אם זה הולך אחרי טיילור סוויפט, מגעגע כמו טיילור סוויפט ומוצא אחר כך את ראשו המקורקף במחזיק המפתחות של טיילור סוויפט, אז זה כנראה החבר החדש AKA האלבום הבא של טיילור סוויפט. אם יש משהו שפרינססת הקאנטרי שהפכה לדיוות פופ עצבנית טובה בו, הוא לא רק לקחת את הלימונים ולעשות מהם לימונדה, אלא לקחת את ההמונים ולעשות מהם מיליונים בלי שהם בכלל יבינו שהם בסך הכל על תקן פשוטי העם שבאו להריע למלכה והם לגמרי אלה שערומים.
בשנים האחרונות, סוויפט (26) שכללה לכדי דרגת אמנות את הפרקטיקה של שייק איט, פייק איט אנד יול טוטאלי מייק איט. היא משחקת באופן כמעט מושלם את התפקיד של העלמה במצוקה: זו שאמנם מצליחה להיות לגמרי קארי בראדשו ולמלוך בעיר הגדולה אחרי שנים של חיים בין סוסים וריקודי שורות, אבל בפועל הייתה רוצה שנאמין שהיא הרבה יותר שרלוט המסכנה והתמימה שרק מחפשת אהבה בלבבות של כל הדושים הלא נכונים, והציבור בולע את הפאסדה המתמסכנת שלה ורץ בהמוניו להאזין לבלדות קורעות הלב שלה על עוד אהוב שאכזב.
כן, אנחנו הקהל השבוי של סוויפט. אלה שבוחרים שוב ושוב להיות על תקן הקלינקס שלה, במקום להתעורר ולהריח את ריח הסאקריות שלנו באוויר כששוב הצליחה לעבוד עלינו בעיניים עם עוד זוגיות מפוברקת.
חיה בסרט
סוויפט לא הגיעה להיות הסלבית הכי רווחית בדירוג המגזין היוקרתי פורבס השנה רק בזכות כישרונה המוזיקלי. את המקום הראשון היא ניכסה בהצלחה\ בגלל שהיא אשפית יחסי הציבור הכי מוצלחת של עצמה. היא יודעת בדיוק מה היא צריכה כדי להישאר בתודעה ומה הציבור מחפש ומצפה לקבל ממנה – דמעות, לכלוכים, לב שבור. לא עוד קאנטרי מתבכיין על זה שנטש אותה להפוך את הגיטרה שלה לטיטאניק אלא להיט פופ עצבני על הסכין שתסובב בלב של הגבר האחרון שהעז לברוח לפני ששם לה טבעת. אבל כדי לייצר את הדרמה, סוויפט צריכה שחקן ראשי מוביל לצידה, ניצבים, ובעיקר קהל משולהב ונלהב מספיק שיריע לה וימשיך לשמור לה על כס המלכות.
מעטים המעריצים שעוד קונים את תדמית הנערה המסכנה וחסרת המזל באהבה שטיילור מנסה למכור. זו שתמיד פוגשת את הבחור המושלם והציפורים מצייצות להם מעל הראש כשהם משייטים להם על ענני צמר גפן מתוקים ומפנטזים על חוות סוסים בלב אחו מוריק, ואז פתאום הוא הופך לאביר האפל, מרסק את לבה הטהור ומותיר אותה לטבוע בים של דמעות. יותר מדי גברים עברו בין זרועותיה של סוויפט ונפלטו מליבה הישר אל אלבומיה כדי שזה יהיה אמין.
תמיד זה מתחיל באהבה גדולה, תמונות פוטוגניות כמעט להחליא, נשמות טובות שמתעקשות שהפעם זה לגמרי זה וסוויפט בדרך לחופה, ואז הכל מתפוצץ ברעש גדול בדיוק בזמן לעוד אלבום שמעשיר את סוויפט במיליונים ומכין את הקרקע לפוחלץ הבא.
זה קרה עם הארי סטיילס, ג'ון מאייר, ג'ו ג'ונאס, ג'ייק ג'ילנהול, וקונור קנדי אם למנות כמה, והתפוצץ לאחרונה בפעם המי יודע כמה, כשסוויפט והכמעט מיסטר סוויפט האחרון בשרשרת שלה, הדי ג'יי הסקוטי המצליח קלווין האריס, נפרדו אחרי שנה וחצי של זוגיות דביקה אך זועקת זיוף. עוד בטרם הספיקה לתקוע את הסיכה האחרונה בבובת הוודו שלו, סוויפט כבר נצפתה חבוקה בזרועותיו של הגבר הבא בחייה, טום הידלסטון. עד לאותו הרגע שחקן בריטי סמי ידוע אך די בתול פפראצי, ומהשנייה שציפורניה הלבנות של סוויפט ננעצו בגבו, מצרך פפראצי לוהט השווה לצהובונים ולסוויפט עצמה מיליונים.
לא מפתיע בהתחשב בהיסטוריה של סוויפט, שמעטים האנשים שקונים את סיפור האהבה הזה ומאמינים כי מדובר בריל דיל ולא ברומן מפוברק שסולל את הדרך לאלבום הסולד אאוט הבא שלה. תיאוריות הקונספירציה חוגגות, והקולות הטוענים כי הידלסטון (36) משמש כניצב (ביודעין כמובן) בהצגה הטובה ביותר בביצה חוגגות.
אל תניחו לרגע כי מדובר באהבת אמת. הכל פה מתוסרט, מהוקצע וסטרילי מדי. סוויפט לא שוטפת את הפוקר פייס אף פעם – בוקר, צהריים, ערב. כל מילה, כל תנועת יד, כל פופיק חשוף, הכל מתוזמן ומתוכנן כפי שהעיד עליה פעם עיתונאי מהרולינג סטון שהתלווה אליה: "אם הפנים של סוויפט הם משחק - הם מקועקעים, כי היא אף פעם לא מועדת".
איך תועדו השניים בתמונה זוגית ראשונה שכאילו נלקחה מסט הסרט "היומן" או משער מגזין, יושבים על המפרץ, מסביבם גלים מתנפצים, שמש שמלטפת אותם באופן מחמיא יותר מפילטר ואלנסיה באינסטגרם והכל כמובן לגמרי במקרה ונגד רצונם להיחשף. מאז כמובן ההאפלי אבר אפטר של הזוג החדש רק זעק קומדיה רומנטית דביקה אפילו יותר. תמונות זוגיות מושלמות של השניים מחזיקים ידיים בטיולים מסביב לעולם, פגישה בין המשפחות אחרי בקושי חודש של דייטים, סוויפט רוכבת בהנאה על החבר המסוקס החדש בחגיגת יום העצמאות ה"פרטית" שערכה בבית החוף שלה כשהוא לובש חולצה עם הכרזת אהבה אליה. אם היה את זה ביותר קיטש לא אמין, כבר היה אפשר לצרוח קאט ברקע ולהקיא ממחלת ים על הדביקות המוגזמת.
ועכשיו, תעשו כאילו אתם מאוהבים
מובן שסוויפט היא לא הסלבית הראשונה וגם לא האחרונה שהבינה איזה מכרה זהב טמון בפברוק זוגיות לעיני המצלמות. אם חיי האהבה שלך מזכירים את מצב הקיבה שלך אחרי חמין, חסרי מנוחה, נפוחים ומסריחים, למה שתסתפקי בכוס לימונדה לפני השינה כמו ביונסה, כשאת יכולה לפרק בקבוק של קריסטל ולהזמין את כל החברים שלך להצטרף אלייך?
זוגיות יחסי ציבור או זוגיות לצורך המצלמות היא דבר ידוע ומקובל כבר שנים. מבחינת כל המושכים בחוטים, הבובה המאוהבת שמרקדת לעיני המצלמות היא השילוב המושלם בין צ'אקי לפינוקיו. מאחורי הקלעים, כולם יודעים שמדובר באחיזת עיניים. כל יציאה להשקה, כל מפגש "מקרי" עם הפפראצי, כל נשיקה, הכל מתוסרט עד לפרט האחרון כולל תכניות מגירה, גלגלי הצלה וחברים טלפוניים. זה עובד נפלא לטובת כולם עד שזה מפסיק פתאום לעבוד, ואז מפלצת התהילה הופכת פתאום לתלת ראשית והדרך היחידה לשים סוף לסיפור האהבה שסרח הוא לקבור אותו מהר ולקוות שהגופה תנוח על משכבה בשלום.
תשכחו לרגע מהפנטזיות שמכרו לכם כילדים על נסיכים ונסיכות, אהבת אמת וחיים של אושר ועושר. רובנו הרי נכניס בווייז את הכתובת לארמון אבל בסופו של דבר נעשה צ'ק אין בפורסקוור (זוכרים? לא באמת) לאיזו דירת חדר במחיר מופקע ובחיפוש שלנו אחרי אהבת אמת כמו בסרטים, יש סיכוי שנסיים את הלילה בכפיות עם מקק שילחש לנו "אז מה, מרססים פה הרבה"?
אז בעוד חלקנו הגדול ימשיך לאמן את האצבעות שלו בסווייפ ימינה ושמאלה בטינדר או ירים ידיים וילך לחפש פוקימון, הסלבס מצאו לעצמם פתרון שאולי לא באמת יביא להם אהבה אבל בהחלט יקל עליהם למכור את האשליה.
זוגיות שנוצרה עבור המצלמות היא בדיוק כזו. היא מבוססת על אינטרסים של ביזנס כשהפלז'ר הוא לרוב רק אחיזת עיניים. לא סתם תהליך ליהוק לתכניות ריאליטי הוא ארוך ומתיש ומבוסס רובו ככולו על טייפ קאסטינג ספציפי מאד. כמו שתמיד יהיה לכם את האאוטקאסט שכולם יציקו לו, את הג'ורה שתריב עם כולם, ואת ההוא עם הסיפור קורע הלב. ככה תמיד תמצאו את היפים והנכונים שאיכשהו לגמרי במקרה ובלי שום יד מכוונת מההפקה כמובן, יפתחו רומן "אמיתי" לחלוטין לעיני המצלמות שימשיך עד כמה שיהיה אפשר למתוח אותו לטובת כל הנוגעים והמרוויחים מהדבר גם אחרי שהמצלמות יחזרו לבוידעם והשעון של חמש עשרה דקות התהילה יתחיל לתקתק. זה שומר על הרלוונטיות שלהם, זה מספק להם את הנראות שהם צריכים כדי להמשיך לעניין את המושכים בחוטים, וזה מייצר להם מקפצה כלכלית לפחות עד שהם מאבדים מומנטום וחוזרים להיות האז בינז במקום לאב בירדז.
אהבה? עד קאט
לא מדובר כמובן בתופעה חדשה, לא בארץ וכמובן שלא בחו"ל, משם אימצנו אותה. תחשבו עשור פלוס אחורה לתקופה בה תוכניות הריאליטי רק החלו להתבסס בישראל. האם השמות שרון איילון ויואב שוורד מצלצלים לכם מוכר? סביר להניח שאת שמו של שוורד כבר הספקתם לשכוח, ואילו זה של איילון תופס לכם את העין מדי פעם באיזה דיווח צהוב על עוד השקה של בושם חדש, אבל השניים האלה היו אולי הזוג המתוסרט הראשון שתעשיית הריאליטי יכולה להתפאר בו. איילון כזכור תפקדה על תקן הרווקה הנחשקת בריאליטי "קחי אותי שרון", והייתה אמורה לבחור את האחד שלה מתוך קבוצת זכרי אלפא שהוגשה לה. בסופו של דבר, שוורד נבחר אך הזוגיות, שכבר על המסך נראתה אמינה בערך כמו ההבטחה של בזוקה ג'ו לטיול אחרי צבא לירח, שרדה בקושי חצי שנה לאחר סיום התוכנית.
מאז תכניות ריאליטי רבות אחרות סיפקו לנו סיבות לרצות לחיות, אבל המאסטר פלאן נשארה זהה: זוג שנוצר על המסך, מאכיל את מפלצת הרייטינג הדו-ראשית מצד אחד באהבה ומצד שני בדרמה וממשיך גם אל מחוץ למסך הקטן, עד שנגמר הדלק, מישהו מדליק סיגריה והזוגיות מתפוצצת ומעלה מתוך העשן זוג חדש.
זה קרה עם סער שיינפיין ואיילה רשף ואור דניאל ודור דמרי ב"האח הגדול", זה קרה עם ויקה פינקלשטיין ודן מנו ב"הישרדות", וזה קרה גם עם יוכי אפוליאון ומאירי שמש מ"המירוץ למיליון" שהתעקשו שהיו זוג אמיתי אך לכולם היה ברור שהקופידון ששידך ביניהם היה מלאך הרייטינג. גם אם קורה ולעיתים נדירות הזוגיות שהחלה על המסך תצליח להתגבר על המשברים והדרמות ותסתיים בחתונה כמו במקרה של אליאב אוזן ודנית גרינברג, רבים ימשיכו לצקצק בלשונם ויסרבו להאמין שהזיווג מבוסס על אהבת אמת סטייל הפרפרים והברכיים הרועדות ולא על אינטרסים כלכליים ועסקיים.
מובן שתכניות הריאליטי הן לא חממת הגידול היחידה לזוגיות המתקיימת לעיני המצלמות בלבד ונועדה לקדם את הקריירה של אחד מבני הזוג או לעיתים את שניהם, ומי שעובד על כך קשה מאחורי הקלעים הם משרדי היח"צ והמנהלים האישיים שדואגים שהלקוחות שלהם יזכו למקסימום חשיפה ורווח אישי ובעיקר כלכלי עבור "הקרבת" הלב שלהם.
הרבה לפני שיצא מהארון ונכנס לזוגיות פוטוגנית ויציבה עם בן זוגו עידן רול, שמו של הראל סקעת נקשר ב-2004 בזה של אדם רודברג בדיוק בזמן לקידום הפסטיגל בו לקחו חלק שניהם. כמובן שמעטים מיהרו לקנות את הזיווג בין שני כוכבי הנוער יפים ומתוקים יחד ולחוד ככל שיהיו, והוא התמוסס באותה המהירות בה נוצר למרות שסקעת התעקש בראיונות שהעניק שהזוגיות ביניהם הייתה מבוססת על רגשות אמיתיים לחלוטין ולא הייתה מהלך יחסי ציבור מתוזמן.
גם הזוגיות בין השחקנית ההוליוודית העולה ענבר לביא והמאורס הטרי עוז זהבי זעקה בעיקר הלו איטס מי, והסתיימה בטונים צורמים דקה וחצי אחרי שמדורי הרכילות סיימו לחלוב ממנה את כל מה שהיה רלוונטי, בדומה לזוגיות של לי לוי ויהודה לוי, שלא צלחה את מבחן החפירה הציבורית והתקשורתית והסתיימה בפרידה שהובילה את לוי לזרועותיה של שלומית מלכה ואת לי לריבאונד פוליטי בחסות יאיר נתניהו.
לסחוט את הלימונים
כמובן שמה שעובד בארץ עצום פי כמה וכמה בלה לה לנד האמיתית בהוליווד. בעוד בארץ הטלנובלה הזוגית תיגרר לרוב על פני כמה חודשים ותכלול את משולש הזהב של אהבת פוצי מוצי, ליטופי קריירה ואגו הדדיים ואז פיצוץ/פרידה/שער במגזין סופ"ש, בחו"ל התותחים כבדים הרבה יותר ולכן תכנית הקרב מסובכת ומורכבת הרבה יותר. אם בארץ הזוגות סומכים על מפקד זוטר מהצד שינהל אותם, בחו"ל הפאוור קאפלס לא משאירים שום דבר ליד המקרה ומתפקדים כרמטכ"לים של עצמם, מודעים היטב לכך שכל כדור תועה שייפלט, יכול להוביל לפיצוץ ברמה של כור אטומי.
מאז נישאו לפני כשמונה שנים, הקרביים של הזוגיות בין ביונסה לג'יי זי בותרו מכל כיוון. אינספור שמועות על חוסר נאמנות, בגידות, דרמות ושלל משברים מלווים את הפאוור קאפל המוביל של תעשיית המוזיקה מיומם הראשון כמעט, אך למרות שתמיד היה נדמה כי יום הדין הגיע והשניים יכריזו על פרידה מלוכלכת ודרמטית זה מעולם לא קרה וככל הנראה גם לא יקרה בשנים הקרובות. אין זה משנה כלל לצורך הדיון אם יש אמת בשמועות, שכן השיקול במקרה הזה הוא לא מכאובי הלב כי אם עומק הכיס. אמנם כל אחד מהם שווה כמה מאות מיליוני דולרים לבדו, אך כמותג זוגי הם מוצר כלכלי עוצמתי ורווחי הרבה יותר. פרידה זוגית תתרגם לפגיעה כלכלית וכשזו מוטלת על כף המאזניים מצידה השני של אהבת אמת או אהבה בכלל, הם יעדיפו להמשיך לזייף, להוציא קיטור באלבומים כמו "Lemonade", אלבומה האחרון של ביונסה שעשה הכל כדי לאשר את השמועות על בגידה חוץ מלהגיש מסמך חתום על ידי עורך דין במהדורת הדלוקס ואת לבו של ג'יי זי משופד על חרב, ולדבוק במנטרה "ההצגה חייבת להימשך". שיכורים מאהבה כמו בלהיט המשותף שלהם? יותר כמו שקרנים באהבה.
מובן שג'יי זי וביונסה אינם הזוג ההוליוודי היחיד שמבין את חוקי המשחק של התעשייה. גם כוכבי הנוער הפנימו כבר מזמן כמה זוגיות ביניהם יכולה להועיל לקידום האינטרסים הכלכליים והקרייריסטיים שלהם ועבורם מדובר לא פעם פשוט בעוד דמות שהם משחקים. דוגמאות לזוגיות מהסוג הזה לא חסרות וכוללות את הזוגיות המפורסמת בין כוכבי "דמדומים" רוברט פטינסון וקריסטן סטיוארט שנמשכה בדיוק כאורך הסאגה בקולנוע והגיע לסיומה באופן נוח למדי כשקריסטן נתפסה בוגדת בפטינסון עם במאי הסרט הנשוי בכיכובה "שלגייה והצייד", ואת הזוגיות בין כוכבי הנוער המרקדים ונסה האדג'נס וזאק אפרון, בימים בהם השניים עוד הריחו מרוח נעורים בסאגת סרטי "הייסקול מיוזיקל". גם הזוגיות בין טום קרוז לקייטי הולמס, מייקל ג'קסון וליסה מארי פרסלי, ג'ניפר אניסטון ווינס ווהן, וקיילי קווקו ("המפץ הגדול") והנרי קוויל (סדרת סרטי "באטמן") מעולם לא נתפסה כאמינה בעיני הציבור, ובכל זאת, כמעט כולם התפקדו לצבא קופידון והחזירו ציוד רק כשהאהבה שינתה נ.צ ועברה למחוזות בהם הבשר טרי יותר.
הזוגיות הבאה לשמש כעלה תאנה לזוגות בהם אחד או שני בני הזוג מסתירים את נטייתם המינית האמיתית מחשש לפגיעה במותג שלהם שהוא לא אחר מהם עצמם, גם היא דבר מקובל בסגנון מועדון קרב: כולם יודעים על קיומה, כולם ידברו עליה, אבל לעולם לא בפומבי ולעולם לא תחת אישור רשמי. כך מתנהלת כבר עשורים הזוגיות בין וויל סמית' וג'יידה פינקט וג'ון טרבולטה וקלי פרסטון, שהשמועות בדבר מערכות היחסים החד-מיניות שהם מנהלים לכאורה רוחשות כבר שנים, וממשיכים לשדר למראית עין זוגיות מונוגמית אוהבת כדי לשמר את האימפריה הכלכלית שבנו.
מי שכמובן שכללו לכדי אמנות את אמנות הזיוף ויחסי הציבור הן בנות משפחת קרדשיאן בניצוחה של אם המשפחה קריס ג'נר. מלבד אולי העובדה שאם תדקרו אותן תגלו שבכל זאת ולמרות כל מה שהן ירצו שתאמינו הדם שלהן אדום ולא כחול, אין דבר אחד אותנטי בהתנהלות של הפמיליה החזקה ביותר כנראה בביצה ההוליוודית היום. נישואיה של קים קרדשיאן לבעלה השני, שחקן הכדורסל קריס המפריז, החזיקו 72 ימים בלבד, כשהיה ברור מבלי שיהיה צורך להודות בכך בשחור על גבי לבן שהיו מפוברקים לחלוטין ונעשו למטרות רייטינג בלבד. גם הזוגיות הנוכחית של קים ובעלה, הראפר המטורלל קניה ווסט, היא כזו המושתתת הרבה יותר על ערימות הדולרים המרפדים את חשבון הבנק שלהם מאהבת אמת, וכך הדין גם בכל הנוגע למערכות היחסים של בנותיה האחרות של ג'נר.
אהבת אמת במקרה הזה היא לגמרי אובר רייטד וגם אין בה צורך. כל עוד האשליה עובדת, זה מספיק. אז זה לא שאנחנו אומרים שהרומנטיקה מתה וצריך להפסיק לחפש אהבת אמת, זה פשוט שלפעמים מיליארד סינים לא טועים – אם אייביי טובה מספיק לזיופים בארון שלכם, אז גם הלב שלכם יכול לעמוד בקצת שקרים לבנים. עדיין משוכנעים שכסף לא קונה אהבה?