לחצו על הכפתור וחפשו את התדר הנכון ברדיו שלכם, כי אנחנו נמצאים בעיצומו של שיטפון טרנדי שמרטיב את קהילת הידוענים המקומית.
אחרי ההגירה לתוכניות הריאליטי, ההתפזרות בתוכניות אירוח וביום פוזות ספונטניות לצלמי הפפראצי, הבשורה החדשה שיוצאת מקהילת הסלבס טמונה בגוף התקשורת הוותיק - הרדיו.
זה התחיל כמתאבן והפך לארוחה שלמה, יותר ויותר מפורסמים פוקדים את תחנות הרדיו השונות ומגישים תוכניות אישיות. מיוצאי ריאליטי נחשקים דוגמת עמיר גולדברג, אריק אלפר ויוסי בובליל ועד סטארים מוכחים כנירו לוי ורותם סלע, כולם הפכו לשדרני רדיו שמשלבים קול רדיופוני באולפן ממוזג יחד עם שאר עיסוקיהם השוטפים.
"רדיו זה סוג אחר של חוויה וזה לא דומה לשום דבר אחר שעשיתי עד עכשיו", מכריז נירו לוי שהתוכנית השבועית שלו עלתה השבוע ב"רדיו גל". "התוכנית שלי תעסוק בזוגיות ובמערכות יחסים. אני אבצע שיחות עם מאזינים ואתן להם עצות בנושא. בינתיים עשינו את הפיילוט והיה מאוד כיף, אני מתרגש לקראת זה".
אתה נחשב לשחקן די עסוק, מה מושך אותך להגיש תוכנית שבועית ברדיו?
"המון דברים מושכים אותי. לשוחח עם מאזינים, להשמיע את המוזיקה שאני אוהב ולהגיד את הסיי שלי בהמון נושאים. יש משהו נורא מיוחד ברדיו, זה אתה מול המיקרופון וללא שום צנזורה או עריכה של הדברים שלך. בשבילי זאת חוויה חדשה ונורא כיפית. בסופו של דבר זה עוד ענף על עץ התקשורת בשביל להשמיע את מה שיש לך להגיד".
לוי הוא הנציג הזוהר מתוך רשימת טאלנטים שמביאים את כישרונם ואת הסטאטוס ל"רדיו גל". התחנה בתדר 107.2 היא קודם כל תחנה אינטרנטית עם שידורי סינדיקציה של חמש שעות יומיות על טהרת המוזיקה הים תיכונית.
ההחלטה לצרף אליה אושיות מפורסמות להנחות תוכניות אישיות, הצליחה להקפיץ את רשימת המאזינים שלה וליצור באז חיוני לקראת לוח המשדרים החדש שלהם. עוד אחד שלוקח חלק במהפכה הוא עמיר גולדברג מבית "האח הגדול", שמנחה תוכנית שבועית ומשמש כשותף בתחנה.
"חבר שלי שהוא אחד מהשותפים ברדיו, הציע לי להצטרף ולהפוך להיות לפרזנטור של התחנה ולמנף אותה גם מהבחינה השיווקית", מסביר גולדברג. "אני אחראי על מחלקת הטאלנטים בתחנה ובכל שישי בין אחת לשלוש אני מגיש תוכנית בידור שבועית".
מכל האופציות שהיו סביבך, למה בחרת דווקא ברדיו?
"קודם כל זה עבורי עסק לכל דבר בדיוק כמו שאר העסקים שלי. חוץ מזה לרדיו יש משהו כל כך ייחודי וכל כך מהפנט שאני פשוט נשאבתי לזה. יש משהו נורא קליל ונורא טבעי בשבילי כאשר אני מגיש את התוכנית. מדובר גם באתגר נורא גדול כי בסך הכול אתה חייב להיות מעניין במשך שעתיים אחרת אתה עלול לשעמם את המאזינים, וזה כשלעצמו ממש לא פשוט".
מה אתה חושב על הטרנד הזה של מפורסמים שמתחילים להגיש ברדיו?
"זה נכון שאנחנו שומעים עכשיו על יותר ויותר מפורסמים שמתחילים להגיש ברדיו אבל אני חושב שהדרישה של בעלי התחנות היא קודם כל להביא מפורסמים אבל כאלו שעשו משהו לפני או שיש להם אמירה מסוימת. סתם להביא מפורסמים פלקטים זה לא מעניין אף אחד, צריך למצוא את האנשים שיהיו מעניינים ויהיה להם מה להגיד כי למאזינים לא אכפת רק מהפרצוף היפה או מהשם, הם רוצים תוכן".
יש מישהו מהמחזור שלך באח הגדול שאתה חושב לצרף לתחנה?
"כן, את נופר. אני מנסה לגרור אותה אלי לתחנה כי היא אלופת העולם הבחורה הזאת. אני אשמח לשיתוף פעולה איתה פה אצלנו, וחוץ מזה דנה רון תעלה בקרוב בתוכנית משותפת עם צחי קומה".
בעוד מפוזורי הריאליטי משתלטים על רצועות השידור ברדיו, ישנם גם משמרי תהילה שמתחזקים את רצועת שידור שבועית ברדיו במשך שנים. אחת מהן היא עינת שרוף שמגישה רצועה שבועית ברדיו תל אביב ב-5 השנים האחרונות, ומספקת את הפרשנות שלה על התופעה החדשה.
"זה כמו שדורשים מאומנים לרקוד ולשחק על במות ושתמיד יהיה להם מה להגיד, אז נראה לי שלדבר ברדיו זה חלק מהדיל. אומנים מרגישים שקל להם ברדיו ובגלל זה אני חושבת שהמון מפורסמים נמשכים לזה. בתור מי שעושה את זה שנים ותמיד אהבה והעריצה רדיו, מדובר בהתגשמות של חלום. אני מופיעה המון ותמיד צריכה לדאוג איך אני נראית ומה חושבים עלי שאני על הבמה, וברדיו אין את זה. אתה בא לאולפן והכול נעים ורגוע, לא צריכים להתאפר ולא לדפוק הופעה, זה נטו אתה והמאזינים. בשבילי זאת חלקת האלוהים הקטנה שלי ואני מרגישה שם הכי בנוח".
חוץ מהפרסום שהוא מביא איתו, אילו תכונות צריך אותו סלב להביא בשביל להגיש ברדיו?
"יש כאלו שפשוט נולדו בשביל להיות שדרנים ויש כאלו שזה בא להם הכי טבעי שיש. ברדיו אתה חייב לדעת להפגין סוג של פתיחות וספונטניות, מה שלא תמיד קורה כאשר אתה מופיע בטלווזיה. כמובן שאינטליגנציה וקול רדיופוני זה עוד דברים שיכולים לעזור לך שאתה בא להגיש ברדיו".
בעידן שבו גופי תקשורת וסלבריטאים נוצצים הם מקשה אחת שדבוקה יחדיו, זה לא באמת מפתיע שכיבוש גלי האתר הם הנישה החדשה בשביל לשמר תודעה ולהשפריץ ברבורים נטולי עריכה. לכאורה מדובר בעסקת חבילה משתלמת עבור שני הגופים, הסלב שמתחזק נוכחות מושמעת ותחנות הרדיו שנעזרות בפרסום של השדרן החדש בכדי להגדיל אחוזי האזנה.
עדיין, ובניגוד לחוזי טלוויזיה השמנים, הגשת תוכנית ברדיו רחוקה מלתגמל את הטאלנט, אז למה בכל זאת? "קודם כל זאת פרנסה", חורץ יוסי בובליל שמגיש תוכנית יעוץ שבועית ברדיו גל שנקראת "יש בעיה". "נכון שלא משלמים את הסכומים שמשלמים בטלוויזיה, אבל תאמין לי שאף אחד לא עושה פה שום דבר בחינם. מבחינתי לשדר ברדיו זה קודם כל עוד דרך להתבטא ולהביא את מי שאני לכל אלו שמאזינים לתוכנית שלי.
"אם יש לך את הכישרון המתאים לכך אז להגיש ברדיו עבור מפורסם זאת עוד דרך נהדרת להישאר בתודעה. בגיל שלי ובמה שאני עושה בחיים זה ממש לא בשביל להתפרנס או בשביל מקצוע, זה בגדר תחביב כיפי לא יותר. יש ברדיו סוג של קסם שאין בשום מקום אחר ולדעתי זה מה שמושך את המפורסמים. זו אינטראקציה עם קהל ששום הופעה בטלוויזיה לא יכולה לתת".
פרסום במינון ראוי וכריזמה נכונה מספיקים בשביל לשגר סלבריטאים לתחנות הרדיו, אבל אחד הבודדים שעשה את הדרך ההפוכה וקעקע פרסום בזכות כישוריו כשדרן מוערץ, הוא עומרי רונן. כמותג גלגלצי לשעבר וכיום שדרן ומנהל בתוכניות ברדיו תל אביב, לרונן יש את ההסבר שלו לנושא.
"אצלנו ב-102 רשימת המפורסמים שמאכלסים את לוח השידורים מונה את התוכנית השבועית של רותם סלע ולירון ויצמן, עינת שרוף וד"ר אריק אלפר. אך למרות זאת אני בהחלט חושב שברדיו בניגוד לטלוויזיה קודם כל מדובר בבן אדם והפרסום הוא רק פלוס אבל ממש לא מספיק בשביל להחזיק תוכנית רדיו.
"הרבה פעמים המאזין שומע את התוכנית או את הדברים של השדר באמצע והוא לא באמת יודע מי זה הבן אדם שמדבר כרגע. היום כבר אין את קטריון הקול כמו שהיה פעם ולא משנה כמה אתה מפורסם מה שחשוב זה קודם כל שתהיה לך דמות טובה ושתדע להצטיין בנושא התוכנית שאותה אתה מגיש. אנחנו לא מחפשים מגישים בגלל הפרסום שלהם אלא בגלל מכלול של דברים.
איך חשבתם על לירון ורותם?
"במקרה שלהן פיתחנו פיילוט משותף ועבדנו ביחד על תוכנית שתשרת את היתרונות ששתיהן מביאות. ידענו שהן בחורות נורא אינטליגנטיות וורבליות, כל אחת מהן היא דמות בפני עצמה ויחד עם זה שהן חברות נורא טובות זה יוצר כימיה מעולה שפשוט עוברת מצוין ברדיו. לעומת זאת דווקא שחקנים זה פחות עובד ברדיו, כי שם אתה חייב לדעת לתפקד ולהעביר ספונטניות בשידור חי וזה פחות רלוונטי לשחקנים".
למה אנחנו רואים את החיבור הזה עכשיו בין מפורסמים לבין הרדיו?
"כי זה נורא מתאים לכל מה שקורה עכשיו בעולם הרדיו שבו מחפשים דמות ברורה שהמאזין ידע במי מדובר בניגוד לקריין אנונימי. שיש לך שדרן טאלנט או סלב אז למאזין יש כבר משהו בראש שהוא מצפה מהדמות, ובעצם זה כבר מאופיין לו בראש. זו לא תופעה ששמורה רק לישראל גם בעולם ובעיקר בארצות הברית ישנם מפורסמים עם תוכניות רדיו".
מי שחושב שאותם מפורסמים שמאיישים את גלי האתר מעשירים את חשבונות הבנק שלהם בהרי מרשרשים, טועה בגדול. שדרן סלב מסתפק במאות שקלים בלבד לשידור, תלוי כמובן בזמן רצועת השידור ובזהות השדרן.
"זה בדיוק כמו בטלוויזיה, זה תלוי האם התוכנית משודרת בפריים טיים או לא", מסביר רונן. "כמובן שברדיו אין את אותם משאבים בסדרי הגדול שיש בטלוויזיה וזה לא מדיום שיש בה המון כסף לשלם לטאלנטים".
אז מלבד משכורת זניחה מה בעצם יוצא לכל אותם מפורסמים מזה?
"מי שמגיע לשדר ברדיו עושה את זה מתוך אהבה לתחום ולא בשביל להרוויח סכומים גדולים. יוצא להם ששעתיים בשבוע הם יכולים להיות בעולם אחר מבלי שיסתכלו עליהם קודם ופתאום גם יקשיבו למה שיש להם להגיד. עבור סלב תוכנית ברדיו היא גם חותמת איכות וזה משהו שמבדיל אותם מהשאר. אין לי ספק שהתופעה הזאת תלך ותגדל ואני יכול להגיד לך שבחצי שנה האחרונה קיבלתי פניות מכמעט כל טאלנט או סלב בביצה וכולם רוצים לעשות רדיו. מסתבר שזה הדבר הכי נחשק שיש כרגע עבור מפורסמים".
ומה דרוש בשביל מפורסם להצליח ברדיו?
"זה שהבן אדם הוא טאלנט או מפורסם ממש לא אומר שהוא מסודר ויכול לככב ברדיו. צריך שיהיה הבן אדם הנכון במקום הנכון ולהיות מתאים למבנה ולפורמט. היום ברדיו חושבים כמו בטלוויזיה ואותו טאלנט שרוצה רדיו חייב לבוא עם רעיון טוב או פורמט ולעבור כמה פיילוטים בשביל להצליח בזה".