"הכינו אותי לקשיים הצפויים בעבודה מול אלי יצפאן ויעקב כהן ובמלוא הכנות, עד היום אין לי מושג מאיפה הטענות האלו הגיעו. לא חוויתי ולו בעיה אחת איתם במהלך החזרות להצגה 'הזוג המוזר'. הכול נעשה באהבה ובחדוות יצירה. אישית, התמוגגתי על כל רגע בחברתם", מסכם הבמאי משה נאור את הניצוח על האיחוד הבימתי המסקרן בין שניים מהקומיקאים המובילים בארץ.
בסוף השבוע הועלתה על במת התיאטרון הלאומי "הבימה" הגרסה החדשה לקומדיה הקלאסית של ניל סיימון "הזוג המוזר", כמעט שנה אחרי שהיוזמה הועלתה לראשונה על ידי המנהל האמנותי אילן רונן. אלי יצפאן הוא פליקס חולה הסדר והניקיון, יעקב כהן הוא אוסקר הבלגניסט חסר האחריות, ושניהם מוצאים עצמם בסוף שנות הארבעים לחייהם ננטשים בידי נשותיהם והופכים שותפים לדירה. חוויה המעמידה במבחן את מיתוס החברות הגברית, ולו רק בגלל ההבדלים המנטאליים העצומים הנדחסים לדירה אחת.
"אילן רונן האמין שיצפאן מתאים יותר לגלם את פליקס, בעוד יעקב מתאים יותר להיות אוסקר. בטחתי בשיפוט שלו, כי הוא מכיר מצוין את שניהם, ומתברר שהוא צדק", משחזר נאור, שבנוסף להיותו אחד הבמאים הצעירים המובילים בארץ כיום משמש גם מנהל אמנותי בתיאטרון חיפה. "אישית, הכרתי את יעקב ואלי בעיקר כצופה מהצד בעבודות קודמות שלהם במהלך השנים. אני אוהב שחקנים בכלל, אבל מודה שיש לי חולשה לקומיקאים".
וכשהציעו לך שתי ציפורים כאלה במכה אחת?
"היה לי זמן להתרגל לרעיון, כי היוזמה הועלתה לראשונה זמן רב לפני תחילת החזרות בפועל, ועוד לפני מנויי כמנהל האמנותי של תיאטרון חיפה. אני זוכר שחשבתי שיש לי מזל גדול, וצדקתי".
יעקב כהן הוא שחקן תיאטרון מנוסה אבל עבור יצפאן, כמה שזה מפתיע, מדובר בהופעה ראשונה בתפקיד ראשי בתיאטרון רפרטוארי. הוא הגיע לחזרות בתחושה שליעקב כהן יש יתרון עליו בהבנת הז'אנר?
"לא בהכרח. הרי לאלי יש כישרון מתת אלוה לא פחות מאשר ליעקב. הוא פשוט בחר, או שהגורל רצה, שעד כה ניצל את היכולות שלו בעיקר בטלוויזיה ובהפקות בידור מסחריות. אבל מי שיראה את יצפאן על הבמה בהצגה יופתע, דווקא מהפן הרגיש והמופנם שהוא חושף. יצפאן הגיע לתיאטרון בידיעה ברורה שהוא נכנס לעולם עם חוקים שונים, וגם אם לא הבין מיד את כולם הוא הסתגל במהירות".
אתה מתכוון לאהבתו הידועה לאלתר טקסטים?
"הסברתי לו שאי אפשר לאלתר טקסט של ניל סיימון. שזה אסור. חוק בל יעבור. אלי הקשיב לי וציית. אמר: 'חבל', אבל קיבל את זה".
"הזוג המוזר" הועלה לראשונה בברודווי בשנת 64' והפך מיד ללהיט ענק בכל רחבי העולם, כולל שתי גרסאות שהועלו בארץ בעבר (האחרונה בשנת 99' בתיאטרון בית לסין, עם ששון גבאי כאוסקר ונתן דטנר כפליקס). בזמנו נחשב המחזה מתקדם ומהפכני, בעקבות התעוזה של סיימון להציג לראווה שני גברים המנסים לשרוד תא משפחתי מתפרק לצהלות הצחוק של הקהל. לטענתו של משה נאור, מדובר במחזה שלא רק שלא נס ליחו, הוא עדכני מאי פעם.
"משך אותי דווקא האלמנט המציצני במחזה", הוא אומר, "בפירוק התא המשפחתי מזווית קומית כבר עסקתי ב'הכתובה' של אפרים קישון. ב'זוג המוזר' ראיתי מאין תשובה גברית למחזה 'החברות הכי טובות' מאת ענת גוב. שם הקהל הגברי קיבל הצצה לעולמן הפנימי של נשים, וכאן נשים מקבלות הצצה לעולמם הפנימי של גברים שאין להם בעיה להסריח, להפליץ, לספר בדיחות גסות תוך משחקי קלפים וגם לבכות את אבדן הזוגיות. אלי יצפאן מגלם פליקס רגיש, בשלן מעולה, כמעט נשי בנכונות לפתוח את ליבו ולבכות בגלל הגעגועים לאשתו שעזבה אותו. מבחינה זו הוא הגבר של המילניום החדש, המחובר לרגשותיו ולפן הנשי שלו. דמות שללא ספק הקדימה את זמנה בשנות ה-60', אבל הקהל של ימינו יבין בדיוק מה עובר עליו".
מה פרויקט הבימוי הבא שלך?
"אני מתכוון לקחת פסק זמן מבימוי, ולהשקיע את כל מרצי בעתיד הנראה לעין בעבודתי בחיפה, במטרה להפוך שוב את התיאטרון שם לאחד המובילים בארץ. התהליך כבר החל, אני מלווה בימים אלה כמה הפקות חדשות הנמצאות בשלבי חזרות, ומבטיח שתיאטרון חיפה רק יצבור תאוצה בחודשים הקרובים ויפתיע לטובה הרבה אנשים".