של אדגר דגה המוערכת ב-40 מיליון דולר ומעלה ו"ערפד" של אדוארד מונק, מעל 30 מיליון דולר, וכן יצירות של מאטיס, פיקאסו, רנואר ומודליאני, הנחשבות ליצירות מופת נדירות בחשיבותן ובאיכותן. השאלה היא אם יש עדיין קונים לאמנות ברמות מחיר של עשרות מיליוני דולרים, גם לאמנות הקלאסית.
בשנה שעברה נטען שהצעתם למכירה ואן גוך ופיקאסו בהערכת מחיר מופרזת.
פולק: "השוק הראה אז שההערכה היתה גבוהה מדי. אבל אין לדעת. יש במכירה הקרובה יצירות מופת אמיתיות. יש אנשים שתמיד ראו זאת כהשקעה והצליחו ליהנות מכך. באמנות יש גם את ההנאה שהאספן מפיק מהרכוש למשך שנים רבות".
אחרי המכירה האימפרסיוניסטית והמודרנית של נובמבר שעבר היה חשש שתהיה ירידה כללית, אבל מכירות של אמנות עכשווית דווקא עלו והירידה הגיעה רק עכשיו.
"במכירות אוקטובר בלונדון הסבירו לבעלי היצירות שהמחירים הוערכו לפני המשבר וצריך להיות יותר ריאליים. אמנם המכירות היו נמוכות יחסית באחוזים, ועדיין הגענו לתוצאה גבוהה מלפני שנתיים (76.2 מיליון דולר - ח.פ.ר). צריך להתייחס גם לכל שוק אספנות בנפרד. באמנות העכשווית - התחום שהוביל את העליות - היתה ספקולציה והמחירים קפצו, ואולי יצאו מפרופורציה. לעומתה, במכירה אחרת, של אוסף לוי בפריז, התוצאה עלתה על ההערכה הגבוהה, יותר מ-100 מיליון דולר".
לדברי פולק, שוק האמנות מגיב לאט ובדרכים לא צפויות. "האספנות נתונה מאוד להשפעות פסיכולוגיות ולמצב הרוח בשווקים".
המכירה בניו יורק תחל יום לפני הבחירות לנשיאות ותסתיים יום אחרי. אם לאווירת הבחירות צפויה השפעה, שכעת אין לשער את כיוונה, הרי שזו עשויה להתהפך או להתגבר ב"יום שאחרי".