הסלבריטאית הכי מבוקשת בעולם כרגע היא ילדה קטנה בת שש, שעולה לכיתה א' בשנה הבאה. אין לה רזומה במשחק או בשירה, היא מעולם לא השתתפה בתוכנית ריאליטי ולא הצטלמה לשער של מגזין, אבל תמונת פפראצי שלה הולכת ברחוב יכולה להכניס לצלם המאושר עשרות אלפי דולרים לכיס. מאות אלפים, אם הוא יצליח לתפוס אותה בוכה.
סורי קרוז עומדת בימים אלה במרכזו של דיון סוער בתעשיית הבידור בארה"ב, לאחר שהאיחוד המרגש שלה עם אבא טום, לראשונה מאז עזבה אותו אימה קייטי הולמס, הפך למרדף בלהות ברחובות ניו יורק. במהלך שבועות ארוכים של ניתוק, שבהם שהה קרוז בצילומי סרט באיסלנד בעוד שהולמס הגישה נגדו תביעת גירושים בניו יורק, גדשו אינספור תמונות של סורי ואימה את המגזינים ואתרי הרכילות: סורי וקייטי אוכלות גלידה, סורי וקייטי בדרכן לדירה החדשה, סורי וקייטי בחנות חיות. כל תמונה היוותה עוד חלק זעיר בפאזל המסקרן של שערוריית קרוז-הולמס, וסורי נקלעה לתווך.
השיא הגיע כאשר האב ובתו נפגשו סוף סוף. מסוק פרטי המתין לטום, אך בדרכו מדירתה של קייטי למנחת הוא נאלץ להגן על בתו מעשרות צלמים שחיכו להם. השניים נכנסו למכונית בניסיון להימלט מהפפראצי, ככל הנראה בכל מחיר – גם במחיר ביטחונם של קרוז ובתו הקטנה.
"קרוז – עם בתו בת השש סורי במכונית – הוביל את הפפראצי למרדף בהילוך גבוה לאורך הווסט סייד של מנהטן ביום רביעי", דיווח ה"דיילי מייל". "הנהג של קרוז עבר בחצי-תריסר רמזורים אדומים במהלך המרוץ המטורף. לפחות עשר מכוניות, שישה רוכבי אופניים ואופנוענים עקבו אחרי קרוז במשך עשרים דקות, ועברו גם הם ברמזורים אדומים".
אי אפשר שלא לקרוא את התיאור הזה בלי לחשוב מיד על מותה של הנסיכה דיאנה, שנהרגה ב-1997 בניסיון להימלט מצלמי פפראצי שרדפו אחריה ואחרי מאהבה במנהרה בפריז. קרוז הגיב אז על המקרה ואמר: "אני בעצמי נסעתי באותה מנהרה בדיוק כשאחרי דולקים צלמי הפפראצי. הם עוברים ברמזורים, הם רודפים אחריך ומציקים לך לאורך כל הדרך. זה קורה בכל רחבי העולם, וזה רק הולך ונהיה גרוע יותר ויותר".
"תמונה של סורי תשלם לי את החשבונות לכל השנה"
מה לא נאמר כבר על יחסי הגומלין הסבוכים בין צלמי הפפראצי לבין המפורסמים: בעוד שהסלבס מתלוננים על הפגיעה בפרטיותם, צלמי הפפראצי טוענים כי הידוענים זקוקים להם כמו אוויר לנשימה, ומספרים על פליטי ריאליטי וכוכבנים סוג ז' שאפילו מוכנים לשלם בכדי שיצלמו אותם. בקרוב יופץ בארה"ב הסרט הדוקומנטרי "ELLEBRITY$", של צלם הסלבריטאים קווין מזור, המביא את עדויותיהם של צלמי פפראצי וסלבס הוליוודיים כמו ג'ניפר לופז, שרה ג'סיקה פארקר ואחרים על מחיר התהילה.
אך בעוד שהסלבס עצמם מודעים היטב למחיר הזה, נראה שמי שמשלמים אותו משחר ינקותם הם דווקא ילדיהם. החשיפה שלה הם זוכים על בסיס יומיומי היא חלק בלתי נפרד מחיי המשפחה שלהם, ומגיל צעיר הם מתרגלים לעשרות זרים שעוקבים אחריהם לכל מקום, מצלמים אותם ברגעים המביכים, הרגישים והקשים של חייהם ומוכרים את התמונות תמורת בצע כסף.
אל תטעו: מדובר בהמון כסף. דני אנגל, צלם פפראצי מ-TMZ, מודה שקשה מאוד לסרב לסכומים המוצעים תמורת תמונות של הילדה המפורסמת בעולם. "אני לא הייתי מצלם ילדי סלבס, לא בלי אישור של ההורים", הוא אומר, ומיד מבהיר: "אבל כן הייתי מצלם תמונה של סורי, כי היא תשלם לי את החשבונות לכל השנה. אני באמת חושב שהייתי פורש מעסקי הפפראצי ופותח עסק משלי אם זה היה קורה. משפחת קרוז יודעת איך להסתובב בלי שאף אחד יראה אותם. לא אכפת להם שיצלמו אותם, הם מאוד נחמדים, אבל הפפראצי קצת מתחרפנים בגללם ולכן הם מנסים להימנע מהם".
אין ספק שהמניות של סורי קרוז עלו מאוד מאז פרידת הוריה, אבל לאורך כל חייה הצהובונים הביעו בה עניין. הילדה היפיפייה, שנולדה מהזיווג התמוה בין האיי-ליסט לכוכבת הטלוויזיה הדועכת, הצטיירה מגיל אפס כנסיכה הוליוודית מפונקת שמקבלת כל מה שהיא רוצה תמיד, גם אם היא רוצה לנעול נעלי עקב, להסתובב עם תיק מעצבים ולהתאפר בגילה הפעוט.
מגזינים כינו אותה "אייקון אופנה" ומדורי לייף סטייל דנו ארוכות בשאלה האם הוריה מציבים לה מספיק גבולות. עיניהם של מיליונים ברחבי העולם בלשו אחרי כל דבר שלבשה, אכלה או קיבלה במתנה, במטרה להוכיח שהיא אכן ילדה שונה ויוצאת דופן. מצד שני, קשה לדמיין איך ילדה שגדלה תחת מיקרוסקופ תוכל להפוך לאדם נורמלי.
האם הסלבס אחראים לחייהם הקשים של ילדיהם, או שאולי זו אשמת התקשורת? אין תשובה פשוטה. מספיק להציץ בכמה מהתמונות של סורי קרוז בשבועות האחרונים, שבכמה מהן היא מתועדת כשהיא ממררת בבכי, כדי להבין שהפפראצי דוחקים לא פעם את מושאי הצילום הקטנים שלהם עד הקצה, רק בשביל תמונה טובה.
כך, למשל, נהגו כתבי הבידור להאשים את קייטי וטום בחינוך גרוע, משום שכמעט בכל תמונה שלהם עם סורי הם צולמו כשהם נושאים את בתם על הידיים. אלא שאלכס קנטיף מסוכנות הצילומים "AKM Images", מסביר שהסיבה העיקרית לכך היא – איך לא – צלמי הפפראצי התוקפניים.
"לנתי שבוע בניו יורק, והפעם היחידה שבה לא ראיתי את קייטי נושאת את סורי על הידיים היתה כשהן היו צריכות ללכת חמישה עד עשרה בלוקים", הוא מספר. "אבל כמה מהצלמים היו קצת יותר מדי אגרסיביים וקפצו ממש מולה עם הפלאשים. סורי מתחילה להתעצבן, ואז היא רוצה שקייטי תרים אותה על הידיים. אני לא חושב שסורי מפונקת. זה פשוט יותר מדי עבורה, עם כל הפפראצי". על כמה צלמים מדובר? "זה מטורף. לפעמים 30 צלמים – ואני חושב שהייתה פעם שהיו שם אפילו 50 צלמים, לא כולל כתבי הטלוויזיה. כמה מהם ממש התקרבו אליהן".
"הילדים שלנו צריכים להיות מחוץ לגבול"
המתקפה האגרסיבית על משפחת קרוז הובילה לשינוי מעניין בדעת הקהל האמריקאית, שככל הנראה חשה מיאוס מסוים מול תמונותיה החשופות של סורי האומללה. הקהל שדרש לראות עוד ועוד מתחיל להבין את המחיר הקשה שמשלמים הסלבס על תאוות הפרסום הזו, בדומה למה שקרה לצופים שחזו בבריטני ספירס עוברת התמוטטות עצבים מול המצלמות.
"אני אימא, ואני מניחה שכל מה שטום רצה זה רק חיבוק מבתו הקטנה, לתת לה לדעת שהוא אוהב אותה, ושהכל יהיה בסדר. אני בטוחה שהתוכניות שלו לא כללו מרדף בהילוך גבוה ברחבי ניו יורק", כתבה דבורה קרוז באתר "The Stir". "סורי צריכה שהוריה ישימו את הבטיחות והילדות שלה מעל הפרסום והתהילה שלהם. הילדה הזו צריכה להרגיש בטוחה ולדעת איך זה להיות היא עצמה, רחוק מעינה הפקוחה של התקשורת. האם הפפראצי צריכים לגרום לתאונה קטלנית של ילד לפני שהעולם יתחיל לקחת את השטויות שהם עושים ברצינות?".
ולא רק לקהל נמאס: גם הסלבס עצמם החליטו לעשות מעשה ולהפסיק להפקיר את ילדיהם לחסדי הצלמים. האלי ברי, שעמדה במרכזו של מאבק משמורת על בתה נהלה (4) בחודשים האחרונים, התפרצה על צלם פפראצי שצילם את הילדה בבית ספרה. העימות צולם בווידיאו, וברי החליטה לצאת במאבק לחקיקת חוק נגד צילום ילדים ללא הסכמת הוריהם, כפי שנהוג בארץ למשל.
"אנחנו הולכים לחשוב מה אפשר לעשות ברמה המקומית כאן בלוס אנג'לס כדי לשנות כמה חוקים, כיוון שמדובר כבר בניצול ילדים", היא אמרה ל- Access Hollywood. "נהלה הופיעה לאחרונה במגזין שבו שאלו מה יש לה – ולילד של גוון סטפני, אני חושבת – במשותף? שניהם מחטטים באף. ואני חשבתי, 'אנחנו יורדים לשפל חדש כשאנחנו משתמשים ומנצלים את הילדים שלנו בצורה כזו'".
ברי התראיינה לכל מגזין אפשרי במאי האחרון, בניסיון להעלות את המודעות למצוקה האמיתית של הסלבס ולחוסר האונים שלהם בהגנה על ילדיהם. "הילדים שלנו צריכים להיות מחוץ לגבול", אמרה. "אני משחקת את המשחק. אני מבינה את זה. אבל הילדים שלי, הילדים בבית הספר של הבת שלי, לא צריכים להיות מוטרדים בגלל זה. זה פשוט לא, לא, לא בסדר".
בגדי מעצבים, שיער צבוע ופירסינג בכל גיל
הטיעון של ברי נשמע לגיטימי – בעוד שלמפורסמים של הוליווד ניתנה בחירה באם להיכנס לתעשיית הזוהר או לא, החיים הללו נכפו על הילדים שלהם, ולכן אין סיבה שישלמו את המחיר. אבל התמונה לא פשוטה כל כך: גם כאן אנחנו נתקלים לא פעם במוסר כפול מצד הסלבס, שעבור בצע מזומנים או שער במגזין מוכנים למכור את תמונותיהם של ילדיהם, גם כשמדובר בתינוקות בני יומם. אנג'לינה ג'ולי, מריה קארי, ביונסה, ג'סיקה סימפסון ואימהות רבות אחרות הצטלמו עם ילדיהן וחשפו אותם לעולם בלי שתהיה להם זכות בחירה בעניין.
לחשיפה הזו יש השפעה לא קטנה על ילדי הסלבס. האובססיה של סורי לבגדי מעצבים, נעלי עקב ומניקור היא רק דוגמא אחת לכך, אבל בשנים האחרונות נראה שיותר ויותר ילדים מפורסמים מודעים לנוכחות הפפראצי ומנהלים מערכת יחסים שלמה עם התקשורת – חורצים לשון למצלמות, מפלרטטים ועושים פרצופים לצלמים, רק כדי למשוך את תשומת הלב מהוריהם ולהיות במרכז העניינים.
הרצון הזה בתשומת לב מצד הצלמים – ואולי בעקיפין מהוריהם העסוקים – מוביל למרד נעורים מוקדם מהצפוי. ברור מאליו מדוע בחר בנו המאומץ של קרוז, קונור (17) לפרסם דווקא השבוע תמונה שלו עם שיער מגולח ב"אינסטגרם" תחת הכותרת "קצוץ", אבל מפתיע לגלות שגם בגיל צעיר יותר בוחרים הסלבס הקטנים להביע את עצמם בתסרוקות משונות, תלבושות אקסצנטריות ואיפור מוגזם.
שיילו (6), בתם של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, בוחרת בשנים האחרונות להתלבש בחליפות גבריות קטנות ובתספורת קצוצה, ועל פי המגזין "אין טאץ'" היא אף ביקשה מאימה לשנות את שמה ל"שאקס". אנג'לינה, מצידה, "לא מאמינה במתן גבולות וחושבת שזה לגמרי נורמלי שילדות קטנות רוצות להיות טום בויז בגיל הזה", טען מקור למגזין "OK". אבל שיילו לא לבד – גם בנה של גוון סטפני, קינגסטון, מדגמן בשנים האחרונות תסרוקת מוהוק מחומצנת, לק בציפורניים ותלבושות מעוצבות.
קוקו ארקט, בתם בת השבע של קורטני ודיוויד, צולמה כשבשיערה פס סגול, ואילו ווילו סמית' (11), בתם של וויל סמית' וג'יידה פינקט, הפכה לבובת ברבי אנושית שמחליפה תסרוקות, צבעי שיער ותלבושות מוזרות מדי שבוע. המראה האחרון שלה כלל שיער קצוץ וצבוע לסגול ופירסינג באף. "למרות שיש לי הערכה עמוקה לבחירות האופנתיות הייחודיות שלה ולנחישות שלה שלא להיבלע בקהל, אני לא יכולה שלא לתהות אם התלבושות הקיצוניות שלה הן לא קריאה לתשומת לב מצד הוריה", כתבה ג'ני מאייר מ-Crushable.com.
הבלבול הזה נובע מכך שאנחנו רגילים כל כך להתנהגותם האקסצנטרית של הסלבס במטרה למשוך תשומת לב, עד שאנחנו טועים לחשוב שילדיהם מפתחים התנהגות דיוותית במקום להכיר בעובדה שמדובר, בסופו של דבר, בילדים. לעיתים תשומת הלב שלה הם זוכים מהעולם מחפה על היעדר תשומת הלב מההורים, או מהווה איזה עוגן בשעת משבר משפחתי. כך למשל נראה שילדיו של מייקל ג'קסון מקבלים בהבנה את הפפראצי העוקבים אחריהם יומם וליל גם אחרי מותו של אביהם, פשוט מכיוון שעבורם מדובר בשגרה נורמטיבית לחלוטין.
"אין פה רכילות צהובה. הכל פרווה אצלנו"
בארצנו הקטנטונת, למקרה שלא הבחנתם, המצב שונה לגמרי. הסיבה? "במילה אחת: כסף", אומר צלם הפפראצי ראובן שניידר, שמסביר שבניגוד לצלמים בארץ, צלמי הפפראצי בארה"ב מרוויחים סכומי עתק על כל צילום, מה שגורם להם לעיתים לסכן את חייהם ולעבור על החוק.
"שם הם מגלגלים מיליונים. הם יושבים שם על בתים של סלבריטאים 24 שעות ויש להם קבוצות - קבוצת בריטני, קבוצת לינדזי. אלה כנופיות של מאפיה", הוא אומר. "שם כל צילום הוא סיפור. זה לא כמו אצלנו, תמונות של סלבס בבית קפה. שם יש אקשן, זה הוליווד. שם הרכילות יותר גדולה מהחדשות עצמן. אנשים מתעניינים יותר ברכילות מאשר מה קורה בכלכלה. תמונה של טום קרוז זו לא ידיעה מקומית, זו ידיעה בינלאומית. זה נמכר לכל העולם. זה לא שאני אצלם עכשיו את טלי מורנו עם הילד ואמכור את זה ל'דיילי מייל'".
החוק בארץ מונע מגופי התקשורת לפרסם תמונות ילדים ותינוקות ללא אישור הוריהם, אבל שניידר מבהיר שגם לולא החוק, ספק אם היינו זוכים לראות ילדי סלבס מתבזים במדורי הרכילות. "פה זה מקום כל כך קטן ואנחנו כל כך מחוברים לסלבס עצמם, שאם יבואו ויבקשו ממני לא לצלם את הילד, אני אכבד אותם ואני לא אצלם", הוא אומר. "אין פה רכילות צהובה. הכל פרווה אצלנו".
למה נוצר המצב הזה בעצם?
"כי את יכולה לצלם מישהו ולעשות עליו ידיעה חדשותית ובאמת בומבסטית, ועוד שבועיים תרצי לעשות איתו כתבת שער. את לא יכולה לשרוף את הקשרים. במיוחד שיש סוכנויות היום כמו ADD שמרכזת ברובה את רוב הטאלנטים – את לא יכולה להסתכסך עם סוכנות כזאת, כי בעוד שבועיים את תרצי מהם משהו. אלה אנשים שאת פוגשת בבית הקפה ביום יום".
מה אתה חושב על הרדיפה אחרי סורי קרוז וילדי סלבס אחרים בחו"ל?
"הילדים לא אשמים, באמת. אני משתדל לא לצלם ילדים, אבל שם זה ככה כל הזמן. הם חיים עם זה. אני לא אומר שזה בסדר, אבל הילדים גדלים לתוך זה, הם מודעים לזה. אני חושב שזה נוראי, לומר את האמת. אבל מצד שני זה מחיר התהילה. הילדים לא אמורים לספוג את זה אבל זו מין חבילה שכזו".
גם בארץ, אומר שניידר, יש מוסר כפול בכל הנוגע לשיתוף הפעולה בין הסלבס לפפראצי. את המפורסמים הישראלים שמגיעים להשקות עם ילדיהם הוא מוכן לצלם, והם גם לא מסרבים, לדבריו. "ההורים כבר יודעים לאן הם באים, והם יודעים שיש תקשורת. הם גם מקבלים משהו, זה לא ברחוב. הם יודעים מראש שיש צלמים והם יצטרכו להצטלם, אין מה לעשות, והם מקבלים את זה", הוא מסביר. "פה נכנס עניין הצביעות – מתי שנוח להם ומשתלם להם הם כן חושפים, ומתי שלא נוח להם הם לא רוצים לחשוף. אם הסלב נניח חושף את הילד שלו בשביל לקבל צעצוע, אז הוא לא יכול להתלונן שמצלמים אותו כשהוא יושב בבית קפה".
אם יש מוסר השכל כאן, אומר שניידר, הרי הוא שהסלבס הישראלים וילדיהם מקבלים יחס הוגן הרבה יותר מזה שמקבלים הקולגות מעבר לים. כאן אף אחד לא ירדוף אחריך ברמזור אדום, וגם לא יצלם את הילד מחטט באף. "הסלבס פה מתלוננים על איך שאנחנו מתנהגים אליהם, כמו לדוגמא גברת רפאלי. שיסתכלו מה הולך שם ואחרי זה יגידו שאנחנו כאלה נוראים. אנחנו מספקים להם די הרבה פרסום שמביא להם די הרבה עבודה, אז עם כל התלונות שלהם – שייקחו את זה בפרופורציות".