שלמה ארצי פוקד לאחרונה בית כנסת ברמת גן, ואף מגדיל לעשות ומתפלל. הפוסט בפייסבוק שדיווח בפרטי פרטים על האירוע, כולל תמונה מתבקשת של שלמה עם כיפה מהודקת לראשו בסיכה, זכה ל-4,090 לייקים ו-713 שיתופים. גם תמונה שהעלה יובל שם טוב (יובל המבולבל) לדף הפייסבוק שלו לפני כחודש הצליחה להוציא לא מעט אמוציות מגולשים, דתיים וחילוניים כאחד. בתמונה, שלוותה בכיתוב "בוקר של התחזקות! שבוע טוב-טוב ובשורות טובות-טובות לכולם", נראה שם טוב יושב עם מיכה שטרית, ברי סחרוף, ישי לפידות והרב אברהם הכהן במה שנראה כשיעור תורה אינטימי. הפריים הבודד הזה לא רק השלים את יציאתו מהארון של שם-טוב כמתחזק, אלא גם פתח מחדש גל ספקולציות בנוגע לסטטוס הרוחני של סחרוף, סרבן ראיונות ותיק, ועורר סקרנות באשר לפלירטוט של נסיך הרוק הישראלי עם הדת.
סחרוף, כמו גם אסף אמדורסקי (שמסרב להתייחס לדיווחים באתרי הרכילות על התחזקותו), הוא חריג בנוף בכל הקשור להתנהלות התקשורתית של מפורסמי ארצנו כשזה נוגע להתקרבות לדת. אם הבדיחה בברנז'ה היא שהדרך לראיון שער עוברת בדרך כלל ביציאה מהארון / וידוי על דכאון וכדורים / הכרזה על תהליך התחזקות – הרי שסחרוף בוחר להישאר שקט, בלי לנפנף בתפילין או להכריז על התקרבות לבורא עולם, ובכך כמובן מגביר את הבאזז.
ולמה בעצם שיצעק את מה שעובר לו בלב? חזרה בתשובה, או כל תהליך אחר של התקרבות לדת, היא מסע אישי שלא הופך פשוט יותר כשאתה מפורסם. גם "גל ההתחזקות" של הסלבס – מאתי אנקרי ולינור אברג'יל ואביתר בנאי ועד עדן הראל ועודד מנשה - רחוק מלהיות אחיד או חד משמעי, כך שלא כולם ממהרים להכריז עליו בקול: רוב הסלבס אמנם מאמצים מאפיינים דתיים כאלו או אחרים בחייהם, אבל נמנעים משינויים דרמטיים ובדרך כלל מתרחקים מביטויים חיצוניים כמו כיסוי ראש או ציציות. חוקר הדתות תומר פרסיקו טוען שהגמישות הזאת היא מאפיין מרכזי של גל החזרה בתשובה של ימינו, והמשתנה המרכזי טמון דווקא ברב שמלווה את התהליך.
"בשונה מגל החזרה בתשובה שהתחיל בשנות השבעים, שהתאפיין בגישה אינטלקטואלית ואדיקות חרדית (ע"ע אורי זהר), ההתקרבות למסורת בזמננו מתאפיינת במניע רגשי בעיקרו, וממילא גם הרבה יותר גמישה באופייה", הוא אומר. "האדם יכול להתקרב עד איפה שהוא רוצה, ובעצם עד איפה שהמשיכה הפנימית שלו מורה לו. זו התחזקות שבנויה על 'התחברות' – התחברת, זרמת. לא התחברת, עצרת. לכן אנחנו רואים גם אימוץ של מצוות שונות, מנהגים שונים, ובעצם שמירה על אורח החיים הקודם ללא שינויים דרמטיים. חלק מהרבנים הללו מודעים לכך ואין להם בעיה עם זה, מה שמצביע גם על שינוי גישה מבחינת תהליך ההחזרה בתשובה: אין ציפייה למחויבות מלאה, כנראה מתוך ידיעה שברוב המקרים היא ממילא לא תגיע".
בקרב החילוניים נהוג לעיתים קרובות להתייחס לגל חזרה בתשובה או התקרבות לדת של אמנים כאל קלישאה של זמננו, אלא שיש מי שמסתכלים על הגל שפוקד את הביצה בעשור האחרון כאל תופעה רחבה יותר המסמלת שינוי תרבותי משמעותי שעובר על החברה הישראלית. אסף ליבוביץ' מהאוניברסיטה העברית, חקר בעבודת הדוקטורט שלו את השילוב המתרקם בין רוחניות למסורתיות יהודית בקרב יוצרים. בבלוג המרתק שלו, "בין שמיים לארץ", הוא מסביר ליבוביץ' שתופעת ההתקרבות לדת בקרב אמנים מבטאת במידה רבה מגמה פוסט-ציונית מובהקת. "רבים מן האמנים מגיעים מלב ליבה של החברה הישראלית, והתקרבותם לדת מסמלת את כישלונה של הציונות הישראלית לעצב 'ישראלי חדש' ולכונן זהות ישראלית ללא הדת, המסורת והיהדות. במבט רחב יותר, מסמנת התופעה גם תפנית משמעותית במאבק בין הדת לחילוניות. הנהירה של אמנים ויוצרים אל חיק הדת, מסמלת את כישלונה של התרבות המערבית לספק אלטרנטיבה אמיתית לשאיפה העמוקה והבסיסית של האדם, השאיפה למשמעות".
הרבנים שפוגשים את המפורסמים החילוניים בנקודה הקריטית הזאת הם דמויות מעניינות לפיצוח, זן חדש אנשי רוח דתיים שזוכים למעמד על בחברה החרדית דווקא בגלל ההצלחה שלהם מחוצה לה, בגיוס סלבריטאים, ולא בגלל חוכמה מופלגת בתורה. למרות השוני הרב ביניהם כל הרבנים כריזמטיים מאוד ומבינים לעומק את הנפש החילונית, כמו גם מתרחקים באופן מודע מקיצוניות שלא מצטלמת טוב ומעיסוק פוליטי מובהק, למרות העובדה שחלקם מזוהים עם המפלגות החרדיות. "אלה רבנים שאין להם מעמד בפני עצמו, מעצם רבנותם", מסביר ישראל כהן, עיתונאי באתר החדשות החרדי "כיכר השבת" ומי שמדריך חילונים, בהם סלבס רבים, בסיורים במאה שערים. "הם ממותגי סלבס ומעמדם נובע מההצלחה שלהם לקרב ידוענים למסורת". לדבריו, "צריך להבדיל בין רבנים מפורסמים שהפכו כבר למותגים, כמו הרנטגן והרב פינטו, שידועים מאוד בציבור הכללי ומתוך כך מוקפים גם בסלבס, פוליטיקאים, אנשי עסקים וכו' לבין אותם רבנים שהם ממוקדי סלבס". מי הכוכבים הגדולים בתחום, ומי המעריצים הכי מפורסמים שלהם?
הרב מרדכי חסידים | מצטלם לסלפי עם עמוס תמם
"התקשורת קוראת לי רב הסלבס, אבל אני חבר הסלבס, אני בא איתם בחברות" – כך הסביר הרב מרדכי חסידים את יחסיו עם מיטב סלבריטאי ארצנו, בראיון שהעניק לתוכנית "שמונה עד עשר" בהגשת מרדכי לביא ברדיו "קול ברמה". הטריגר לראיון היה אייטם שפורסם באותו יום במדור "העלוקה" ב"ידיעות אחרונות" בו הופיעה תמונתו של חסידים לצד ציון ברוך ויאנה יוסף ליד בית הדין הרבני בירושלים.
"מתחילים בדברים קטנים, לא צריך ישר לבוא לבן אדם להגיד לו 'תשמור שבת', זה לא עובד", הסביר הרב חסידים בראיון את סוד ההשפעה שיש לו על מיטב מפורסמי הארץ. "צריך להתחיל בקטנות, נטילת ידיים, קריאת שמע. צריך לבוא עם טעם ורגש וחן". הוא סירב לחשוף את שמות הסלבריטאים שלומדים אצלו תורה, אבל בשנים האחרונות נקשר שמו בין היתר לאגם רודברג, אושרי כהן, אלי יצפאן, אביב אלוש, גיא זו-ארץ ויעל בר זוהר, מושיק גלאמין ועודד מנשה. כך למשל, רק לפני כחודש העלה השחקן עמוס תמם לחשבון האינסטגרם שלו תמונה מסט של סרט חדש בה הוא לבוש כבחור ישיבה חרדי, יחד עם הרב חסידים. "האדם הראשון שעלה לי לראש כשקיבלתי את הטקסט של שימי (דמותו של תמם בסרט) היה מרדכי חסידים היקר, והנה 'במקרה"' ההשראה שלי עובר בסביבות שוק מחנה יהודה תוך כדי הצילומים", כתב.
הרב חסידים, שמתפקד בזמנו הפנוי גם כרב של בית האח הגדול (מפיק התוכנית, אלעד קופרמן, מקורב אליו), הוא יד ימינו של המקובל הרב בניהו שמואלי, ראש ישיבת המקובלים "נהר השלום" בירושלים. הרב שמואלי היה אחד הרבנים הקרובים למרן הרב עובדיה יוסף ונהג להעביר פעמיים בחודש את השיעור המקדים לשיעור השבועי שלו. הרב חסידים סיפר בראיון כי את חלק מהסלבריטאים הוא אף מפגיש עם הרב שמואלי שמחבק ומברך אותם. המפגשים שלו עצמו עם הסלבס החילוניים מתועדים באובססיביות בתקשורת החרדית, לעיתים למורת רוחם של הגולשים, אשר מתקשים להבין מדוע צריך לסקר בכלל את הנושא. כך, רק לפני שבוע הפכה תפילה משותפת שלו עם קופרמן בכותל המערבי לאייטם באתר "כיכר השבת" ועוררה תגובות רבות.
הרב עופר גיסין | החבר הקרוב של הרוקרים
כמו אמנים רבים, גם תהליך החזרה בתשובה של אביתר בנאי החל אצל הרב עופר גיסין. "חזרתי בתשובה לפני אחת עשרה שנה בדירה בתל אביב", סיפר בשנה שעברה בראיון לאתר של מרכז "מענה", יוזמה משותפת של הרב דן טיומקין והרב גיסין שנועדה לסייע לחוזרים בתשובה. "הייתי הולך לשיעורים בסיפורי מעשיות של הרב עופר גיסין ברחוב שינקין. פרקי אבות, מסילת ישרים, אלה היו המפגשים הראשונים שלי עם היהדות". עם השנים התחזק הקשר בין בנאי לגיסין והשניים אף קיימו מופע משותף - בנאי שר שירים מאלבומיו האחרונים, התבדח עם הקהל וענה לשאלות, גיסין השלים אותו בקטעי קישור ברוח היהדות.
מוזיקה היא הכלי העיקרי באמצעותו מקרב גיסין אנשים ליהדות בשנים האחרונות. הוא נחשף אל העולם הזה דרך חברו מימי התיכון, מפיק המוזיקה הידוע ניצן זעירא ובעל חברת התקליטים "נענע דיסק". השניים הקימו לפני 15 שנה את חברת מי"ם ("מוזיקה יהודית מקורית") שמטרתה להביא את המוזיקה של יוצרים חוזרים בתשובה לציבור הרחב. לפני חמש שנים, באחד מהראיונות הבודדים שלו לתקשורת החילונית, סיפר גיסין שמלבד מאיר בנאי, שולי רנד ואביתר בנאי, הוא נמצא בקשר עם מוזיקאים נוספים הנמצאים בתהליכי התחזקות, אולם סירב לנקוב בשמם. מלבד מוזיקאים, גם אנשי תקשורת וקולנוע פוקדים את שיעוריו של גיסין, אחד הבולטים שבהם הוא מבקר הקולנוע יאיר רוה.
גיסין הוא חומר לסרט דוקומנטרי בפני עצמו. הוא גדל בראשון לציון כבן לאחת ממשפחות מייסדי העיר, ובעקבות נפילתו של בן דודו במלחמת יום הכיפורים, החל בפעילות פוליטית והיה ממקימי "חוג הנוער השמאלי", לימים נוער מרצ. ב-1979 פצח בתהליכים של חזרה בתשובה, הקדיש עצמו ללימוד תורה, התקרב לחסידות ברסלב והיה מתלמידיו של הרב לוי יצחק בנדר. בהמשך למד תכנות ובשנת 1996 הקים עם אחיו שי את אתר האינטרנט "תפוז אנשים", אותו מכרו כעבור שלוש שנים תמורת מיליון דולר. גיסין ממשיך להקים גם היום ולתפעל מיזמי תוכן דיגיטליים: בחודש שעבר ייסד יחד עם רוה, אילון תירוש, צבי שפיגל ומתן נויפלד (ממייסדי אינדינגב), את ליבא - אתר תוכן חדש "ששואף לייצר מפגש אמיתי, קרוב, מעמיק, בין החוויה הישראלית לשורשי התרבות והחידוש היהודי, דרך יצירה ורוח" (מתוך האתר עצמו). בין המשתתפים בפרויקט ניתן למצוא את יוסי בבליקי, יונתן ברג, הרב דב זינגר, אהוד בנאי, הסופר הרב חיים סבתו, עמיר לב, שולי רנד, שרון רוטר, יונתן רזאל, דפני ליף ועוד.
הרב אברהם הכהן | עם דידי הררי ומירי מסיקה בחתונה
"לא כל יום זוכים בחורי ישיבות לראות בחתונה את האיש עם הקול המדהים ברי סחרוף", דיווחו במדור הרכילות קליינע (מיידיש: קטנים) של אתר החדשות החרדי קוקר. זה קרה במהלך חתונת בתו של הרב אברהם הכהן עם בחיר ליבה. סחרוף שאל מגיטריסט ההרכב החרדי שהופיע בחתונה את הגיטרה וסחף את הקהל להופעה ספונטנית וכשרה למהדרין. עד מהרה הצטרפו אליו גם ישי לפידות ודוד ד'אור, כל זאת לנוכח מחיאות כפיים וריקודים סוערים של דידי הררי, סופי צדקה, מירי מסיקה ורינת גבאי שנכחו אף הם במקום - מפגן עוצמה מרשים של מי שכונה בתקשורת החרדית לא פעם "רב הסלבריטאים", אולם עד לאותו פוסט פייסבוק מדובר של יובל המבולבל היה אלמוני עבור רוב הציבור החילוני.
"גם בציבור החרדי הרב אברהם הכהן הוא יחסית אלמוני ובעל תדמית מסתורית", מסביר ישראל כהן. "פחות מכירים אותו אבל הוא מאוד מוערך, לא בגלל הקטע עם הסלבריטאים אלא מעצם רבנותו והעובדה שהוא מקובל". במובן הזה, הכהן שונה משאר הרבנים המופיעים בכתבה, שההילה שלהם בציבור החרדי קשורה ישירות להצלחתם עם הסלבס הישראלים.
עיקר הפעילות של הרב אברהם הכהן מתקיימת בשיעורים שבועיים אותם הוא מעביר בבתי כנסת בבני ברק ובקיסריה. בנוסף הוא אוחז בפינה בערוץ הידברות בשם "פרפראות לחכמה", מעביר הרצאות וידאו בסוגיות הלכתיות ומגיש פינה קצרה בתוכניתו של דידי הררי ב-103 FM העוסקת בפרשת השבוע. באתר שלו עוסק הרב אברהם הכהן בחידושים לפרשיות השבוע בדרך הרמז והקבלה. הסלבס, כאמור, זוכים לשיעורים אחד על אחד.
הרב יובל דיין | הגורו של לינור אברג'יל
20 שנה אחרי שחווה בחוף מבודד בסיני הארה שבעקבותיה השתנו חייו מהקצה אל הקצה, הרב יובל דיין הוא כיום אחד המדריכים הרוחניים הבולטים בקרב חוזרים בתשובה, בעיקר אלו שמגיעים מעולמות התרבות והאמנות.
דיין נחשף לציבור הרחב ברב המכר "מקימי" שכתבה אשתו נועה ירון דיין ושהפך אחר כך לסדרת טלוויזיה שזכתה לביקורות חיוביות (את דמותו של דיין בסדרה גילם הזמר מוקי כאשר דיין עצמו גילם את דמותו של הרב שהחזיר אותו בתשובה). כיום הוא נחשב לדמות בולטת בזרם הברסלבי ועיקר השיעורים שלו עוסקים בפירושים שונים לתורתו של רבי נחמן. דיין עצמו מסרב בכל תוקף לקחת קרדיט על חזרתו בתשובה של אמן זה או אחר ומתנער מהדימוי שלו כרב שמצליח לסחוף אחריו אנשים. "אנחנו לא בעד חצרות מכל צורה וסוג", סיפר בעבר בראיון למוסף גלריה. "אני לא לוקח אנשים אלי כי בניגוד לשאר הרבנים, מותק, אני ואת אותו דבר. לי יש כלי נשק שלמדתי במשך שנים ואני יכול ללמד אותך אותם, ולכי הביתה. את רוצה רב? - זה לא אני".
ועדיין, למרות כל הצניעות והענווה, השיעורים של דיין, הנחשב למרצה כריזמטי מהמעלה הראשונה, פופולריים מאוד בקרב קהל הנמשך לחוסר המחויבות והאווירה המשוחררת יחסית האופיינית לברסלבים. בין האמנים שפקדו את מרכז "התהוות" אותו ייסד דיין לפני מספר שנים נמצאים קרולינה, נתן גושן, קובי אפללו, לינור אברג'יל ודוד דאור. לאחרונה העביר דיין את המרכז מדרום תל אביב לחלל השוכן בשטח בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי בתל אביב, סמוך לברים תל אביביים כמו ההר סיני והפורט סעיד. המקום זוכה לפופולאריות רבה ומהווה מקום מפגש ל"סצנה הברסלבית" בעיר. המעבר מלווה בקמפיין תמיכה בהדסטארט כאשר עד כה גייסו דיין וירון למעלה מ- 126אלף שקלים. היעד הסופי של הקמפיין הוא 280 אלף שקלים.
הרב יצחק גבאי | בחבורה עם דוד ד'אור ושלומי שבת
בכל יום שלישי בלילה הם נפגשים בסטודיו של דוד ד'אור בפלורנטין. שרים, קוראים את פרשת השבוע ולומדים תורה. בתקשורת החרדית מכונה החברותא הזאת "ישיבת האמנים" והיא מעוררת אצלם סקרנות רבה. "אנחנו מתאספים ושרים ולומדים את פרשת השבוע", סיפר הזמר שלומי שבת בראיון לאתר הידברות. "הרב גבאי מקריא לנו קטע מהגמרא או מהזוהר, ואנחנו הוגים בו, מדברים עליו, מכירים את המורשת שלנו ושל אבותינו".
"ישיבת האמנים" הוקמה לפני חמש שנים. "התגבשה קבוצת אמנים ישראלים, משוררים גדולים והוגי דעות, שדרשו ללמוד תורת אלוקים חיים", סיפר הרב גבאי בראיון. "מהר מאוד הבנתי שיש בהם צימאון עצום ללמוד, אבל לא את משפטי התורה ודיניה כי אם את הוראותיה העמוקות לחיים עם ערכים". לדבריו, תוכן השיעורים עבר שינוי מהותי עם השנים. "בכל שיעור לקחנו שורה או שתיים מהגמרא, בעיקר לפי סדר 'עין יעקב', והרחבנו אותן. המושגים מגיעים מתורת הקבלה והחסידות, והאקטואליה נושמת בתכנים ככלי לתיקון המידות ושיפור האישיות".
שיפור האישיות הוא יסוד מרכזי בשיעוריו של הרב גבאי. בסדרת ההרצאות שלו "להתמודד בלי להתמוטט", הוא מתבדח על ההווי החילוני התל אביבי והמרדף אחרי סיפוקים מיידים, ובשיעורים שלו, המלווים בלא מעט סיפורים אישיים ומשולבים עם הרבה הומור, הוא מתעסק באופן קבוע באתגור עצמי. ההרצאות האלה זוכות לפופולריות רבה אצל קהל חילוני, אולם נתפסות מעט שטחיות בציבור החרדי. "עם כל יהודי ויהודי ניתן למצוא את השפה המשותפת. צריך אהבה ורצון - וזה קורה", הסביר את האג'נדה שלו בראיון לערוץ הידברות. "כשאין פוליטיקות, תככים וקטלוג שמפרידים בין אנשים, ממילא מקרבים ומתקרבים".
אינפוגרפיקה: סטודיו MAKO