אף אחד לא יכול להכחיש ש"פרויקט מסלול" הישראלית, שהגיעה אמש לסיומה בגמר פושר ומאכזב מכל הבחינות, לא היתה פצצת הרייטינג לה פיללו ב'רשת'. הבאזז הראשוני שעוד איכשהו אפף אותה בתחילת דרכה השתתק מהר מאוד, הרייטינג הלך וירד והציבור, כך נראה, פשוט איבד עניין. מה קרה שם? איך נפלו מעצבים? ולמה פורמטים כמו "האח הגדול" ו"הישרדות" כן הצליחו למצוא קהל? בכירים בתעשיית האופנה והמדיה ניסו לספק לנו הסבר הגיוני.
"לא היה לתוכנית הישראלית שום קשר לגרסה המקורית", טוענת אילנה ברקוביץ'', שמגישה פינת סטייל אופנה בתכנית "וואי בעשר". "זה לא נראה אותו דבר, זה לא נשמע אותו דבר וזה לא מרגיש אותו דבר ולכן לא התחברתי לתוכנית הזאת. היו צריכים לקרוא לזה 'מעצב נולד' ולא 'פרויקט מסלול'. בארה"ב התכנית היא באורך של 40 דקות ומשודרת בערוצי נישה, כך שהם לא מחויבים לזמן מסך. פה זה נמרח על שעה וחצי ויצא ארוך מדי ופחות טוב. הם צריכים ללמוד שלפעמים כדאי להוציא פחות כסף ולעשות את זה יותר לואו-טק, כי לפעמים הלואו-טק הזה מנצח את הכל".
יש משהו שכן עבד לך בתכנית?
"גל אפל עשה את העבודה כמו שצריך. ושירז טל יפהפיה".
בגדים לא באמת מעניינים את כולם
"אופנה זו נישה ולא מיינסטרים" מוסיפה הדוגמנית ומנחת הטלוויזיה אילנית לוי, "אולי התפיסה הזאת תשתנה לאט לאט כשאנשים יראו שאחרי שהיו תוכניות ריאליטי על שירים וריקודים, יש במה גם לאופנה והיא מספיק חשובה כמו שאר התחומים. כרגע, לפחות, היא פונה לחתך אוכלוסייה קטן יותר ויש סוג מסוים של אנשים שמתעניינים בה".
צפית בתכנית?
"ראיתי רק כמה פרקים כי זה בשעות שאני בקילוח ילדים ומסדרת את הבית. כאחת שקשורה לעולם האופנה עניין אותי לראות את הסגנונות השונים של המעצבים, איך הם יצליחו לחדש ולעמוד בכל האתגרים. גם אם הם לא יצליחו בגדול, זה נותן חשק ותעוזה לאמנים אחרים, וזה גם מאוד חשוב".
מה הכי אהבת בה?
"מאוד אהבתי את שלישיית הפיינליסטים. אני חושבת שלכל אחד מהם יש סגנון אחר לגמרי, והכי חשוב זה שיש להם המון תשוקה וביטחון עצמי. גם כשזה לא תמיד הסתדר להם, ראו שיש בהם גאווה כשהדגם שלהם עלה על הבמה".
טובהל'ה: "נרדמתי באמצע הגמר"
המעצבת טובהל'ה, לעומת זאת, פחות התלהבה מכל העסק, בלשון המעטה: "זו הייתה אחת התוכניות המשעממות והלא מעניינות שצפיתי בהן, ואני לא אומרת את זה מהתנשאות. בסוף התכנית של אתמול נרדמתי, ולא ידעתי מי ניצח עד הבוקר. הבעיה הייתה בפורמט. זו כולה אופנה, והם התייחסו לזה שם כאילו הם מדברים על החזרה של גלעד שליט. הכל היה רציני כל כך, מעונב עם מילים גבוהות. הדבר שהכי היה חסר בתוכנית הזאת זה הומור, הרגשתי כל הזמן כאילו קוברים שם מישהו. לבגדים צריכה להיות גישה קלילה יותר, וזה היה כבד ומלא בהמון דיבורים, מהמנחה ועד השופטים. חשבתי שמישהו נאשם שם ברצח. זה היה מושב של ליצים ופלצנים, ובגלל זה היה כל כך נורא בעיני".
צפית לאורך כל העונה?
"הפסקתי לצפות כשמשי עשתה שמלה לגלית גוטמן שהייתה מיועדת לגמר. אם אני הייתי שופטת שם הייתי אומרת לה 'טוב מראה עיניים מבלבולי ביצים'. השופטים התייחסו לדיבלים ולפלצנות לאיך תופרים, ולא לאיך שהבן אדם נראה בבגד. אבל הדבר הכי נורא שהם עשו שם זה שלא לקחו את טובהל'ה בתור שופטת".
למה באמת לא לקחו אותך?
"כי אני לא למדתי, אני אוטודידקטית מהרחוב ואני לא מתאימה להם. אבל אם הייתי שם זה היה שם הרבה יותר מצחיק. הייתי מוסיפה גם צבע, גם ידע והרבה פחות פלצנות".
היום שם גילויים חדשים לעולם האופנה הישראלי, לפחות?
"בהחלט. היו שם מעצבים מצוינים, ויש בארץ הרבה כאלה".
יותר מדי צהוב בעיניים
המעצב והסטייליסט גדי אלימלך דווקא סבור שלא הייתה מספיק אופנה בתכנית. "כשלוקחים פורמט כמו 'פרוייקט מסלול' עם היידי קלום, שאני צופה מושבע שלה, צריך מאוד להיזהר. שם זה עשוי בצורה הכי טובה שיש, פה הם התעסקו ברכילות ובצהוב ולא בבגדים עצמם ובאופנה, שזה בעצם העניין בתוכנית הזאת".
מה בכל זאת הביאה התכנית לעולם האופנה הישראלי?
"אני חושב שאם שלושת הפיינליסטים יפתחו עסק והוא יעבוד, זה יביא משב רוח מרענן לעולם האופנה. אלון מאוד מוכשר וגם שתי הבנות, וכל אחד מהם מביא משהו אחר ומשהו שונה. חבל שהתוכנית לא הבליטה את זה".
"התוכנית בכלל לא התאימה לערוץ ברודקאסט" מסכם מפיק בכיר בתעשייה. "בעולם היא משודרת בערוצי נישה בלבד, בהם מטפלים נטו באופנה בצורה הכי מקצועית ומעניינת. באדפטציה שעשו ב'רשת' ניסו ליהנות משני העולמות, כולל כל מיני עניינים חברתיים ורכילותיים שבכלל לא מתאימים לסוג כזה של תוכנית. לכן הרייטינג היה נמוך - אנשים לא מצאו למה להתחבר. הצד החברתי לא עבד והצד המקצועי לא היה מטופל כראוי. צפיתי בגמר וזה היה נראה כאילו הם רוצים לצאת לידי חובה, ממש כמו מוצר שהם רוצים להיפטר ממנו, לגמור עם זה וזהו".