זוהי השנה הרביעית ברציפות שאני חוזה כאן את הזוכים בטקס האוסקר, אך לשם שינוי זאת הפעם הראשונה שאני מתקשה בבחירה. תוצאות הטקס השנה הן בהחלט פחות צפויות מהרגיל – בלא מעט קטגוריות, כולל כמה מהמרכזיות, ההכרעה עדיין פתוחה לגמרי. אמנם יש כמה פייבוריטים מובהקים, ובכל זאת השנה יש סיכוי לתהפוכות של הרגע האחרון.
מה שבטוח הוא שצפוי לנו טקס ארוך למדי (כרגיל), אשר יכלול כמה רגעים משעשעים, הרבה רגעים טרחניים, לפחות נאום אחד מרגש ובעיקר הרבה מאוד אבק כוכבים. בשבילנו קיימת כמובן גם הנקודה הישראלית, "הערת שוליים" של יוסף סידר, המועמד בקטגורית הסרט הזר. האם יש לו סיכוי אמיתי לזכות בפסלון המוזהב? לפניכם רשימת ההימורים המלאה.
המועמדים לסרט הטוב ביותר:
"הארטיסט"
"הוגו"
"מאניבול"
"היורשים"
"עץ החיים"
"חצות בפריז"
"העזרה"
"סוס מלחמה"
"קרוב להפליא ורועש להחריד"
הטוענים לכתר: "הארטיסט", "היורשים". לכאורה "הארטיסט" הוא אנדרדוג לכל דבר – סרט אילם, בשחור-לבן ועוד בהפקה צרפתית, אך אחרי שכבר קטף את כל שאר הפרסים בטקסים השונים, כל החזאים והמהמרים בעולם צופים את הזכייה של "הארטיסט" בפרס. "היורשים" היה מועמד אולטימטיבי לזכייה אם לא היה קם נגדו השנה "הארטיסט". יהיו שיקראו לזה גימיק, אך "הארטיסט" מציג הומאז' לתולדות הקולנוע מהסוג שהאקדמיה פשוט לא יכולה עליו. מה גם שזו תהיה סגירת מעגל מתבקשת: הסרט האילם הראשון שזוכה מאז "כנפיים" ב-1927, שקיבל את הפסלון המוזהב בטקס האוסקר הראשון והיה גם האחרון שעשה זאת (שנה אחרי כבר זכה סרט מדבר). מעבר לכך שמדובר בסרט מבריק, סוחף ומענג, הוא גם אנטיתזה מתבקשת לטכנולוגיה הדיגיטלית של הקולנוע המודרני. בעולם בו סרטי תלת-מימד מועמדים לאוסקר, קם לו כוכב אחד לבד ומעז בשקט ובשחור לבן.
עשוי להפתיע: "העזרה". כי בכל זאת מדובר בדרמה תקופתית כל-אמריקאית משובחת, שמוגשת בסגנון סופר-הוליוודי ("הצבע ארגמן" של שנות האלפיים) ועם אמירה חברתית חשובה מהסוג שחברי האקדמיה לרוב נוטים ללכת שבי אחריה.
אנד דה אוסקר גוז טו: "הארטיסט". כי עם על הכבוד למתחריו, הם לא סרטים אילמים בשחור לבן.
המועמדים לסרט הזר הטוב ביותר:
"הערת שוליים", ישראל
"פרידה", איראן
"אדון לזר", קנדה
"באפלה", פולין
"Bullhead", בלגיה
הטוענים לכתר: "פרידה", "באפילה". בישראל הפכה ההתמודדות בין "הערת שוליים" ו"פרידה" האיראני על פרס הסרט הזר למעין סמל למאבק בין איראן לישראל, כשלמעשה הדו-קרב האמיתי על הפסלון הוא בכלל בין איראן לפולין. ל"פרידה" האיראני יש יתרון מובהק על כך שהוא מועמד גם פרס התסריט המקורי הטוב ביותר. בנוסף, הקולות היהודיים ודאי יתפצלו בין "הערת שוליים" ובין הסרט הפולני, "באפילה", העוסק במבצע הסתרתה של קבוצה מיהודי העיר לבוב בתעלות הביוב של העיר. לאקדמיה, כידוע, יש אובססיה לסרטי שואה, כך ש"באפילה" אוחז בסיכויים טובים יותר מ"הערת שוליים".
עשוי להפתיע: "הערת שוליים". כי בכל זאת מדובר בסרט הכי טוב ששלחנו בשנים האחרונות, אך למרות ההטיה היהודית בקרב חברי האקדמיה, היא כבר קיפחה את ישראל תשע פעמים (שלוש רק בארבע השנים האחרונות), כך שבאמת שלא כדאי לפתח ציפיות.
אנד דה אוסקר גוז טו: "פרידה". כי עם כל הכבוד למתחריו, הוא קטף השנה כמעט כל פרס אפשרי, והוכתר על ידי רוב המבקרים ברחבי העולם כסרט הטוב ביותר של העשור האחרון.
המועמדים לבמאי הטוב ביותר:
מישל הזנוויציוס, "הארטיסט"
אלכסנדר פיין, "היורשים"
מרטין סקורסזה, "הוגו"
וודי אלן, "חצות בפריז"
טראנס מאליק, "עץ החיים"
הטוענים לכתר: אלכסנדר פיין, מישל הזנוויציוס. אלכסנדר פיין הוא אמנם מתמודד ראוי ביותר על הבימוי המבריק והחדשני שהציג ב"היורשים", אך כמעט כל החזאים בארץ ובעולם מהמרים על שם אחר – מישל הזנוויציוס, המוח שמאחורי "הארטיסט". הבמאי הצרפתי קטף גם את פרס גילדת הבמאים, מה שבדרך כלל מבטיח גם זכייה באוסקר. בנוסף, "הארטיסט" הרי אמור לזכות בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, והאקדמיה כמעט לעולם לא מפצלת את הסרט מהבמאי שלו. במקרה שלפנינו אין לה גם שום סיבה לעשות זאת.
עשוי להפתיע: מרטין סקורסזה. כי בכל זאת מדובר באחד הבמאים האהובים באקדמיה, אבל מאחר והוא כבר קיבל פסלון לא מזמן, אל תחכו לשמוע נאום ממנו.
אנד דה אוסקר גוז טו: מישל הזנוויציוס. כי לכולנו ברור שהוא הארטיסט האמיתי.
המועמדות לשחקנית הראשית הטובה ביותר:
גלן קלוז, "אלברט נובס"
ויולה דייויס, "העזרה"
רוני מארה, "נערה עם קעקוע דרקון"
מריל סטריפ, "אשת הברזל"
מישל וויליאמס, "השבוע שלי עם מרילין
הטוענות לכתר: ויולה דייויס, מריל סטריפ. מצד אחד, ויולה דיוויס, כוכבת "העזרה", הפליאה לפענח את התפקיד המרשים והמרגש הזה, אך מנגד מריל סטריפ, דייקה בצורה מהפנטת את דמותה של מרגרט תאצ'ר ב"אשת הברזל". הקרב ביניהן הוא הצמוד ביותר מבין כל שאר הקטגוריות. ברמת התקינות הפוליטית, אנחנו נמצאים בשנת בחירות שבה המועמד המועדף על חברי האקדמיה הוא אפרו-אמריקאי, כך שסיכוייה של דייויס גבוהים מאוד. בכל זאת, סרט על ההיסטוריה של הגזענות פלוס אפשרות להוסיף שחקנית אפרו-אמריקאית נוספת לרשימת הזוכות בקטגוריה זו. מה עוד, ש"אשת הברזל" נקטל על ידי רוב המבקרים, ואם לא מריל סטריפ, אפשר לומר שזהו סרט משעמם למדי. מצד שני, לחברי האקדמיה יש חיבה לשחקניות מבוגרות שמגלמות דמויות היסטוריות ובאמת שמריל עשתה זאת יותר טוב מכל אחת לפניה.
עשויה להפתיע: גלן קלוז. כי בכל זאת גם לה זאת מועמדת שישית ולאקדמיה יש גם חולשה לשחקניות שמגלמות תפקידי גברים (ע"ע גווינית' פאלטרו ב"שייקספיר מאוהב").
אנד דה אוסקר גוז טו: מריל סטריפ. כי הגיעו מים עד נפש. 17 מועמדויות ושתי זכיות בלבד, זה כבר לא מצחיק.
המועמדים לשחקן הראשי הטוב ביותר:
גארי אולדמן, "החפרפרת"
דמיאן בישיר, "חיים טובים יותר"
ז'אן דוז'ארדן, "הארטיסט"
בראד פיט, "מאניבול"
ג'ורג' קלוני, "היורשים"
הטוענים לכתר: דוז'ארדן, קלוני. עד לפני מספר שבועות לא היה ספק שהזוכה בקטגוריה זו יהיה נער הזהב של הוליווד, ג'ורג' קלוני. אך בעוד שקלוני מספק ב"היורשים" את הופעתו הקולנועית המרשימה ביותר עד היום, דוז'רדן מגיע לאוסקר כשבאמתחתו פרסי גלובוס הזהב, גילדת השחקנים הבפט"א ופרס השחקן המצטיין בפסטיבל קאן. עם כל הכבוד לקלוני, יהיה לו קשה מאוד להביס השנה את הצ'ארמר הצרפתי, שכבש את הוליווד בסערה.
עשוי להפתיע: בראד פיט. כי בכל זאת מדובר באחת האושיות האהובות בעולם הבידור האמריקאי, והאקדמיה רק מחכה להזדמנות לפרגן לו. ועדיין, אל תפתחי ציפיות, אנג'לינה.
אנד דה אוסקר גוז טו: ז'אן דוז'ארדן. כי זאת השנה של "הארטיסט", מה לא ברור?
המועמדות לשחקנית המשנה הטובה ביותר:
ברניס בז'ו, "הארטיסט"
ג'סיקה צ'סטיין, "העזרה"
מליסה מק'רתי, "מסיבת רווקות"
ג'נט מקטיר, "אלברט נובס"
אוקטביה ספנסר, "העזרה"
הטוענת לכתר: אוקטביה ספנסר. כאן לא צפויות שום הפתעות, אחרי שכבר זכתה בכל הפרסים האפשריים לפני האוסקר, אוקטביה ספנסר כבר ודאי למדה בעל פה את נאום הזכייה שלה בשלב זה. התפקיד הבלתי נשכח שלה ב"העזרה", הצליח אפילו להאפיל על התפקיד הראשי של ויולה דייויס. בסופו של דבר, מה שזוכרים מ"העזרה" הוא אותה. אם זה לא מספיק, לספנסר יש עוד יתרון בולט מאחר והיא משתייכת לשתי קבוצות מיעוט – גם שחורה וגם עבת בשר – והאקדמיה, כידוע, היא חסידה ותיקה של האפליה המתקנת.
עשויה להפתיע: מליסה מקארתי. כי בכל זאת היא גנבה את ההצגה בקומדיה המשובחת "מסיבת רווקות".
אנד דה אוסקר גוז טו: אוקטביה ספנסר. כי עם כל הכבוד לשחקניות האחרות, אין לה מתחרות.
המועמדים לשחקן המשנה הטוב ביותר:
קנת' בראנה, "השבוע שלי עם מרילין"
ג'ונה היל, "מאניבול"
ניק נולטה, "לוחם"
מקס פון סידוב, "קרוב להפליא ורועש להחריד"
כריסטופר פלאמר, "בגינרס"
הטוען לכתר: כריסטופר פלאמר. גם בקטגוריה זו לא אמורות להיות שום הפתעות מיוחדות. כריסטופר פלאמר אמור לקבל את האוסקר הראשון בקריירה הארוכה שלו על תפקידו ב"בגינרס". פלאמר מגלם בסרט הומוסקסואל מזדקן, מה שמאוד יקרוץ לחברי האקדמיה, שאוהבים להצטיין ברמת התקינות הפוליטית. כמו כן, הוא קטף עד כה כמעט כל עיטור אפשרי השנה וזו כנראה ההזדמנות האחרונה לכבד את השחקן בן ה-82 בפסלון אוסקר.
עשוי להפתיע: מקס פון סידוב. גם הוא שחקן ותיק ומוערך בן 82, שמעולם לא זכה באוסקר, אבל עד כה פלאמר הביס אותו בכל שאר הטקסים.
אנד דה אוסקר גוז טו: כריסטופר פלאמר. כי האקדמיה אוהבת שחקנים סטרייטים שמגלמים גייז, על אחת כמה וכמה אם הם זקנים.
המועמדים לסרט האנימציה הטוב ביותר:
"רנגו"
"קונג פו פנדה 2"
"החתול של שרק"
"חתול בפריז"
"צ'יקו וריטה"
הטוען לכתר: "רנגו". כמו בשנים הקודמות גם השנה קטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר מבליטה פייבוריט שמאפיל על השאר. השנה הפסלון מובטח ל"רנגו", שגם הוא כמו "הארטיסט" מציג הומאז' לסרטי המערבונים, שערב מאוד לחיכם של חברי האקדמיה. מעבר לתסריט המושחז שלו, גם מבחינת אנימציה נטו "רנגו" מספק חוויה מרהיבה. מה עוד, שחוץ ממנו אין השנה בקטגוריה זו אף הברקה אמיתית, כך שמדובר פה גם בניצחון טכני.
עשוי להפתיע: אם כל סרט אחר יזכה.
אנד דה אוסקר גוז טו: "רנגו". כי בלי שום קשר לזה שמגיע לו, שאר הסרטים פשוט לא מוצלחים במיוחד.
המועמדים לתסריט המקורי הטוב ביותר:
"הארטיסט", מישל הזנוויציוס
"התמוטטות", ג'יי.סי. שנדור
"חצות בפריז", וודי אלן
"מסיבת רווקות", אנני מומולו וקריסטן וויג
"פרידה", אשגהר פרהאדי
הטוען לכתר: "חצות בפריז". הקאמבק של וודי אלן עם סרטו הסופר-אמריקאי, "חצות בפריז", מרגש את חברי האקדמיה ברמות שאתם לא מסוגלים להבין. גם כאן כמו בקטגוריית שחקן המשנה, זוהי אולי הזדמנות אחרונה לאקדמיה לפרגן ליהודי שהיא כל כך אוהבת. אלן, לעומת זאת, די לא סובל אותה וככל הנראה גם הפעם לא יטרח להגיע לטקס.
עשוי להפתיע: "הארטיסט". כי בכל זאת הרבה יותר קשה לכתוב תסריט ללא טקסט.
אנד דה אוסקר גוז טו: "חצות בפריז". כי וודי לא זכה באוסקר מאז 1986, זוהי המועמדות ה-15 שלו והוא כבר בן 76. קלאסי.
המועמדים לתסריט המעובד הטוב ביותר:
"הוגו", ג'ון לוגן
"היורשים", אלכסנדר פיין, נאט פקסון וג'ים ראש
"משחקי שלטון", ג'ורג' קלוני, גרנט הסלוב ובאו וויליאמס
"מאניבול", סטיבן זייליאן וארון סורקין
"החפרפרת", בריג'יט אוקונור ופיטר סטרוהאן
הטוען לכתר: "היורשים". גם בקטגוריה הזאת הזוכה הוא בלתי נמנע – אלכסנדר פיין, המועמד גם על בימוי "היורשים", יזכה בפרס זה מן ההפקר. אם לא היה יוצא השנה לאקרנים "הארטיסט", אין ספק ש"היורשים" היה זוכה גם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר וגם בפרס הבמאי והשחקן הראשי. מאחר ובקטגורית התסריט המעובד "הארטיסט" סופסוף לא מועמד מול "היורשים", זאת ההזדמנות של פיין לרשת את האוסקר היחיד שלו.
עשוי להפתיע: "מאניבול". דרמת הבייסבול הזאת היא יצירה כל-אמריקאית, שתפורה בדיוק למידותיהם של חברי האקדמיה. אם התסריט של "היורשים" לא היה מתמודד השנה, "מאניבול" ודאי היה גם מצליח לקטוף את הפרס.
אנד דה אוסקר גוז טו: "היורשים". כי פשוט לא ייתכן שאחד הסרטים האמריקאים הכי מצליחים ומוערכים של השנה ייצא מהטקס הזה בלי אף פרס.