כבר חודשים שמדינה שלמה חיה, נושמת, מלהקת ומטקבקת סטארים חדשים בכל ריאליטי דנדש שמגיח לאוויר. אתמול ויקה ודן מנו, היום בובליל ושפרה, ומחר - מי יודע, אולי אתם.
לכם אולי אין שום בעיה עם זה, אבל איך זה משפיע על כוכבים קצת יותר ותיקים? המציאות, אם לשפוט לפי מדד כוכבות ולא לפי איכות הפרפורמנס, היא שכוכבי הריאליטי דוחקים לשוליים שחקנים מוערכים וטאלנטים חזקים. גם כאלה שרק אתמול נלחמו עליהם חברות הפקה וזכייניות, שלא לדבר על משרדי פרסום וצלמי פפראצי.
"בישראל יש כל כך הרבה ריאליטי, מה שבהכרח בא על חשבון השחקנים הותיקים ברמת הבאזז, ברמת הפוקוס וברמת התודעה הציבורית", אומר המפיק אסף גיל ("רוקדים עם כוכבים", "גריז"), "כשמדינה שלמה מתמכרת לתוכנית אחת כמו 'הישרדות', 'כוכב נולד' או 'האח הגדול', המפיקים יודעים שהם צריכים להפוך את התוכנית למדורת השבט וליצור התנפלות וכוכבים שכולם רואים ומכירים".
"אין ספק שיש שינוי ז'אנר בטלוויזיה שגורם לשחקנים לעבוד פחות", מסכים איתן אבוט, בעל חברת ההפקות "אבוט-רייף-המאירי" ("הישרדות", "היפה והחנון"). גם מני אבירם, שעד לאחרונה ערך את מגזין "רייטינג", מספר ששערי ריאליטי בפירוש נמכרים יותר: "השער עם שפרה היה אחד הנמכרים ביותר בתקופה האחרונה, וגם רוב השערים של 'הישרדות' נחטפו והיו הרבה יותר חזקים משערים של לא כוכבי ריאליטי באותה תקופה".
אם אתה צריך להחליט היום: בובליל שהודח מבית "האח הגדול" או סנדי בר חושפת הכל על הפרידה מאקי אבני?
"שאלה קשה, אבל אני שם בובליל. היום הוא ימכור יותר מסנדי בר".
הלו, מישהו זוכר אותי?
אז עיתונים ומגזינים יכולים רק להרוויח משערים של נועם וונסה, אבל כאמור, יש גם מפסידים. "זו תופעה שאי אפשר להתכחש אליה", אומרת השחקנית יעל שרוני, "כשאני מגיעה יחד עם אנשים לכל מיני קריאות של פרויקטים, בין אם זה לקשת, לרשת או ליס, אנחנו מרגישים שכרגע זה לא בראש מעינם. באתי לבניין קשת וראיתי שכל הקירות עם פלזמות של 'האח הגדול' וכן, אמרתי לעצמי 'מה באתי לפה בכלל?'". "העובדות מדברות בעד עצמן, כולם רואים את זה", תורמת מיכל ינאי, "היום כדי לזכות ביוקרה ובקמפיין שיכניס לך כסף שעו"ד מתחיל לא מרוויח בשנתיים, צריך רק להיות סגור בוילה במשך חודש ולעשות בטן גב".
"ריאליטי זה הדבר הכי טוב שעושים בטלוויזיה כרגע, ואני מודה שהייתי מכור ל'היפה והחנון'", אומר השחקן אוהד קנולר, "אבל אני לא אוהב את הבכיינות על כך ששחקני הריאלטי גונבים לשחקנים את ההצגה. ריאליטי זה משהו אחר לגמרי ממשחק, זה בידור טוב, דומה לקרבות גלדיאטורים בתקופת רומא. אבל גם אז, הגלדיאטורים לא לקחו את העבודה לסופרים ואנשי הרוח. מאז שערוץ 2 הוקם יש יותר עבודה לשחקנים ולכולם יש יותר כסף".
זה לא פוגע בך מבחינה תעסוקתית?
"אני יושב היום בבית ואין לי עבודה אבל אני לא מתלונן, כי כוכבי הריאליטי לא תפסו את המקום שלי. זה תחום אחר לגמרי, יוסי בובליל לא לוקח ממני שום דבר. לא הלכתי לבית ספר למשחק בשביל להיות מפורסם, אלא בגלל שזה הנשמה שלי, ואת זה אף אחד לא יכול לקחת ממך, לא ערוץ 2 ולא הבעלים של ערוץ 2".
רנין, נא לגשת ליורם לוינשטיין
המפיק דניאל פארן, שאחראי לרוב הטלנובלות המקומיות, מודע היטב לעובדה שהריאליטי השתלט גם על משבצת הז'אנר הנחות, ולא סבור שהמצב עתיד להשתנות בקרוב: "היום הריאליטי נותן את ה'כמו בחיים' ישר בפנים, הצופה כבר לא צריך את המתווך, השחקן. ההשלכות ארוכות הטווח מהותיות ביותר, ונהיה עדים לזה בקרוב: שחקנים יזלגו לריאליטי ומשתתפי ריאליטי יזלגו לדרמות".
"אוי ואבוי אם הריאליטי יתפוס את המקום של אנשי המקצוע", נבהל הבמאי צדי צרפתי, "זה מכאיב כי לא מסתתר מאחורי כל זה כלום. מה יש ב'אח הגדול'? כל הפאקים של אנשים נהפכים ליתרונות, אין לזה ערך אומנותי, אי אפשר בכלל להתייחס לזה בפרמטרים כאלו כי זה ביזנס".
"בדרמות שעשיתי עד עכשיו פליטי ריאליטי לא קיבלו שום תפקיד", אומר איתן אבוט, "אבל אני לא שולל. מי שמצליח להתבטא בצורה מעניינת בפריים טיים ולרגש אנשים - מן הסתם יש בו משהו, וייתכן שעם אותן תכונות הוא יוכל לעשות עוד כמה דברים".
"אני אגלה לך סוד", אומר מנהל בית הספר למשחק יורם לוינשטיין, "אני ממש מרותק ל'האח הגדול'. יש שם סיטואציות אנושיות מרתקות, כמו מה שקורה בין בובליל ושפרה וצבר".
יש מישהו מ"האח הגדול" שאתה יכול לסמן ככוכב מעבר למגבלות ז'אנר הריאליטי?
"הייתי עובד בשמחה עם רנין. היא כישרון, בן אדם נקי, נורא פתוחה וזה מה שחשוב בה. היא גם נורא יפה. לאון - אני חושש שכשחקן הוא ישדר משהו גיי מאוד חזק, שיפריע במנעד הדמויות שהוא יכול לעשות. אבל יש לו פוטנציאל ועומק, הוא אומן בנשמתו, איש טהור מבפנים".
אבל אתה מודע לעובדה ששפרה וצבר הם הכוכבים היום, ולא בוגרי בית הספר שלך?
"אני לא מתייחס לזה ברצינות רבה ברמה של תחרות על מקומות עבודה. היום שפרה מפורסמת ומקבלת כותרות בעיתונים, בעוד שנתיים אף אחד לא יזכור אותה. קח את 'קחי אותי שרון' - איפה שרון איילון היום? ריאליטי זו מטחנה של פרצופים חדשים, אבל אין להם את הכלים להיות אנשי מקצוע ולהביא את הכישרון שלהם גם לתיאטרון, לקולנוע ולטלוויזיה".
יש סיבה לדאגה?
ומה צריכים לעשות השחקנים בינתיים? לחכות בשקט עד יעבור זעם או לגשת לאודישנים של תכנית הריאליטי הגדולה באה?
"צריך לקחת דברים בפרופורציה", אומר אסף גיל, "יוסי בובליל הוא איש מאוד משעשע, יש לו איזה קסם, אבל אני לא בטוח שיש לו מה לתת מעבר. 99 אחוז ממשתתפי הריאליטי יהיו כוכבים לזמן קצר בלבד, וזו בעצם הטרגדיה שלהם. להערכתי הצנועה הטרנד הזה ייגמר מאוד מהר, ערוצים 2 ו- 10 ימאיסו על הצופים את הז'אנר. הוא יחזיק מעמד שנתיים-שלוש ולא מעבר לזה".
"שחקנים אמיתיים יכולים להתנחם בעובדה שהם יעניינו להרבה יותר זמן", מוסיף מני אבירם, "בעוד כמה חודשים אסי כהן יהיה הרבה יותר מעניין מאשר שי שטרית, למשל".
"אם נראה שבאיזשהו שלב הזכייניות לא מבינות שיש מקום גם לדרמות בפריים טיים", מסכמת יעל שרוני, "יהיה צריך להקים קול צעקה. כרגע צריך פשוט לתת לתופעה קצת להירגע. גם הטלנובלות היו תופעה משגשגת, זה היה פיתרון זול ונגיש, אבל לאט לאט זה נכנס לפרופורציה. מקצוע המשחק הרבה יותר עתיק מיוסי בובליל, אני לא חושבת שהוא זה שיעלים הכל".