בשבוע שעבר הרשת כולה התעסקה רק בדבר אחד: תמונת הביקיני של עדן בן זקן. הכוכבת שיתפה תמונה שלה ושל בנה התינוק, מישל, כשלגופה בגד ים בלבד, ואחרי עשרות תגובות מרושעות שקיבלה - התמונה הוסרה. לאחר מכן התמונה עלתה והוסרה עוד פעמיים נוספות, צילומי הקמפיין שלה נדחו וסימני השאלה התחילו להיערם. גם אנחנו ב-mako סלבס סיקרנו את כל שלבי התהליך - ההסרה, ההעלאה מחדש, ההסרה השנייה והקמפיין שבוטל. אין ספק שהסערה סביב התמונה משחקת לידיים של המפרסמים, אך רבים התחילו לחשוד כי מדובר בתרגיל יח"צני - ותו לא. אז מה עומד מאחורי ההסרות? הנה כל סימני השאלה.
נתחיל מהפרטים היבשים. תמונת הביקיני של עדן ומישל עלתה לאוויר ביום שני שעבר, כשעדן המליצה לעוקבות שלה לרכוש את אותו הביקיני מאתר האופנה המהירה, "shein". התמונה הוסרה מהחשבון של עדן, ואחרי שניסתה להעלות אותה בשנית - היא שוב הוסרה. כשפנינו לבירור הסוגיה עם הגורמים מטעמה של בן זקן, הם טענו כי בעקבות דיווחי גולשים התמונה הוסרה פעמיים, אך ההסרה השלישית של התמונה, שעלתה שוב לאוויר ביום שלישי, היא זו שגרמה לרבים לחשוד כי מדובר בתרגיל.
בסביבתה של עדן מסבירים כי אחרי ההסרה השלישית של התמונה הם החליטו "לוותר", למרות שלטענתם בין הפרסום השני לשלישי הם קיבלו הודעה מאינסטגרם כי "נעשתה טעות" - והתמונה חזרה. אחרי המחיקה השלישית, כך הם מסבירים, הם הפסיקו לנסות לפרסם את התמונה, והיא "צצה" מעצמה בחזרה בחשבונה של בן זקן - וכעת מככבת לה במרכז בפיד. אם תשאלו את מתן בנרויו - המנכ"ל והמייסד של חברת "Biguard", שמתעסקת באבטחת נכסים דיגיטליים ומתן פתרונות חדשניים לבעיות מורכבות ברשתות החברתיות - מדובר בסיטואציה נדירה מאוד בעולם האינסטגרם.
"לפייסבוק ולאינסטגרם יש מנגנונים שנועדו להגן על קהילת המשתמשים שלהן", הוא מסביר. "אינסטגרם יכולים להסיר תמונה או כשהתמונה עוברת על חוקי הקהילה, או כאשר יש מספר רב של דיווחים ואכן אפשר לערער ולקבל אותה בחזרה. הבעיה במקרה של עדן היא שלעיתים נדירות פוסט שיורד, עולה בחזרה שלוש פעמים".
לטענתו של בנרויו, קיים סיכוי כי הפוסט של עדן ירד בשל מעבר על חוקי הקהילה - אך הסיכוי שירד ויעלה מחדש שלוש פעמים, נמוך מאוד אך אפשרי. יחד עם זאת, אחרי בדיקה אישר בנרויו כי על החשבון של עדן הוטל "Shadow Ban" (בתרגום חופשי: הצללה), שמשמעו שהחשבון של עדן עדיין קיים - אך לא תמצאו אותו בחיפוש סטנדרטי בשורת החיפוש של האינסטגרם.
"כשמעלים תמונה עם עירום ילדים למשל, יש מנגנון אוטומטי של אינסטגרם שמשבית את החשיפה של המשתמש. התמונה של עדן כנראה גבולית מבחינת חוקי הקהילה בגלל בגדי הים שהיא ובנה לובשים, ויכול להיות שאכן דיווחו עליהם מספר רב של פעמים והביאו להסרתו. יחד עם זאת, גם אם הם ניסו לעשות מהלך שיווקי כפי שרבים ניסו לטעון, יצא שכרם בהפסדם, כי הם קיבלו שאדאו באן - אחד העונשים הטורדניים של אינסטגרם".
עד כאן הסוגיה הטכנית, וכעת נעבור לסוגיה היח"צנית. בן זקן נמצאת בימים אלה בשיאם של לא מעט שיתופי פעולה עם חברות מסחריות ענקיות. בשיאה של סערת הביקיני, בן זקן קיבלה הודעה כי הצילומים לקולקציית "TOGO" בכיכובה נדחו, אך אחרי בירור עם חברת ההנעלה התגלה כי מדובר ב"תקלות לוגיסטיות" בלבד. הצילומים, אם תהיתם, נדחו ליום שלישי הקרוב - יומיים בודדים אחרי שעדן משיקה ליין מחטבים עם המשביר לצרכן - השקה חגיגית שנערכת ממש הערב.
כל מי שמכיר את עולם התקשורת, הפרסום והיח"צ יום-יומיים, ידע להגיד לכם שסביר מאוד להניח שהיה צריך לייצר עניין סביב ההשקה. בן זקן תגיע להשיק את המחטבים, כלי התקשורת יגיעו וירצו לקבל ממנה תגובה על סערת הביקיני, היא תכניס שורה על מחטב וכולם יצאו מרוצים. אם זה לא מספיק, באותה השקה תוציא עדן גם את סדרת האיפור החדשה שלה, שקרויה על שם בנה, מישל, שהיה חצי מסערת הביקיני של אמו.
"אני לא יודע להגיד בוודאות שזה מתוכנן מראש, אבל זה כן צירוף מקרים מוזר מאוד", אומר גורם בכיר בתעשייה. "היום בשביל לקדם כוכבים, הסוללות מאחוריהם עושים הכל כדי להמציא את הגלגל מחדש ולייצר באזז. וכן, במקרה הזה זה מרגיש מאוד הגיוני, פשוט כי הכל מסתדר מושלם מדי כדי שלא יהיה מהונדס".
אין הדברים סותרים את תמיכתנו המוצקה בפרסום תמונת בגד הים של בן זקן. מיותר לציין שכל אישה יכולה וצריכה להעלות מה שמתאים לה, בכמה לבוש שמתאים לה, ומתי שמתאים לה.