דיוקן חדש של הנסיכה קייט מידלטון גרם לשצף של תגובות שליליות ברשת אחרי שהוצג לראשונה אתמול (רביעי) על שער המגזין טאטלר הבריטי. הציור השנוי במחלוקת שצויר על ידי האמנית האפריקנית האנה אוזור, הוא כחלק מסדרת דיוקנאות של בני משפחת המלוכה.
נראה שאותה אמנית שאבה את ההשראה שלה לדיוקן מהתלבושת של קייט בסעודה מלכותית שנערכה בנובמבר 2022 - הראשונה תחת שלטונו של המלך צ'ארלס - שבה מידלטון לבשה שמלה לבנה ארוכה עד הרצפה עם כתפיים מכוסות קריסטל. לראשה היה כתר יפהפה, לאוזנייה עגילי הפנינים והיהלומים של הנסיכה דיאנה, ולידה צמיד הפנינים של המלכה אליזבת.
כפי שניתן לראות, מידלטון לא דגמנה עבור האמנית עבור הדיוקן הזה, ואוזור מצידה הסבירה את התהליך מאחורי הדיוקן: "ביליתי הרבה זמן בהסתכלות עליה, על התמונות שלה, בסרטונים שלה, לראות אותה עם משפחתה, לראות אותה בביקורים דיפלומטיים, לראות אותה מבקרת ילדים בהוספיס", אמר אוזור בסרטון שפורסם באינסטגרם של "טאטלר". "זה היה ממש מעניין עבורי לנסות להבין מי היא", הוסיפה האמנית.
בעוד שהמגזין תיאר את היצירה המוגמרת כדיוקן של "כוח, כבוד ואומץ", רבים מהעוקבים באינסטגרם שלהם השתמשו בשמות תואר שונים בהרבה. "דיוקן מאכזב. הנסיכה שלנו הרבה יותר יפה", כתב משתמש אחד, כשאחר הסכים אותו, "דיוקן גרוע מאוד שלא מצליח לייצג את היופי והאלגנטיות של הנסיכה מוויילס."
"איזה דיוקן נורא לאישה כל כך יפה", הוסיף שלישי. בינתיים, אחרים כינו את התמונה "מצחיקה", ושאלו אם מדובר בבדיחה. "זה לא נראה כמו קייט בכלל. חשבתי שזו בדיחה בהתחלה", כתב אחד. "זה לא משהו, כן?" הוסיף אחר.
עם זאת, היו אחרים שתמכו יותר בדיוקן. "זה מהמם. ההערות האלה פוגעניות. האמנית תפסה את האנרגיה של קייט בצורה מעולה", ציין אחד העוקבים. "כל כך יפה", הגיב משתמש אחר. הבלגן סביב הדיוקן של קייט מגיע שבוע בלבד לאחר שאמן אחר, ג'ונתן יאו, התמודד עם ביקורת על הדיוקן שהוא יצר של המלך צ'ארלס השלישי.
היצירה, שהייתה הדיוקן הרשמי הראשון של צ'ארלס כמלך, הציגה את הוד מעלתו על רקע אדום עז, מה שגרם לכמה מהמעריצים לחשוב שהמלך נראה כאילו הוא נמצא ב"גיהינום". עם זאת, מאוחר יותר יאו הגן על עבודתו, ואמר שהוא השתמש בצבע העז כדי "להסיח את דעתו של הצופה" מהמדים האדומים התוססים של המלך.
באתר האינטרנט שלו האמן גם הסביר שהוא רצה לשים "דגש רב יותר על לכידת דמותו ומהותו" של צ'ארלס בצורה מודרנית יותר. "הצבע החי שברקע מהדהד את האדום הבוהק של המדים, לא רק מהדהד למורשת המלכותית שנמצאת בפורטרטים היסטוריים רבים, אלא גם מחדיר טלטלה דינמית ועכשווית לז'אנר עם הגוון החזק האחיד שלו. מספק ניגודיות מודרנית לתיאורים מסורתיים יותר", כתב.