מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום (וידאו WMV: עודד קרני)
מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום | וידאו WMV: עודד קרני

את המשבר התקשורתי הראשון שלו מיכאל גולן ספג לגמרי בלתי מוכן. זה קרה ביום רביעי השבוע, אחרי שהתמקם מול המצלמה של חדשות 2, נישא על גלי ההשקה המדוברת של חברת הסלולר החדשה "גולן טלקום". אז גילה הצרפתי שהפך לפנים הכי מוכרות במדינה שלא מדובר בעוד הזדמנות לתקוף את "הגנבים מחברות הסלולר", אלא שהוא עצמו עכשיו על המוקד: תחקיר של החדשות גילה כי אתר האינטרנט של המיזם החדש שלו  פרוץ לגמרי. פרטי הלקוחות עברו בסך עירומים ונטולי הצפנה.

גולן (34) לא התבלבל מול המצלמה, לא התנצל ולא הבטיח לבדוק. "שקר ענק!" חרץ במבטא צרפתי כבד. "זה רצון של הטייקונים שלא נצליח, כי הם לא רוצים את המהפכה. האתר שלנו הכי מאובטח בארץ, מתוכנן על ידי בוגרי 8200. יש להם את כל הניסיון ורמת עבודה של הצבא".

לשתי הנקודות האלה - טייקונים וצבא - עוד נחזור. אבל התברר שזה לא היה שקר. במהדורת החדשות בערב הראה מומחה אבטחה שלגולן טלקום יש עוד מה ללמוד. למחרת עידן הבוס הפוטוגני את התגובה: "הייתה תקלה קטנה שאפשרה לראות מי היה על המחשב לפניך. תיקנו אותה והצפנו את כל התקשורת. המתחרים שלנו ניסו לפרוץ לנו לאתר. אבל נזקים? לא היו. דליפת נתונים? לא. להגיע לכרטיסי האשראי אי אפשר כי הם לא אצלנו".  

אחרי מה שכבר עבר, כנראה שגם המהמורה הזו לא תעצור את הדהירה של מיכאל גולן. "אתה מבין שיש הרבה אינטרסנטים שלא רוצים שדברים ישתנו, אבל מהיום הראשון אני וכל המייסדים עומדים בלחצים", הוא אומר. "מנסים ללכלך את העבודה שאנחנו עושים. אומרים שאנחנו לא חברה אמיתית ולא בונים אנטנות – זה לא נכון, אנחנו נבנה לפי מה שהתחייבנו מול המדינה. אומרים שהאתר שלנו לא עובד, וזה לא נכון. כמה אלפים הצטרפו, הוא מאובטח. אומרים שאין לנו כרטיסי סים, שאנחנו לא שולחים, שהכרטיסים שלנו לא מתאימים לכל מכשיר. אחת מהחברות (מירס, היום הוט מובייל - ד.ג) אפילו תבעה אותנו כדי לנסות לעצור אותנו. הגדולים לא רצו אותנו. אבל דברים כבר השתנו. 99 זה מחיר חדש, זה סטנדרט חדש וזה ימשיך".

אתה נמצא תחת איומים?
"לא רוצה לענות ולהיכנס לזה. זה קשה, אנחנו מקבלים לחצים ואיומים באופן יומיומי. זה מראה לנו שאנחנו בנקודת הסוף של הקשר בין ריכוזיות, הון ושלטון. אני מקווה שסלולר זו הדוגמא הראשונה".

"ישראל מתקדמת יותר מכל העולם, אבל אי אפשר ליהנות"

ברוח המהפכה הצרפתית הזאת, ביום שני בבוקר פתח גולן את מסיבת העיתונאים כשכינה את חברות הסלולר הוותיקות, פלאפון, סלקום ופרטנר, "גנבים". המסר המסחרי שלו היה פשוט להדהים, בטח יחסית למקובל בשוק הישראלי: חבילה אחת של 99 שקלים לחודש תמורת שיחות, מסרונים וגלישה ללא הגבלה. המסר הזה גם יצר סטנדרט חדש בשוק, וגרר תגובות מידיות של חברות סלולר אחרות עוד באותו יום. אם 99 זה הסטנדרט החדש של גולן, אז שעתיים אחריו הגיעה הוט מובייל עם סטנדרט של 89 שקלים. ובכל זאת, אלפי מנויים כבר הצטרפו לשירותיו. המעטפות ובהן כרטיסי הסים כבר הועברו לדואר.

כרטיסי הסים שנשלחים ללקוחות החדשים (צילום: KateRiep_Godbye)
אלפי מצטרפים חדשים בימים ספורים, וההוכחה: מעטפות עם כרטיסי הסים שיישלחו ללקוחות | צילום: KateRiep_Godbye

על הדרך הפך גולן תוך ימים ספורים גם לסוג של סלב למבינים – או למבינות – כשהוא מושך תשומת לב גם ממי שלא התעניינו במודל העסקי שלו. עם פנים של דוגמן משקפיים ושיער של משורר בבית קפה במארה, הצרפתיוּת נשפכת ממנו עוד לפני שהוא פותח את הפה. בחורף תמצאו סביב צווארו צעיף מונח ברישול מדויק, בקיץ - חולצות מכופתרות בהידוק. בכל עונות השנה – טמפרמנט נוח להתלהט, דיבור נחרץ, כריזמה ואינטלקט. וכמובן - המבטא, המבטא.

בחורות  מבקשות את הטלפון שלך?
"שאלה הבאה".

בחורים?
"שאלה הבאה".

עוצרים אותך ברחוב?
"לא מזהים אותי. אבל אתה יודע מה אני מחפש? לראות את המהפכה שאנחנו עושים ממשיכה. זה לא רק מסחרי, זה כמעט אידיאולוגי".

מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום (וידאו WMV: עודד קרני)
פנים של דוגמן משקפיים ושיער של משורר בבית קפה במארה | וידאו WMV: עודד קרני

הצרכן הישראלי הוא אולי פראייר, אבל הוא חשדן. הוא מניח שכולם רוצים לדפוק אותו בסוף. גם אתה
"אני מאמין שיש קונספט של להתפרנס באופן צודק. יש מחיר צודק, טבעי, נכון. מי שמרוויח באופן קיצוני - זה לא מוסרי", הוא אומר. "לפי דעתי זאת גניבה. ולמה הם עושים את זה? כי חסרה תחרות. אני לא אומר שלא צריך להתפרנס, אבל אני אומר שהכל תלוי באיזה מחיר".

אתה קורא לחברות הסלולר "גנבים", אבל בעצם אתה כאן רק זמן קצר. מי הרשה לך לכעוס את הכעס של הציבור הישראלי שמתמודד איתן כבר 15 שנה?
"אני יכול להשוות כי גרתי בפריז, ולפעמים זה טוב לראות את הדברים מרחוק. כשאתה בא לגור פה אתה מגלה שישראל היא המדינה הכי מתקדמת בעולם הטכנולוגיה. אנחנו מומחים בסטארטאפים, יש פה רעיונות וניסיון, והאנשים אוהבים טכנולוגיה –  מדברים הרבה, גולשים הרבה. אתה אומר, 'וואו, מדינה מדהימה, אבל יש משהו לא נורמלי. למה המהירות כל כך נמוכה? למה זה כל כך יקר?' תגיד לי למה עד ההשקה של גולן טלקום לא יכולת למצוא את המחירים בפרסומות של חברות הסלולר? כי הן רצו להסתיר. הצרכן הישראלי לא נהנה מהיתרון של מדינת ישראל, לכן אני כועס. אנחנו מתקדמים יותר מכל העולם, אבל אי אפשר ליהנות! למה? כי אנחנו גרים פה והכל סגור על ידי כמה טייקונים. כי יש משהו לא הגיוני פה וזה מכעיס, וזו המחשבה מאחורי כל הפרויקט".

אבל בעצם אתה מתחזה. אתה איש עסקים שמצא את הנישה העסקית העדכנית, את הטרנד העכשווי, שיעזור לו להיכנס לביזנס במטרה להרוויח. אם היית נכנס לעסק לפני 15 שנה, היום כנראה שהיית סלקום. ובעתיד גם אתם תעלו את המחיר.
"לא! התרבות פה של הקבוצות הגדולות זה להעלות מחיר, אבל זו לא התרבות של גולן טלקום. הקונספט שלנו זה להיות זול לכולם מהיום הראשון ולעולם. אצלנו אין מבצעים, אין משא ומתן ואין קו חינם לעיתונאים. המחיר ימשיך להיות 99 שקל לעולם ועד".

מגדל רימונים ברמת הגולן

הסקפטיים כבר מדמיינים את מיכאל גולן הופך לשאול מופז בעוד כמה חודשים או שנים. רואים איך כשירצה להעלות מחירים, ההבטחה הזו תידבק כמסטיק לסולייתו. אבל כדי להבין מאיפה יש לו את הביטחון הזה, צריך – תפתחו את המדריך לתסריטאי המתחיל - לחזור כמה שנים אחורה.

קסבייה ניאל (צילום: ויקיפדיה)
קסבייה ניאל, הגורו של גולן | צילום: ויקיפדיה

מיכאל בוקובזה נולד לפני כמעט 34 שנים בפריז להורים יוצאי תוניס, שניהם רופאי שיניים. בשנת 1999 סיים את התואר השני למנהל עסקים וחיפש עבודה. בשמי הסלולר בצרפת עלה אז כוכב חדש – קסבייה ניאל, שהקים רשת סלולרית חדשה שאיימה לשבור את השוק עם מחירים נמוכים במיוחד. כן, זה נשמע מוכר.

בוקובזה-גולן שלח מכתב לניאל, הוזמן לראיון עבודה והתקבל. "התחלנו לעבוד יחד. מאוד מהר נהייתי מנכ"ל החברה, והתחלנו לקחת על עצמנו אתגרים קשים, בעיקר במלחמה נגד המונופול של פראנס טלקום. ב-2002 היינו הראשונים להוציא לשוק חבילת טריפל-פליי אמיתית - אינטרנט מהיר, טלפון בינלאומי, טלוויזיה רב ערוצית ו-VOD. כל זה במחיר 29.99 יורו".

המהלכים של חברת ILIAD שהקימו, תחת המותג "פרי", הפכו אותה לחברה משגשגת שמשרתת היום 5 מיליון לקוחות, עם הכנסות של 2.5 מיליארד יורו בשנה. ניאל, שכבר התפרסם לפני כן כשהקים את רשת המחשבים "מיניטל", מין גרסה מוקדמת של האינטרנט שהפכה למיתולוגיה בצרפת, הפך לאחד האנשים העשירים במדינה.

ההצלחה הייתה גדולה, אבל לגולן היו תוכניות אחרות. כמי שקיבל בבית חינוך יהודי וציוני, לדבריו, הוא החליט שהוא רוצה לעלות לישראל – וב-2007, אחרי כמה ביקורים פה, רכש כרטיס לכיוון אחד לארץ הקודש. ניאל, בעצמו בן לאם יהודייה, הופתע מההחלטה של המנכ"ל המצליח שלו, אבל תמך בו בסופו של דבר.

כשהגיע לארץ, החליט גולן – אז עדיין בוקובזה – ללכת ללמוד עברית באולפן ברעננה. קצת אחרי זה רכש יחד עם חברים חלקת אדמה בדרום רמת הגולן, שבה הוא מגדל עד היום רימונים, ענבים וזיתים. כך גם בחר את שם המשפחה החדש, שמתנוסס עכשיו על הלוגו של החברה שהקים.

פטריק דרהי (צילום: חדשות 2)
בעבר החבר הכי טוב והיום המתחרה הגדול. פטריק דרהי | צילום: חדשות 2

אלא שהרבה לפני גולן טלקום, כבר היה העולה החדש מעורב בעולם התקשורת הישראלי. איש העסקים פטריק דרהי פנה אליו וביקש שייצג אותו בארץ ברכישת חברת הוט ובייעול שלה. מה שהתחיל כרומן הפך כעבור שנתיים, לפי הדיווחים, לסכסוך עסקי ואישי. היום הוט, שרכשה את מירס, היא המתחרה הגדולה של גולן טלקום עם המותג החדש "הוט מובייל". לא במקרה פרצו שתיהן לשוק הסלולר באותו יום, וכמעט באותם תנאים.

אחרי ההתפוצצות ההיא, חזר גולן לזרועות ניאל, שביקש ממנו לעלות על הקו תל-אביב-פריז ולעזור לו להבריא את העיתון הצרפתי לה-מונד שרכש. הוא גם זה שעודד אותו ליזום את המהלך הנוכחי בקריירה שלו.  "הוא אמר לי, 'אני יודע שאתה לא מרגיש טוב עם זה שלא התגייסת לצבא ושאתה לא יכול להיות ישראלי אמיתי, אבל תחשוב מה טוב אתה יוכל לעשות במדינה. מה אתה יודע לעשות? תקשורת? אז תוזיל את המחיר, יש עכשיו מכרז לרשתות סלולריות חדשות בישראל. אז אמנם לא התגייסת, אבל תעשה מהפכה שתביא לים של חיסכון כסף לצרכן המקומי, וזו גם תהיה דוגמה טובה לשאר המשק הישראלי'. אמרתי 'טוב, יאללה'".

ובאמת, גולן החליט לעשות את המעשה הכי ציוני שהוא יודע לעשות – והקים חברה. אם הוא היה קצת יותר צעיר, כנראה היה מתייצב בבקו"ם ועולה על מדים בלתי מעוצבים בעליל, שכן ההערצה שלו לצה"ל, לבוגרי 8200 וגם לתרבות הסטארט-אפ הישראלית בלתי ניתנת להסתרה. במקום זה, הוא גייס את גזביה ואת משפחת פריינט (הבעלים של מותג האופנה NAFNAF), וביחד ייסדו את גולן טלקום.

חלק זה לא היה. דרמה עוצרת נשימה ליוותה את המכרז שניהלה המדינה על הזכות להיכנס לשוק הסלולרי באמצעות רכישת תדרים. גולן טלקום פרשה ראשונה מהמכרז, כשתג המחיר הגיעה ל-360 מיליון שקל, והותירה את זכות הכניסה לשוק הסלולרי לשתי המתחרות שלה – החברות סלקט ומרתון, שהתחייבו לשלם סכום כפול של יותר מ-700 מיליון שקל. "עצרנו כי אנחנו לא פה בשביל לעשות מכה", מתמנף גולן. "אמרנו אוקיי, זה גבוה מדי, עדיף לא לעשות מלעשות עקום. אז עצרנו. חשבתי שזה נגמר, לא דמיינתי שזה יחזור אלינו. ומה התברר? שאחרים נתנו התחייבות בלי לעמוד בה. מרתון נפסלה, סלקט גם. הן נכשלו ואז היה שוב תורנו".

גולן טלקום, שהייתה הראשונה להתקפל, יצאה כמנצחת מהמכרז: היא גם השיגה את כרטיס הכניסה לשוק וגם שילמה חצי מחיר. מאז, בכל אופן, עברה אינספור ניסיונות של המתחרות לשים לה רגליים באמצעות כל מיני תביעות ובקשות לבית המשפט להוצאת צווי עיכוב לפעילותה. בסופו של דבר צלחה את השנה הקשה  והגיעה ליום שני האחרון, יום ההשקה והשואו הגדול.

מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום (צילום: שוקה כהן,  יחסי ציבור )
מיכאל גולן משיק את גולן טלקום | צילום: שוקה כהן, יחסי ציבור

בניגוד לרשתות הסלולר הווירטואליות החדשות, כמו רמי לוי ו-הום סלולר, גולן טלקום נמצאת על מסלול אחר. היא מיועדת להפוך לחברה סלולרית מלאה עם תשתית עצמאית – בדיוק כמו פלאפון וסלקום. החוק מחייב אותה לרשת את הארץ באנטנות ובתשתית תקשורת, ולצורך כך יש לה כמה שנים. בינתיים, במקומות שבהם אין לה תשתית, היא נעזרת בתשתית של סלקום, עמה כרתה הסכם נדידה.

אתם מוכרים היום חבילה בלתי מוגבלת של 99 שקלים, אבל משלמים לסלקום על כל דקת אוויר. נניח שמדובר בתשלום של עשר אגורות לדקה. הרי אם כל הגדוד בצבא קונה טלפון אחד ומדבר יותר מאלף דקות בחודש – אתה מפסיד עליו.
"המודל העסקי של חברה סלולרית הוא עלות קבועה. האנטנות, ציוד התקשורת, אלה ההוצאות, לדקות האוויר אין באמת עלות. ולכן הקונספט של לשלם לפי דקה הוא גניבה מתחילתו. הדרך הנכונה היא לתת חבילה לשימוש חופשי".

אתה ממש הדון קישוט של המלחמה בחברות הסלולריות.
"כי זה בדי.אן.איי שלנו. אני לא חושב שיש באמת שתי חברות חדשות בשוק (מתכוון להוט מובייל, לשעבר מירס – ד.ג), יש רק אחת. כל האחרות כבר היו פה. אנחנו מדברים על קבוצות גדולות, שאין להן תרבות של הורדת מחירים, אלא תרבות של מונופול, אוליגופול. מהיום הראשון במכרז אמרנו תודה למשרד התקשרת ולשר כחלון. סוף סוף – וזה סלוגן שלנו – הצרכן יפסיק להיות פראייר, ונחזיר את הדיבידנדים ששולמו לטייקונים לחשבון שלנו, של הצרכן. לא זזנו שניה מהמסר הזה ומהאסטרטגיה הזו, שגולן טלקום לא שייכת לאף טייקון. אין לנו צורך לשלם דיבידנדים כי אין לנו חובות, הבעלים מממן את החברה, כמו בכל סטארט-אפ ישראלי".

מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום (וידאו WMV: עודד קרני)
מיכאל גולן, הבעלים של גולן טלקום | וידאו WMV: עודד קרני

תגיד, אתה רוצה להפוך לאדם עשיר?
"חשוב לעשות מה שאתה רוצה ומה שמתאים לאופי שלך".

אתה רוצה להפוך לאדם עשיר?
"תודה לאל אני מרוצה ממה שיש לי".

שוב – אתה רוצה להפוך לאדם עשיר? כמו ניאל?
"ניאל גזבייה הוא היזם הכי מוצלח בעולם. הוא התחיל מאפס והוא שווה מיליארדים. אין לי את האמביציה שלו. הוא שווה כמה מיליארדי יורו. אבל גם 12 שנה אחרי שהקים את פרי בצרפת, הוא ממשיך עם אותה אידיאולוגיה ועם אותה אסטרטגיה של מחירים נמוכים כל יום, וחבילות שירותים שרק הולכות ומתרחבות. גם האופי של גולן טלקום לא ישתנה. ואנחנו, הקרב שלנו הוא ממש לשנות את הדברים. והתחלנו בזה. הלוואי שניתן השראה לאנשים לעשות את זה בעוד תחומים בישראל".

>> לכל כתבות המגזין