בשבוע שעבר, בעיצומו של הפולמוס הפוליטי סביב רשת הביטחון, ולנוכח האיום של התרחבות מעגל הפיטורים, ערכה יבואנית מרצדס אירוע מכירות מיוחד. הוצעו בו למכירה דגמים בודדים שנותרו במלאי, ובסופו סוכמה רשימת מכירות מרתקת. בין השאר נמכרו שתי מכוניות קופה מדגם CL, שמחיר המחירון הרשמי שלהן הוא 1.1 מיליון שקל האחת. גם מרצדס CLS63AMG אחת (מנוע של 515 כ"ס), שמחירה במחירון 1.1 מיליון שקל, מצאה בית חם; וכך גם C63AMG, עם 360 כ"ס "בלבד", שמחיר המחירון שלה כ-700 אלף שקל. לקינוח נמכרו גם כמה מכוניות קופה "עממיות" מדגם SLK. כל המכוניות נמכרו בהנחות ניכרות מאוד ממחיר המחירון, כמקובל באירועים כאלה, אבל גם כך מדובר בעסקות של 100 אלף עד 200 אלף דולר ליחידה.
שתי מסקנות עולות מסיכומי המכירות הללו: האחת היא שהאלפיון הישראלי העליון לא נעלם - הוא פשוט מעדיף סיילים, כמו כולם; השנייה היא שמיתון הוא דבר יחסי. חצי שנה של ירידות בבורסה וקריסת אג"ח יכולות אולי לפגוע בפנסיה של ההמונים, אבל לא ממש מוחקות עושר.
כסף בבנק זה דבר חשוב, אבל עדיין מפריע העניין הטורדני ההוא של מראית העין. קצת לא נוח היום להגיע לאסיפת בעלי האג"ח בג'יפ של 800 אלף שקל, או להודיע לעובדים שצריך להדק חגורה בזמן שבחניה של בעל הבית עומדת מפלצת בגודל משכנתא וחצי. לפיכך, כך מהמרים בענף הרכב, השנה הבאה תהיה שנת ההצגה הגדולה; הג'יפים היוקרתיים לא יומרו, חלילה, בטויוטה קורולה או במאזדה 6, אבל ג'יפון קומפקטי (יחסית) עם שם מותג יוקרתי בהחלט יכול להוות פשרה סבירה. גם יצרני הרכב זיהו כנראה את הטרנד הזה מבעוד מועד, ולפיכך בשנה הבאה נזכה לראות כאן שפע של רכבי כביש-שטח יוקרתיים וקומפקטיים. הנה כמה מהם.
הקטן: ב.מ.וו X1
*מועד הגעה משוער: רבעון שלישי/רביעי 2009
*מחיר משוער: 250-300 אלף שקל
הדור החדש של ב.מ.וו X5, שהושק לפני כשנתיים, נולד בתקופת השפע של שוק הרכב האמריקאי, והדבר ניכר בממדיו, שתפחו משמעותית. גם הדור הבא של ה-X3, שיושק בשנה הבאה, עתיד להיות גדול יותר. תהליך הצמיחה המואץ הזה הותיר מאחוריו נישה גדולה מספיק, שאליה ינסה להידחק בשנה הבאה עוד רכב כביש-שטח עירוני חדש, קטן יותר. אב-טיפוס כמעט מוגמר שלו הוצג לאחרונה תחת השם X1, והרכב הסדרתי יגיע ארצה ברבעון האחרון של השנה הבאה ויהיה הכביש-שטח הקטן ביותר של ב.מ.וו. "קטן" הוא מושג יחסי: ה-X ג'וניור נמתח לאורך כ-4.6 מטרים, וניצב על בסיס גלגלים נדיב באורך 2.76 מטרים. המנועים, כך טוענות השמועות, יתחילו כבר ב-1.6 ליטרים טורבו הצנוע והחסכוני, המשותף לקונצרן עם פיז'ו, שמותקן במיני קופר. עם זאת, שוחרי הביצועים יוכלו מן הסתם גם להזמין דגמי V6 מהירים. ההנעה הכפולה תכלול גרסה קלה של ה-X-Drive של החברה. בב.מ.וו עדיין מתלבטים היכן למצב את הרכב.
הבטוח: וולוו XC60
*מועד הגעה: ינואר 2009
*מחיר משוער: החל ב-300 אלף שקל
רכב הכביש-שטח הגדול של וולוו, ה-XC90, היה הברקה שיווקית, שהפכה ללהיט בלתי צפוי ולדגם הרווחי ביותר של החברה. לאחר כמה שנים ההתלהבות שככה, וכעת מנסה וולוו להצית מחדש את האש בעזרת דגם קטן יותר. אנשי השיווק השבדים מותחים עד הקצה את יכולתם המילולית, כדי להצדיק את קיומו של ה-XC60 לצד אחיו היקר, שאינו גדול ממנו בהרבה: "הרכב חדור באמוציות ובאנרגיות יותר מכל וולוו אחרת", הם אומרים. למרות היצירתיות השיווקית המוגזמת במקצת, הוולוו החדש מציג זהות מותג ברורה ותכנון יעיל מאוד. אורכו 4.63 מטרים, אבל הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.77 מטרים, כמעט כמו אחיו הגדול ממנו משמעותית. עם גובה של 1.63 מטרים הוא מעט נמוך ממתחריו, אבל יש לו רוחב רציני, תא מטען בנפח 500 ליטר, ועיצוב סקנדינבי מעודן ויעיל בסביבת הנהג. וולוו ציידה את הרכב בארסנל הבטיחות הפסיבית והאקטיבית המתקדם ביותר שלרשותה, כולל כריות אוויר בכל פינה, מערכת להגנה על הולכי רגל בעת פגיעה, בקרת שיוט מונחית רדאר ועוד. באירופה הדגש בסדרה הוא על מנועי טורבו-דיזל; אצלנו יככב מן הסתם דגם ה-,T6 עם מנוע טורבו-בנזין סופר חזק.
הקשוח: מרצדס GLK
*מועד הגעה: רבעון ראשון 2009
*מחיר משוער: החל ב-300 אלף שקל
למרצדס יש דגם כביש-שטח בגודל אקסטרה-לארג' (GL), ובגודל מדיום (ML), אך אנשי השיווק של החברה סבורים כי יש מקום במלתחה גם לסמול. כראוי לרכב סגנון חיים יוקרתי, גם ל-GLK החדש יש אג'נדה מגובשת: הוא לא עגלגל וכרסתני כמו רעיו לקבוצה, אלא רבוע ומושחז, כדי לשדר רושם קשוח וליצור קשר חזותי ל-G קלאס, אייקון השטח המיתולוגי. מרצדס מגבה את הרושם החיצוני במפרט טכני קשוח, הכולל הנעה כפולה ממוחשבת, מתלים בכיול מיוחד המעניקים רכות בכביש אבל לא נכנעים לקפיצות ולדילוגים על דרכי עפר, מרווח גחון בסיסי של כעשרים סנטימטר לפני שיפורים. מרצדס אפילו הוסיפה מתג G בעמדת הפיקוד, המתאים את תוכנית ההעברה של התיבה האוטומטית לנהיגת שטח. פרט לכך, זהו רכב פנאי משפחתי/יוקרתי במתכונת מקובלת, עם תא נוסעים מרווח ושימושי על בסיס גלגלים באורך 2.75 מטרים, עמדת פיקוד ידידותית עם אלמנטים מוכרים של מרצדס, ורשימת אופציות פינוק/פאר ארוכה מאוד. באירופה הוא מוצע עם מבחר מנועי בנזין ודיזל, שיכולים להתמודד בקלות עם משקל עצמי של 1,830 קילו. אלינו הוא יגיע בעיקר בגרסת GLK280, עם מנוע שלושה ליטרים בנזין בהספק 232 כ"ס, ועם תיבה אוטומטית בת שבע מהירויות.
החדש: אינפיניטי XC60
*מועד הגעה: תחילת 2009
*מחיר משוער: החל ב-370 אלף שקל
גם למותג החדש בשוק הרכב הישראלי, אינפיניטי, יש כביש-שטח קומפקטי משלו. לרכב החדש קוראים EX, והוא ייחודי מכמה בחינות. אחת מהן היא מבנה רחב אך נמוך וזנב עגלגל, היוצרים קווי מתאר של "קופה לשטח". עוד מאפיין ייחודי הוא יחידת ההנעה. מדובר במנוע החזק ביותר שהוצע אי-פעם בקטגוריה הזו. ה-V6 בנפח 3.7 ליטרים מייצר לא פחות מ-320 כ"ס, ובשילוב עם תיבה אוטומטית מתוחכמת בת שבע מהירויות הוא מסוגל להזניק את הכלי השמנמן מאפס למאה קמ"ש בפחות מ-6.5 שניות. פנים הרכב מפואר ועתידני כמו שרק המותג הייחודי הזה יודע לייצר, וכולל שורה ארוכה של גדג'טים. יש אמנם הנעה כפולה, אי-שם למטה, אך לינוקא של אינפיניטי אין שום יומרות שטח. הוא מיועד בעיקר לכביש, ועוד יותר מכך למדרכה שמול בית הקפה האופנתי. המחיר צפוי להתחיל בסביבות 370 אלף שקל.
הסטייליסט: אאודי Q5
*מועד הגעה: ינואר 2009
*מחיר משוער: החל ב-290 אלף שקל
גם אודי, כמו מרצדס וב.מ.וו, החלה את דרכה בפלח הכביש-שטח "מלמעלה", ויורדת כעת כלפי מטה. ל-5Q החדש יש תא מטען בנפח משפחתי מכובד של 540 ליטר, ועיצוב הפנים יבטיח שלקוחות אודי ירגישו כמו בבית; הוא כולל סממנים מוכרים של המותג, כמו מערכת השליטה באמצעות תפריטים ומסך MMI. ההנעה הכפולה-קבועה מטיפוס קוואטרו טיפוסית לרכבי הכביש של אודי, והיא מכוילת להתנהג כמו הנעה אחורית ברוב התנאים. מבחר המנועים לקוח מהמאגר העדכני של קבוצת פולקסווגן. אלינו יגיע בשלב הראשון מנוע טורבו-בנזין עם 211 כ"ס. למרות המראה הרך והתמים, אודי ציידה את ה-Q במערכות לסיוע בזחילה במעלה ובמדרון, כולל שיפועים של עד 31 מעלות. הוא אפילו יכול לצלוח מעברי מים בעומק חמישים סנטימטר. מהיכרות עם קהל היעד, קרוב לוודאי שמעבר המים המאתגר ביותר, שבפניו יעמוד הכלי בארץ, הוא מנהרות הרחיצה ברמת השרון.